rolf-eigil Svart 12.November.2011 Link til dette innlegget Svart 12.November.2011 Hei! Har ikke vært innom på ei stund. Mener du Willing? Gode lange køyer. Helt eksepsjonelt luftig. 8 sengeplasser. Linge selv mente dette var hans beste. Har forøvrig en selv. Lurer på å selge.Send meg mail så skal jeg sende bilder. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Den Fenixen er veldig mye båt for pengene, om den er i god stand. Har vurdert å reise å se på den selv, bare for å selge den videre. Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Den Fenixen er veldig mye båt for pengene, om den er i god stand. fenix dinetten ligger vel ellers i pris 120-180 så billigt hvis alt er i orden...noen rimelige på finn nå mot at de ellers lå høyere på sommeren. ståhøyden er vel minuset med fenixen og, mener man må hå med knekk i nakken i den... Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 13.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Var og så på den Fenix'en idag, og den var ok - bortsett fra at det piplet fram vann - saltvann - da jeg prøvde å dytte ned beinet til bordet i salongen for å prøveligge. Det likte jeg ikke helt. Uansett - båten er allerede solgt! Nå lurer jeg på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30316371 som jeg bare ser ett aber med: Bostedsadressen... Noen som vet om muligheter for frakt av slike båter? Trailer? Tog? Vet ikke hvor lysten jeg er som fersking til å seile den fra Nordland og rundt hele kysten til Sørlandet - kanskje mer erfarne noen som kan ta jobben som en tur? Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Bostrømen så jo grei ut, men å frakte en båt over så lange avstander med lastebil koster en del. Uansett må du selv besikte båten, og med så lang reisevei bør du ha med deg noen som kan båt og hjelper deg til å avgjøre om denne båten er verdt pengene. Er forøvrig en av de dyrere bøstrømene jeg har sett til salgs, selv om den så hel og greit utstyrt ut på bildene. Disse er nesten alle selvbyggerbåter med varierende resultat. En del av skrogene er også selvstøpte, ikke noe særlig i mange tilfeller. Motoren er jo et stort minus med denne båten, og jeg mener prisen er for høy med en 30år gammel motor med original saltvannskjøling, selv om den er ombygget senere. Søker du på et medlem her "Knutza" vil du finne en lang og utfyllende prosjekttråd om en bostrøm 31. Motorbytte kan by på litt problemer utover vanlig da plassen ikke tillater så mange motoralternativer uten å bygge om cockpitbrønnen. Ha is i magen å bruk god tid til å besiktige mange båter før du treffer ditt valg. Høsten og vinteren er også en vanskelig tid å kjøpe båt, og lite båter til salgs gjør sammenligningsgrunnlaget dårligere både på pris, utstyr og vedlikehold. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Ble det noen mamba kikk? Bostrøm 31 er trang i forhold til båte mamba og fenix. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 13.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Nei, jeg utsatte Mamba'en til fordel for en billig Fenix, men det var bomtur. Gir ikke opp Mambaen, skal prøve igjen neste helg. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 13.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Jernkjøl, takk for nyttige innspill. Det er godt å ha noen som kan stagge kjøpelystne ferskinger fra å kjøpe katta i sekken ;) Det er ennå lenge til sommeren, og sikkert mange flere båter å se på. Er spent på Mamba 29, og Willing 31. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Hvis du kun skal se på båttypen Mamba 29, så ligger min i opplag i Grimsøy (mellom Sarpsborg og Halden). Det er bare å komme å kikke om det er av interesse. Når du først har sett på fenix.. har du vurdert Maxi 84/87? Når vi kjøpte vår Mamba var det Mamba eller en slik det sto imellom til slutt. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31340383 Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 14.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Tompa2, jeg skal se på den Mambaen som ligger i Husøysund søndag ettermiddag, jeg kjører nesten rett forbi uansett. Ellers avventer jeg litt nå. Det er jo visstnok snart jul også ;) Maxi 84/87 har jeg ikke sett så mye på - er de ganske like Fenixen? Hva er forskjellen? Jeg syns byssa i Dinette-løsningen tok opp ganske mye plass. Hvordan er Fenix Classic i forhold? