260RS Startet 26.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2011 Hei Da her jeg tatt ut motor og slik ser det ut, bak i akterspeilet i transomhullet er det mykt/råte mellom glassfiberen (er det finer) som er mellom? Og motorfestene er vel ikke helt etter boka. Er det noen som kan fortelle meg hva jeg burde gjøre, vis gjerne med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Hei. Unskyld at jeg er ærlig med deg, men om du har greid å få ut motoren av båten din, men spør om hva du må gjøre videre i dette "prosjektet" burde du kanskje overlate dette til folk som har greie på det ? Den eller de som har slurvet med montering av transom har gjort noen dumme feil, ser for meg at Hullet til transomen er kuttet ut og selve kutt flaten ikke er behandlet med noe før transom ble montert, derfor denne delamineringen av krysfineren eller hva det nå er brukt her. Her burde transom demonterest og akterspeilet slipes ned/tørkes for å se hvor stor skaden er, både invendig og utvendig.Her kan du jo risikere at hele eller deler av akterspeilet må byttes (tenker da på krysfineren som er støpt in i akterspeilet). Når det gjelder motor festene som ikke ble gjort mer en halvferdige før motor ble montert, burde jo disse blitt ferdigstilt-plastet og coatet osv før motor evnt. settes på plass igjen. Her må det vell regnes endel timer både i rengjøring-sliping-oppretting- og montering igjen for å få ett brukbart resultat. Men.. for ikke å svartmale alt. Har du en grei plass og stå med arbeidet, det riktige verktøyet og kunskapene så er jo jobben i seg selv grei nok. Ser jo ut til å være god plass å jobbe på. Endel sliping må nok påregnes i begynnelsen for å få avdekket omfanget av jobben. Uansett lykke til :) Fortell gjerne mer om dette "prosjektet" er mye folk på dette forumet med mye kunnskap som kan tipse deg om både det ene og det andre. Lars s Sitér dette innlegget Link to post
260RS Svart 26.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 (redigert) Nå vet jeg ganske så godt hva som må gjøres, men jeg vil lufte det litt for og se om noen andre innvendinger til prosjektet Redigert 26.Oktober.2011 av toor91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Ser der blir mye sliping nedi der. Hvis du vil ha minst mulig støv andre plasser i båten så kan du gjøre slik som jeg gjorde når jeg slipte ned et helt motor rom. Jeg brukte 2 stk 12v avtrekksvifter med slanger ut i friluft, for å skape et kraftig undertrykk, + få mye av slipestøvet ut på utsiden. Hadde en vifte inn i rommet, og en vifte med slangen rett rundt der jeg jobbet. Blir mye støv nedi der for det, så bruk en veldig god støvmaske. Jeg måtte skifte kryssfineren, en h..... jobb Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Har det brent nedi der. Det så helt fryktelig ut. Men om ikke glassfiberen er brent er det jo en overkommelig jobb med det rette verktøyet. Motorfundamentene må ut. Nå vet jo jeg ingenting om størrelse på motor og eller fart på denne båten. Men fundamentene må sitte bedre fast en dette her.. Akterspeilet er ingen problem hvis du får ut skjoldet helt. Vanligvis brukes 50mm finer som det er skjært drenerings spor i bunnen slik at kondens kan renne ned i kjølsvinet. Her ville jeg skjært ut fra innsiden det felt som er nødvendig. Behold utvendig glassfiber. Deretter feller du inn ny plate og støper bare fra innsiden. Dette var en grov beskrivelse, men noen basiskunnskaper vil jeg mene er nødvendig for en slik reperasjon. Man må stå varmt feks. Hvis ikke blir støp til bæsj. Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 (redigert) En liten oppskrift på den jobben! Fjern allt trevirke... Så limer du inn Divinycell.. På med duk. Nye motor fester.. Ha på lakk. Svas Kjemi selger Epoxy i 10 kg kanner og duk til en grei pris. Lykke til med jobben!! Stephen.T. Redigert 27.Oktober.2011 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Møkkalasset Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 En liten oppskrift på den jobben! Stephen.T. Resultatet ditt så veldig bra ut, men jeg stusset på at du brukte OSB (Oriented Strand Board) istedenfor vannfast kryssfinér. For det første er kryssfinér sterkere enn OSB. I tillegg er OSB kortfibret og hvis det kommer fukt inn så så blir den som en flishaug. (For det er det den er laget av.) Kryssfinér vil også svekkes av fukt, men vil tåle det både bedre og lenger. Når det er sagt så ser det jo ut som om du har laget deg en tett konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Resultatet ditt så veldig bra ut, men jeg stusset på at du brukte OSB (Oriented Strand Board) istedenfor vannfast kryssfinér. For det første er kryssfinér sterkere enn OSB. I tillegg er OSB kortfibret og hvis det kommer fukt inn så så blir den som en flishaug. (For det er det den er laget av.) Kryssfinér vil også svekkes av fukt, men vil tåle det både bedre og lenger. Når det er sagt så ser det jo ut som om du har laget deg en tett konstruksjon. Det på det bilde er kryssfineren jeg skar ut Det finnes ikke Oriented Strand Board i min båt.Det er Divinycell i akterspeilet(les teksten under bildet) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Møkkalasset Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Det på det bilde er kryssfineren jeg skar ut Det finnes ikke Oriented Strand Board i min båt. OK misforstod rekkefølgen. Men det på bildet er OSB. Altså har du ikke OSB i din båt, men du har hatt. Måtte bare.... Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 OK misforstod rekkefølgen. Men det på bildet er OSB. Altså har du ikke OSB i din båt, men du har hatt. Måtte bare.... Nei der tar du helt feil. Det er kryssfiner som er skjært opp... Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Møkkalasset Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Nei der tar du helt feil. Det er kryssfiner som er skjært opp... OK, gir meg. Men ikke rart jeg stussa. Sånn ser OSB ut. (Men det visste du vel..) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Men er det så lurt med divinycell i akterspeilet da? Hvordan går det når du strammer transomboltene? Finér har mye større trykkfasthet. Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Men er det så lurt med divinycell i akterspeilet da? Hvordan går det når du strammer transomboltene? Finér har mye større trykkfasthet. Det går helt fint er bare å bruke riktig type Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Har SVAS Kjemi den også? Den er like tung som tre eller? Produktnavn? Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Har SVAS Kjemi den også? Den er like tung som tre eller? Produktnavn? Nei den er lettere en tre. Har kjøpt platene hos Diab i Asker. Du kan lese her. Adresse til Diab. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.