Erik Startet 7.November.2011 Del på Facebook Startet 7.November.2011 Autopiloten min har streika. Rorkult pilot, type ST1000 Den bare slurer, flytter så vidt innover/utover uten belastning. Har lokalisert feilen. Det er ett lite tannhjul som står rett på el.motorens aksel. Dette slurer så fort det får litt motstand. Dette overføres videre via flere tannhjul og reimer, men det er det aller første tannhjulet som står rett på motoren som slurer på akslingen. Har forsøkt å lime, holdt dårlig/ikke. Akslingen er helt rund og glatt, det er ingen spor eller hakk. Dimensjonene er så små at det neppe er aktuelt å lage det heller. Tror hjulet er alu, eller noe annet lettmetall. Er det forslag til hvordan oppnå sterkt nok hold til at dette kan brukes ? PS : Piloten er noen år, og har fungert før. det var ikke spor etter hverken sveis eller lim, så antar den har vært varmet/krympet på originalt. PPS : Ny pilot koster ca 5000,- så det er ikke krise, men litt dumt å kjøpe nytt for en egentlig fillefeil. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
TMe Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Hva med settskrue i hjulet og borre litt inn i akselen der settskruen treffer og bruke Loctite for permanent fastsetting ved montering. Burde ikke være den helt store utfordringen om du er nogenlunde oppegående med bruk av verktøy. Alternativt oppsøke et finmekanisk verksted eks. en børsemaker om det er snakk om små dimensjoner. Børsemakeren har utvilsomt utstyr for utstyre aksel/hjul med kilespor og kile. Sistnevnte er bedre enn settskrue. Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 loctite av "lagerliming" typen virker fint. også andre loctite for fastsetting. eventuelt krympe på ei hylse og bore ut aluminiums hjulet ditt slik at det er en halv tier mindre enn den hylsen du satt på. også varme og krympe det på:) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 .... Har lokalisert feilen. Det er ett lite tannhjul som står rett på el.motorens aksel. Dette slurer så fort det får litt motstand. Dette overføres videre via flere tannhjul og reimer, men det er det aller første tannhjulet som står rett på motoren som slurer på akslingen. Har forsøkt å lime, holdt dårlig/ikke. Akslingen er helt rund og glatt, det er ingen spor eller hakk. Dimensjonene er så små at det neppe er aktuelt å lage det heller. Tror hjulet er alu, eller noe annet lettmetall. Er det forslag til hvordan oppnå sterkt nok hold til at dette kan brukes ? ........... Hvordan er tannhjulet festet til aksling? Er der en aksel-mutter?? Isåfall, kan det være at mutteren "butter" i aksling før den får press på tannhjul mot kon?? Da kan du prøve med en skive imellom mutter og tannhjul!? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
lnjk Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Har du forsøkt å få tak i nytt tannhjul? Hvis det du har i dag er slitt i boringen pga sluring så er det kanskje best å få tak i nytt og krympe det på. Forer du hjulet så bør du regne ut krympen. 5 hundredeler er svært mye på en liten diameter selv om hjulet er av alu. Er boringen bra holder kanskje riktig type Loctite + hvis mulig settskrue. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 eventuelt krympe på ei hylse og bore ut aluminiums hjulet ditt slik at det er en halv tier mindre enn den hylsen du satt på. også varme og krympe det på:) Den beste løsningen Men fem hundredeler press på en så liten dimensjon (som jeg egentlig ikke vet hva er...) syns jeg hørtes mye ut. Hva slags lim har du prøvd med? Du kan prøve å gjøre grundig rent og sette fast med Locctite 638. Det blir bra hvis det ikke er slitt for mye klaring. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Erik Svart 8.