Mulligan Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Nå var det ikke jeg som skrev dette. Teksten var i anførselstegn og i kursiv. Jeg siterte fra et foredrag som en skipper holdt som det er linket til lenger oppe. Men det viser med all tydelighet at til og med blandt de som burde vite spriker oppfatningen av 44 helt vilt. Derfor bør 44 fjernes øyeblikkelig. Redigert 31.Oktober.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Nei Sydvesten det er ikke så enkelt. Man har jo havneområde og sterkt beferdet lei i tillegg til trange farvann. Og forresten, nyttefartøy bør ikke tilkjennegi... , de skal om de mener de går inn i et slikt område. Har gjort dette selv når det har vert nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Capitaine skrev On 31.10.2011 at 9.38: Nå er det vel ikke å fremprovosere sammenstøt mellom fartøy som er intensjonen med sjøveisreglene, eller? Nei, det er det jo åpenbart ikke, men jeg får jo en sterk følelse av det er nettopp framprovokasjon av sammenstøt du forsvarer når du påstår at jeg er "på ville veier". Hva om Lazyjack hadde vært næringsdrivende med seilskole i den situasjonen han beskriver i innlegg #1? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Ribtjenester Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 til info er Ribevent båter er også nyttefartøy:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Fanafjord Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 (redigert) Enig i at regel 44 er noe rare greier. Og det ser ut at tolkningen går fra å være en unntakssituasjon til det normale at lystbåter skal holde av veien for nyttetrafikk. Er egentlig enig med Mulligan at regel 44 bør fjernes. Men om det ikke la seg gjøre, ville det faktisk vært bedre om det sto: "I norske farvann innenfor grunnlinjen skal fritidsbåter holde av veien for nyttetrafikk." Da hadde det iallefall vært entydig. Redigert 1.November.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 Fanafjord skrev On 1.11.2011 at 19.19: Enig i at regel 44 er noe rare greier. Og det ser ut at tolkningen går fra å være en unntakssituasjon til det normale at lystbåter skal holde av veien "I norske farvann innenfor grunnlinjen skal fritidsbåter holde av veien for nyttetrafikk." Da hadde det iallefall vært entydig. Men definisjonen på nyttefartøy er vel fortsatt like vag og uklar... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fanafjord Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 (redigert) Sydvesten skrev On 1.11.2011 at 19.23: Men definisjonen på nyttefartøy er vel fortsatt like vag og uklar... Men det tror jeg kunne løses. Og i 99,9 % av tilfellene er det ganske greit hva som er nyttetrafikk. Eneste virkelige "problem" ser ut at det er de mye omtalte taxibåtene. Redigert 1.November.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 Taxibåter, charterbåter, disse kjempe fendrene som hopper rundt på bølger med store motorer... skolebåter, havneoppsyn med en liten jolle osv.. Alle disse er nyttefartøy siden det ikke er klart definert.... De er ikke fritidsbåter.... Min båt er nyttefartøy da den gjør nytte som hytte på sjøen... Det er jo ikke feil å hevde det.... av samme grunn.. Nyttefartøy er ikke definert Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fanafjord Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 Jo men alle de små nyttetøy som du nevner trenger egentlig ikke "forkjørsretten". Hva med "nyttefartøy over 15 meter". Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
millisivert Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Fanafjord skrev On 1.11.2011 at 19.49: [...] Hva med "nyttefartøy over 15 meter". Hva med 50 meter? de har jo allerede egne lanterner og greier (og fiskebåter trenger vel egentlig ikke omfattes av #44, de har jo egne signaler å bruke når de trenger at vi tar ekstra hensyn) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Da er vi kvitt en partybåt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Capitaine skrev On 31.10.2011 at 12.54: ...Når det kommer til situasjonen mellom snekken og fergen mellom Halsnøy og Stord som det vises til i denne tråden, mener jeg som har ment før i tidligere tråder, nemlig at fergemannskapet slapp alt for billig unna, ref. deres plikter i henhold til blant annet regel 17(a)(ii), (b) og ©. Da er vi ikke så uenige allikevel da Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lazyjack Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 (redigert) Da melder spørsmålet seg - er det piratene eller Klipperfjord som skal vike når de treffes i Adenbukta? Begge oppfatter seg vel som nyttefartøy der nede. Redigert 2.November.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Neppe særlig relevant da regel 44 er særnorsk og således ikke aktuell i Adenbukta om skipperen har lest reglene.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
