Jump to content

sikkerhetskurs ved begrenset passasjerbefordring


jensemann2

Recommended Posts

Hei.

Først så må båten sertifiseres, og det er ut fra sertifiseringen som avgjør hvor mange passasjerer og mannskap du kan ha på båten.

Bemanningsoppgaven sier noe om hvor mange mann som skal være ombord for å ivareta sikkerheten.

I ditt tilfelle så får du sikkert godkjent båten med krav om kunn en mann ombord (skipperen).

Du får da et sertifikat som sier at du kan ta 12 passasjerer og 13 mann totalt.

Skal du ha med en "matros" så kan du bare ta 11 passasjerer, eller du må få båten sertifisert for 2 mannskap og da 14 mann totalt. Får du sertifikatet for 14 mann totalt så må du ha matrosen med deg på alle passasjerturene og han må ha IMO 60. Hvis du får sertifikat på 13 mann totalt og du tar med deg en "matros" så må du regne matrosen som passasjer (12 passasjerer og 1 skipper, 13 mann totalt)og da trenger han ikke IMO 60.

Husk at det også er en del andre krav ved passasjerskyss i forhold til sertifikater og størrelse på båt m.m.

Sjekk med SFD. de kan sikkert gi deg et greit svar på dette.

Lykke til.

Ellida.

Link to post
Share on other sites

det som er den store forskjellen nå er jo at båten ikke lenger trenger sertifiseres for begrenset passasjerbefordring. den nye forskriften trådte i kraft 1.1.2011. Nå er det skipper selv som har ansvar for at redningsutstyr ol er på plass. Det er derfor jeg lurer på dette med bemanning, da jeg ikke kan se at det er spesifisert i forskriften.

Link to post
Share on other sites

Det er feil, ihvertfall i forhold til det jeg driver med, båten må godkjennes og ha nødvendig pålagt utstyr, bla utstyr til og få folk opp av vannet i bevistløs tilstand, flyteplagg med 150n og termisk beskyttelse osv...

krisehånteringsplan og hms og varslingsplan.

Egen strømmkilde til vhf.

i ribbransjen er det veldig mye dokumetasjon som skal foreligge, du skal også ta vare på beskrivele av alle turer for og kunne dokumentere hvor du har vært,

Rapport om sjøulykke skal du ha i båten osv, det er mye...............

Send S.dir en mail så får du vite hva som skal til.

mulig vi har litt strenere krav da vi kjører over 20 knop.

Lykke til

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

jeg har sendt Mail til sjøfartsdirektoratet og fikk svar der det står at sjofartsdir ikke lenger besiktiger fartøy som fører 12 pax eller færre, at det nå baserer seg på redere egenkontroll. men utstyr som du beskriver står jo i den nye forskriften og må selvfølgelig være på plass

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok at de ikke nødvendigvis kommer på kontroll, og at du sender inn en egenerklæring.

Men båten må godkjennes før du kan begynne med pssasjertransport. Det er en del ting som skal på plass før du får utstedet et passasjersertifikat, kan nevne noen få ting; redningsvester, flåte/flåter, stabilitetskontroll, godkjent radiokontroll sertifikat, sertifikat fra DSB m.m.

Når alt dette er på plass så utsteder SFD et passasjersertifikat til båten.

Da kan du ved årlig fornyelse sende inn en egenerklæring om "rikets tilstand", men du kan få stikkontroller og radiokontrollen skal ha sin årlige kontroll.

Så det er nok en del som må på plass og være i orden før en kan begynne å gå lovlig med betalende passasjerer.

Link to post
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra sjøfartsdirektoratet:

 

"Den nye forskriften baserer seg på prinsippet om reders egenkontroll, det vil si at reder selv er ansvarlig for å forsikre seg om at kravene i forskriften er tilfredsstilt før fartøyet tas i bruk til passasjerbefordring. Dette innebærer at Sjøfartsdirektoratet fra 1. januar 2011 ikke lenger vil sertifisere eller forhåndsgodkjenne fartøy med 12 eller færre passasjerer som er omfattet av virkeområdet til forskriften.

 

 

 

Enkelte korrigeringer er nylig gjort i forskriften. Disse endringene kan finnes her: http://www.lovdata.n...00707-1080.html"

Link to post
Share on other sites

Hei.

Bøyer meg i støvet.

Den forskriften var jeg ikke klar over.

Ser imidlertid at det henvises til fartøy over 15 meter og/eller over 50 bruttotonn vil komme inn under en strengere ordning.

Din båt er over 15 meter, men kansje under 50 tonn.

Slik jeg kan lese forskriften så står det ikke noe om at en eventuell hjelpemann må inneha sikkerhetskurs.

Hvis du i sikkerhetstyrings dokumentet setter opp skipper/båtfører som den som skal ivareta sikkerheten ved en eventuell ulykke, så trenger ikke hjelpemannen sikkerhetskurs da han ikke inngår i sikkerhetsbemanningen. Dette under forutsetting av at SFD godkjenner sikkerhetsstyringen din.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hvor står dette med over 15 meter eller 50 bruttotonn? Tror nok det er enten eller her, så da hjelper det ikke om den er under 50 tonn så lenge den er over 15 meter. men jeg finner ikke det i forskriften?? Det står bare at forskriften gjelder for fartøyer som fører 12 passasjerer eller færre...

Link to post
Share on other sites

Det står under "spørsmål og svar".

2. Skal Sjøfartsdirektoratet inspisere fartøy/virksomhet/sikkerhetsstyringssystem og gi tillatelse til passasjerbefordringen?

