Jump to content

Interessant skrogform vinner viktig regatta


Sun Flyer

Nytt skrogdesign  

68 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Bedre plass over og under dekk som bonus ... kan godt hende noen plukker opp dette, men det blir vel først konkurrentene, og så eventuelt «masseprodusenter».

 

Spørsmålet er hvordan dette skroget gjør det i motsjø på kryss ... fordelen er størst mellom 60-90 gr. stod det. Men det kan da ikke være noe behagelig fasong å smelle inn i sjøen med ...

Link to post
Share on other sites

Fordelen er på denne båten at den økte skrogstabiliteten gjør at man kan ha oppe mere seil. Det sto jo også at båten måtte "bremse" i motsjø, men at alikevel han mente han seilte fortere.Designet ble debatert heftig i sin tid på sailinganarchy.

 

Jeg tror at en slik skrogfasong må ha et lett forskip, derfor er nok rene regattabåter som er mest aktuelt vil jeg tro.. Miniene er jo også regelbåter der båtene kan byggges innenfor bestemte mål og da vil det avogtil bli slike ekstreme konstruksjoner. Det er jo heller ikke lenge siden i americas cup at "Dubblenocker" baugen ble oppfunnet som ga båten lenger vannlinje når den krenger. Dette for å lure målereglen. Gamle IMS regelen favoriserte båter med dårlig stabilitet noe som resulterte i halveis tomme kjøler osv.

 

Jeg måtte bare stemme "Bavaria er best" i meningsmålingen ovenfor!

Link to post
Share on other sites

"Båten er ikke pen!" Tullprat spør du meg :giggle: Vi er så vant med å se smekre linjer på skrog at vi kvier oss for å gå i andre retninger av frykt for hva naboen vil si.

 

David Raison slapp seg løs og kom opp med dette og ære være han for at han våget å sette dette ut i full vigør og til og med la de tradisjonelle bak seg.

 

Jeg liker tanken på denne konstruksjonen og kan tenke meg en liten bulb (kon) som kan ta bølgene på kryss og hvor det kan pumpes inn litt ballast for å unngå (minke muligheten) at denne steiler når bølgene blir for høye.

 

James Wharram, en annen meget kjent konstruktør, tok seg friheter etter 1955 og kom opp med en catamaran som har medvirket til at dette miljøet har utviklet seg til det det er idag. Kritikken har haglet mot James i alle disse årene, men han har stått trofast på det han startet med og tilhengerskaren vokser kontinuerlig. Ti år senere bygget og seilte jeg en Wharram Tiki noen tusen nm og er fortsatt tilhenger av ideen hans.

 

En hver kjøttkake er lik i form og smak inntil mor putter inn det lille ekstra som gjør kjøttkaken til din favoritt :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hallo...han har jo kopiert baugen på min Hydra. Kelt 39 ! Nå er ikke tilermet sylinderform noe nytt, en gunstig form ang. motstand andre fordelene knyttet til sjøegenskaper og volum. Ja, dette vil nok komme, men båtfolk er konservativ og fabrikantene lager gjerne de løsninge som folk flest liker i steden for å ta utgangspunkt i det optimale. Jeg hadde med en kompis i vår som har en Benetau på samme størrelse som Hydra. Vi trøkket oss nordover med revet storseil og motor i stiv kuling. Hun går mykt i sjøen med god framdrift. "Dette vil andri gå med min" sa han, "vi hadde slått løs innredninge". Jeg seiler helt jevnt med han når vi har vært på tur sammen, men går mye høyere med hele kjølen ute (2,20).

For øvrig helt enig med Jawik

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi får se denne formen på turbåter.

Mitt tips er at dette får du aldri se på Hallberg Rassy.

De satser på langturbåter.

Dette skroget er sikkert svært avhengig av lite vekt ombord. Da må man ha små vann og dieseltanker, ingen vaskemaskin og man kan ikke laste denne typen båt med det man ønsker for langtur og ferie. Alle planende skrog sliter med dette. Derfor blir dette ikke noen vanlig seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi får se denne formen på turbåter.

Mitt tips er at dette får du aldri se på Hallberg Rassy.

De satser på langturbåter.

 

Som Pettersand skiver har Kelt 39 rund baug, dog ikke like ekstrem som denne regattabåten.

Den runde baugen er svært effektiv i motsjø. Den gir oppdrift slik at båten ikke pløyer bølgene men sklir over. Fungerer også i krappe strømpåvirkede 5 meters bølger.

 

Jeg tror at vi får mange nyutviklede baugprofiler straks vi er moden for endring. Denne regattabåten bidrar til endring.

