Jump to content

VP D6 korrosjon på eksosbend, fare for å synke.


Pelsjeger'n

Recommended Posts

Min 2005 modell D6-350 (med DPH drev) er kraftig korrodert på den enden som er "inngående". D.v.s den enden som kommer til syne når man fjerner gummimoffe mellom det syrefaste eksosrør ut fra turbo og nevnte bend. Jeg vet at det på tidligere modeller av VP motorer har blitt tilbudt et rep. sett for lignende problemer. I følge de jeg har spurt er det ingen andre kjente alternativer enn å kjøpe nytt bend til ca 10 k pluss jobben med å løfte frem motor for å få dette byttet på en D6. Altså en operasjon som fort kommer på 20 k.

 

Personlig syntes jeg dette føyer seg inn i rekken av mangler ved produktet VP. Motoren isolert sett går kjempefint, billig og drar godt men masse av utstyret rundt motoren er sorgen (sjøvannsfilter, styresylindere, styreslanger, trimslanger, giver til drevtilt, gearvire m.m)

 

Hvis denne korrosjonen ikke oppdages og repareres er det jo en reel fare for at båten synker. I alle fall hvis motoren sitter såpass lavt at vannspeil er over denne skjøten (som det er på min).

 

Reklamasjon er vel ikke aktuelt p.g.a alder.

 

Jeg regner med at det er flere som har samme erfaringen siden det er mange slike motorer/drev ute på markedet med samme alder. Har registert at det er servicepunkt å sjekke dette så VP er nok obs på problemet. Stiller også spørsmålet om hvor ofte det blir demontert rundt omkring for å sjekke dette. Det blir ikke nødvendigvis oppdaget uten å demontere eksosslangen så man får god oversikt.

 

Er det noen erfaringer rundt dette og eventuelle alternative reperasjoner som er trygge. Dette er en av de tingene man ikke kan tøyse for mye med dårlig sveis o.l. p.g.a faren for at du finner båten som U-båt en dag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er bilde av mitt eksos bend som jeg måtte bytte i fjor sommer på min D6 350 2005 modell gått ca 500t da jeg skiftet

ble en dyr operasjon pga drev måtte demonteres og motor løftes opp og litt frem for å komme til en bolt !

Slapp og betale for nytt bend etter litt diskusjon med Volvo. Erstatningsbendet var foret med gummi både på innside og utside så det er tydligvis gjort en forbedring ja. I mitt tilfelle hadde også båten gått ned hvis det hadde røket det var igjen knappe 1 cm omskjøt resten var korrodert bort

 

eksosbend.jpg

Link to post
Share on other sites

Der er OGSÅ en fejl på de bends: På nogle af den slutter plast/gummipakningen ikke helt tæt til røret hvilket giver en ny utæthed. Volvo er opmærksomme på fejlen og jeg har netop været i dialog med ringens Varv/ Nord West om at få skiftet mit i Sb side, som har været utæt siden jeg fik nye bends i sommeren 2010.

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

:giggle::giggle:

 

Jeg må flire.. Her har VP kommet med "gummistøvel" for fiks på bend til KAD motorene for MANGE år siden.. så klarer de det ingentingjør stykket og lage en ny serie motorer UTEN moffe :lipseal:

Så kommer de med moffe til de også hvor den heller ikke holder mål :giggle::giggle:

 

Har VP jobbet så hardt med sparekniven at det sitter bare susehuer igjen der inne?? eller tror de forbrukerne har like dårlig husk som vi har ved valg av nye til tinget?? Jeg tror det siste :giggle:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Den tiden hvor fabrikker lagde ting for at kunden skulle være fornøyd i mange år er forbi. Yamaha motorene mine fra 70-80 og 90 tallet hadde jo så og si absolutt aldri noen feil. Mens de nye 4 takterne kommer til å være skrapjern lenge før 9.9`n fra 80 tallet. Dette gjelder også innebordsmotorer synes jeg. Uhyggelig kostbart og såsomså kvalitet. Dette er vel resultatet av at økonomene har gjort sin entreden i maskinindustrien. Opplevd kvalitet er stikkordet. Ikke holdbarhet.

Link to post
Share on other sites

I fjor var jeg tilstede under høstservicen, 400 timer-service, på D6'en, da den ble gjennomført av lokalt merkeverksted. Forut for servicen hadde jeg gått igjennom "boka" for å forberede meg på hva som skulle inspiseres, kontrolleres og byttes. Da servicen nærmet seg slutten, spurte jeg mekanikeren om han ikke skulle inspisere eksosbendet, hvorpå svaret var "nei, det pleier vi ikke gjøre". Det var da antydninger til saltrenner på gummien i underkant. Den ble ikke demontert og kontrollert av mekaniker...

