larsen2000 Startet 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2011 Har laget en huskeliste i riktig rekkefølge. Kom gjerne med innspill om det er noe som er glemt! Gjelder for en Askeladden 475 med Mariner 50hk 4taker. BÅT: - Fylle bensintanker - Tømme alle skott - Vaske puter - Høytrykkspyle båt - Vaske med shampo - Polere - Bunnstoff (Seajet 034, hvit) MOTOR: - Spyle utenpå med ferskvann - Skru av propellen - Kjøre motoren varm i ferskvann (min 20 min) - Spyle motor inni med ferskvann (mens motor er varm) - Tappe ut motorolje (mens motor er varm) - Skifte oljefilter - Fyll på olje (ca 2,3l, SAE 10W30) - Spraye 6-66 innvendig over hele motoren (ikke reg.reim) - Skifte girolje (ca 400ml) - Skru ut plugger og spraye 6-66 inni sylindere - Sveiv svinghjulet så det fordeler seg - Bytte plugger (Champion RA8HC, NGK DCPR7E, 1mm gap) - Fette smørepunkter (3 stk) - Olje smørepunkter (2 stk) - Bytte fuelfilter x2 (filter i båt: H70WK02, SF107) - Sjekk væskeninå i powertrim (i flukt med kanten til hullet) - Sjekk væskenivå på batteri - Lade batteriet - Vokse/polere motor - Sjekk offeranoder (eventuelt rens med 30% saltsyre) - Sjekk registerreim - Sjekk termostaten - Gå over alle bolter og muttere HENGER: - Fette brems - Olje kule - Olje vinsj Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Du glemte en ting. Se bilde. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Takk, har gjort det men glemt det i lista :-) Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 mener du at du spyler med kaldt vann direkte på en varm motor blokk? er det helt bra? Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 mener du at du spyler med kaldt vann direkte på en varm motor blokk? er det helt bra? Hvorfor ikke? Det går da kaldt kjølevann gjennom en varm motorblokk hele tiden? Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
margarus Svart 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 ja det vet jeg men trudde det hadde noe me sjokk kjøling og fare for ting kan sprekke \ deformere seg om en setter hageslangen direkte på varmt alu \ metall holder jo litt over flate temp på utsiden av blokka når motor går og. men jeg bare lurte jeg ;) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 24.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Hmmm, godt poeng, men har hørt det er lurt slik at vannet fordamper kjapt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.