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2011 Settskrue/spor tror jeg ikke det er plass til, det er små dimensjoner dette dreier seg om. Må i såfall levere det inn, men kosten på ny tilsier at jeg ikke vil bruke tusenlapper på den gamle heller. Borre opp og sette på hylse kan kanskje gå, men kvier meg litt. Må uansett få hylsa til å sitte først da, så jeg åpner jo for ett sted til det kan begynne å slure... Locktite høres ut som det enkleste å prøve. Så jeg tror jeg gir det en sjanse. Hvis det ikke finnes enda bedre lurium å benytte seg av? Noe av tokomponent type kanskje ? Alternativt er jo å få tak i nytt tannhjul, og evt motor (vet ikke hvem av dem som er mest slitt, kanskje er det begge). Men er det mulig å få tak i dette da tro ? Det er en autohelm ST1000 det gjelder. Forslag til hvem som kan forhandle det ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
færd Svart 8.November.2011 Del på Facebook Svart 8.November.2011 Støtter bruk av Loctite, bruk type 648 som er beregnet for fastsetting av lager på aksler. Har brukt dette limet med stort hell på mange ting inkludert det å sette fast tannhjul på aksler. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 8.November.2011 Del på Facebook Svart 8.November.2011 Jeg ville ha prøvd med en litt spiss kjørner for å slå kjørnemerker, tettitett, på akslingen, da utvides diameteren kansje så mye at tannhjulet kan presses på på nytt. Locktite i tillegg. Det er ikke tannhjulet som er sprengt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.November.2011 Del på Facebook Svart 8.November.2011 Støtter bruk av Loctite, bruk type 648 648 hadde jeg ikke hørt om. Kanskje den egner seg bedre? Her kan du studere og sammenligne: http://www.loctite.sg/sea/content_data/93769_Loctite_648_Retaining_Compound.pdf http://www.sjgogo.com/pdf/638-en.pdf Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lnjk Svart 8.November.2011 Del på Facebook Svart 8.November.2011 Jeg ville ha prøvd med en litt spiss kjørner for å slå kjørnemerker Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 8.November.2011 Del på Facebook Svart 8.November.2011 (redigert) Jeg ville ha prøvd med en litt spiss kjørner for å slå kjørnemerker Hvis tannhjulet er i aluminium så vil jeg påstå det der er en "NO GO" ! Vil ikke ta lang tid før sårene etter kjørneren har "spist" opp aluen og man sitter der med enda større klaring enn før. Locktite evt et eller annet to komp lim. Husk å røffe opp overflatene noe før liming for god heft. Hadde vært kjekt å vite opprinnelig festemetode trådstarter? Redigert 8.November.2011 av daain83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 9.November.2011 Del på Facebook Svart 9.November.2011 Husk å røffe opp overflatene noe før liming for god heft. Med en kjørner! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2011 Hvis tannhjulet er i aluminium så vil jeg påstå det der er en "NO GO" ! Vil ikke ta lang tid før sårene etter kjørneren har "spist" opp aluen og man sitter der med enda større klaring enn før. Locktite evt et eller annet to komp lim. Husk å røffe opp overflatene noe før liming for god heft. Hadde vært kjekt å vite opprinnelig festemetode trådstarter? Original feste metode : Vet ikke. Det var ingen tegn etter gamelt lim. Det var ingen splint/settskrue eller liknende. Tannhjulet var bare tredd på akslingen. Siden dette har styrt trygt i mange år før det begynte å slure har det jo hatt god heft, og jeg har da ingen annen forklaring enn at det må ha vært varmetbehandlet på eller liknende. Vet ikke hva kjørning er. Skjønner at det er delte meninger om det er lurt å utføre her, men hva er det ? Slik jeg leser Locktire 648 beskrivelsen så er det nettopp mitt behov i dette tilfelle den er laget for. Så jeg går nok for det nå i første omgang, så får vi se om det holder. Er det lett å få tak i, feks hos Jernia ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Komodo Svart 9.November.2011 Del på Facebook Svart 9.November.2011 Locktite får du hos Tools, Proffpartner, Tess o.l. Hvor mye klaring har du mellom aksel og boss (hull)? Hvis dette er veldig slarkete kan det hende det ikke holder