Jump to content

Uenighet om bruk av strøm i havna


:båt1

Recommended Posts

Kommentar fra moderator: Tittelen er endret var opprinnelig: hold deg unna Husøy Båtforening, der er det ugler i mosenstrømmen ble tatt for vinteren første november i Husøy Båtforening..

tenkte da at jeg foreløbig kunne låne litt strøm fra kranbua inntill jeg har fått snakket med styret om eventuell bruk av strømm utover vinteren. Jeg driver med renovering av min båt for tiden og har defor behov for en liten mengde strømm til lys, litt varme, lading av baterier til el-verktøy og bruk av 230v elverktøy. men neida, jeg brukte altså stømm i går fra kranbua med engen skjøteledning til båten og hadde når jeg dro kveilet denne delvis opp og lagt den under båten til en venn av meg så den ikke skulle være i veien for eventuell trafikk inn og ut av havna. Fikk sjokk da jeg kom ned i båthavna i dag og så at skjøteledningen som ikke lå i veien for noen ting var dratt opp (170 meter) og kastet bak båten min i en haug!! og strømmen i kranbua var tatt, ringer da direkte til havnesjefen og ber om og ber om en forklaring på alt dette tullet! det står forøvrig i havnereglementet at hvis en båteier under opplag ønsker og pusse opp/renovere båten skal dette skje i avtale med styret og styret skal være godt bevist om dette noe jeg har innformert havnesjefen om. det står også i reglementet at eventuell bruk av strømm under vinteren skal avtales og det skal settes en pris mellom båteier og havnesjefen. blei ikke mere sjokert da ringte havnesjefen, han refererte til regelværket som det står at strømmen blir stoppet 1 november noe jeg var enig i. jeg refererte til regelværket og sa da at jeg ønsket å bruke strømm gjennom vinteren og betale det det eventuelt koster for strømm så jeg kan bedrive min oppussing etter planlagt, hanesjefen sier da at dette er umulig og at hvis jeg ønsker stømm gjennom vinteren får jeg se å pelle meg til en annen plass, selv om jeg refererer til at det står i reglemetet at man skal kunne bruke strømm hvis man betaler for det, maken til frekkhet! :headbang: :headbang: :headbang::thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

 

kan noen hjelpe meg om hva som er rett og galt her?

Link to post
Share on other sites

Først ville jeg hatt en samtale med vedkommende under fire øyne uten eventuelle tilskuere som han kunne høstet aplaus fra. Virker for meg som om han har bestemt seg og at "her er det jeg som bestemmer". Prøv med god dialog uten å la deg vippe av pinnen i begynnelsen, er ikke lett kanskje men du vet sikkert hva dette er for type fra før. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke godt å si hvor uglen befinner seg i dette tilfellet, men i "vår" båtforening vil tilkobling uten forutgående avtale bli betraktet som fy-fy og medføre diverse reaksjoner som også omfatter økonomiske sanksjoner. Du sier ikke noe om båten din ligger i sjøen eller står på land, men uansett er en løs "skjøteledning" på 170 m ikke i samsvar med forskriftene og dermed uakseptabelt i h.t. vår elektroinstallatør. Det kan dermed tenkes at havnesjefen har sitt på det tørre selv om ordbruken kanskje var feil. Spørsmålet om hva som er rett og galt i ditt konkrete tilfelle, er ikke godt å si, men vår autoriserte elektroinstallatør med ansvar for båthavnens elektriske anlegg ville uansett ikke ha tillatt oppkobling med en 170 m løstliggende skjøteledning.

Link to post
Share on other sites

....strømmen i kranbua var tatt, ringer da direkte til havnesjefen og ber om og ber om en forklaring på alt dette tullet!

Ofte ikke det beste utgangspunktet for en fruktbar dialog. Hvis du startet samtalen med å spørre hva dette er for noe tull, har du allerede lagt premissene for hans svar og holdning. Ta det som lærdom...

