roeren Startet 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2012 Jeg har problemer med å finne dette i omtalene av denne teknikken. Noen som vet? Til ulike størrelser båter? Og hva slags finer bør man bruke, og hvem kan levere dette? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Varierer vel med båten det er snakk om. På den båten jeg vurderer å bygge, brukes 6, 9 og 12mm. Du må bruke merantifiner eller tilsvarende. Marinefiner uten defekter i laminatet (hull / åpenrom). Fins flere leverandører; har ikke sjekket nærmere da det er minst 2 år til jeg kan begynne å bygge drømmebåten. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
roeren Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Hva slags båt planlegger du? Selv skal jeg - med tiden - lage en robåt på 7x1,7 meter, "forskjønnet kjempekano", om du vil - men ikke ulik gamle båter fra Nordfjord/Sunnfjord. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Blir denne her: (klikk på bildet for info) Skal modifiseres en del. Lengre pilothouse, flatere tak... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Miss Amalie Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Hei, og velkommen med et slikt prosjekt! Kaldbaking er veldig morsomt, kjempesterkt og enkelt. Jeg regner med at du har vært innom nettsidene til Glen-l i USA? Selv er vi noen gubber i Fredrikstad som koser oss med stitch&glue-prosjekter, bl.a. forrige båt Barrelback-prosjekt og en kompis som har denne nye prosjekter. Når det gjelder epoxy-baking blir det sterkest med plater ned i 4 og 6mm i flere lag, det blir ikke noe dyrere heller fordi marine plywood er dyrt. Med tynnere lag kan du bruke billig finer som du baker inn i epoxyen. Den Barrelbacken jeg bygde har 3,6mm plater i to lag og 3mm mahogny på utsiden. Bunnen har 2 lag med 6mm + 1 lag med 4mm. Utenpå dette har jeg benyttet duk og epoxy som forsterker ytterligere. Men trolig har du allerede funnet ut hvordan du vil gjøre det? Lykke til! Vennlig hilsen Amalie36 Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
roeren Svart 18.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Dette var flotte greier! De Glen-L-sidene er virkelig verdt et studium! Og det ser ut til at dere virkelig har sving på sakene!! Mvh, Roeren Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Tips: på bateau sine websider finner du gratis planer for en liten kano - kjekt prosjekt for en innføring i denne måten å bygge båt på. Nå skal det sies at Bateau bruker en noe annerledes metode enn Glen-L. På Glen-L sine båter går det med mye mer materiale og det er mer omstendig arbeide. Bateau sine båter er langt enklere å bygge, men du får ikke samme stil som Glen-L. Bateau er vel mer valget om du skal bygge deg en bruksbåt. Når det er sagt, har de et par nydelige runabout'er. Gleder meg til å ta fatt, selv om det blir om noen år. Tegningene er kjøpt inn, og jeg går hele tiden og tenker og planlegger og sikler over tegningene. Jeg kommer til å få en meget romslig 21 fots pilothouse-båt for en brøkdel av hva tilsvarende båt koster ny. I tillegg kan jeg tilpasse den til eget formål - og ikke minst kunne si at "den har jeg bygget selv". :) I mellomtiden koser jeg meg med min fars Rana 17 DC som har fått gjennomgå en rekke forbedringer. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
roeren Svart 18.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Takk for tips, Vidar F.; skal sjekke Bateau-sidene. Har tenkt på dette med å lage en enkel, liten båt først, for å komme inn i arbeidet - men det blir nok noe nærmest en "Lofotjolle". Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Tykkelsen på platene er gjerne avhengig av hvordan båten er konstruert, hvor stor den er osv. Så finn hviken båt du vil bygge og bestil tegninger. Da vil du oppdage at platedimensjoner og all relevant informasjon kommer sammen med tegningene Selv bygger jeg en liten 10' Glen-L Squirt, og på denne brukes det 6mm plate (1/4"). Med en duk og epoxy på utsiden blir materialet utrolig stift samtidig som det er veldig lett. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.