Jump to content

Vind i Møre og Trøndelag!


-morten-

Recommended Posts

44 m.sek på kråkenes kl.2000 er jo heftig.

Eg kjørte over bruene i vaulane kl. 1900 i kveld og det var begynnt å bli utrivelig.

Båten ligg på andre sida av brua så det frister ikke å sjekke den.

Er nesten opp på west her no og ganske friskt, floda såg også veldig høg ut så eg er redd vi vakner til en del skader langsetter kysten i morgen.

Noen som har hørt hvorfor strømmen er borte på sunnmøre? Kanske bare pga. saltsprut på linjene?

Link to post
Share on other sites

I øyeblikket rister deg godt i husene her på Byåsen i Trondheim. Vindmåleren på nettsidenen til Trondheim Havn viste kl 01.00 middelvind på 15 m/s og vindkast på over 30 m/s fra vest-sørvest.

 

På Ørlandet var det samtidig middelvind på 28 m/s fra vest- nordvest. Sula rapporterer 26 m/s fra nordvest. Dette kvalifiserer til middelvind på full storms styrke.

 

Halten melder sterk storm 32 m/s fra nordvest mens Nordøyan i Vikna melder full storm 25 m/s fra nordvest.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ene ferja som betjener E39-strekket festøy - solivågen (Storfjord) har søkt dekning i Hjørundfjorden - tydligvis utenfor AIS-dekning. For mye vind og høy flo til å legge til. Mannskap har gitt opp kabiner til passasjerer. Action...

(fra http://www.smp.no/nyheter/innenriks/article410070.ece )

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Æssa... det blåser bare litt.. skal bli orkan her, men det bråker mer enn det blåser. Skal kjøre hjem fra jobb kl 22 og da er den vel på topp. Bare å senke farta om det tar skikkelig i bilen. Synes det er koselig med litt uvær. Enkelte medier, tv2, hauser det opp ved å sende ut reportere på kaier mm hvor det blåser så du ikke hører noe på grunn av dårlig mikrofin. Bare tull... :)

 

Da har dagmar havnet i finland et sted, og vi sitter med fasiten. Det ble minst så heftig som meterologene varslet, og denne gangen kan en ikke beskylde mediene for å ha hauset opp virkningen. Selv har jeg nettopp fått tilbake strømmen, etter å ha vært uten i 18 timer. Andre steder får de ikke igjen strømmen før tidligst i morgen.

Mulig at noen synes slikt er koselig, men jeg synes dette er i drygeste laget.

Link to post
Share on other sites

Ja, det ble vel litt mer vind og sjø enn jeg trodde, Puffen. :) Har gått meg en tur i Ålesund nå og kom nettopp innendørs. I skrivende stund tar det seg bra opp igjen her i yttre bydel og meldinger om liten storm opp mot 30 ms i kveld. -den som ikke har sikkret eiendelene sine nå, den må stå.

Må vel innrømme at en del gjenstander som skaper farlige situasjoner eller ødeleggelser stort sett i utgangspunktet er dårlig sikkret eller mangelfult vedlikeholdt eller feilkonstruert.

Og den kjempetunge "kontaineren" som media hevdet hadde flyttet seg 20 meter var vel igrunn en slik gangpassasje som brukes under byggearbeid og består i stålrør/ bur og kryssfinerplater. Trapoliner burde i utgangspunktet vært forbudt å IKKE demontere på denne årstiden.

 

Hadde en del gjort en liten innsats ved å sikkre eiendelene side og rydde unna litt, så hadde samfunnet vært spart for mange millioner i forsikringsutbetalinger og statlige utgifter.

 

For de som har mistet båtene sine håper jeg for deres del at de har opptrådt ihht forsikringsavtalen og ikke ha båten på sjøen nå. Ryker det en større småbåthavn så blir det vel fart i bruktbåtmarkedet til våren tenker jeg :)

Link to post
Share on other sites

For de som har mistet båtene sine håper jeg for deres del at de har opptrådt ihht forsikringsavtalen og ikke ha båten på sjøen nå. Ryker det en større småbåthavn så blir det vel fart i bruktbåtmarkedet til våren tenker jeg :)

Det er vel knapt noen selskaper som forlanger at båten skal være på land i vinterhalvåret så det meste av slike skader dekkes om eieren har kaskoforsikring.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sjekket verken vindstyrke eller meldinger, men i går kveld var ihvertfall det heftigste været etter orkanen i 92. Fikk strømmen tilbake i dag, men i ettermiddag forsvant den igjen. Har brukt dagen til å fjerne en veltet 15 m høy gran i hagen, men koser meg over at båten fortsatt har det bra ;-)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Jeg har ihvertfall forsikring hele året, men skader som følge av is blir ikke dekket. Uvær derimot, vil de vel dekke så lenge jeg ikke har utvist grov uaktsomhet.

Flere selskaper har forbehold om dekning av skader forårsaket av is. Dette gjelder også mitt selskap som er Gjensidige. Jeg sjekket med dem og det de svarer er at så lenge båten ligger i organisert/betalt boblehavn så vil de likevel dekke skader(inkludert synking) forårsaket av is. Hvorfor de da ordlegger seg slik de gjør vet jeg ikke.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er på juleferie på Averøy nesten ute ved Hustadvika. I dag har vi ryddet opp etter nattens herjinger. Nå er søstra til Dagmar i full sving. For et liv. Motorsaga har vært benyttet til oppkapping av brukne trær. Heldigvis ingen matrielle sader hos oss. Vi holder oss mest innendrs etter mørkets frembrudd.

 

Fortsatt god jul folkens.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Overnattet på Frøya siste natt, og kan hilse og si at det blåste!

Værstasjonen som Hitra-Frøya viser under "været" står på Hammarvika

og er etter sigende privat drevet. Maks vindkast der var 31,4 s/m

orkan er vel 33 m/s. Men det gikk visst forholdsvis bra med det meste.

Strømmen gikk, så det var koselig med vedovn og stearinlys.

 

Fortsatt god jul til alle!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Dagmar har gjort grunndig arbeid. Kaia på det karakteristiske fyret på Kjeungskjæret utenfor Ørland er ødelagt.

 

kje1.jpg

 

Bilde fra Fosna Folket

 

Dette er trist for de lokale ildsjelene som driver et overnattingstilbud i dette fyret. Uten en fungerende kai blir det verre å komme til og fra.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bølgebryteren i småbåthavna ved Sunnmørshallen i Ålesund har delvis slitt seg og ligger 45grader inn mot flytebryggene og en god del båter. Går vel med noen båter om den sliter seg helt. 50 meter med betong...

 

Enkelte havner, som ligger i le av sør og vestavind har vel knapt merket uværet. En tankevekker for fremstidens småbåthavnutbyggere.

 

Et bilde jeg tok av havna i forbifarten. Bølgebryteren til høyre som normalt ligger 90 grader ut fra odden.

27.12.2011_007.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...