Jump to content

"underveis mat" på høstseilas. Hva fungerer ?


Rastløs

Recommended Posts

Vi har ikke avsluttet sesongen enda. Neste helg blir det seilas nedover til Resø for å spise hummer. Det er jo et stykke fra Oslo, og for å holde motet til mannskapet oppe må det serveres god mat!

 

- trenger sårt tips til enkle vel-smakende retter som selv "far" kan ordne nede på to bluss og gasskomfyr, selv når det skumper litt. Noen som har gode råd ? :confused:

Link to post
Share on other sites

Varmmat:

* Tacolasanje (knallgodt, men du trenger en ildfast form, kjøttdeig og en boks hermetiserte tomater)

* Erter kjøtt og flesk (boks er helt greit)

* ferdig skikkelig lapskaus hjemmefra som varmes opp.

* Flesk og duppe

 

Kaldmat i cocpit som niste:

 

* Eggerøre, spekeskinke og halvstekte rundstykker.

* Brødskiver med hjemmelagde karbonader med stekt løk

 

Nødmat i dårlig vær:

 

* Termospølser

* Peanøtter

* Sjokolade

* Smurte lefser.

 

Det er bare fantasien som setter begrensning. Maten trengs ikke pyntes, den skal være mettende med masse kalorier, uten å bare være kliss.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Fårikål selvfølgelig. Kål og kjøtt legges i gryta ved avreise. Sett på lav varme. Etter 3 timer kan potetene legges på toppen. Etter 4 timer, men før det har gått 4 døgn spises retten. Meget godt når man er litt "frøsen". Husk også tørkerull, da det gjerne begynner å renne litt fra nesa.

Link to post
Share on other sites

Planlegger nedover jeg og, hos meg går det i Erter Kjøtt og flesk, en vinner i alle sammenhenger. Vi ses på Resö!!!

 

Siden jeg har den minste og sannsynligvis tregeste båten som skal nedover, så tenkte jeg at jeg må diske opp med noe mer enn boksmat. Det blir sikkert kaldt og litt duskregn, og da er god mat viktig for å holde motivasjonen oppe. ( Siden vi sikkert blir noen flere timer underveis enn de andre, -med våre beskjedene 36 fot, standard rulleseil og ingen gennaker/spinnaker. :giggle: )

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lag Lasagne hjemme på torsdag og sett den i kjøleskapet. Settes i ovnen på 150 grader 10-15 minutter. Sleng inn noen frosne hvitløksbaguetter samtidig. Lasagne blir best "dagen etter" så her er det bare velstand at den varmes opp.

 

Pasta og kjøttsaus er enkelt og god turmat. Nystekte baguetter med ost og skinke som du ettersteker i ovnen så osten smelter er godt både på morgen og kveld.

 

Min erfaring er at det meste smaker godt på tur, bare det er litt varmt. Forbered flest mulig retter i forveien.

 

Hvis dere er flere på tur og du har den tregeste båten er det vel ikke mer enn rett og riktig at de andre har maten klar til din ETA... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

to bluss og gasskomfyr, selv når det skumper litt. Noen som har gode råd ? :confused:

 

Vil du imponere?

1 stk 200 grm Entrecote/ytre eller indre filet pr. person. kjøp dem ferdig kuttet.

Vet ikke hvor mange dere er så juster mengden, men til 3-4 personer.

 

2 poser med ferdig gratinerte poteter, selges i Norge hos bla. Meny.

Til den er det best med ildfast form. Kan også varmes i kjele, men med 2 bluss har du da en utfordring.

 

2 beger med Fjordland peppersaus(den er faktisk bra).

 

Noe Champijon/rødløk som kan freses i panna sammen med biffene de siste 2 minuttene eller pakkes inn i folie med litt smør og krydder og plasseres i ovnen sammen med potetene.

 

Har lagd det selv i en HR 29 i dritt vær.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Pytt i panne er snadder. Kjøp ferdig frossen blanding, trim den opp med ferdigkutta bacon og karbonade kuttet i terninger. Speilegg er obligatorisk. Halvstekte Hattings rundstykker som serveres varme varme blir bra.

Tomatskiver og agurk sammen med stekt rødløk er godt tilbehør.

Grov pepper og fingersalt strør du over det hele.

Smaker best på søndag dersom det blir mye :cheers_wine: på lørdag :giggle:

 

Finnebiff surret i panna er enkelt og godt. Stek sammen med rødløk. Tøm kremfløte i pannen og la det koke litt. Så tar du den nye frosne potetstappen og varmer opp denne, tilsetter litt kremfløte i denne også. Litt tyttebær er godt tilbehør.

Smaker utmerket og er meget raskt å lage.

 

Bruk skikkelig kremfløte og setersmør når du lager mat. Det er det som legger seg umiddelbart rundt midjen som lager god smak desverre :yesnod:

 

Nødmat hos meg er snurring, kald rett fra boksen og spises med tollekniv :lol:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Bruk skikkelig kremfløte og setersmør når du lager mat."

 

Går greit med matfløte og lett rømme eller creme fraice også. en fordel med matfløten er at den har 3-4 ukers holdbarhet.

 

Noe som aldri kommer inn på kjøkken jeg har ansvaret for, er lett melk, god å drikke ubrukelig i matlaging.

 

Innlegger til GeirT, med forslag om ekkel skaus fra Europris? Tja, den varmer nok i kroppen om den er varm og noen greier å få det ned.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi mat som nok vil gjøre mannskapet imponert. Artig med innspill fra folk som har proviantering som profesjon :thumbsup:

 

Lammesteik egner seg også godt i gasskomfyr.

 

Beines ut, bråstekes i jernpanne og så stekes i folie til den er ferdig.

Kok kraft på beina så du har til en knallgod saus og servér med poteter.

 

Vi handler alltid inn frossent lammelår når vi skal på langtur om sommeren. Da hjelper den til med å kjøle ned kjøleboksen et par tre dager og kan spises når været blir litt rufsete innen en uke. Knallgod frokost dagen etter er det også.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Lammesteik egner seg også godt i gasskomfyr.

RSL

Var det ikke "underveismat" det ble spurt etter? Når det blåser godt og båten krenger mye så fungerer det fint med Real Turmat, poser med frysetørret mat i forskjellige varianter som tilsettes varmt vann. Ikke noen stor kulinarisk opplevelse men det gjør nytten.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke "underveismat" det ble spurt etter?

 

Det trodde først jeg også, men så ble den første positive reaksjonen fra trådstarter på biff og fløtegratinerte poteter og peppersaus.

Ergo tenkte jeg at man da like gjerne kan fleske til med en steik. Den kan settes på i smult farvann og lager seg selv underveis. Det ville ikke vært mitt førstevalg, men om han absolutt skal imponere med kokkeleringen så gjerne for meg. Lammesteik er nesten umulig å ødelegge.

 

Mitt førstevalg ville vært som jeg skrev i mitt første innlegg; TacoLasanje.

Fort gjort å mekke og så står det 20 minutter i ovnen og lager seg helt ferdig selv uten mer dilldall og pynt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Underveismat for meg er mat som jeg lett kan lage til selv når jeg er helt alene om bord, og ikke krever planlegging og all verdens forberedelser. Jeg har derfor alltid noen bokser innherredssodd ombord, samt noen beger med hurtignudler. Enkelt å lage, lettspydd, varmer godt i kroppen, og mer enn godt nok når en er utendørs og sulten. Litt pepper og en loffbit i tillegg så har en gourmetvarianten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...