Jump to content

"Forkjørsrett" for charterbåter i Indre Oslofjord?


Lazyjack

Recommended Posts

Bitteliten skrev 3 minutter siden:

Oslo havnedistrikt

dette er vel kommunegrensene...? Og hvem som har rett til å kreve inn havneavgift? 

Ser ikke noe i forskriften om at dette har noe med 'havneområde' som er ordet brukt i regel 44.

Jeg ville jo trodd at reguleringsplan med 'havneområde i sjø' vil være mer betegnende. Så jeg ser ikke helt den relevansen.

 

image.png.6a75168768236c886f3b8c699063e8ea.png

Link to post
Share on other sites

Tilbakevendende diskusjon. Forstår ikke helt at man alltid må hevde sin rett. Under forutsetning at jeg ikke skaper trøbbel for andre viker jeg konsekvent for nyttefartøy, seilbåter eller motorbåter som strekker eller ikke har forstått reglene. Det koster meg ingen ting. Jeg kan kjøre i 25 knop, men koser meg som mest i 6-7 knop, en unnamanøver i ny og ne spiller ingen rolle.

Heldigvis i Norge og mange andre steder lever vi siviliserte liv der vi har regler som tar vare på de svakeste. Det skal man ikke ta for gitt ute i den store stygge verden. Da er det bare en regel som gjelder størst først. Av det kan man lære noe viktig. Blir du rent i senk av en større båt, så er det deg selv det går mest utover, uansett hvor urettfwerdig det måtte være. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 9 minutter siden:

dette er vel kommunegrensene...? Og hvem som har rett til å kreve inn havneavgift? 

Ser ikke noe i forskriften om at dette har noe med 'havneområde' som er ordet brukt i regel 44.

Jeg ville jo trodd at reguleringsplan med 'havneområde i sjø' vil være mer betegnende. Så jeg ser ikke helt den relevansen.

 

image.png.6a75168768236c886f3b8c699063e8ea.png

Om du har med deg folk på opplæring så tenker jeg at du bør finne ut hva som er definert som havneområder og hva som faktisk er reglene. Det er ikke hva du synes er relevant som gjelder.

 

Grensen er satt i sjøkartene. Det er enkelt å forholde seg til. I navionics på ipad ser du at hele Oslofjorden er delt opp i ulike havneområder. Det er de samme grensene som er i bildet jeg postet over.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sydvesten skrev On 1.11.2011 at 20.44:

Taxibåter, charterbåter, disse kjempe fendrene som hopper rundt på bølger med store motorer... skolebåter, havneoppsyn med en liten jolle osv.. Alle disse er nyttefartøy siden det ikke er klart definert.... De er ikke fritidsbåter....

 

Som en ser, lite har forandret seg på 10 år....

Bortsett fra at nå er vel ennå flere lystbåter langt større en de såkalte nyttefartøyene...

Den sær norske regel 44 er like håpløs nå som før...

Det blir en ren gittekonkuranse for å finne ut hva som er nyttefartøy, og hva som er en voksen lystbåt...

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

 

Som en ser, lite har forandret seg på 10 år....

Bortsett fra at nå er vel ennå flere lystbåter langt større en de såkalte nyttefartøyene...

Den sær norske regel 44 er like håpløs nå som før...

Det blir en ren gittekonkuranse for å finne ut hva som er nyttefartøy, og hva som er en voksen lystbåt...

 

 

Ja det er jeg enig i. Men så lenge den finnes er det liten nytte å ikke følge den

 

Holde av veien betyr at man ikke engang skal komme i en vikepliktssituasjon - man skal holde seg unna rett og slett

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 15 minutter siden:

Om du har med deg folk på opplæring så tenker jeg at du bør finne ut hva som er definert som havneområder og hva som faktisk er reglene. Det er ikke hva du synes er relevant som gjelder

ingen grunn til å bli personlig. Jeg ser bare ikke det er dokumentert at hele kommunen / alle kommuner er havneområde i tolkning av regel 44.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...