Jump to content

Splittfrekvens ekkolodd


Fausken

Recommended Posts

Jeg har undret mig over det samme. Manualen siger, at 50 hz giver et mindre detaljeret billede men at det til gengæld trænger dybere ned i vandsøjlen fordi de lavere frekvenser indeholder mere energi. I praksis i mine vanddybder i Øresund/Kattegat ser jeg ikke nogen markant forskel.

 

Noget andet er, at jeg ofte er blevet nødt til at skifte til 50 hz fordi et andet ekkolod i båden sendte på 200 Hz og det gav forstyrrelser i billedet i form af lodrette streger og anden støj.

Link to post
Share on other sites

Det er forskjellige bruksmuligheter for 50/200 KHz, men dette er nok for de spesielt interiserte. Jeg for min del bruker 50 KHz når jeg leter etter fikestimer høyt i vannmassene pågrunn av at mine svingere har en videre stråle på

 

Link til Aimars trancducer guide om en er litt interisert i og vite hva loddet ditt gjør.

 

Link

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at et 1kW lodd på de frekvensene hadde gitt kraftige forstyrrelser i hodet.

 

Du ville muligens få alle ubåtkapteiner i mils omkrets til å bli forbannet fordi du jammet undervannsradion deres (VLF-båndet)

 

 

For den jevne hekksjøgeneral eller snekke-kaptein spiller ikke disse frekvensene noe rolle, men for de av oss som bruker loddet til å lete etter fisk bør en ha kunskap om hvilken frekvens som passer best til det fiske en driver. Splitscreen kan brukes til å vite når en ligger nøyaktig i fiskestimen da 50 KHz vil skrive fiskestimen først (på mitt lodd har den videst vinkel), leter du vidre til du får fiske stimen også på 200KHz så ligger du nærmere fiskestimen.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hvor lave frekvenser er vanlig å høre når man passerer 50-60 år?...

Som ungdom kan enkelte av oss høre fra 50-60 hz til litt under 20 kHz.

25 kHz hører neppe noe menneske, 50 Khz garantert ikke!

Som eldre går det nedover med frekvensen, men de dypeste hører du fortsatt

(Såfremt høreapparatet funker...) :lipseal:

Alt dette om lydbølger.

 

Men er det snakk om elektromagnetisk STRÅLING i disse frekvensområdene, kan langtidsvirkningen være farlig.

(Spes. hvs energien går langt over 2-3 µTesla)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har undret mig over det samme. Manualen siger, at 50 hz giver et mindre detaljeret billede

Stemmer nok det. Når frekvensen blir høyere blir oppløsningen også høyere. 200 kHz er bedre på å skille små forskjeller i lydhastighet. Den kortere bølgelengden gir også mer detaljer.

Et objekt i vannsøylen vil også fremstå som mye større på 50 kHz da loben fra svingeren er større.

Fisk uten svømmeblære vil nesten aldri synes på et 50 kHz lodd, mens et 200 kHz lodd vil se dem.

Som navigasjonslodd er et 50 kHz lodd greit nok.

 

 

et andet ekkolod i båden sendte på 200 Hz og det gav forstyrrelser i billedet i form af lodrette streger og anden støj.

Det er et av de tingene som skiller på ekkolodd. Hvor god er "Interference Reject" eller avvisning av forstyrrelser. Her lyser særlig Furuno sine apparater. Jeg hadde en stund svingerne 60 cm fra hverandre uten at det syntes.

Link to post
Share on other sites

Som ungdom kan enkelte av oss høre fra 50-60 hz til litt under 20 kHz.

Trodde også det var slik men jeg hører tydelig den ene (Simrad)svingeren "pikker" på 200 khz.

 

 

Det er et av de tingene som skiller på ekkolodd. Hvor god er "Interference Reject" eller avvisning av forstyrrelser. Her lyser særlig Furuno sine apparater. Jeg hadde en stund svingerne 60 cm fra hverandre uten at det syntes.

Greit nok dette men det sier ikke alt om et lodd/svinger er bra eller ikke.

Simrad NX med Airmar 260b tar ikke inn støy fra Simrad CE 50 med Simrad kombi svinger hos meg.

CE'en derimot tar inn støy fra NX'en. CE'en er bra, noe jeg ikke vil si NX'en er.

Link to post
Share on other sites

Trodde også det var slik men jeg hører tydelig den ene (Simrad)svingeren "pikker" på 200 khz.

 

Du hører nok en puls hver(ca) sekund, tikk, tikk, tikk. Regner med at dette er når båten står på land?

Og i såfall, ikke kjør loddet når det står på land. Svingeren liker det ikke

Link to post
Share on other sites

Trodde også det var slik men jeg hører tydelig den ene (Simrad)svingeren "pikker" på 200 khz.

200 kHz hører du nok ikke. Det du hører er forvrengning og kavitasjon. Det har vist seg at det ved bruk av høyere frekvenser oppstår noen fenomener. Signalet forvrenges og det sendes ikke lenger noe mer energi mot målet over en viss utgangseffekt. Istedetfor forvrenges signalet og sendeloben endres til å li bredere.

 

Du hører nok en puls hver(ca) sekund, tikk, tikk, tikk.

PRF settes vanligvis i henhold til dybden. Pulslengden endres også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...