 

jeg refererte til regelværket og sa da at jeg ønsket å bruke strømm gjennom vinteren og betale det det eventuelt koster for strømm så jeg kan bedrive min oppussing etter planlagt, hanesjefen sier da at dette er umulig og at hvis jeg ønsker stømm gjennom vinteren får jeg se å pelle meg til en annen plass, selv om jeg refererer til at det står i reglemetet at man skal kunne bruke strømm hvis man betaler for det, maken til frekkhet! :headbang: :headbang: :headbang::thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

 

Hvem var frekk først?

Vi har her fått din versjon. Sier ikke at den er feil, men livet har lært meg til å forsøke å få fram begge sider av saken. Etter hva jeg har forstått er du ganske ung. Ikke noe galt i det overhode, men du må være klar over at hvis det kommer en 17-18 åring og er i overkant belærende overfor voksne/eldre mennesker, kan ofte rullgardina gå raskt ned.

Ikke nødvendigvis spesielt bra, men det er nå slik det engang er..

 

Som sagt, jeg har ikke overhørt samtalene og vet ikke hva som ble sagt og ikke sagt. Jeg bare leser det du har skrevet og forsøker å forstå sinnstemningen. Etterhvert som man blir eldre lærer man seg enkelte triks for å få ting slik man ønsker. Å belære andre er sjelden den beste måten.

Håper det løser seg for din del, men misstenker at du må legge om til litt seriøs smisking for å komme i mål nå..

 

Hvor sannsynlig er det at havnesjefen eller noen av hans venner eller bekjente leser på BP? Tittelen på denne tråden vil i så måte virke som rene fluepapiret. Her blir havnesjefen mistenkt for "urent trav" og mer eller mindre æreskjelt som en halvtulling(hvis man leser litt mellom linjene). Du har ikke mye til overs for styret, og ber andre båteiere styre unna båtforeningen. Både styret og havnesjefen klarer raskt å legge sammen to pluss to og vet nok godt hvem du er, og da finner du jo ut hvor mye denne tråden gagner saken din. Du kan jo ta det som lærdom også... :thumbsup:

 

Det er ikke alle situasjoner, personer og saker som bør luftes i full offentlighet som første tiltak. Mener nå jeg da.... som er en halvgammel tulling.. :lol:

 

Har du varslet Husøy båtforening om denne tråden slik at de kan komme med ett tilsvar?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

maken til frekkhet! :headbang: :headbang: :headbang::thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

 

 

Her høres det ut som du har vært makeløst frekk, ja. Ut fra din framstilling av saken. Og jeg tviler på at havnesjefens versjon går mer i din favør ...

 

Du har stjålet strøm uten å følge reglementet og avtale på forhånd. Og så tåler du ikke at havnesjefen gjør jobben sin etterpå.

Link to post
Share on other sites

Sorry ikke mye sympati her heller.

 

Hvorfor i all verden hadde du ikke tatt opp dette om bruk av strøm etter 1.November tidligere?

Når da strømmen i henhold til reglementet blir tatt 1. November, stjeler du strøm med en 170mtr. :eek: skjøteledning.

 

Hvis din fremstilling av språkbruk er riktig.

Er jeg rimelig sikker på at en noget mer ydmyk holdning når du kontaktet havnesjefen , hadde vært en fordel.

 

Mitt råd.

Kontakt havnesjefen igjen, beklag språkbruken i tidligere telefonsamtal og forsøk å få i gang en ny dialog.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det virker som om stømstans fra 1 november er overordnet ordningen med betaling.

Kan tenkes at de etter avtale kan sette på strømmen på dagtid mens brukeren er tilstede, men at det skjer kun ved betaling.

På vår båtplass blir heller ikke store faste strømforbrukere tillatt om vinteren om natten pga brannfare.

 

170 meter var en imponerende lengde. Hvor mange skjøter?

Vanskeligheten med å holde oversikt på alle mulige klem/kortslutningsfarer er nok stor.

 

Med en godt dimensjonert gummikabel og få skjøter bør vel ikke alminnelig verktøybruk, f.eks under 1000 W (ca 5 Ampere) være et problem? Skjøtene kan omsluttes av skjøtebokser i plast.

