Jump to content

Lakke blå Sabb Mitsubishi på nytt. Hvor kjøpe blå lakk?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Heisann. Jeg har en SABB Mitsubishi M4.140 som begynner å flasse og er fått andre farger noen steder pga. varmen.

Jeg har sett endel på nettet, og lest mange tråder her inne. Jeg har sålangt ikke funnet noe annet enn denne her som er SABB blå og 500 lappen for en halvliter er uakseptabelt. Maritim selger ikke SABB lakken lengre heller. Hva tror dere om denne, denne eller denne her?

Jeg har sendt mail til Jotun, men de har ikke noe lakk som tåler mer enn 90 grader.

Har dere tips til en blåfarge? Det er nesten samme hvilken blå. Kanskje jeg heller skulle lakket motoren i en helt annen farge? :thumbsup:

p1010198.jpg

p1010201.jpg

p1010203.jpg

På forhånd takk :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

Mvh

Kaptein Fredrik :thumbsup:

Sabb sin lakk er veldig god da. En skikkelig maskinemalje som tåler bruk. Så om du synes 500,- for en boks er dyrt, så holder det uansett til to motorer (jeg har prøvd). Så i forhold til å handle dårligere lakk andre steder og få det tilsendt er det kanskje ikke så galt likevel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ligner veeeldig på kornblå , som eg benytta på min. Rust-oleum industrilakk. Selges på Albert E Olsen. Eg er fornøyd. Litt gulning på eksosmanifoil rett ut fra toppen, men det kan eg leve med. Spraylakk. Eg har tatt vare på den ene boksen så eg har fargekoden. Eg trur 1 spray er for lite. Men eg er usikker. Med rensemiddel og maskering og pussepapir og lakk, så går det litt penger, lakken er dyr, så dersom 500 er budskjett-max, så dropp jobben. Såg ikkje så avskrekkende ut synest eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Bruker dere grunning også, eller lakker man rett på støpejernet? I tilfelle bør det kanskje være en spesiell grunning som tåler litt varme?

POWER COAT ”3 in1”

Grunner, mellomstrøk og toppstrøk i ett tåler varme

http://www.jsc.no/im...YRE%2005.09.pdf<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-family: verdana, arial, tahoma, sans-serif; line-height: 18px; background-color: rgb(255, 255, 254); ">http://www.jsc.no/im...03%20in%201.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Kaptein Fredrik

Takk for svar alle sammen :thumbsup: Jeg skal tenke litt på den originale SABB lakken. Jeg ser det står Lakkspesialisten på boksen, så jeg skal ringe til de å høre om de kan blande lik lakk til meg :wink:

Såg ikkje så avskrekkende ut synest eg.

På toppen av motoren er det rust under lakken. Du kan se det på bilde nr. 2 at det er mye rust til høyre ved vannpumpa.

Den så interessent ut. Vet du noe om prisen? Jeg ser at TESS er en forhandler av JSC, så jeg skal høre om de har den lakken.

Mvh

Kaptein Fredrik

• 4 måneder senere...
Guest Kaptein Fredrik

Jotun opplyser at man kan bruke Shipolin(som kan blandes i alle farger via Jotuns Multicolor-system.) Tror dere at Shipolin tåler temparaturen?

"Toppstrøk

Alle Jotun finish-produkter (se kapitlet om toppstrøk) kan brukes til vedlikehold av motorer. Etter påføring av riktig primer (AntiPest eller Epoxy Yacht HB), kan du legge et strøk TopGloss, TopOne eller Shipolin. Utenpå Vinyl Primer bruker du TopOne eller Shipolin."

Shipolin er myk, den er laget for å kunne ta bevegelsene i treskrog uten å sprekke. Jeg ville heller brukt Sabb sin originale lakk, denne blir hard og sterk. Jeg har lakket to motorer med den halvliteren jeg kjøpte, og ennå er det litt igjen. Så jeg ville spandert de hundrelappene, da får du noe som holder seg skikkelig og ser ordentlig ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei. Det er en fordel å bruke lakk som er beregnet til motorer, ikke en lakk beregnet til treskrog. En hard lakk er mer slitesterk og lettstelt ifm rengjøring, oljesøl etc.

Malingen utsettes ikke for mye varme på en motor. Max rundt 100 grader. Emaljelakk tåler 120-130 grader, så det går greit. Jeg har lakkert et par motorer med emaljelakk, men jeg må innrømme at Sabb sin lakk var av en helt annen klasse. Mye bedre å jobbe med, og finere resultat.

Industrilakken er nok helt OK, men det bør være en riktig stor boks for å holde til hele motoren. Spraybokser inneholder mye tynner og lite lakk..

• 2 uker senere...
Guest Kaptein Fredrik

Jeg var innom den lokale bilshappa for noen dager siden da jeg skulle ha en reim. Der kunne dem også fikse billakk til motoren som tåler 180*C. Hun mente at den ville fungere greit på en motor. Det var veldig mange farger dem hadde. Også metallic(som krever klarlakk utenpå).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...