Jump to content

"Vedlikeholdskjøring" av D3


largo

Recommended Posts

Jeg vet ikke om jeg skal kalle det vedlikehold eller ikke, men jeg har båten på vannet og selv om det ikke er vær til noen turer forsøker jeg å ha motoren i gang iblant, når det er mildt. I går var den startet for første gang siden 17. desember, og jeg lot den gå i 45 minutter, til temp lå stabilt på 75 grader.

 

To spørsmål i den forbindelse:

 

1. Er det smart å gjøre dette, eller er det bare overtro at det er sunt for motoren å få litt bevegelse med jevne mellomrom?

 

2. Fra 1350 til 900 omdreininger, altså ved redusert pådrag, brummet motoren kraftig og den jevne motorduren ble erstattet av det jeg best kan assosiere med en gammel volvobuss. Hard klapring. Jeg likte ikke dette i det hele tatt. Det ble bedre over 70 grader, men var fremdeles til stede. Har ikke hatt tilsvarende som jeg har tatt slik notis av tidligere. Dette er altså en Volvo D3-190 fra 2006. Hva kan ekspertisen si om dette? Er det for øvrig andre ting jeg bør se etter når jeg er i båten og starter opp?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke D3, men utenbordsmotorer blir vel satt bort i september/oktober og satt ut igjen i april/mai uten at motoren har vært startet. Har aldri hørt i den forbindelse at det skal være nødvendig med slik vedlikeholdskjøring. Men der kjører man kanskje litt mere konservering i form av oljetåke når man stopper etc.

 

Men 3uker er jo ikke lang tid da. Har aldri hørt om dette i forbindelse med bil heller. Det er vel mest for at batteriet ikke skal lades ut i så fall, men i båt har man jo hovedstrømsbryter som oftest.

 

Per Magne

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå kjenner jeg ikke til D3 motoren, men har selv en D6.

Jeg er ombord minst èn gang i uken og sjekker at allt er ok. Starter som regel opp maskinen, og lar den gå i gear til den har oppnådd driftstemperatur (86 grader).

Diesel-raklingen du beskriver kan være at motoren ikke er blitt skikkelig varm og at den går uten belastning.

 

Min erfaring er at motorer har godt av å bli startet opp jevnlig. Forfallet på en båtmotor skjer hovedsaklig når den står uvirksom over lengre tid.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter dette. Mange her har jo sagt at det største problemet for båtmotorer er at de "står seg i stykker". Jeg er imidlertid tilhenger, som ChristelIII, av å få opp litt skikkelig temperatur utover tomgang, dvs gjerne å ta en tur på fjorden og få litt skikkelig belastning og normal driftstemperatur. Og så er det jo ofte flott på fjorden om vinteren.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for raske og informative svar. Spesielt er jeg glad for at min snikende mistanke om at raklingen hadde sammenheng med manglende belastning ble bekreftet. Motoren hadde for øvrig oppnådd 60 grader da jeg ble oppmerksom på dette.

 

Ideelt sett er jo en tur på fjorden hele poenget med å ha båten på vannet om vinteren, det er bare det at dagene er så korte ...

Link to post
Share on other sites

Er du utpå en tur hver annen uke og oppnår driftstemperatur i 5-6 minutter (men gjerne mer selvsagt), så har du gjort jobben.

Husk at med sjøtemp rundt null blir det ikke driftstemperatur i gangfart; du må opp i marsjfart.

 

Poenget med å starte opp er å bevare oljehinnen på alt innvendig i motoren; poenget med driftstemperatur er å fjerne alle kondensmuligheter.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forfallet på en båtmotor skjer hovedsaklig når den står uvirksom over lengre tid.

 

Er det noget vi ved, - eller bare noget vi tror?

Alle både, som er på land nu, - på pladser, i haller eller huse, bliver jo ikke startet op flere gange i løbet af vinteren. Hvis der er strøm på batteriet og olie i motoren, starter de uproblematisk efter 5 eller 6 måneder.

Jeg spørger, fordi jeg ikke ved det, men har svært ved at forstå at 8 eller 10 koldstarter er sundere end én start i foråret med 10 eller flere + grader :confused:

Link to post
Share on other sites

Kaldstart? Alt er kaldstart, også om sommeren. Du må opp i 60gr på kjølevannet om du vil unngå kaldstart.

Jeg setter på varme kvelden før jeg skal utpå, men oppnår neppe mer enn ca 20gr på motor og dieseltanker.

