Jump to content

Hvordan feste alu.tannhjul på el.motor aksel så det holder?


Erik

Recommended Posts

Autopiloten min har streika. :headbang:

 

Rorkult pilot, type ST1000

Den bare slurer, flytter så vidt innover/utover uten belastning.

 

Har lokalisert feilen. Det er ett lite tannhjul som står rett på el.motorens aksel. Dette slurer så fort det får litt motstand. Dette overføres videre via flere tannhjul og reimer, men det er det aller første tannhjulet som står rett på motoren som slurer på akslingen.

 

Har forsøkt å lime, holdt dårlig/ikke.

 

Akslingen er helt rund og glatt, det er ingen spor eller hakk. Dimensjonene er så små at det neppe er aktuelt å lage det heller. Tror hjulet er alu, eller noe annet lettmetall.

 

Er det forslag til hvordan oppnå sterkt nok hold til at dette kan brukes ?

 

PS : Piloten er noen år, og har fungert før. det var ikke spor etter hverken sveis eller lim, så antar den har vært varmet/krympet på originalt.

 

PPS : Ny pilot koster ca 5000,- så det er ikke krise, men litt dumt å kjøpe nytt for en egentlig fillefeil.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hva med settskrue i hjulet og borre litt inn i akselen der settskruen treffer og bruke Loctite for permanent fastsetting ved montering. Burde ikke være den helt store utfordringen om du er nogenlunde oppegående med bruk av verktøy. Alternativt oppsøke et finmekanisk verksted eks. en børsemaker om det er snakk om små dimensjoner. Børsemakeren har utvilsomt utstyr for utstyre aksel/hjul med kilespor og kile. Sistnevnte er bedre enn settskrue.

Link to post

....

Har lokalisert feilen. Det er ett lite tannhjul som står rett på el.motorens aksel. Dette slurer så fort det får litt motstand. Dette overføres videre via flere tannhjul og reimer, men det er det aller første tannhjulet som står rett på motoren som slurer på akslingen.

 

Har forsøkt å lime, holdt dårlig/ikke.

 

Akslingen er helt rund og glatt, det er ingen spor eller hakk. Dimensjonene er så små at det neppe er aktuelt å lage det heller. Tror hjulet er alu, eller noe annet lettmetall.

 

Er det forslag til hvordan oppnå sterkt nok hold til at dette kan brukes ?

...........

 

 

Hvordan er tannhjulet festet til aksling?

Er der en aksel-mutter?? Isåfall, kan det være at mutteren "butter" i aksling før den får press på tannhjul mot kon?? Da kan du prøve med en skive imellom mutter og tannhjul!?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Har du forsøkt å få tak i nytt tannhjul?

Hvis det du har i dag er slitt i boringen pga sluring så er det kanskje best å få tak i nytt og krympe det på.

Forer du hjulet så bør du regne ut krympen. 5 hundredeler er svært mye på en liten diameter selv om hjulet er av alu.

Er boringen bra holder kanskje riktig type Loctite + hvis mulig settskrue.

Link to post

eventuelt krympe på ei hylse og bore ut aluminiums hjulet ditt slik at det er en halv tier mindre enn den hylsen du satt på. også varme og krympe det på:)

Den beste løsningen :yesnod:

Men fem hundredeler press på en så liten dimensjon (som jeg egentlig ikke vet hva er...) syns jeg hørtes mye ut.

 

Hva slags lim har du prøvd med?

Du kan prøve å gjøre grundig rent og sette fast med Locctite 638. Det blir bra hvis det ikke er slitt for mye klaring.

Link to post

Settskrue/spor tror jeg ikke det er plass til, det er små dimensjoner dette dreier seg om. Må i såfall levere det inn, men kosten på ny tilsier at jeg ikke vil bruke tusenlapper på den gamle heller.

 

Borre opp og sette på hylse kan kanskje gå, men kvier meg litt. Må uansett få hylsa til å sitte først da, så jeg åpner jo for ett sted til det kan begynne å slure...

 

Locktite høres ut som det enkleste å prøve. Så jeg tror jeg gir det en sjanse. Hvis det ikke finnes enda bedre lurium å benytte seg av? Noe av tokomponent type kanskje ?

 

Alternativt er jo å få tak i nytt tannhjul, og evt motor (vet ikke hvem av dem som er mest slitt, kanskje er det begge). Men er det mulig å få tak i dette da tro ? Det er en autohelm ST1000 det gjelder. Forslag til hvem som kan forhandle det ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg ville ha prøvd med en litt spiss kjørner for å slå kjørnemerker :nonod::nonod::nonod:

 

Hvis tannhjulet er i aluminium så vil jeg påstå det der er en "NO GO" ! Vil ikke ta lang tid før sårene etter kjørneren har "spist" opp aluen og man sitter der med enda større klaring enn før.

