Jump to content

"Forkjørsrett" for charterbåter i Indre Oslofjord?

Lazyjack

Recommended Posts

Nå var det ikke jeg som skrev dette.

Teksten var i anførselstegn og i kursiv.

Jeg siterte fra et foredrag som en skipper holdt som det er linket til lenger oppe.

Men det viser med all tydelighet at til og med blandt de som burde vite spriker oppfatningen av 44 helt vilt.

Derfor bør 44 fjernes øyeblikkelig.

Redigert av Mulligan (see edit history)
  Capitaine skrev On 31.10.2011 at 9.38:

Nå er det vel ikke å fremprovosere sammenstøt mellom fartøy som er intensjonen med sjøveisreglene, eller?

Nei, det er det jo åpenbart ikke, men jeg får jo en sterk følelse av det er nettopp framprovokasjon av sammenstøt du forsvarer når du påstår at jeg er "på ville veier". Hva om Lazyjack hadde vært næringsdrivende med seilskole i den situasjonen han beskriver i innlegg #1?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Enig i at regel 44 er noe rare greier. Og det ser ut at tolkningen går fra å være en unntakssituasjon til det normale at lystbåter skal holde av veien for nyttetrafikk. Er egentlig enig med Mulligan at regel 44 bør fjernes.

Men om det ikke la seg gjøre, ville det faktisk vært bedre om det sto: "I norske farvann innenfor grunnlinjen skal fritidsbåter holde av veien for nyttetrafikk." Da hadde det iallefall vært entydig.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Fanafjord skrev On 1.11.2011 at 19.19:

Enig i at regel 44 er noe rare greier. Og det ser ut at tolkningen går fra å være en unntakssituasjon til det normale at lystbåter skal holde av veien "I norske farvann innenfor grunnlinjen skal fritidsbåter holde av veien for nyttetrafikk." Da hadde det iallefall vært entydig.

Men definisjonen på nyttefartøy er vel fortsatt like vag og uklar...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sydvesten skrev On 1.11.2011 at 19.23:

Men definisjonen på nyttefartøy er vel fortsatt like vag og uklar...

Men det tror jeg kunne løses. Og i 99,9 % av tilfellene er det ganske greit hva som er nyttetrafikk. Eneste virkelige "problem" ser ut at det er de mye omtalte taxibåtene.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Taxibåter, charterbåter, disse kjempe fendrene som hopper rundt på bølger med store motorer... skolebåter, havneoppsyn med en liten jolle osv.. Alle disse er nyttefartøy siden det ikke er klart definert.... De er ikke fritidsbåter.... Min båt er nyttefartøy da den gjør nytte som hytte på sjøen... Det er jo ikke feil å hevde det.... av samme grunn.. Nyttefartøy er ikke definert

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jo men alle de små nyttetøy som du nevner trenger egentlig ikke "forkjørsretten". Hva med "nyttefartøy over 15 meter".

Capitaine skrev On 31.10.2011 at 12.54:
...Når det kommer til situasjonen mellom snekken og fergen mellom Halsnøy og Stord som det vises til i denne tråden, mener jeg som har ment før i tidligere tråder, nemlig at fergemannskapet slapp alt for billig unna, ref. deres plikter i henhold til blant annet regel 17(a)(ii), (b) og ©.

Da er vi ikke så uenige allikevel da :thumbsup:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Neppe særlig relevant da regel 44 er særnorsk og således ikke aktuell i Adenbukta om skipperen har lest reglene..

• 9 år senere...

Nå er sesongen i gang igjen i Indre Oslofjord. Jeg var ute med to på opplæring, blåste friskt så vi hadde reduserte seil. Bilde tatt etter at vi måtte slå for ikke bli rent ned av dette fartøyet. Den gikk med marsjfart og holdt sin kurs selv om den lenge så at den var på kollisjonskurs. Hadde den slakket av på farten et minutt før hadde det ikke blitt noen situasjon. To minutter etterpå kom Eileen II i samme spor, og vi måtte slå unna igjen. Hva hadde konklusjonen vært om jeg hadde blitt nedkjørt? De kan vanskelig påberope seg at de er begrenset av dyptgående. ikke er det rutetrafikk, ikke skal de noe sted...

