Jump to content

Vind i Møre og Trøndelag!


-morten-

Recommended Posts

Det dukker vel opp en god del skader fremover også etter kvart vil jeg tru.

 

http://www.heroynytt.no/nyheter/2016/01/29/Politiet-%E2%80%93-F%C3%A5r-ikkje-oversikt-f%C3%B8r-det-lysnar-12093886.ece

 

http://www.fjt.no/

 

http://www.smp.no/

 

Og her litt ifra middelvind observasjoner i nærområdet.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Ekstremt var det vel kanskje ikke, men utrivelig kan man vel si selv om man bur på ytre søre?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De dårligste hustakene ble vel revet av forrige gang  :giggle:   Ellers må jeg si jeg undrer meg litt over garasjer som blåser vekk og tak som rives av for hver gang en orkan puster innover landet. Jeg tenker da særlig i områder som er utsatt for orkan. Lærer man ikke av forrige gang? Min far var fra Værøy i lofoten, og der var det visst vanlig å bardunere fast hus (eller naust kanskje?) Det sier seg jo selv at man må bygge vesentlig mer solid der enn her på østlandet. Tenker også på det bildet lenger opp i tråden av båter som har veltet som dominobrikker.

Det er nettopp det som har skjedd. En har lært.  Skadeomfanget ble svært begrenset.  Og ekstremt ? Jo det var det, definitivt.  Vindrekorder ble slått

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ny runde med ekstremvær på kysten av Møre og Trøndelag. Denne gangen er det Cora som avlegger oss et besøk. Det blir spennende å se hvilke følger dette får.

 

Kl 9 blåste det vestlig full storm på de mest utsatte plassene ute på kysten. I tillegg er det mye nedbør som har kommet som snø og som nok gir dårlige siktforhold. Temperaturen skal stige noe så da vil vel nedbøren komme som regn i alle fall ute på kysten. Mange av ferje-og båtrutene på kysten er innstilt og flere veier er stengt. Det er strømbrudd flere steder.

 

Her jeg sitte på Byåsen i Trondheim blåser det ikke noe mer enn en passelig kuling. Men  det har kommet noe nysnø de siste dagene og det snør fremdeles slik at det er ordntlig ufyselig ute. Rett og slett innevær.

 

Sitat

Ekstremvarsel

  • NavnCora
  • OmrådeMøre og Romsdal Trøndelag Helgeland
  • FaseC
  • Tidspunktsøndag 7. januar kl 05:19

Meldingen om ekstremværet «Cora» gjelder for

Møre og Romsdal

I morgontimane er det venta sørvest sterk storm utsette stader, frå i føremiddag vestleg liten til full storm. Det er venta vindkast mellom 35 og 45 m/s inn over land. Tidleg i ettermiddag dreiar vinden nordvest og minkar, først i sør. Vinden kombinert med nedbør som snø vil gje lokalt vanskelege køyretilhøve.

Trøndelag

I morgontimane er det venta sørvest sterk storm utsette stader, i føremiddag dreiing til vest og nordvest sterk storm, på kysten kan hende kortvarig orkan. Det er venta vindkast mellom 35 og 45 m/s inn over land. Minkande vind seint i ettermiddag, først i sør. Vinden kombinert med nedbør som snø vil gje lokalt vanskelege køyretilhøve.

Helgeland

I føremiddag auking til nordvest sterk storm utsette stader, på kysten kan hende kortvarig orkan. Det er venta vindkast mellom 35 og 45 m/s inn over land. Minkande vind seint i ettermiddag. Områda sør for Sandnessjøen er mest utsatt. Vinden kombinert med nedbør som snø vil gje lokalt vanskelege køyretilhøve.

Skildring av vêrsituasjonen:

For øyeblikket ligg stormsenter i Norskehavet (67 nord 04 aust). Stormsenteret flyttar seg austover, og set opp eit kraftig sørvestleg vindfelt i morgontimane. I føremiddag er stormsenteret på 988 hPa venta å treffe kysten av Helgeland. Vinden vil då dreie på vest og seinare nordvestleg retning. Stormsenteret vil fortsette austover og raskt avta i styrke. Vinden vil først avta i Møre og Romsdal og sist nord i Trøndelag/Helgeland. I kveld er stormsenteret venta 1000 hPa over Bottenviken.

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Uværet trekker nordover og ut fra vindmålingene har det så smått begynt å roe seg på Møre og Trøndelag, men fremdeles blåser det storm mange steder.. Lenger nord var middelvinden oppe i orkans styrke både på Nordøyan i Vikna og på Sklinna i Leka nå kl 12. Det er heftig!

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da er antagelig det verste over. Blåser så vidt over 20 m/s lengst nord på trøndelagskysten nå. Samtidig har vinden økt lenger nord og det blåser over 20 m/s på Myken lengst nord på Helgeland. 

 

Avisene melder om diverse skader, noen hustak har blåst av, noen stillasjer er skadet og en byggekran har veltet.  Men ingen personskade som jeg har fått med meg. Heller ikke meldinger om skader på marinaanlegg eller båter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...