Jump to content

Uenighet om bruk av strøm i havna


:båt1

Recommended Posts

Dette er jo direkte feil i forhold til de opplysninger som foreligger for å si det litt formelt...

 

Kabelen VAR ryddig, og BLE rakset sammen av "sjefen" og han har aldri gitt uttrykk for at han ønsket noe "premie og klapp på skulderen"

 

Også må jeg si meg enig med skrivefeil -og måte...

mye som minner om hvordan yngre mennesker kan skrive, og det står ikke helt ifht. båtene folk har oppgitt å eie :P

Er ikke så langt mellom skriveleifene her ser det ut til. Kanskje lurt å ha i bakhodet for alle selvutnevnte språk-parkometervakter ...

 

Prøv å lese første innlegget her, selv om det muligens faller litt tungt. Er det virkelig havnesjefens oppgave å rydde pent opp etter strøm-tjuven som hadde tatt seg til rette?

Link to post
Share on other sites

Men det fantes kun et fåtall nøkler, noe som virker helt urimelig i mine øyne,

Du synes altså denne båtforeningen skal legge mest mulig til rette for de som ikke er medlemmer og dele ut nøkler til alle? Har du tenkt over at det kan være en grunn til at enkelte ting holdes låst i utgangspunktet? Og ikke for å være uhøflig, men angår det deg som ikke er medlem i det heletatt?

Link to post
Share on other sites

er selv aktiv (og "nøkkelperson") i etpar foreninger. Og skjønner godt at man ønsker å holde antallet nøkler i omløp på et såpass lavt nivå at det er mulig å holde kontroll på hvem som har hva.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er ikke så langt mellom skriveleifene her ser det ut til. Kanskje lurt å ha i bakhodet for alle selvutnevnte språk-parkometervakter ...

Prøv å lese første innlegget her, selv om det muligens faller litt tungt. Er det virkelig havnesjefens oppgave å rydde pent opp etter strøm-tjuven som hadde tatt seg til rette?

 

For all del.. hvem sa at det fantes folk som aldri gjorde noe feil, og aldri skrev så fort på tastaturet at 2 bokstaver byttet plass...

 

 

Du synes altså denne båtforeningen skal legge mest mulig til rette for de som ikke er medlemmer og dele ut nøkler til alle? Har du tenkt over at det kan være en grunn til at enkelte ting holdes låst i utgangspunktet? Og ikke for å være uhøflig, men angår det deg som ikke er medlem i det heletatt?

 

Du overtolker det jeg skrev, jeg mener alle medlemmer må kunne ha sin nøkkel,

også må gjerne regelverket si at de ikke skal lånes ut, bortsett fra de som har myndighet til det..

Jeg beskrev dette som en grunn til at jeg ikke ville bli medlem en sånn plass,

fordi jeg mener medlemmer må kunne ha mulighet til å ta opp/ut båten sin når som helst, uten at "nøkkelpersonene" skal blandes inn hver gang.

 

om det angår meg? føler det blir for dumt å svare på..

 

ivar: At man må holde antallet på et veldig lavt nivå for å ha kontroll?

jeg tror medlemmene lett ville betalt det ekstra det ville koste å kopiere opp nøkkelen til hengelåsen,

om alle har en nøkkel er det null problem å holde orden på hvem som har hva.

Og om noen mistet en nøkkel eller det var andre grunner til å bytte hengelåsen, ville det være en veldig liten økning i kontigenten for å ha en margin på det.

 

Som sagt har mange tusen nøkler til mange tusen telesentraler og mobilhytter rundtom i landet..

risikoen for at noe fælt skulle skje med bommen til ramp'en i en havn, er forsvinnende liten i forhold.

 

Jeg ser ikke problemet

Link to post
Share on other sites

Etter det du skriver er det kanskje du som er uglen i mosen der i havna??

 

Det er ikke godt å si hvor uglen befinner seg i dette tilfellet, men i "vår" båtforening vil tilkobling uten forutgående avtale bli betraktet som fy-fy og medføre diverse reaksjoner som også omfatter økonomiske sanksjoner.

 

Selv om jeg synes litt synd på trådstarter (jeg har også "stukket hånden i et vepsebol" et par ganger) , tror jeg de fleste som har fulgt denne tråden har forstått hvem som er uglen. Dog synes jeg moderator burde stenge / sette tråden usynlig, event. endre trådtittel. Dette synes jeg ikke er BP verdig, og langt over kanten.

Link to post
Share on other sites

[modkomm]

tenkte da at jeg foreløbig kunne låne litt strøm fra kranbua inntill jeg har fått snakket med styret om eventuell bruk av strømm utover vinteren................

 

...Fikk sjokk da jeg kom ned i båthavna i dag og så at skjøteledningen som ikke lå i veien for noen ting var dratt opp (170 meter) og kastet bak båten min i en haug!! og strømmen i kranbua var tatt, ringer da direkte til havnesjefen og ber om og ber om en forklaring på alt dette tullet!

 

kan noen hjelpe meg om hva som er rett og galt her?

 

For det første undres jeg litt over hvem som er problemet her.

Som det kommer frem av hva du skriver her, har du "lånt" litt strøm FØR du hadde fått snakket med styret om dette.

For det andre så lurer jeg på hva du egentlig forventer, når du "tar deg slik til rette" med å koble deg opp på en strømkontakt og strekker 170meter ledning bort til din båt, FØR du hadde snakket med styret og fått godkjennelse, mener du virkelig at de da skulle rulle disse 170metrene pent sammen og tatt vare på ledningene for deg og ringe deg for å fortelle at de nå har gjort dette.

 

se litt på hva du selv har skrevet og hvilken holdning du har vist, så ser du kanskje hva som kan være feilen her.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Spillereglene er jo fastsatt av styret. Hvis ikke «kongen» følger dem er det vel på sin plass å klage til styret kanskje.

Egentlig ikke.

Det er årsmøtet som bestemmer hva styret skal gjøre og ikke gjøre. Dette gjør årsmøtet etter å ha politisk, demokratisk behandlet forslag fra benk og styret. Ja, jeg vet at ledelsen på BP ikke liker politikk og demokrati.

Sånn er det bare. Styret, bryggesjef, dugnasdjef osv har kun å gjøre som årsmøtet bestemmer. Har årsmøtet bestemt at strømmen skal tas 1. November, så er det ikke en dritt styret eller havnesjefen kan gjøre med det.

Vil man ha det endret, så må man melde seg inn i foreningen og arbeide for å få et flertall på årsmøtet for at det skal endres.

Link to post
Share on other sites

Og i mellomtiden får man finne seg i at reglene er som de er, regler man vel plikter å ha satt seg inn i, og liker man ikke reglene så finner man seg eventuelt et annet sted å ha båten. Å bryte reglene og deretter bli sur for at dette får noen konsekvenser for en blir for dumt etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

re: kabellengde og kortslutning, ,innlegg #34

 

 

 

Grunnen til regel om begrenset lengde på skjøteledning er å sikre at kortslutnings strømmen blir stor nok til at sikringen går. Lang ledning med for stor motstand, kanskje med mange koblingspunkter, gir ingen indikasjon på problem ved moderat forbruk. Ved feil som kortslutning eller overbelastning på forbruks siden, så vi det bli varmgang og muligens brann på grunn av at sikring ikke løses ut på grunn av spenningstapet i kabelen.

 

Dette er en årsak til mange branner i Norge.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...