Jump to content

"Forkjørsrett" for charterbåter i Indre Oslofjord?


Lazyjack

Recommended Posts

Begrepet "forskjørsrett" eksisterer som kjent ikke i Sjøveisreglene men man lurer på om enkelte av charterbåtskipperne i Indre Oslofjord likevel tror de har dette. Mulig de påberoper seg Regel 44, noe jeg mener må være helt feil i farvann hvor de har flust med manøvreringsrom. Vi snakker tross alt om båter her som ikke er stort lengre enn det dobbelte av en vanlig lystbåt som min.

I en artikkelen på NSSR's hjemmesider er det en artikkel som omhandler en episode fra i sommer hvor en lystbåt ble pårent av en charterbåt og der eieren av lystbåten desverre fikk alvorlige skader. Jeg kjenner ikke saken særlig mye utover det som skrives i artikkelen og vet heller ikke hvem som ikke overholdt vikeplikten og forårsaket sammenstøtet. Man tenker likevel uvilkårlig sitt når charterbåten ser ut til å ha truffet lystbåten ganske rettvinklet midtskips på babord side. Mine antagelser i saken er også farget av selvopplevde episoder med andre charterbåter her i fjorden. I ett tilfelle lå jeg på en skarp kryss for styrbord halser med kurs omtrent 180 grader ca. 1 nm. sør for Dyna fyr. En charterbåt innhenter meg aktenifra på babord låring med en antatt kurs på rundt 210 grader. Vedkommende charterbåtskipper beholder sin kurs og fart og jeg må, for å unngå sammenstøt, falle betydelig av. Det var rikelig rom og anledning for charterbåtskipperen til å krysse bak meg eller holde en kurs paralell med min og dreie styrbord etter han hadde passert meg. Tilsvarende opplevelser har jeg fått fortalt av seilervenner. Nå var det ikke noen stor sak for meg å slå og komme meg unna og det ender jo vanligvis med at man gjør det fordi man til syvende og sist har plikt til å gjøre hva man kan for å unnga sammenstøt og fordi man vil unngå skader og opprivende opplevelser. Det må likevel ikke bli sånn at de litt større peiser på nettopp fordi de er litt større. Ferger i rute holder jeg forøvrig alltid godt av veien for, det synes jeg er helt greit.

Er det meninger om dette blant folk her? Spesielt interessant ville det være å få synspunkter fra noen som jobber på noen av disse båtene.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke med charterbåter, men taxibåtene her i Kragerø(12-19 pax) er definert som nyttetrafikk, og fikk etter mye om og men og skriving i avisene i fjor/forfjor oransje klistremerker som påpeker dette. Dette er båter på < 35 fot. Som sagt vet jeg ikke hvordan det er med charterbåter med dette, særlig nyttige er de vel ikke i forhold til en ferge/taxibåt, men de har jo også et stort ansvar siden de har passasjerer ombord.

 

Personlig syns jeg ikke det er noe stort problem å vike for disse. Dersom du seiler derimot er jo saken litt annet.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hei som sakt vi er på tur dem er på jobb!! Jeg prøver å forholde meg til sjøveisreglene, men problemet er at dem fleste andre ikke følger dem eller kansje så kan dem det heller ikke.. Så da er det bare en ting som gjeller ta hensyn og unngå å komme opp i situasjoner som kan føre til sammenstøt.. min båt går fra 30-0 på bare noen sekkunder.. så det er jo bare å dra av gassen...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Greit å tenke på også at mannskapet på disse båtene er på jobb, mens du er på tur. Kan virke frustrerende at de bare buser frem, synes det selv, men jeg har stort sett god nok tid til å vike.

Vi skal altså sette sjøveisreglene til side når vi møter båter som vi mistenker er ute med betalte passasjerer? Det kunne bli interessant, kanskje vi skulle overføre det til veitrafikken også...

Jeg er selv også ute også med yrkesbåt en gang eller to i uka men det har i grunnen aldri falt meg inn at det skulle frita meg for å forholde meg til sjøveisreglene.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig i at sjøveisreglene gjelder, men selv er jeg på sjøen for å kose meg og nyte turen... og ikke irritere meg over andres handlinger siden jeg ikke kan gjøre noe med det.. For meg koster det ikke noe å holde av veien for andre båter selv om jeg strengt tatt ikke trenger det i henhold til reglene.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg svinser en del rundt på kysten på jobb, og om sant skal sies så er det en del underlige tolkninger av sjøveisreglene blant fritidsbåtførere også. Men stort sett er det enklere for meg å gi autopiloten et par knepp enn å få magasår :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Og så er det dette med at begge parter skal gjøre hva de kan for å unngå sammenstøt. En av grunnene til at det bestandig blir skylddeling ved sammenstøt. Men jeg må nok hevde at enkelte ganger har jeg problemer med å komme meg ut av siktelinjen for enkelte hurtiggående båter. Og så langsomt som Hulda beveger seg, så er alt over 10 knop hurtig. Noen ganger prøver jeg K16 på VHF'en. Jeg har aldri hatt suksess med Bastøfergene. Med fergen Sandefjord/Strömstad har jeg kommunisert ved flere anledninger når den runder Tistler, og jeg lurer på om jeg skal legge med inn mot Tistler eller brekke av i retning Hvaler. Når jeg krysser Skagerrak, virker det enkelte ganger som at rormannen på disse på over 50 000 tonn ønsker å se svetten på pannen min..

