Jump to content

Seilbåt for langbeinte, 28-30ft, ca 150k. Forslag?

Goodwill

Recommended Posts

Var og så på den Fenix'en idag, og den var ok - bortsett fra at det piplet fram vann - saltvann - da jeg prøvde å dytte ned beinet til bordet i salongen for å prøveligge. Det likte jeg ikke helt.

Uansett - båten er allerede solgt!

Nå lurer jeg på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30316371 som jeg bare ser ett aber med: Bostedsadressen...

Noen som vet om muligheter for frakt av slike båter? Trailer? Tog? Vet ikke hvor lysten jeg er som fersking til å seile den fra Nordland og rundt hele kysten til Sørlandet - kanskje mer erfarne noen som kan ta jobben som en tur?

Bostrømen så jo grei ut, men å frakte en båt over så lange avstander med lastebil koster en del. Uansett må du selv besikte båten, og med så lang reisevei bør du ha med deg noen som kan båt og hjelper deg til å avgjøre om denne båten er verdt pengene. Er forøvrig en av de dyrere bøstrømene jeg har sett til salgs, selv om den så hel og greit utstyrt ut på bildene. Disse er nesten alle selvbyggerbåter med varierende resultat. En del av skrogene er også selvstøpte, ikke noe særlig i mange tilfeller.

Motoren er jo et stort minus med denne båten, og jeg mener prisen er for høy med en 30år gammel motor med original saltvannskjøling, selv om den er ombygget senere.

Søker du på et medlem her "Knutza" vil du finne en lang og utfyllende prosjekttråd om en bostrøm 31. Motorbytte kan by på litt problemer utover vanlig da plassen ikke tillater så mange motoralternativer uten å bygge om cockpitbrønnen.

Ha is i magen å bruk god tid til å besiktige mange båter før du treffer ditt valg. Høsten og vinteren er også en vanskelig tid å kjøpe båt, og lite båter til salgs gjør sammenligningsgrunnlaget dårligere både på pris, utstyr og vedlikehold.

Lykke til!

Tompa2, jeg skal se på den Mambaen som ligger i Husøysund søndag ettermiddag, jeg kjører nesten rett forbi uansett. Ellers avventer jeg litt nå. Det er jo visstnok snart jul også ;)

Maxi 84/87 har jeg ikke sett så mye på - er de ganske like Fenixen? Hva er forskjellen?

Jeg syns byssa i Dinette-løsningen tok opp ganske mye plass. Hvordan er Fenix Classic i forhold?

Jeg syns byssa i Dinette-løsningen tok opp ganske mye plass. Hvordan er Fenix Classic i forhold?

Sammenlignet med dinetten er mambaen "enorm" i innevolum synes jeg... Føles ikke som dårlig plass med bysse langs babord og usofa på styrbord side... Overaskende stor inni i forhold til størrelsen...

vil anbefale en titt på den , nå er det vinter snart så da er det lettere å prute...

Omsetningen av mambaer i sommer har vært enormt bra sammenlignet med andre 80tallsbåter i samme prisklasse og billigere, ang fenix tror jeg classicen er mer lettomsettelig grunnet at den brukes mer til regatta enn dinetten men mulig jeg tar feil...

Redigert av bukt (see edit history)

Fenix Classic har delvis sittebenk der byssa er.

Nå anbefaler jeg å bruke søkefunksjonen til en søkemotor.

Skriv i søkefeltet "Maxi Fenix Classic" og velg bilder så finner du denne linken her inne med bilde som direkte sammenligner de to:

https://baatplassen.no/i/topic/36479-salgsargumenter-for-aa-kjoepe-seilbaat/page__view__findpost__p__476831

Helt riktig at byssa tar plass. Men hylle, skap- og benke-plassen til matlaging er gull verdt.

I praksis blir det for oss lite tid å sitte inne i båten på tur, enten er man i land, seiler eller sover. Sitteplassen inne brukes bare til måltider eller kartplanlegging.

Hvis du vil ha salong-følelse bør du 3-4 fot opp i størrelse, gjerne da til en bredere type båter.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Albin Nova / Maxi Mixer / Comfortina 32

https://baatplassen.no/i/topic/82778-argumenter-for-og-mot-albin-nova-vs-maxi-mixer/

3-fotsyken er allerede begynt før du har hatt båt. Velkommen til campingvogn med pinne på taket! :giggle:

Hvis du er lengre enn minste takhøyde vil en båt hvor du alltid må stå duknakket være sport og kreve den innstillingen. Som du kanskje har lagt merke til er inngangsstørrelsen på campingbåter i dag 31-32 fot.

Uendelig mange historier om folk som kjøper seg oppover i størrelse, hele tiden med tro på at nå skal alt bli stort nok og komfortabelt nok.

