Jump to content

Kommunikasjon med GPS via NMEA


Poseidon

Recommended Posts

Noen av dere vil huske at jeg hadde spørsmål om sammenkobling av flere enheter via NMEA forrige uke.

 

Nå ser det ut for at sakene virker omtrent som de skal   -   ikke minst pga god input fra erfarne forumsdeltagere.

 

Men når alt virker, da kommer jo spørsmålet: "Hva skal jeg med alt dette?!"

 

I alvor snakk; har noen av dere erfaring med å kommunisere med f.eks GPS'en via PC?

 

GPS'en er en ti år gammel Shipmate RS 5800 (den med skjerm), som har fått oppgradert softwaren til versjon 2.05.

 

Er det hensiktsmessig å legge inn veipunktene fra PC'en?

 

Kan jeg ellers gjøre noe fornuftig med PC'en i denne sammenheng?

 

(Kartprogrammet er C-map, Radaren er Raytheon 41XX og kompasset er Azimuth 1000)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Hva skal du bruke det til ???

 

Mulig jeg har mistet et eller annet poeng her, men jeg mener da at NMEA

kommunikasjon åpner for en rekke interessante muligheter. Nedenfor følger min

prioritetsliste. Jeg har idag følgende enheter som forholder seg til NMEA: GPS,

PC, Ekkolodd og er i ferd med å montere autopilot.

 

1

Først og fremst er det jo muligheten til å få skutas posisjon og retning tegnet

inn i kartet, samt at kartet automatisk justerer "visningsområdet" slik at båten

til enhver tid befinner seg midt i kartet. Du skriver at du har C-MAP

kartsystem, men C-MAP er kartene, og ikke systemet som viser deg kartene. Det

finnes flere forskjellige kartsystemer for å behandle C-MAP karter, og noen av

dem kan nyttigjøre NMEA, og andre er kun beregnet for å se på kart, og har ikke

innebygget funksjonalitet for å vise mottatt NMEA informasjon. C-MAP World for

Windows tror jeg et av dem heter, og det er populær mat for CD-brennere landet over.

Dette systemet kan ikke nyttig-gjøre NMEA informasjon fra feks. en GPS. Mange

har fått lang nese her.  

 

2

Neste bruksområde er jo som du nevner, å føre ruter/waypoins mellom GPS og PC.

Du kan for eksempel sitte i båten på kvelden og planlegge neste dags ferd på PC.

Når ruta er klar overfører man den til GPS. Alternativet er jo å knappe inn

waypoint for waypoint manuelt, og det er litt jobb iallefall på de håndholdte

Garmin GPS'ene jeg har brukt. Det kan jo fort bli er 30-40 waypoint på en

dagsetappe. Motsatt kan du jo føre rutene dine tilbake til PC, for så å ta dem

opp og sitte og mimre på lange vinterkvelder.

 

3

Autopiloten vil fungere bedre om den får fartsinformasjon på NMEA, for nødvendig

rorutslag er avhengig av fart. Om autopiloten mottar ruteinformasjon vil den vel

også korrigere for avdrift, i motsetning til om autopiloten bare bruker sitt

kompass. Har ikke fått autopiloten i drift ennå så jeg mangler erfaring på dette

punktet. Derimot å la autopiloten uten videre håndtere hele seilasen synes jeg

ikke er så interessant. På Simrad'en jeg endte opp med har jeg også forstått at

man må kvittere ut hvert legg med et tastetrykk, og det synes jeg er greitt.

 

Ekkoloddet sender også meldinger om dybde, men den informasjonen ser jeg greiest

på loddets egen skjerm, så de kablene er foreløpig ikke tilkoplet.

 

:crazy:

-koh

Link to post
Share on other sites

"På Simrad'en jeg endte opp med har jeg også forstått at  

man må kvittere ut hvert legg med et tastetrykk, og det synes jeg er greitt.  "

 

Over 7' kursendring må kvitteres for på AP 300

 

Piloten går etter magnetic corse, men blir rettledet av plotter for å nå Waypointet

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Ja nå kan du jo bare kose deg Poseidon  :lol:

 

Går utfra at du vet om plottemuligheten du har med arpa radaren din  :wink:

 

Jeg kan ikke se noen hensikt i å sende noe info til GPS'en (waypoint OL.)