Link to post
Share on other sites

Skal være litt forsiktig men nå er det vel litt sånn at enkelte av charterbåtskipperne i Oslo seiler med litt høye skuldre innimellom. Både de og enkelte av frivilligskøyte-skipperne er litt big-shots og "wannabe-captains" føler jeg. (merk at jeg skriver ENKELTE). Men om alle inkludert seilerne kan senke skuldrene litt å ikke gnåle om en haug med regler de egentlig ikke er helt sikre på, men heller vike litt her og hilse litt der så blir alt så mye enklere utpå.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ser jeg en idiot etter vegen som enten ikke holder vikeplikten eller kommer i mot meg i feil kjørebane/ retning eller kommer på rødt så er det eneste smarte å bråbremse og stoppe eller kjøre ut til siden.. spessielt mange som ikke kan å kjøre i rundkjøringer! Jeg vil ikke ødelegge bilen min med å stå fast på regelen! blir ofte delt skyld og bonustap!

 

Jeg sier IKKE at dem har rett til å trenere lover og regler! Det er mange som tror dem eier både sjøen og vegen!! Du vet jo selv at du kan reglene å prøver å følge dem på best mulig måte!! kommer det en diger buss eller en diger skyssbåt på sjøen, så er du uansett den svake!! Da bør vi som ferdes trykt og sikkert bare gå som gode eksempler å vise at vi tar hensyn

Vi skal altså sette sjøveisreglene til side når vi møter båter som vi mistenker er ute med betalte passasjerer? Det kunne bli interessant, kanskje vi skulle overføre det til veitrafikken også...

Jeg er selv også ute også med yrkesbåt en gang eller to i uka men det har i grunnen aldri falt meg inn at det skulle frita meg for å forholde meg til sjøveisreglene.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

I en artikkelen på NSSR's hjemmesider er det en artikkel som omhandler en episode fra i sommer hvor en lystbåt ble pårent av en charterbåt og der eieren av lystbåten desverre fikk alvorlige skader.

 

Har du en link til den artikkelen?

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Men stort sett er det enklere for meg å gi autopiloten et par knepp enn å få magasår :-)

Dere er veldig flinke til å ta hensyn til oss som tuller rundt uten mål og mening!

 

Bildet under viser et godt eksempel på hvordan dere tolker regel 8 ("stoppe eller reversere fremdriftmidlene") når jeg nærmer meg fra styrbord i 6 kn.

 

kopi.jpg

Link to post
Share on other sites

Da benytter jeg sjansen til å spørre yndige fru jacobsen om hvorfor slepebåter av og til obeserveres bakkende over lengre strekninger?

Jeg skal prøve med en kort forklaring; dette er eskortebåter, altså taubåter som er bygd for å henge akterut på det assisterte fartøy for å hjelpe de å styre. På disse taubåtene er det bygget en finne eller et "skegg" akterut formet som et ror, og de har proppellene framme. All jobbing foregår i all hovedsak over hekken på disse båtene bortsett fra når de skal gå "ledig", da går de naturlig nok med bauen først på grunn av sjø. De er suverent lettest og manøvrere når de går baklengs og derfor blir det ofte til at skipperstolen og radarer etc. ikke blir snudd rundt så lenge været er bra nok til å gå baklengs.

Så da lurer du sikkert på hvorfor finna ikke er foran - og det er de, på noen, blant annet den jeg jobber på, disse blir kalt "fin first Voith tractor tug". Ulempen her blir at finnen tar godt tak i vannet i f.eks Karmsundet, glomma og slike steder med sterk strøm, i slike tilfeller hender vi også må snu oss for å få finna bak.

Ikke ble forklaringen så kort og kanskje heller ikke så lett å forstå men det var det jeg fikk til :smiley:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Forklaringen er bra den, er det synsbedrag at jeg synes at hekkbølgen er mye større når dere kjører den rette veien?.

Nei det glemte jeg, men det er også en av grunnene til at vi alltid snur når vi kommer innaskjærs eller inn i havner - det blir mye mindre sjø :thumbsup:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Går alltid defansift i møte med nyttetrafikk. Ser ingen grunn til å provosere fram situasjoner. Jeg er på fjorden for å kose meg og det gjør jeg når omgivelsene trives med mine manøvre. Skulle jeg hele tiden tenke retten min og pargrafer tror jeg fruen hadde trives best på terassen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det varierer med hvilken nyttetrafikk en snakker om...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...