Jump to content

VP D6 korrosjon på eksosbend, fare for å synke.


Pelsjeger'n

Recommended Posts

He, he ja vi blir ikke yngre.....

Her er Rilsanen, trudde kanskje du hadde vært borti dette stoffet Hulda?

Eg har fått belagt noen dingser med dette siste halvåret, men har ikke fått inspisert noe av dette ennå da det er i daglig bruk.

Var jo ikke direkte billig, men ikke slik att eg fallt av stolen heller.

Inbiller meg at det er eminent på sjøvann, men om det tåler nok varme er noe annet.

http://www.solarplastics.com/solarplastics/client/materials_pdf/Elf_Atofina_Nylon_11-12_pro.PDF

Link to post
Share on other sites

..., så har man gjort en slett jobb når man setter sammen materialer som ligger omtrent så langt fra hverandre på spenningsrekka som det er mulig å komme.

 

 

Omtrent og omtrent, fru Blom. De ligger vel så langt fra hverandre som det går an å komme.

 

Nåja, jeg skrev omtrent da det finnes verre alternativer. Men om VP hadde støpt bendet i for eks. sink så hadde vel ettermarkedsstrategien blitt litt for åpenbar. :giggle:

 

NB! jeg mener ABYC skrev 20 mV i det brevkurset jeg tok hos dem for en del år siden, men så var det alderen da.

Link to post
Share on other sites

Er det noen fritidsbåter som har denne sikkerheten, har du noen ex?

Ja, min. Og en haug med andre. Jeg har svanehals som går helt oppunder dekk og så ned til eksosutløpet som ligger 15 cm. over vannlinja. Slik bygde Lennart båten, og slik skal det være.

 

Jeg mener Volvo leverer en motor og drevpakke hvor svanehalsen er integrert, og når denne er CE merket så skal båtprodusenten følge installasjonsveiledningen for at CE merkingen skal være gyldig.

Hvis denne svanehalsen ligger under vannlinja, har den ingen funksjon. Og vi vet at CE merking ikke er noen garanti for at vett er blitt brukt. En innstallasjon under vannlinja skal sikres med avstengingsventil eller svanehals.

Link to post
Share on other sites

Du kan sikkert lære meg noe nytt Mulligan da dette med svanehalser er ikke innenfor mitt fagfelt. Jeg gikk ut fra at konstruksjonen i sin helhet var i orden så lenge motorens kjølesystem sto over vannspeilet og at man ikke vil få til noen hevertfunksjon.

 

Jeg har sett på hvordan Yanmar har gjort i en del installasjoner hvor det er montert en ny og høyere svanehals, men dette forutsetter jo at høyden i motorrommet tillater dette.

Link to post
Share on other sites

Ikke bare motorens plassering i båten, men også båtens design for å gjøre den sjødyktig også i denne respekt. En del yrkesbåter, kanskje de fleste, har blant annet tørr eksos. Og for Huldas sin del, så funderte jeg meget på hvordan jeg skulle få eksosvannet ut av båten og samtidig forhindre at det rant inn igjen. På grunn av dette, så har begge eksosrørene to vannfeller hver (kommer ikke med på bildene).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Mye interresant her for en med D motorer.

 

Jeg konfronterte min opplag og serviceansvalig om dette, og får da til svar at dette hadde de aldri hørt om hva gjelder D motorene. Dette dreier seg kun om de eldre volvomoterene før D motorene kom. Er dette riktig eller galt? Om dette gjelder D motorene så er det fint om Major Andy eller andre kan hjelpe til med håndfaste bevis eller skriverier som kan lette prosessen for andre i å nå fram hos forhandler eller verksted. :smiley:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Det er vel let at få opklaret? Den gamle riser havde delenummer 21187492. Den er erstatte af delenummer 3840609. Se på Marine Parts Europes site.

 

Ifølge mine oplysninger fra et absolut ledende VP-værksted i Norden er vi nu på generation 2,5 af eksosbends til D-serien: Den første version er hårdt angrebet af korrosion. Se bare billederne tidligere i denne tråd. Generation 2 har en plastkrave og denne serie har der også været fejl på i nogle tilfælde hvor vulkanieringen af gummiet på bendet ikke har været tæt. Men her er altså ikke tale om en ny version blot at der har været fabrikationsfejl på en serie af de nye, som jeg forstår det.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

God morgen.

 

Etter å ha lest mye om disse eksosbend og fare for å synke på båter med D motorer ville jeg være på den sikre siden til tross for at mitt verksted forsikret meg om at dette ikke var noe problem. Da båten brukes til lange turer, Danmark, og Tyskland så er det fortærende å få problemer med dette langt hjemmefra når man trenger båten som mest. Demontering og innspeksjon ble bestilt, og resultatet? Ja, faktisk renere, penere og bedre enn jeg hadde forestillet meg. Disse er så vidt jeg kan se ikke belagt med noe plastforing eller lignende mellom slage og bend. Mine bend er orginale 2008 mod. D6, 2 stk. Begge like bra.

 

 

cimg0863.jpg

 

cimg0862.jpg

 

cimg0848.jpg

 

cimg0843.jpg

 

cimg0842.jpg

 

cimg0841.jpg

 

Så da kan vi ikke dra alle over en kam.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei sjekket eksosbendet på min D6 310 2006 modell i dag, når jeg endelig fikk av gummibelgen oppdaget jeg att det var tæringsskader på selve røret.Rep settet med art nr 3581115 er det en gummiforing som vert montert utenpå røret og limt fast, kan dette gjøres selv om det er begynt å tæres.Har vert inne på dele listen til volvo i dag ,og der finner jeg ikke dette røret , er det noen som har art nr på dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

TV2 hjelper deg i kveld!

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...