Jump to content

Zink anoder på aksling


Samui

Recommended Posts

Har fått ny båt med akslinger. Tidligere har jeg kun hatt utenbords motorer og motor med drev. Firmaet som har skiftet lagre har montert zinkanoder på akslingene. Disse var ikke der før, Etter mye bryggesnakk ble jeg litt usikker. Kan de lage kast i akslingen når de begynner å tære? Båten går mer en 30 knop så de svirrer fort rundt :-) Siden det er så mange eksperter her på forumet må jeg bare spørre.

 

100_0120.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har dårlig erfaring med den løsningen , Zinken løsnet (brukte gjengelås) og ga store vibrasjoner i båten , så jeg gikk over til denne typen :

dscn3809.jpg

 

:eek: Niba, i tillegg til aksel-sinken må du sjekke jordingen til akselen. Propellen din er rød og det betyr at den mister sink og det er ikke bra. Årsaken er som regel at akselen ikke har skikkelig forbindelse til "jord"/minuspolen.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke akselens kapasitet helt utnyttet så går det kanskje. Men vær obs på vibrasjoner. Disse kommer nok før zinken lager permanent kast i akselen. Hadde flyttet zinken så nærme lageret som lagerleverandør tillater. For å beholde zinken på akselen uten at tæring løsner den kan du male zinken der du ikke vil den skal tære. Har gjort dette i mange år og ser at den alltid er fast selv om det er lite igjen av den.

Hvorfor ble lagrene skiftet og hvor gamle var de?

Link to post
Share on other sites

100_0120.jpg

 

Dette er feil plassering av akselsink. Det holder med 1 sink og den skal så langt frem som mulig. Der den er nå kan den lage turbulens foran propellen og dårligere effekt. Min erfaring med 1 akselsink og 1 sink på propellmutter er at tæringen på akselsink blir mye mindre og har ikke merket vibrasjoner. Skifter sinker hvert år....

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Stusset også over dette. Er det en relativt ny båt skal den ikke ha akselanoder, men 2 svære skinker av noen bunnsinker. Sjekk om du har sleperinger til akslingene. Har du dette skal du også ha bunnsinker

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

sink som holder et år (12mnd på sjøen) gjør vel ikke jobben godt nok?

Om du mener en sesong (6-7mnd,)så er det vel ok.

Jeg mener hele året, men den klamrer seg så vidt fast etter 12 mnd. Har stoooore zinker skrudd til skroget og forbundet med akslinger, skroggjennomføringer mm i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke være behov for mer enn den originale installasjonen, "skinkene". Hvis du får problemer med tæring, må du heller sjekke kontinuiteten dvs at alt metall under vann har kontakt med sinkene. Aksling-anoder er helt unødvendig i slik installasjon som du har.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Samui: Som enkelte hevder, så kan alternativet være anoder festet med gjennomgående bolter akter på skroget. Så kan man koble opp ledninger til boltene på innsiden av skroget og overføre elektronene til akslingen via sleperinger på akslingene innvendig i båten. Sjekk at du har strømgjennomgang mellom anoder via sleperingene og til akslingene. Det er bare å ohme mellom anodene og akslingene når båten ligger på land.

 

Det at propellen blir avsinket (rød) betyr at sinken i legeringen mister elektroner og går i løsning. Dette kan være grunnet dårlig kvalitet på propellmaterialet. Det kan være elektrolytisk assistert tæring ved at propellen er del av en elektrisk krets. Hulda, som ligger ute hele året, har verken anode på propellen, eller propellen koblet til batteri minus. Jeg kan ikke se at det forligger avsinking/tæring hos meg. Den gangen jeg brukte propellmutter med sink ytterst, så holdt sinken gjerne i to år i sjøen.

 

Jeg har også anoder som har vært koblet til skroget (stål) en årrekke uten at det har tæret vesentlig. Har man sterk avgang på anoder, så kan forklaringen være at man har en elektrisk strøm som går gjennom systemet. Eller det er edle metaller i systemet med stor overflate.

 

Nimba: Den anoden som du har montert på støtten for propellakslingen vil ikke ofre seg mot propell/aksling med mindre braketten har elektrisk kontakt med akslingen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har originalt to store sinker under skroget, hvor det er innvendig forbindelse. I likhet med andre har jeg erfart brudd i det opplegget, og tæreskader på propell og aksling. Bruddene kom av at fjæren på den ene sleperingen var gåen, og at forbidelsen over den fleksible akselkoblingen hadde løsnet. Dette ble meget dyrt, og for å unngå liknende igjen har jeg i tillegg montert et slikt egg på hver aksling. De tæres jevnt, og jeg har ikke hatt vibrasjoner av det. Disse eggene har et par myke punkter inn mot akslingen, som gjør at de må etterstrammes mange ganger før de sitter skikkelig. For det tilfelle at de faktisk kan løsne har jeg en slangeklemme rundt akslingen slik at de ikke kan skl tilbake og stenge vannstrømmen til foringen i p braketten.

