Jump to content

Hva defineres som en yacht i Norge?


Sofaseileren

Recommended Posts

Finn.no har en en egen kategori for Yachts. Der kan man søke på Yachter fra 20 fot og oppover rolleyes.gif.

Wikipedia definerer størrelse på en Yacht slik:

Yacht lengths generally range from 8 metres (26 ft) up to dozens of metres (hundreds of feet). A luxury craft smaller than 12 metres (39 ft) is more commonly called a cabin cruiser or simply "cruisers." A mega yacht generally refers to any yacht (sail or power) above 30 m (98 ft) and a super yacht generally refers to any yacht over 60 metres (197 ft). This size is small in relation to typical cruise liners and oil tankers.

 

Jeg tror imidlertid at fartøy på 12 meter sjeldent kalles yacht i Norge? Har vi noe felles definisjon av begrepet, eller er det et ganske relativt begrep som beskriver båter som er så store og kostbare at de kun er oppnåelig for en liten elite?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruke et engelsk uttrykk når vi har så mange flotte norske til å skille hele registeret av typer og størrelser? Yacht brukes ikke tradisjonelt i Norge og det tilsvarer jo bare et større lystfartøy og er lite presist. For ekstremt store og luksuriøse båter brukes begrepet superyacht, og her mangler vi kanskje et godt ord siden det jo tradisjonelt er litt unorsk med så store båter til fritidsbruk.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Internasjonalt så er i prinsippet en yacht en fritidsbåt som en kan bo i, dersom en ser litt stort på det. I Norden/Nord Europa går det nok mye mer på størrelse og pris, og da er gir Finn.no en bra pekepinne. I alle fall er Jouet 1300 i høyeste grad en yacht ute i verden.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skjelden jeg bruker ordet yacht! er vel liten radisjon for det i Norge!! men jeg mener personlig.. for at jeg skal kalle en båt det så må den være over 15 m og at dem føres av et manskap og at du selv ikke er skipper. Den må være lukseriøs og fassongen bør være stilig og maritim med masse overheng på baugen! alt i alt bare fjasete utrykk som jeg tror få her på båtplassen bryr seg så veldig mye om!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg skiller kun mellom båt og skip. Yacht høres litt jålete ut for min del.

 

Men jeg fikk brodert noen puter til båten, og ettersom båten og kona bærer samme navn, syntes hun det var stilig med M/Y CHRISTEL. Da ble det "min Christel".

Akkurat den der lot jeg henne få gleden over å bestemme over ombord :giggle:

Hun hadde derimot fint lite hun skulle ha sagt da far i huset kjøpte ny båt :lol:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Min Suzumar 310 med 6hk Skrusuki er selvsagt en "Yacht", dog uttales det "fjått" :lol:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi har nok altfor stor respekt til uttrykket yacht.

Men det er ganske vanlig at seilbåter benevnes S/Y også i Norge.

 

Men med mindre jeg vinner en anseelig sum i Lotto, tror jeg aldri at jeg kommer til

å si til kona: Stikker en tur ombord i yachten. Det blir for mye Wincke Lanche.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Min definasjon av Yacht:

 

Båt over 45fot med verdi over 2,5mil..

 

Det er noe slik Finn også burde hatt for og legge det inn under Yacht.

 

Vist du skal kjøpe deg en nyere 50 fot båt er det ikke helt naturlig og leite i Cabincruiser..

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Min definasjon av Yacht:

 

Båt over 45fot med verdi over 2,5mil..

 

Før eller siden så vil vel verdien av båten falle under 2,5 mill, da er det vel ikke noen Yacht lengre men en båt da formoder jeg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vanligst norsk tenkemåte er nok et stort lystfartøy, men det er ingen presis definisjon.

Første kjente bruk er på 1500-tallet: "Yeaghe", eller i moderne språk "Jage" (jakte/innhente). Old-norsk "jaga": Bevege seg / dra frem og tilbake.

 

Senere former er norsk/hollandsk "Jacht" eller "Jaght".

Skipstypen hadde liten lastekapasitet, var smal til størrelsen å være og seilte raskt.

Betegnelsen kan ha blitt brukt om skipstypen pirater brukte, men også til forfølgelse av pirater.

Hollandske velstående borgere utviklet skipstypen til å bli et fritids/lystfartøy som også ble brukt til regatta.

 

Sitat fra Store norske leksikon; Seilsport, avsnitt historikk:

http://snl.no/seilsport

"Organisert regattaseiling oppstod i Nederland på 1600-tallet med såkalte jaghter, derav den eng. betegnelsen yacht. Disse var privateide kaper- og lystfartøyer som velstående nederlendere brukte på de hollandske vannveier. Kong Karl 2 av England, som en tid oppholdt seg i landflyktighet i Nederland, tok sporten med seg til England under gjeninnføringen av monarkiet i 1660. "

 

Her i landet ble "Jakt" brukt om fraktefartøy.

Mange bilder fra Nasjonalgalleriet (søk etter "jakt") her:

http://www.nb.no/cgi-bin/galnor/gn_sok.sh?context=6213477&user_offset=1&offset=20&skjema=0&invnr=&userid=&type=e&limit=20&tittel=jakt&komm=&sted=&ar1=&ar2=&person=&persontype=&person2=&persontype2=&fm=2&tilbake.x=12&tilbake.y=8

 

Senere norsk "jakt": Anna af Sand, se "Norsk Farøtyvern": http://www.norsk-fartoyvern.no/nfff/members/details/7/

 

Anbefaler nettstedet om Hendry Hudson og skipet "Half Moon" som jeg stadig vender tilbake til. Mye interessant lesning. God reise til 1600-tallet!

http://web.mac.com/dwh5/Half_Moon/What_was_the_Half_Moon_like.html

 

jaghttegning_1601.jpg

 

Jekt er en mindre skipstype som lot seg laste oppover riggen:

Dette bildet er spektakulært, denne ankommer Bergen med tørrfisk fra Nord-Norge (Er det mulig, tørrfisk er dog ikke tungt.):

http://www.nb.no/cgi-bin/galnor/gn_sok.sh?id=51769&skjema=2&fm=4

jekt_fullastet.jpeg

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Evnt Nederland :thumbsup: Men sjøl bruker de Holland, ihvertfall når det snakkes Englansk

 

Noen fra Holland i Nederland kaller seg for hollendere ja . Holland er vel 2 provinser i Nederland, øst og vest Holland. Det offisiellt riktige navnet på Hollendere og Nederlendere er, ja Nederlendere.. Vedtatt EU mener jeg..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Holland er vel 2 provinser i Nederland, øst og vest Holland.

 

Staten Nederland består av delstatene Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant, Noord.Holland, Overijssel, Zuid.Holland, Utrecht og Zeeland.

 

Det finnes ikke "yachter" i Norge. Ordet er ikke en del av språket.

Bortsett fra i reklamebransjen, men de snakker jo ikke norsk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...