Det er imidlertid bedre enn ingen oppvarming; alt hjelper.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at man i hverffall skal velge en enten/eller løsning. Dvs. hvis man har anledning til å starte/varmkjøre motoren gjennom vinteren så bør dette gjøres minimum 1 gang pr. uke og som flere skriver så lenge at den varmkjøres skikkelig. Alternativt så skal man la den få være helt i fred gjennom de måneder den står stille. Å starte den opp f.eks hver 3.uke vil ved hver start gi samme "belasting" som om den har stått 1/2 år. Kan jo nevnte at innen "MC" verdenen så har man litt av det samme problemet. Men dyyyyyr/original MC olje har tilsetninger som skal forhindre at oljehinnen ødelegges, selv etter flere måneder med stilstand. Men også våtclutchsystemet på mc-er bruker samme motorolje, så mulig at det da er enda mer viktig med nevnte "lagringsegenskaper"?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil utfordre deg til å referere til brukerhåndboken når du stiller et slikt spørsmål. Poenget med å starte opp og kjøre varm motoren er å hindre korrosjon. Ved temperatursvingninger svinger også luftens relative fuktighet (inni motoren) og denne fuktigheten kondenserer på overflaten av de forskjellige delene i motoren. Ved å kjøre varm hver fjortende dag reduseres korrosjonsproblemet til et ubetydelig nivå, kaldstart er det hver gang men motorens økte slitasje er ikke målbar i en fritidsbåts levetid. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil utfordre deg til å referere til brukerhåndboken når du stiller et slikt spørsmål. Poenget med å starte opp og kjøre varm motoren er å hindre korrosjon. Ved temperatursvingninger svinger også luftens relative fuktighet (inni motoren) og denne fuktigheten kondenserer på overflaten av de forskjellige delene i motoren. Ved å kjøre varm hver fjortende dag reduseres korrosjonsproblemet til et ubetydelig nivå, kaldstart er det hver gang men motorens økte slitasje er ikke målbar i en fritidsbåts levetid. :flag_bp:

 

Jeg er faktisk en slik en som leser instruksjonsbøker, og som du nok sikkert vet er det du skriver identisk med det håndboken foreslår. Håndboken til denne motoren gir imidlertid meget omfattende instrukser for vedlikehold. Det er ikke måte på hva en bør sjekke innenfor stramme intervall, og da er det for meg nyttig å vurdere gode råd. Jeg ser jo også i havna at det er svært varierende praksis på dette feltet, hvilket bringer meg over på et nytt spørsmål. Dette er nok debattert x antall ganger tidligere, men det kan være bra å få noen ord om dette også i denne tråden - hvor kaldt er det før dere dropper å kjøre motoren i gang? Jeg mener, disse motorene er jo bygd for å sitte i biler også, der det kan forekomme kaldstarter i 30 minus, men jeg kvier meg for å dra i gang når det er ned mot null. Varme i motorrom / slangevarmer (DEFA) koblet til motoren er kanskje en god idé?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva slags båt du har Largo, men det skal ekstremt vær til hvis luftteperaturen i motorrommet på en båt som ligger i sjøen blir under 0. Har selv hatt båten liggende ute flere vintre (boblehavn), men har aldri opplevd blå grader i mottorrommet. Så noen skikkelig "kaldstart" som på vinterfjellet opplever aldri en båtmotor. Så "de problemer vi drøfter" henger mer sammen med lang tids stilstand.

Link to post
Share on other sites

Jeg også er bare på synsern, men jeg tror det bare er positivt med å starte motoren om vinteren. La den bli varm, og belaste den litt når den har ok driftstemperatur. Tror at Stempelringer, ventiler, elektronikk har veldig godt av å å bli varmet opp/ tørket og at innvendige maskindeler får en "dusj" med olje.

Link to post
Share on other sites

Dette høres utrolig ut,at man må starte motoren nesten ukentlig gjennom vinteren?????Hæ!!

Dette er noe tull.Har hatt båt i alle år og min far før meg og har aldri praktisert dette.

Gjelder dette kun Volvo motorer?Det neste blir vel å ta motoren ut og hjem i badekaret å fylle dette med olje? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Starter motoren jevnlig gjennom vinteren, bl.a. for å unngå at tetninger etc. "setter seg" eller tørker ut og dermed forårsaker lekkasje i neste omgang. Og akter å fortsette med det som følge av egen erfaring, uavhengig hva manualen sier.

Stillstandsvarme i motorrom og innredning har jeg også påslått hele tiden så det er aldri frost i båten, og det har også alltid vært en rutine vinterstid.

Tanker, toaletter etc. er selvfølgelig også klargjort gjennom tømming, luftblåsing av liner etc. og innsetting med frostveske i tilfelle strømbrudd. Tar egentlig ikke lange tiden å gjøre dette skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Da har du missforstått litt mars. Varmkjøring hver fjortende dag er foreskrevet hvis motoren ikke konserveres. En konservert motor skal selvfølgelig ikke startes flere ganger gjennom vinteren, da kreves jo ny konservering hver gang. På turbinmotorer har vi lignende vedlikeholdskrav: Ved lengre tids "opplag" skal motorene preserveres ved å skifte ut drivstoffet i hele motorens drivstoffsystem med preserveringsolje, "fogge" kompressor med inhiberingsolje og pakke lufttett luftinntak og utblås og legge inn tørkesalt. Motorene kan alternativt varmkjøres med jevne mellomrom. Likheten er slående...... :boxing:

Link to post
Share on other sites

Hei

Det som gjør meg betenkt ved å varm kjøre motor er at motor som kun går uten belastning soter seg.

Da er spørsmålet hva som skjer når en legger fra kai å gir bonn gass.

 

Matallet utvider seg og og sot gjør at stempel kniper og skjører seg.

Tror det er like viktig hva en gjør de første timene etter en vinter med regelmessig varm kjøring.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Hei

Det som gjør meg betenkt ved å varm kjøre motor er at motor som kun går uten belastning soter seg.

Da er spørsmålet hva som skjer når en legger fra kai å gir bonn gass.

 

Matallet utvider seg og og sot gjør at stempel kniper og skjører seg.

Tror det er like viktig hva en gjør de første timene etter en vinter med regelmessig varm kjøring.

 

Smaapala

Feil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...