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 (redigert) Jeg syns byssa i Dinette-løsningen tok opp ganske mye plass. Hvordan er Fenix Classic i forhold? Sammenlignet med dinetten er mambaen "enorm" i innevolum synes jeg... Føles ikke som dårlig plass med bysse langs babord og usofa på styrbord side... Overaskende stor inni i forhold til størrelsen... vil anbefale en titt på den , nå er det vinter snart så da er det lettere å prute... Omsetningen av mambaer i sommer har vært enormt bra sammenlignet med andre 80tallsbåter i samme prisklasse og billigere, ang fenix tror jeg classicen er mer lettomsettelig grunnet at den brukes mer til regatta enn dinetten men mulig jeg tar feil... Redigert 14.November.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Busk Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Maxi 84 er romsligere enn Fenix. Høyde i kabin 190cm.Ikke dinette. Stort toalett Lettmanøvrert går greit mot sjø og vind med VP 13hk md7a(fast 2bl.prop)Meget solid båt, skal være den best bygde av 1.generasjon Maxi.Fin turbåt for oss siste 6 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 (redigert) Fenix Classic har delvis sittebenk der byssa er. Nå anbefaler jeg å bruke søkefunksjonen til en søkemotor. Skriv i søkefeltet "Maxi Fenix Classic" og velg bilder så finner du denne linken her inne med bilde som direkte sammenligner de to: https://baatplassen.no/i/topic/36479-salgsargumenter-for-aa-kjoepe-seilbaat/page__view__findpost__p__476831 Helt riktig at byssa tar plass. Men hylle, skap- og benke-plassen til matlaging er gull verdt. I praksis blir det for oss lite tid å sitte inne i båten på tur, enten er man i land, seiler eller sover. Sitteplassen inne brukes bare til måltider eller kartplanlegging. Hvis du vil ha salong-følelse bør du 3-4 fot opp i størrelse, gjerne da til en bredere type båter. Redigert 15.November.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 15.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Det har jeg erkjent, og etter at en tur innom lånekalkulatoren til spk.no gav et hyggelig resultat har jeg nå rettet blikket noe oppover i størrelse og pris. Type Albin Nova frister. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 (redigert) Albin Nova / Maxi Mixer / Comfortina 32 https://baatplassen.no/i/topic/82778-argumenter-for-og-mot-albin-nova-vs-maxi-mixer/ 3-fotsyken er allerede begynt før du har hatt båt. Velkommen til campingvogn med pinne på taket! Hvis du er lengre enn minste takhøyde vil en båt hvor du alltid må stå duknakket være sport og kreve den innstillingen. Som du kanskje har lagt merke til er inngangsstørrelsen på campingbåter i dag 31-32 fot. Uendelig mange historier om folk som kjøper seg oppover i størrelse, hele tiden med tro på at nå skal alt bli stort nok og komfortabelt nok. Men alt på sjøen er annerledes enn selv den minste hytte på landjorden, det bør man innse fra første stund. For å etterligne hytte ender mange opp med varme, avfukter, digre batteribanker, jordingsproblemer etc, etc. Plutselig blir man opptatt av alt som skal fungre og vedlikeholdes; bekymringene stiger og den opprinnelige feriefølelsen viskes langsomt ut. Hvis du har planer om å besøke noen steder og ikke bare drive på lykke og fromme med vinden så få tak i en båt med nyere og pålitelig motor. I vår to-ukers ferie i sommer var det nesten ikke et vindpust i noen områder på østlandet. Sees på sjøen! Redigert 16.November.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Det ligger vel litt i brukernavnet ditt at du ikke liker større båter ;-) Det høres ut som en fornuftig beslutning. Vår glede og bruk har økt parallelt med båtstørrelsen. Vi har også campingvogn, men har bestemt oss for å kutte ut denne etter neste sesong til fordel for en større båt( mest sannsynlig bavaria 32). Når det gjelder bekymringer, så gjelder det å ta tak fra første stund, reparere og oppgradere skikkelig. Alt for mange tråder på BP går på å gjøre saker og ting så billig og enkelt som mulig. Vår Mamba er ikke så stor, men den er skikkelig oppdatert, og det har vært grisedyrt. Vi sitter til gjengjeld igjen med en båt som fungerer, som vi stoler på. Men dette koster, og har man ikke råd/er villig til å bruke penger på dette er det enkelt å finne argumenter for at lite er best. På en drøy ukes tur i sommer seilet vi over 150 NM. At det ikke var vind er for meg ukjent. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 16.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Tompa, jeg skal uansett se på Mamba på søndag - kanskje jeg blir frelst ;) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 (redigert) Tompa, jeg skal uansett se på Mamba på søndag - kanskje jeg blir frelst ;) Den er iallefall stor til å være den størrelsen, er ikke uten grunn at mange reklamerer med 33fot følelse inni den... Ikke hatt min på vannet enda men ble skikkelig overasket da jeg så tompa2 sin på vannet, så etter en typisk seilbåt fra det årstall og størreelse så gikk forbi mambaen da den ruvet mye høyere i vannet enn de andre merkene i samme størrelsen grunnet sitt innevolum... Litt flaut å ikke kjenne igjen en båt man har selv som man er ukentlig på og jobber... he he.. tompa2 sin var blitt skikkelig fin , bra polert med masse nytt ifra teknisk utstyr til lazybag/srayhood/kalesje med god høyde... Redigert 16.November.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Du blir nok ikke frelst, men det er en fin båt :-) Takk for komplimenter bukt :-) Det handler om å gjøre det skikkelig. Det ligger blant annet en maxi 95 og en vi comfortina 32 med nyere motorer om du skal litt opp i pris. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 17.November.2011 Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 Det ligger vel litt i brukernavnet ditt at du ikke liker større båter ;-) Ja og nei: Er selv bare 175 og 60 kg så Fenix'en er stor nok for meg, men med 190 på strømpelesten vil han må gå kniks i knærne eller med hodet i stor vinkel. Poenget var vel at hvis trådstarter allerede synes båten er for liten før han har kjøpt så bør han vel gå opp i størrelse fremfor å tape penger og bruke tid på stadige nye størrelsesøkninger. Den beste båten er uansett den som ikke tapper lommeboken ved kjøp. Vedlikehold, opplag og uforutsette utgifter samt mindre bruk enn tenkt er faktorer førstegangseiere lett glemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 17.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 Poenget var vel at hvis trådstarter allerede synes båten er for liten før han har kjøpt så bør han vel gå opp i størrelse fremfor å tape penger og bruke tid på stadige nye størrelsesøkninger. Den beste båten er uansett den som ikke tapper lommeboken ved kjøp. Vedlikehold, opplag og uforutsette utgifter samt mindre bruk enn tenkt er faktorer førstegangseiere lett glemmer. Det er sånn jeg også tenker. Har lyst til å treffe med en båttype og størrelse som jeg kan være fornøyd med over tid, gjør jeg det kan jeg heller tåle litt vedlikehold og oppgraderinger underveis. Dog hadde det vært fint å slippe å bytte motor.. Merker at det er en stille tid i markedet nå. Uansett så vil jeg takke dere som har deltatt i tråden her, det har vært veldig lærerikt og nyttig for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 21.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Nå har jeg handlet - det ble en Mambaen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30527360 Nå gjelder det bare å finne båtplass :) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 velkommen i klubben ... gratulerer med fin båt, den ser pen ut Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Hipp, hipp og gratulerer, tenkte at det var en god kandidat for deg! Hvilket årstall er motoren fra? Litt pussig at det ikke stod driftstimer i annonsen. Vites ikke? Lampeolje-varmeren Volvo (Flygmotor!) går ble senere til Wallas / Ardic som du finner i arkivet her. Innredningen er nydelig! Hvis mahognyen er like velholdt som det ser ut på bildene er du heldig. Det er ofte sliten innredning på eldre båter. Oppgradering fra (passiv?) kjøleboks til kjøling med kompressor blir vel fruens snarlige ønske. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Gratulerer :-) Tror ikke du kommer til å angre. Kan jeg få spørre hva om hva du måtte gi for den? Skal du ha båtplass i indre eller ytre oslofjord? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.