 

Dette skroget er sikkert svært avhengig av lite vekt ombord. Da må man ha små vann og dieseltanker, ingen vaskemaskin og man kan ikke laste denne typen båt med det man ønsker for langtur og ferie.

 

Det er mulig at vektbalansen på denne regattabåten blir som på andre regattabåter, men turbåter med rund baug vil være mindre sensitiv for vektens plassering. Kelt 39 har ihvertfall ingen problemer.

Link to post
Share on other sites

 

Mitt tips er at dette får du aldri se på Hallberg Rassy.

 

hehe, nei det har jeg vanskelig for å se for meg jeg også. men det er stadig flere produsenter som leverer «racing»-modeller med lett tur-innredning, fathead osv. så man kan ikke avskrive dette helt. men det spiller seff stor rolle om fordelene kun er der innenfor klassereglementet og ikke utenfor. HR er forøvrig ikke de eneste som leverer båter for langtur og de er vel ikke akkurat representative for trenden heller, mange leverer langturbåter med konstruksjon inspirert fra havkappseilas i dag.

 

når det er sagt ser jeg helt klart at vekt i et sånt forskip ikke blir gunstig. men det er jo aldri gunstig, RM nekter f.eks. å levere båter med ustyr (ekstra lang og solid ankerkjetting osv.) som tynger ned båten i forskipet. har jeg blitt fortalt. og de har nok også plukka opp et og annet fra regattabanen ...

Link to post
Share on other sites

Skal ikke være så opptatt av å henge seg opp i det tradisjonelle, mulig denne båten vil stange inn i småsjø, men på havet som den er konstruert for tror jeg den vil flyte fint over bølgene med sin store oppdrift.

Trur han har hentet litt inspirasjon fra Ulstein Verft, vi fekk ikke mye skryt av denne baugen i begynnelsen, men no er det ingen som har prøvt Ulstein X-bow som vil gå tilbake til tradisjonelle baug.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Mqcpe5au_7M

 

Men søren so skuffa jeg hadde blitt om jeg ankom Brazil som vinner å

fekk to "podium damer" på 150 + på hver side. :headbang:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Ser for meg en turbåt med denne skrogformen og motorgange i stivkuling og meterhøy krapp motsjø, huhei...

Vel, det gjelder jo mange moderne båter allerede. Min f.eks banker og slår allerede ved en halv til en meter motsjø. Gjelder motorgange. Vi velger derfor enten å seile eller motorseile med litt krenging og en vinkel til vinden. Det vil funke like bra på denne moderne båten. Eller?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vi får se denne formen på turbåter.

Mitt tips er at dette får du aldri se på Hallberg Rassy.

De satser på langturbåter.

Dette skroget er sikkert svært avhengig av lite vekt ombord. Da må man ha små vann og dieseltanker, ingen vaskemaskin og man kan ikke laste denne typen båt med det man ønsker for langtur og ferie. Alle planende skrog sliter med dette. Derfor blir dette ikke noen vanlig seilbåt.

Mitt inntrykk er at moderne langturbåter har mindre vann og diesel enn før. Satser heller på moderne lading og watermaker på turen enn å bære et tonn med vann og diesel overalt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ja det er neppe noe tvil om at det går mot lettere og raske turbåter som i større grad er selvforsynt med energi i form av solpaneler og vann/vind generatorer. Her kommer nok også flerskrogsbåter til å veare på fram-mars. Men det skjer ikke i morgen. båtfolk er konservative og mye blir lenge som det er i dag, så HB kan trykt bygge sine tunge, dyre og upraktiske båter noen år til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vel, det gjelder jo mange moderne båter allerede. Min f.eks banker og slår allerede ved en halv til en meter motsjø. Gjelder motorgange. Vi velger derfor enten å seile eller motorseile med litt krenging og en vinkel til vinden. Det vil funke like bra på denne moderne båten. Eller?

 

Jo, det gjør vår også, spesielt om du ikke har god fart og godt med vann i vanntanken, men denne konstruksjonen her vil jo stoppe bomstopp og med masse sjø overdekk slik jeg ser det for meg, men jeg tar kanskje feil... MobyDick-båt...

 

Men for all del, flott at noen prøver ut nye ideer...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da jeg bodde på Stord seilte jeg regatta noen ganger hvor noen danskbygde "hvalbåter" tror det var en Grinde som med sin butte baug alltid lå med de ledende båtene. Dra jeg fram rustene kunnskaper i hydrodynamikk mener jeg sylinderformen er svært bra, noe som også er min erfaring fra Hydra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...