 

Det forunderer meg at de tør å unnlate å gjøre det, dersom det er av en så stor betydning.

Link to post
Share on other sites

Har VP jobbet så hardt med sparekniven at det sitter bare susehuer igjen der inne?? eller tror de forbrukerne har like dårlig husk som vi har ved valg av nye til tinget?? Jeg tror det siste :giggle:

 

Enig i at det virker for dårlig.

 

MEN jeg har veldig friskt i minne min YANMAR- motor måtte ha 3-tre eksosbend i min 6 årige eiertid....med 6-7 lapper i kostnad pr gang. Heldigvis ett bend på garantien.

 

Bare for å nyansere bildet litt....

Link to post
Share on other sites

:giggle::giggle:

 

Jeg må flire.. Her har VP kommet med "gummistøvel" for fiks på bend til KAD motorene for MANGE år siden.. så klarer de det ingentingjør stykket og lage en ny serie motorer UTEN moffe :lipseal:

 

Du er ikke den eneste som himler med øya og rister på hodet av det. Jeg vet om flere vp verksteder som gjør det samme

Link to post
Share on other sites

Hører nå rykter om at det kommer en ny generasjon eksosbend som skal/kan benyttes på en D6-350 og tilsvarende. Denne inneholder visstnok også anode og da begynner jeg å få trua på at det kan bli bra. Da gjenstår det å se når dette dukker opp på markedet og hvor mye de skal flå oss for nok en gang å utføre forbedringer på et produkt som i utgangspunktet ikke var godt nok, ref styreslanger, trimslanger, sjøvannsfilterhuslokk, styresylindere o.s.v...

Redigert av Pelsjeger'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei! Har nettopp sjekket eksosbendet på min D6 310 fra 2004. Her fant jeg tæringsskader på samme måte som det er skrevet om her. Har hatt samme type skade på 290 drev og repareret dette med tilgjengelig plastforing fra Volvo Penta. Hadde fått tips om at samme type foring som bruktes på Kad passet på D6ène også. Bestillt dette og passet helt perfekt. Reingjordt nøye etter alle kunstens regler og montert med medfølgende lim. Erfarte at det faktisk var bedre plass på D6èn for tilkomst og utføring av denne oppgaven. Her kan det spares mye og nytt eksosbend skal være unødvendig å kjøpe, hvis ikke skaden er kommet for langt og tæringskaden er for stor. Pris: Eksosrør repsats 4" 3581115 kr.580 + frakt fra Marinedeler.no. Det er helt riktig at lekkasje på eksosbelg på D6 vil gi synkeskader og derfor viktig å sjekke tilstand på dette eksosbendet. Har dessverre ikke bilder tilgjengelig her jeg er nå.

Redigert av Tresfjord Ultra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det noe som skurrer som jeg ønsker mer informasjon om.

 

Vp D6 330 2008 mod. Jeg har to av disse som jeg oppfatter har samme bend som det her snakkes om. Ved henvendelse til mitt Volvo Penta verksted, påstås at dette ALDRI har vært noe problem på D motorer, og Bend med annode hadde de overhode ikke kjenskap til. Ingen splitskisser eller delelister viser heller dette.

 

De påsto at dette problemet med tæring på bend var på KAD motorene.

 

Informasjon ønskes om det finnes

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Per Harald, det overrasker meg ikke om et VP-verksted hevder at det ikke er noe problem. Som nevnt tidligere i tråden så erfarte jeg at mekanikeren hos mitt lokale verksted hevdet at eksosbendet ikke skulle inspiseres og kontrolleres ved motorservice. "det pleier vi ikke gjøre" var det han sa. Selv om jeg viste til owners manual med bilde og tekst om at det skal inspiseres, så avviste han dette. Dette var ved høstservicen, 400timers servicen, på D6-310 maskinen utført i 2010. Jeg skal finne frem kontrollskejemaet for service som er fylt ut og se om det er anført der.

 

-nå vil vel kanskje ikke inspeksjon hidre videre korrosjon såfremt den ikke blir byttet eller modifisert, men dersom båten synker pga korrosjon over lang tid og dette åpenbart skulle vært avdekket under service, jfr oppført som punkt på kontrollskjema, ja, så hadde det vært interessant om verkstedet hadde tatt regningen på ny båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...