Men alt på sjøen er annerledes enn selv den minste hytte på landjorden, det bør man innse fra første stund. For å etterligne hytte ender mange opp med varme, avfukter, digre batteribanker, jordingsproblemer etc, etc. Plutselig blir man opptatt av alt som skal fungre og vedlikeholdes; bekymringene stiger og den opprinnelige feriefølelsen viskes langsomt ut.

Hvis du har planer om å besøke noen steder og ikke bare drive på lykke og fromme med vinden så få tak i en båt med nyere og pålitelig motor. I vår to-ukers ferie i sommer var det nesten ikke et vindpust i noen områder på østlandet.

Sees på sjøen!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Det ligger vel litt i brukernavnet ditt at du ikke liker større båter ;-)

Det høres ut som en fornuftig beslutning. Vår glede og bruk har økt parallelt med båtstørrelsen. Vi har også campingvogn, men har bestemt oss for å kutte ut denne etter neste sesong til fordel for en større båt( mest sannsynlig bavaria 32).

Når det gjelder bekymringer, så gjelder det å ta tak fra første stund, reparere og oppgradere skikkelig. Alt for mange tråder på BP går på å gjøre saker og ting så billig og enkelt som mulig. Vår Mamba er ikke så stor, men den er skikkelig oppdatert, og det har vært grisedyrt. Vi sitter til gjengjeld igjen med en båt som fungerer, som vi stoler på. Men dette koster, og har man ikke råd/er villig til å bruke penger på dette er det enkelt å finne argumenter for at lite er best.

På en drøy ukes tur i sommer seilet vi over 150 NM. At det ikke var vind er for meg ukjent.

Tompa, jeg skal uansett se på Mamba på søndag - kanskje jeg blir frelst ;)

Den er iallefall stor til å være den størrelsen, er ikke uten grunn at mange reklamerer med 33fot følelse inni den...

Ikke hatt min på vannet enda men ble skikkelig overasket da jeg så tompa2 sin på vannet, så etter en typisk seilbåt fra det årstall og størreelse så gikk forbi mambaen da den ruvet mye høyere i vannet enn de andre merkene i samme størrelsen grunnet sitt innevolum...

Litt flaut å ikke kjenne igjen en båt man har selv som man er ukentlig på og jobber... he he..

tompa2 sin var blitt skikkelig fin , bra polert med masse nytt ifra teknisk utstyr til lazybag/srayhood/kalesje med god høyde...

Redigert av bukt (see edit history)

Det ligger vel litt i brukernavnet ditt at du ikke liker større båter ;-)

Ja og nei: Er selv bare 175 og 60 kg så Fenix'en er stor nok for meg, men med 190 på strømpelesten vil han må gå kniks i knærne eller med hodet i stor vinkel.

Poenget var vel at hvis trådstarter allerede synes båten er for liten før han har kjøpt så bør han vel gå opp i størrelse fremfor å tape penger og bruke tid på stadige nye størrelsesøkninger.

Den beste båten er uansett den som ikke tapper lommeboken ved kjøp. Vedlikehold, opplag og uforutsette utgifter samt mindre bruk enn tenkt er faktorer førstegangseiere lett glemmer.

Poenget var vel at hvis trådstarter allerede synes båten er for liten før han har kjøpt så bør han vel gå opp i størrelse fremfor å tape penger og bruke tid på stadige nye størrelsesøkninger.

Den beste båten er uansett den som ikke tapper lommeboken ved kjøp. Vedlikehold, opplag og uforutsette utgifter samt mindre bruk enn tenkt er faktorer førstegangseiere lett glemmer.

Det er sånn jeg også tenker. Har lyst til å treffe med en båttype og størrelse som jeg kan være fornøyd med over tid, gjør jeg det kan jeg heller tåle litt vedlikehold og oppgraderinger underveis. Dog hadde det vært fint å slippe å bytte motor..

Merker at det er en stille tid i markedet nå. Uansett så vil jeg takke dere som har deltatt i tråden her, det har vært veldig lærerikt og nyttig for meg.

Hipp, hipp og gratulerer, tenkte at det var en god kandidat for deg!

Hvilket årstall er motoren fra? Litt pussig at det ikke stod driftstimer i annonsen. Vites ikke?

Lampeolje-varmeren Volvo (Flygmotor!) går ble senere til Wallas / Ardic som du finner i arkivet her.

Innredningen er nydelig!

Hvis mahognyen er like velholdt som det ser ut på bildene er du heldig. Det er ofte sliten innredning på eldre båter.

Oppgradering fra (passiv?) kjøleboks til kjøling med kompressor blir vel fruens snarlige ønske.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...