 

Du kan jo legge opp ruter i plotterprogrammet og  seile etter valgt rute med piloten, samt få mest mulig ut av loggen (veldig greit for deg med så stor båt)

 

Plotte andre båter fra radar og over på kartet  :lol: det er jo digg  :wink:.

 

Har du Poseidon i Sjøheimevernet eller ??

 

Kos deg med greiene, :lol: håper jeg også en dag kan få til noe slikt  :lol:

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Takk for flere hyggelige og hjelpsomme tilbakemeldinger.

 

Autopilot har jeg ikke ombord, og det er også høyst usikkert om det kommer, men den delen av funksjonaliteten får jeg altså ikke utnyttet.

 

Til deg BK, så må nevnes at jeg koser meg allerede. Nå kom jeg nettopp hjem fra en 2-3 timers "nattseilas" med en gruppe som jeg har hatt kurs for, og det var virkelig en kjekk tur, ikke minst pga av kartplotteren og det oversiktlige bildet som den gav hele tiden.

 

Men når det gjelder plottemulighetene som du henviser til med ARPA  -  da er jeg helt blank. Jeg driver jo og plotter andre båter på radaren av og til for å få tatt dem ut med kurs, fart, TCPA, osv, men jeg har ikke oppfattet at dette kan legges over på skjermen for kartprogrammet  -  hvis det var det du mente?

 

Her håper jeg at du kan fortelle mer!

 

Når det gjelder Sjøheimevernet, så har jeg hatt den med en gang for noen år siden, men nå senere tid har der ikke vært noe mer. Sist jeg spurte henviste de til små budsjetter og at de stort sett baserte seg på egne fartøyer.

 

Jeg gleder meg til å høre fra deg igjen.

 

mvh

Jan

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kan jo fortelle hvordan "systemet" mitt også fungerer.

 

Jeg har GPS, diffmottaker, kartplotter og autopilot.

 

Diffmottakeren mater GPS'en med korreksjonsdata for å bedre possisjonen, men dette går på en annen protokoll enn NMEA.

 

GPS'en mater kartplotteren (ikke PC) med alle mulige data, posisjon, avvik fra kurslinjen, hastighet osv. Dette foregår med NMEA protokoll. Plotteren bruker c-map kartbrikker.

 

På kartplotteren kan jeg legge inn waypoints og tegne opp ruter med en innebygget rulleball. Når jeg så setter den i autopilotmodus, mater den så autopiloten med nødvendige data, det jeg har lagt inn for ruten, og det den får fra GPS'en. Her er det også NMEA protokoll.

 

Så da er det bare å lene seg tilbake og holde utkikk mens båten følger planlagt rute. Men NB!, det er lagt inn en sikkerhetsfaktor. Hver gang jeg kommer til en kursendring på ruten piper det, og jeg må selv bekrefte med et tastetrykk på autopiloten for at båten skal gå på den nye kursen.

 

Så bare litt tilbake til GPS'en. jeg setter ingen ruter eller waypoints der (det foregår jo på kartplotteren), så jeg har derfor heller ikke behov for NMEA inn til GPS'en, bare ut. Så jeg trenger egentlig ikke display på GPS'en. Når den gamle Garmin 75 GPS'en min fra 1994 en gang takker for seg, kommer jeg til å bytte den ut mot en uten display og "knotter". Et fristende alternativ er  Garmin GPS17N.   Bilde  

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

På jobben har vi hatt et prosjekt (jobber på Forsvarets Forskningsinstitutt) på noen båter i Nordsjøen som har hatt GPS 17N montert på styrehustaket. Og det har fungert 100,00% perfekt. Og prisen er ikke så ille heller, kr.2750,- klar for EGNOS, oppgitt fra Belanor.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...