Jump to content

Vind i Møre og Trøndelag!


-morten-

Recommended Posts

Full storm 25 m/s på Veiholmen og liten storm 21 m/s på Halten nå kl 20. Dette er friskt nok. Men det ser ut som om det foreløpig er helt ute på kysten det tar skikkelig. På Ørland er det "bare" stiv kuling 16 m/s.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå er Tor på vei.

 

Meldingene sier middelvind 36 m/s nord i Trondheimsleia kl 23 i kveld, og enda mer i kastene. Vindretningen blir etter meldingene sør-vest. Dette er ikke den verste vindretningen, i alle fall for strøkene litt inn fra kysten.

 

Dette kan godt bli heftig nok. Får håpe dette går over uten skader på folk og eiendom..

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tor siger nordover kysten. Orkan på Ona kl 20. Liten storm på Veiholmen, økning fra liten kuling en time tidligere. Samtidig var det stiv kuling på Halten og liten kuling på Sklinna.

 

Maksimale vindvarsler på Yr er for Veiholmen 37 m/s kl 22, 37 m/s på Halten kl 01 og 32 m/s på Sklinna kl 04. På Ona er det i følge Yr på det sterkeste nå kl 21, og så vil det avta utover kvelden og natten.

 

Værets virkning på vannstanden er nå ca 70 cm nord i Trondheimsleia. Vanntandsvarslet sier tidevann på 320 cm kl 03.10 i natt. Dette er en solid stormflo, men ikke noe ekstremt. Flere av uværene som har medført store skader på kysten de senere årene har vært ekstrem flo i kombinasjon med mye vind.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Min far ringte.. Burkaen på Grandezzaen var spjæret alle veier. Kjørte for å hjelpe til og møtte den største grana over veien og tok beina fatt. Nytteløst å surre noe..

Kjørte så ned til seilbåten. Nesten blankstille på vannet, men dønninger. Vinden kom fra alle kanter... Drit heldig med at det var "lavvann" i kveld. Men fløende nå. Det er nok det som berger veldig mange naust og båter, veier og kaier.

Håper bare den ikke dreier for mye vestlig.. Da blir det mye sjø som dyttes inn Borgundfjorden...

 

Melder man trevelt over private veier til brannvakta? -og er det de/ kommune som tar seg av rydding?

( da tenker jeg på velt som kan være krevende og farlig/ tre i spenn)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinden skal i følge yr holde seg på vest-sørvest utover før den dreier mer mot sørvest ut på natta.

 

26 m/s på Veiholmen kl 22. Det drar seg til. Merker til og med litt til vinden her i Trondheim nå. Dette er det som trondhjæmerne kaller storm. Måleren på Voll sier derimot laber bris kl 22.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Blåser litt her nå ja, men en del mindre enn hva som er meldt. Knaker litt i veggene, lyset flimrer litt og strømmen er borte nå og da i ett par minutter av gangen. Alt er generelt normalt :giggle:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Sterk storm på Veiholmen, men fremdeles "bare" sterk kuling på Halten kl 23. Og dette er middelvind, i kastene er det enda værre.

 

Værets virkning på tidevannet er nå oppe i 92 cm nord i Trondheimsleia. Dette alene hadde vært grunnlag for et ekstremvarsel andre steder i landet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå var vel han Tor hakket hvassere lenger nord på Vestlandet og i Trøndelag enn i Rogaland.

 

Det har roet seg nå, men blåser fremdeles sterk kuling på kysten lengst nord i Trøndelag. Det hadde vært morro med en oversikt over maks vind i løpet av natten på de ulike målestasjonene langs kysten.

 

Etter hva jeg registrerer i media har det vært noen skader, men kanskje ikke så mye som kan kunne vente med så kraftig vind. Noen som har observert skader etter orkanen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tenker at det relativt lave skadeomfanget kommer av gode varsel, som nevnt, at man følger anbefalinger om å rydde ute og sikre eiendeler. Her i fylket hadde P1 lokal radiosendinger med økt fokus. Bruk avsosiale medier.

Så har vel byggekvaliteten blitt bedre.

 

Tidevannet var på vår side. Hadde det slått inn med flotopp ved stormtopp, så hadde det vært betydelig værre. Nå var det lavvann i en ille periode.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg registrerer i media har det vært noen skader, men kanskje ikke så mye som kan kunne vente med så kraftig vind. Noen som har observert skader etter orkanen?

 

De dårligste hustakene ble vel revet av forrige gang  :giggle:   Ellers må jeg si jeg undrer meg litt over garasjer som blåser vekk og tak som rives av for hver gang en orkan puster innover landet. Jeg tenker da særlig i områder som er utsatt for orkan. Lærer man ikke av forrige gang? Min far var fra Værøy i lofoten, og der var det visst vanlig å bardunere fast hus (eller naust kanskje?) Det sier seg jo selv at man må bygge vesentlig mer solid der enn her på østlandet. Tenker også på det bildet lenger opp i tråden av båter som har veltet som dominobrikker.

Link to post
Share on other sites

Det var ganske heftig her ute i nordsjøen (Tampen) i går, vinden passerte i over 90 knop i gjennomsnitt, med over 100 knop i kastene. 

 

Alt ble selvsagt sjekket og surret om bord før været kom opp, slik at en unngår skader.  I dag er det sjekk av boreriggen for å se om det er løsnet plater eller annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...