 

Locktite evt et eller annet to komp lim. Husk å røffe opp overflatene noe før liming for god heft.

 

Hadde vært kjekt å vite opprinnelig festemetode trådstarter?

Redigert av daain83 (see edit history)
Link to post

Hvis tannhjulet er i aluminium så vil jeg påstå det der er en "NO GO" ! Vil ikke ta lang tid før sårene etter kjørneren har "spist" opp aluen og man sitter der med enda større klaring enn før.

 

Locktite evt et eller annet to komp lim. Husk å røffe opp overflatene noe før liming for god heft.

 

Hadde vært kjekt å vite opprinnelig festemetode trådstarter?

 

Original feste metode : Vet ikke. Det var ingen tegn etter gamelt lim. Det var ingen splint/settskrue eller liknende. Tannhjulet var bare tredd på akslingen. Siden dette har styrt trygt i mange år før det begynte å slure har det jo hatt god heft, og jeg har da ingen annen forklaring enn at det må ha vært varmetbehandlet på eller liknende.

 

Vet ikke hva kjørning er. Skjønner at det er delte meninger om det er lurt å utføre her, men hva er det ?

 

Slik jeg leser Locktire 648 beskrivelsen så er det nettopp mitt behov i dette tilfelle den er laget for. Så jeg går nok for det nå i første omgang, så får vi se om det holder.

 

Er det lett å få tak i, feks hos Jernia ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Locktite får du hos Tools, Proffpartner, Tess o.l.

 

Hvor mye klaring har du mellom aksel og boss (hull)?

Hvis dette er veldig slarkete kan det hende det ikke holder med Locktite.

 

Det ble nevnt en løsning lenger opp med å krympe en foring på akselen og "bore" opp hullet i bosset. Jeg kom på en annen løsning som kan være nest best.

Gå til et maskinverksted, yrkesskole e.l. og få de til å dra gjennom en brosj på nærmeste dimensjon oppover. Da får du et rundt hull med en viss klaring. Så klipper du til en strimmel av messingshims i riktig tykkelse og ruller rundt akselen. Deretter vasker du alle delene i tynner og monterer sammen med Locktite. Slike messingshims finnes fra 0,05mm og oppover, og det er noe de fleste velutstyrte maskinverksteder har.

Link to post

Den beste løsningen :yesnod:

Men fem hundredeler press på en så liten dimensjon (som jeg egentlig ikke vet hva er...) syns jeg hørtes mye ut.

 

Hva slags lim har du prøvd med?

Du kan prøve å gjøre grundig rent og sette fast med Locctite 638. Det blir bra hvis det ikke er slitt for mye klaring.

loctite 638 klarer greit en 3tideler, sitt som f** om det er fettfritt.

Du treng jo bare ett par dråper, vet ikke hva den koster i butiken, men her har vi masse av det.

Hvor bor du?

 

Hvis passninga er for trang så lunke opp tannhjulet før monteringa.

 

Mener forskjellen er at 684 tåler litt mere konstant varme enn 638.

Vi bruker hvertfall 638 på deler med både klaring, presspasninger

alt fra inaringer på akslinge til bronseforinger mm som utsettes for masse tonn

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Støtter bruk av Loctite, bruk type 648 som er beregnet for fastsetting av lager på aksler.

Har brukt dette limet med stort hell på mange ting inkludert det å sette fast tannhjul på aksler.

 

Glemt å gi tilbakemelding på denne, men løsningen ble Locktite 648, kjøpt hos Profpartner.

 

Kostet nesten 500,- for en liten tube, men så lenge det gjorde jobben så sparte det meg for større kostnadder :yesnod:

 

Som sagt gjorde det susen. Vært ute noen turer i litt ymse vær og seilt noen Nm med det nå, og det ser ut for å holde fint :thumbsup:

 

Nok en gang redder Baatplassen.no dagen :flag_bp:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

500 kroner? var det ei stor flaske?

 

Dette er vel mere normal pris http://hatlemotor.no/rd/cm/loctite-648-green.html

 

Flaska mi var visst bare 5 gram, kosta ikke mye http://deler.felleskjopet.no/trade/productview/558436/256/

 

Nå tror jeg at Felleskjøpet har gått helt av skaftet :lol:http://deler.felleskjopet.no/trade/productview/558553/506/

 

Denne koster nesten 500 på FK for bare 10 ml http://deler.felleskjopet.no/trade/productview/85115 blir vel kr 46.600 pr liter? :eek:

1 liter koster $100 her http://www.ebay.com/itm/Loctite-648-1-Litre-Retaining-Compound-SAVE-/230424821492?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35a663bef4

 

Litt billigere her http://www.cavident.no/product_info.php?products_id=2622

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

OK, men står det 10, 24 eller 50 ml på flaska da?

Sikkert flere som kan tenke seg noen edle dråper :wink:

På min står det 5 gram.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...