 

Jeg er fornøyd med løsningen. Jeg konstaterer dog at den ene skrogsinken tæres, og den ene tæres nesten ikke. Så selvom det nå er forbindelse er det et eller annet rart likevel. Begge akselanodene ofrer seg greit, den ene skrogsinken ofrer seg greit, den andre skrogsinken forsvinner det lite av, og motorsinkene forsvinner det lite av. På min båt er akselanoder kommet for å bli.

Link to post
Share on other sites

Fant et bilde fra jeg var på land i september. Dette er bilde av propellen etter 17 måneder i sjøen. Propellsinken er den eneste sinken. Når propellen drives av motoren, så roterer den vanligvis med 600 rpm. Det vil vel også ha noe å si for avvirkingen av sink. Men de som har båten i vannet 6 mnd. og sliter ut propellsinken etter noen få motortimer, burde kanskje titte etter elektriske strømmer på avveie.

 

propellsink.jpg

Link to post
Share on other sites

:eek: Niba, i tillegg til aksel-sinken må du sjekke jordingen til akselen. Propellen din er rød og det betyr at den mister sink og det er ikke bra. Årsaken er som regel at akselen ikke har skikkelig forbindelse til "jord"/minuspolen.

 

 

Samui: Som enkelte hevder, så kan alternativet være anoder festet med gjennomgående bolter akter på skroget. Så kan man koble opp ledninger til boltene på innsiden av skroget og overføre elektronene til akslingen via sleperinger på akslingene innvendig i båten. Sjekk at du har strømgjennomgang mellom anoder via sleperingene og til akslingene. Det er bare å ohme mellom anodene og akslingene når båten ligger på land.

 

Det at propellen blir avsinket (rød) betyr at sinken i legeringen mister elektroner og går i løsning. Dette kan være grunnet dårlig kvalitet på propellmaterialet. Det kan være elektrolytisk assistert tæring ved at propellen er del av en elektrisk krets. Hulda, som ligger ute hele året, har verken anode på propellen, eller propellen koblet til batteri minus. Jeg kan ikke se at det forligger avsinking/tæring hos meg. Den gangen jeg brukte propellmutter med sink ytterst, så holdt sinken gjerne i to år i sjøen.

 

Jeg har også anoder som har vært koblet til skroget (stål) en årrekke uten at det har tæret vesentlig. Har man sterk avgang på anoder, så kan forklaringen være at man har en elektrisk strøm som går gjennom systemet. Eller det er edle metaller i systemet med stor overflate.

 

Nimba: Den anoden som du har montert på støtten for propellakslingen vil ikke ofre seg mot propell/aksling med mindre braketten har elektrisk kontakt med akslingen.

 

Haba: takker for tips , var nede og sjekket tilstanden...akslingen var som du nevner ikke jordet , etter montering av "flexikoblinger" gikk jordingen delvis i glemmeboken :confused:

Leste seinere noen tråder der noen bevisst ikke jordet akslingen , så da tenkte jeg det var ok... målte 80 mV mellom aksling og minus om det forteller noe ?

Ellers kan nevnes at bak på trimflaps er der montert 2 bronse"barrer"(dynaplate) for jording av 12V og 220V .

 

Hulda : braketten er jordet sammen med motorfundament som er innstøpt , det kommer egen kabel til jordingspunktet mitt så den skal være grei , thanks anyway..

 

dscn3670.jpg

Link to post
Share on other sites

Hulda : braketten er jordet sammen med motorfundament som er innstøpt , det kommer egen kabel til jordingspunktet mitt så den skal være grei , thanks anyway..

 

Åneida, der er akslingen din som skal være koblet til anoden. Men drit i det. Hvis materialene er ok i hht. spenningsrekken, så vil anoden kun gi ekstra groe på propellen. Gitt at det ikke lekker strøm fra batterier/landstrøm gjennom systemet. Skulle jeg utbrodert dette nærmere, så hadde jeg blitt sittende halve natta. Må være opplagt til i morgen. Da skal jeg ut og bade med helikopter snudd opp ned. Med meg fastspent på innsiden. Like gøy hvert fjerde år. Til slutt greier jeg det ikke mer, og da er min offshorekarriere slutt... Men nå er jeg sekstifemogethalvt, so who cares.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar opp et lite spørsmål i denne tråden. Skal ha en Sleipner sinkanode for montering på propellmutter (25mm). Maritim har disse i deres sortiment. Disse er konet innvendig og anoden har et "kilespor" som passer på propellmutterens spor.Selve anoden skrues på med en 6mm unbrakobolt. (art.nr.3124-25.) (12246-25) Av bildet er det vanskelig å se om disse har dette innv. kilesporet,(noe jeg går ut i fra ), men kanskje noen her vet dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...