 

Nei, Sjøfartsdirektoratet skal ikke lenger utstede noen tillatelse til passasjerbefordring. Det skal heller ikke gjennomføres noen forhåndskontroll av sikkerhetsstyringssystemet, så dette skal ikke sendes Sjøfartsdirektoratet, med mindre Sjøfartsdirektoratet har bedt om dette.

 

Krav til besiktelse og sertifisering av fartøyet kan likevel følge av andre forskrifter, se eget punkt om dette nedenfor. Generelt kan sies at dersom fartøyet som benyttes har en største lengde på 15 m eller mer, vil det inntre mer omfattende krav både i fht. fartøy og fører.

 

Tok nok litt feil igjen :headbang:

Det sto bar 15 m eller mer.

Men hvis en leser forskriften så kan en tolke det slik at en kommer inn under kravene for D5L sertifikat, som har en grense på 50 BTT.

 

§ 18. Kvalifikasjonskrav

 

(1) Fører skal ha sertifikat tilpasset fartøyets størrelse, minimum D5L – fritidsbåtskippersertifikat eller fiskeskippersertifikat klasse C, helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til forskrift om kvalifikasjonskrav. Fører av fartøy på innsjøer og elver i tidsrommet 15. april-15. september kan ha begrenset sikkerhetskurs i henhold til ovennevnte forskrift i stedet for grunnleggende sikkerhetsopplæring.

 

Jeg tror det her kan bli et spørsmål om hvor "pirkete" SFD er.

Nå er det jo snakk om at sertifikatforskriften skal endres, og at det skal settes en grense hvor du kan føre et fartøy på inntil 23 meter uavhengi i tonasje med et D5L sertifikat.

Link to post
Share on other sites

Tror du skal ta en ny telefon til SFD og forhøre deg litt om hvordan de stiller seg til dette, og om når de tror den nye forskriften kommer.

Det som det vises til er at kravene til fartøyet kan bli strengere. Slik jeg leser det så er det ikke et apsolutt krav men et KAN krav.

Tror det kan være muligheter for en eventuell disp.

Link to post
Share on other sites

Kvalifikasjonskrav (1) Fører skal ha sertifikat tilpasset fartøyets størrelse, minimum D5L fritidsbåtskippersertifikat eller fiskeskippersertifikat klasse C, helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til forskrift om kvalifikasjonskrav. Fører av fartøy på innsjøer og elver i tidsrommet 15. april-15. september kan ha begrenset sikkerhetskurs i henhold til ovennevnte forskrift i stedet for grunnleggende sikkerhetsopplæring.Jeg tror det her kan bli et spørsmål om hvor "pirkete" SFD er.Nå er det jo snakk om at sertifikatforskriften skal endres, og at det skal settes en grense hvor du kan føre et fartøy på inntil 23 meter uavhengi i tonasje med et D5L sertifikat.

 

Gleder meg til den dagen SFD innser at de fleste båter som brukes i Norge og som passer ypperlig til "turistfiske" er under 8 meter og med maks 5 passasjerer. Krav til minimum D5l serifikat for å føre disse "småbåter" nær kysten er med på at flere ikke satser på å drive "etter reglene" og hindrer bedre sikkerhet for våre besøkende som ønsker å delta i en del av den norske naturen.

 

Kreves det D5L for båtførere som "ror" laksefiskere i kalde norske elver?Her er risikoen betydelig større en i vindstille norske fjorder eller langs kysten.

 

Det er småkomisk når man kan levere båtnøkler og leie ut båter i samme klasse til fisketurister fra kontinenten sånn uten videre, og uten krav til i det minste båtførersertifikat. Disse har heller ikke begrensning med tanke på hvor langt ut de kan dra...mens om man ønsker å være guide eller kjentmann om bord (samme båt) ja, da kommer mange krav som etter manges menning er med på å hindre at færre liv går tapt.

 

Jeg syns det er på tide at det opparbeides egne regler tilpasset mindre båter med færre passasjerer, optil 6-Det kommer til å spare livet til mange turister og ikke minst skape mulighet til flere arbeidsplasser langs vår kyst...

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krav til minimum D5l serifikat for å føre disse "småbåter" nær kysten er med på at flere ikke satser på å drive "etter reglene" og hindrer bedre sikkerhet for våre besøkende som ønsker å delta i en del av den norske naturen.

D5L sertifikat er vel ikke noe problem å skaffe seg? Koster ikke stort, og er ikke vanskelig, gir deg et minimum av kunnskap man bør ha for å føre båt med betalende passasjerer.

 

Det er småkomisk når man kan levere båtnøkler og leie ut båter i samme klasse til fisketurister fra kontinenten sånn uten videre, og uten krav til i det minste båtførersertifikat. Disse har heller ikke begrensning med tanke på hvor langt ut de kan dra...mens om man ønsker å være guide eller kjentmann om bord (samme båt) ja, da kommer mange krav som etter manges menning er med på å hindre at færre liv går tapt.

Dette har å gjøre med at du som båtfører er direkte ansvarlig for andres sikkerhet, mens når du leier ut båt er kunden selv ansvarlig, jeg syns igrunn det er greit at reglene våre tillater oss å vurdere vår egen kompetanse når vi kun er ansvarlig for vår egen sikkerhet. Jeg ser heller ikke noe problem med at du leier deg selv ut for å bli med som guide i noens leiebåt? Men ikke som mannskap. (Uten å vite hva loven sier om dette)

 

jensemann2: Hvis man mangler båt under 8 meter, må du enten ha ordinær fartstid eller ta en praktisk utsjekk hos en godkjent skole(f.eks. Poseidon)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...