 

Husk at en kveilet kabel er en spole og blir varm!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorvidt man kan ha varme/el stående på har kanskje med forsikring å gjøre? I havna der jeg ligger kan jeg ha på 5-600w når båten ligger på vannet. Begrensningen er der for å hindre sikringer i å gå og bobleanlegget i å stanse. På land er strøm tilgjengelig men pga. brannfaren skal strøm kun brukes under tilsyn.

Link to post
Share on other sites

Bekrefter min oppfatning om at endel småsjefer i diverse båtforeninger er noe spesiell..

 

Med mindre du har vært i klammeri med styret før burde du bli kontaktet høflig,

med at om du ønsket å bruke strøm osv. så måtte det avklares på forhånd.

 

Folk som tar en kabel som er pent kveilet opp (og ikke i bruk da.. regner jeg med)

og slenger den som du beskriver er jo ikke helt i lodd! Spesielt når det er en i den stillingen.

 

Høres ut for meg at du har vært ryddig i det meste bortsett fra å avklare dette på forhånd,

ingen grunn til å hisse seg opp for det før en har hatt en samtale...

 

Latterlig å stenge strømmen i det hele tatt synes nå jeg!

Link to post
Share on other sites

tenkte da at jeg foreløbig kunne låne litt strøm fra kranbua inntill jeg har fått snakket med styret om eventuell bruk av strømm utover vinteren.

Hvordan hadde du planlagt å levere den tilbake....

 

Høres ut for meg at du har vært ryddig i det meste bortsett fra å avklare dette på forhånd,

ingen grunn til å hisse seg opp for det før en har hatt en samtale...

 

Det står i statuttene at avtale om bruk av strøm skal være inngått og godkjent av styret på forhånd. Som enkelte andre her har påpekt, å "låne" strøm mens man vurderer å snakke med styret blir av de fleste betraktet å ligge mellom "å ta seg tilrette" og "tyveri". At havnesjefen gjør kort prosess med de som tar seg til rette på denne måten skjønner jeg godt. Brudd på reglene i havna. Han var jo grei og ryddet opp ved å dra skjøteledningen tilbake til båtplassen.

Ett par havnesjefer heromkring ville sørget for at du hadde ti nye kontaktpunkter på den 170m kabelen din samtidig....

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig tråd dette her. Her er det vel to parter som bør ta litt lærdom. Havnesjefen har antakelig sitt på det tørre, men.....

 

Litt godvilje og flexibilitet fra "øvrigheta" skader vel heller ikke. Mange med meg her på båtplassen har vel vært unge og frempå en gang. Årene går fort, og plutselig er det du som skal ta ansvar i båtforeningen, lære bort sjøvett, eller på annen måte være en ressurs for ditt nærmiljø. Jeg husker godt hvordan det var når noen som var eldre og mer erfarne la godvilja til. Henter vel ennå inspirasjon fra dette i forhold til bla.a egne barn.

 

Lykke til i havna får jeg si. Prøv å ros havnesjefen for noe. Han gjør sikkert en bra jobb på mye.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan generelt styre meg for folk som tror de eier hele "klubben" bare fordi de er leder..

havnesjefen yter en tjeneste for alle de som er betalende medlemmer og evt. de utenforstående som betaler for å bruke ramper osv.

 

Alle i havnen skal sammen sørge for at regler overholdes og miljøet er bra,

om noen begår en blemme betyr ikke det at man kan rettferdiggjøre det å være "ufin" som "hevn".

 

Havnesjefen her virker som om det var hans egen garasje det ble hentet strøm ifra.

Han eier ikke noenting i havnen noe mer enn medlemmene, og må opptre som det,

de som gjentatte ganger bryter regler og tar seg til rette kan man reagere litt hardt på.

 

Som eksempel kan jeg nevne nøkler...

I havnen jeg har brukt til å få båten opp og ned koster det 200,- å låne nøkkel til bommen, greit nok det.