med Locktite. Det ble nevnt en løsning lenger opp med å krympe en foring på akselen og "bore" opp hullet i bosset. Jeg kom på en annen løsning som kan være nest best. Gå til et maskinverksted, yrkesskole e.l. og få de til å dra gjennom en brosj på nærmeste dimensjon oppover. Da får du et rundt hull med en viss klaring. Så klipper du til en strimmel av messingshims i riktig tykkelse og ruller rundt akselen. Deretter vasker du alle delene i tynner og monterer sammen med Locktite. Slike messingshims finnes fra 0,05mm og oppover, og det er noe de fleste velutstyrte maskinverksteder har. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Erik Svart 9.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2011 Hvor mye klaring har du mellom aksel og boss (hull)? Ikke mye. Må bruke litt makt for å dra tannhjulet av/på. Største utfordringen kan være å få Locktite inn i mellom, men antar det er av flyktig konsistens så det ikke bare blir skrellet av når jeg setter det sammen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
KenBjork Svart 9.November.2011 Del på Facebook Svart 9.November.2011 (redigert) Den beste løsningen Men fem hundredeler press på en så liten dimensjon (som jeg egentlig ikke vet hva er...) syns jeg hørtes mye ut. Hva slags lim har du prøvd med? Du kan prøve å gjøre grundig rent og sette fast med Locctite 638. Det blir bra hvis det ikke er slitt for mye klaring. loctite 638 klarer greit en 3tideler, sitt som f** om det er fettfritt. Du treng jo bare ett par dråper, vet ikke hva den koster i butiken, men her har vi masse av det. Hvor bor du? Hvis passninga er for trang så lunke opp tannhjulet før monteringa. Mener forskjellen er at 684 tåler litt mere konstant varme enn 638. Vi bruker hvertfall 638 på deler med både klaring, presspasninger alt fra inaringer på akslinge til bronseforinger mm som utsettes for masse tonn Redigert 9.November.2011 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Erik Svart 28.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Støtter bruk av Loctite, bruk type 648 som er beregnet for fastsetting av lager på aksler. Har brukt dette limet med stort hell på mange ting inkludert det å sette fast tannhjul på aksler. Glemt å gi tilbakemelding på denne, men løsningen ble Locktite 648, kjøpt hos Profpartner. Kostet nesten 500,- for en liten tube, men så lenge det gjorde jobben så sparte det meg for større kostnadder Som sagt gjorde det susen. Vært ute noen turer i litt ymse vær og seilt noen Nm med det nå, og det ser ut for å holde fint Nok en gang redder Baatplassen.no dagen Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 (redigert) 500 kroner? var det ei stor flaske? Dette er vel mere normal pris http://hatlemotor.no/rd/cm/loctite-648-green.html Flaska mi var visst bare 5 gram, kosta ikke mye http://deler.felleskjopet.no/trade/productview/558436/256/ Nå tror jeg at Felleskjøpet har gått helt av skaftet http://deler.felleskjopet.no/trade/productview/558553/506/ Denne koster nesten 500 på FK for bare 10 ml http://deler.felleskjopet.no/trade/productview/85115 blir vel kr 46.600 pr liter? 1 liter koster $100 her http://www.ebay.com/itm/Loctite-648-1-Litre-Retaining-Compound-SAVE-/230424821492?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35a663bef4 Litt billigere her http://www.cavident.no/product_info.php?products_id=2622 Redigert 2.Januar.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Erik Svart 2.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 500 kroner? var det ei stor flaske? Ja den var stor, med tanke på at jeg bare trengte 3-4 dråper, og neppe får avsettning på resten. Men det var uansett vel anvendte penger. 500,- for å få seg autopilot er jo billig det Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 OK, men står det 10, 24 eller 50 ml på flaska da? Sikkert flere som kan tenke seg noen edle dråper På min står det 5 gram. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.