EDIT: DET VAR GRACE, IKKE EILEEN II SOM KOM SOM NR 2, EILEEN VET NOK BEDRE :-)

image.png.338dbdf534a682f870dcfbc04d54c22d.png

Redigert av Code0 (see edit history)

Regel 44 er veldig grei å forholde seg til.

https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/sjoveisreglene--regel-44/ 

Som det påpekes her gjelder også regel 17 for disse nyttefartøyene (og regel 2 om jeg skal legge til noe selv). Disse fartøyene skal ikke vike med mindre de må for å unngå sammenstøt. 

Starter nyttetratikken å ikke følge reglene blir det fort "følgefeil" og usikkerhet på sjøen tenker jeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  Bitteliten skrev On 17.6.2021 at 10.28:

Regel 44 er veldig grei å forholde seg til

Vis hele sitatet  

klippet den ut her: 

Hvis fartøyet entrer et 'trangt farvann', skal den vel gi lydsignal. Det var ikke i leden, ei heller havneområde. Så #44 er ikke generell, den er faktisk ganske begrenset. De velger jo selv å tøffe inn i trange områder.

image.png.0d583ede9fd16e8dc45ad7bddb113252.png

Er litt usikker på om du tenker rett rundt havneområde. Hvordan definerer du det?

Feks er hele leden mellom Moss og Horten der Bastøferga går definert som havneområde. Regel 44 gjelder og Bastøferga kjører på den

Havneområdene følger egne fastsatte grenser i kartene - og de dekker det aller meste av Oslofjorden helt til ganske langt sør

Den beste måten å ta de charterbåtene er jo å sørge for at det ikke lønner seg at de oppfører seg på den måten, og mange båtfolk er ressurssterke.

Jeg har flere ganger sørget for at bedrifter har lagt festen et annet sted enn en spesiell båt jeg flere ganger har sett (ikke selv vært i båten som ble utsatt) oppført seg svært dårlig. 
Slikt kan man jo fortsette med. Hvis charterbåtene blir minnet på at båtene de oppfører seg som bøller mot frakter potensielle kunder blir nok oppførselen bedre.

Bitteliten skrev On 17.6.2021 at 10.51:

Er litt usikker på om du tenker rett rundt havneområde. Hvordan definerer du det?

Vis hele sitatet  

Hei, umiddelbart tenker jeg at det er i nærheten av en havn. Jeg prøver å finne egne grenser på kart. For oslo ser det slik ut

image.png.2c15f4b1a0517ab19ac0a3e0523904af.png

tegnforklaring:

image.png.2d509b616e968baf7987edb48f0d41fe.png

Så da er området til Kielferga 'Havneområde i sjø'.

For Bærum, kryss ved 'situasjonene' så får jeg ikke opp reguleringsplanen for sjøen, så det er jo mulig Bærum har definert hele sitt sjøområde som havneområde.

image.png.284027098d524973cfa149410ebcce57.png

For Moss ser jeg ikke noe i reguleringsplanen om Havneområde ute i ruta til Moss-Horten ferga.

image.png.8d4a8ebb658cbcc7dfce1282801f6a73.png

Tegnforklaring til kartet i Moss kommune:

image.png.576f837cb118ce02fb258a2664d285c1.png

Så det er ikke intuitivt at det er havneområde inne blant småøyene i Vestfjorden.

Oslo havnedistrikt utgjør det sjøterritorium som begrenses mot sørvest av en rett linje trukket fra Oslos grense mot Bærum i Lysakerelvas utløp til sørspissen av Store Skjærholmen og videre derfra en linje trukket rett til Oslos grense mot Oppegård i Gjersjøelvas utløp.

https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2007-11-29-1503

Her ser du Oslo, Nesodden, Bærum og Asker havnedistrikt.

Min oppfatning av regel 44 er at så lenge jeg er innafor Bolærne ish så er jeg innenfor området der regel 44 gjelder. 

Hva er fartsbegrensninger i Oslo og Bærum nå? - Båtforumet -  baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...