RSL Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Her er 2 nyttefartøyer. Hvem som har retten på sin side, kan sikkert diskuteres i det uendelige, men de to som døde og deres etterlatte er helt klart taperne. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lett match Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Kapteinen på den 70 meter lange lekteren ble distrahert av mobilen, og glemte å se hvor han førte båten. Nå er han dømt til ett års fengsel for å ha drept to unge turister. http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=10031050 Så noen ganger reageres det Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 (redigert) Nå er sesongen i gang igjen i Indre Oslofjord. Jeg var ute med to på opplæring, blåste friskt så vi hadde reduserte seil. Bilde tatt etter at vi måtte slå for ikke bli rent ned av dette fartøyet. Den gikk med marsjfart og holdt sin kurs selv om den lenge så at den var på kollisjonskurs. Hadde den slakket av på farten et minutt før hadde det ikke blitt noen situasjon. To minutter etterpå kom Eileen II i samme spor, og vi måtte slå unna igjen. Hva hadde konklusjonen vært om jeg hadde blitt nedkjørt? De kan vanskelig påberope seg at de er begrenset av dyptgående. ikke er det rutetrafikk, ikke skal de noe sted... EDIT: DET VAR GRACE, IKKE EILEEN II SOM KOM SOM NR 2, EILEEN VET NOK BEDRE :-) Redigert 17.Juni.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 (redigert) Regel 44 er veldig grei å forholde seg til. https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/sjoveisreglene--regel-44/ Som det påpekes her gjelder også regel 17 for disse nyttefartøyene (og regel 2 om jeg skal legge til noe selv). Disse fartøyene skal ikke vike med mindre de må for å unngå sammenstøt. Starter nyttetratikken å ikke følge reglene blir det fort "følgefeil" og usikkerhet på sjøen tenker jeg Redigert 17.Juni.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Om det er rutetrafikk spiller liten rolle, men det er derimot nyttetrafikk og da skal fritidsbåt vike uansett. Selv en saktegående politibåt ville ikke vike her forrige dagen, de er og nyttetrafikk. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 (redigert) Bitteliten skrev On 17.6.2021 at 10.28: Regel 44 er veldig grei å forholde seg til Vis hele sitatet klippet den ut her: Hvis fartøyet entrer et 'trangt farvann', skal den vel gi lydsignal. Det var ikke i leden, ei heller havneområde. Så #44 er ikke generell, den er faktisk ganske begrenset. De velger jo selv å tøffe inn i trange områder. Redigert 17.Juni.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 (redigert) Er litt usikker på om du tenker rett rundt havneområde. Hvordan definerer du det? Feks er hele leden mellom Moss og Horten der Bastøferga går definert som havneområde. Regel 44 gjelder og Bastøferga kjører på den Havneområdene følger egne fastsatte grenser i kartene - og de dekker det aller meste av Oslofjorden helt til ganske langt sør Redigert 17.Juni.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Den beste måten å ta de charterbåtene er jo å sørge for at det ikke lønner seg at de oppfører seg på den måten, og mange båtfolk er ressurssterke. Jeg har flere ganger sørget for at bedrifter har lagt festen et annet sted enn en spesiell båt jeg flere ganger har sett (ikke selv vært i båten som ble utsatt) oppført seg svært dårlig. Slikt kan man jo fortsette med. Hvis charterbåtene blir minnet på at båtene de oppfører seg som bøller mot frakter potensielle kunder blir nok oppførselen bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 (redigert) Bitteliten skrev On 17.6.2021 at 10.51: Er litt usikker på om du tenker rett rundt havneområde. Hvordan definerer du det? Vis hele sitatet Hei, umiddelbart tenker jeg at det er i nærheten av en havn. Jeg prøver å finne egne grenser på kart. For oslo ser det slik ut tegnforklaring: Så da er området til Kielferga 'Havneområde i sjø'. For Bærum, kryss ved 'situasjonene' så får jeg ikke opp reguleringsplanen for sjøen, så det er jo mulig Bærum har definert hele sitt sjøområde som havneområde. For Moss ser jeg ikke noe i reguleringsplanen om Havneområde ute i ruta til Moss-Horten ferga. Tegnforklaring til kartet i Moss kommune: Så det er ikke intuitivt at det er havneområde inne blant småøyene i Vestfjorden. Redigert 17.Juni.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 @Havelle Så enig. de er jo ute for å kose seg de også. Det er jo greit å tøffe rundt for å SE på båtene, men da får de også være litt mindre arrogante. Det var Grace som kom som nr to..., sorry til Eileen som jeg feilaktig hengte ut... my bad.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 (redigert) Oslo havnedistrikt utgjør det sjøterritorium som begrenses mot sørvest av en rett linje trukket fra Oslos grense mot Bærum i Lysakerelvas utløp til sørspissen av Store Skjærholmen og videre derfra en linje trukket rett til Oslos grense mot Oppegård i Gjersjøelvas utløp. https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2007-11-29-1503 Her ser du Oslo, Nesodden, Bærum og Asker havnedistrikt. Min oppfatning av regel 44 er at så lenge jeg er innafor Bolærne ish så er jeg innenfor området der regel 44 gjelder. Redigert 17.Juni.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.