Men det fantes kun et fåtall nøkler, noe som virker helt urimelig i mine øyne,

de som er medlemmer må kunne få ha nøkkel og tilgang til å bruke ramp'en ved behov uten å måtte lete opp noen "nøkkelpersoner" som er hjemme..

 

Selv har jeg nøkkelkort og nøkler til alle telenors sentraler og mobilstasjoner her i vest, dette er kvittert ut.

Mange hundre montører har dette over hele landet, det er en MYE større risiko både økonomisk og for infrastrukturen her i landet.

 

Men i en stakkers båthavn der er alt mye mer strengt, og jeg finner ingen annen grunn til det enn at noen ønsker å ha kontroll.

Heldigvis har jeg hatt kontakt med 2 av disse "nøkkelpersonene" og den ene var meget hyggelig...

 

Jeg spurte også om det var mulig å bli passivt medlem, for å kunne bruke fasiliteter uten å måtte snakke med noen og betale pr gang.

men det var ikke mulig, jeg fikk tilbud om å være støttemedlem, og ville vite hvilke fordeler jeg fikk av det.. INGENTING

eneste var at om jeg ville stå på listen for å få plass måtte jeg være støttemedlem.

 

Det er ikke spesielt fristende å blande seg for mye inn i noe sånt.

Jeg har heldigvis ordnet båtplass hos grunneier (bonden) noe som fungerer utmerket :)

 

PS: ja jeg vet jeg har litt fordommer mot "havnesjefer" generelt

Link to post
Share on other sites

Nordmenn er generelt et svært lite regelbundne sammenlignet med f.eks svensker eller tyskere. Vi reagerer sterkt på at noen begrenser hva vi betrakter som "vår personlige" frihet. Derfor kan "havnesjefer bli i overkant strikse fordi de vet at en smule løssluppenhet gir kaos innen kort tid.

Og så finnes selvfølgelig de som synes det er litt stas å bestemme litt ekstra.

Link to post
Share on other sites

Det sier jo en del...

Kanskje noen og enhver skulle prøvd å være havnesjef?

 

Du vet.. fordommer kommer fra noe, og de fleste jeg har snakket med om det har sitt å si,

det skal være unødvendig "å holde seg inne" for å føle seg velkommen i en båthavn man betaler for å bruke,

så lenge man stort sett er grei da :)

 

Tipper det er som med det meste, noen få i styrer rundtom ødelegger ryktet til majoriteten

Link to post
Share on other sites

Eneste grunnen til å holde seg unna Husøy båtforening må vel være brannfaren. Plastbåter brenner godt og med massevis av provisoriske el opplegg uten tilsyn satt sammen av ufaglærte er muligheten stor for brann. Dette er et moment som det er bra at tas opp! Takk for det. Vi skal være glad for at havna har regler, de er til for vår del. Så er det dette med behov for strøm til en båt i opplag da. Jeg tar med alle batteriene hjem, bruker fuktsluker, og tar med kallesjer og puter hjem for rengjøring, tørking, impregnering og evt. reparasjoner. Behov for andre elektriske apparater har jeg ikke før vårsola lurer av burkaen, og da er det yrende liv nedpå havna. Er nok ikke bare enkelt å være havnesjef nei :discuss:

Link to post
Share on other sites

Ikke glem at styret er valgt på generalforsamlingen. Generalforsamlingen skal liksom representere flertallet i foreningen. Den avholdes ordinært en gang i året, for de som er interessert. Erfaringsmessig stiller relativt få medlemmer på disse møtene. Dermed er det kanskje "den skrikende minioritet" som vinner, og ikke "den stille majoritet"(?) Det er demokratiets pris....... "Når de døde våkner" blir det ofte ubehagelig.

 

@Espen 1978: Jeg har kanskje litt sansen for de som av prinsipp står opp mot "etablissementet", men å se spøkelser på høylys dag?

 

noen få i styrer rundtom ødelegger ryktet til majoriteten

 

Det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...