Jump to content

Defa lader fra bil


Allan E

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd lader fra Defa ombord i båt, den er jo beregnet for et tøfft miljø.

Jeg har en gammel Defa-pakke liggende etter en bil og tenkte at den kunne lade batteriene ombord. Det er en vedlikeholdslader som lader med 14,4V og 3Amp for så å gå ned til 13,7V.

Jeg tenkte at en lader til hvert batteri måtte være bra, billig lader hos hoggeriene.

Noen som har prøvd dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd det, men ser ikke en grunn til at det ikke burde gå bra. :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg ville vært betenkt over er hvorvidt DEFA-laderen er eksplosjonssikker.  Hvis ikke, ville jeg personlig foretrukket å IKKE montere i motorrom.  Ettersom det vanligvis er ganske tynne kabler fra lader til batteri, burde dette være kurant.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte at en lader til hvert batteri måtte være bra, billig lader hos hoggeriene.

Hvis det bare er vedlikeholdslading holder det sikkert med en lader om du kombinerer dette  med Lars H. smarte ide:

Man kobler batteriene sammen med releer (25kr Biltema holder) og driver releene fra en 12v batteri-eliminator som får 220v fra samme sted som laderen.

Da blir batteriene automatisk sammenkoblet når laderen står på.

 

Hvis man allerede har skille-releer driver man disse fra batteri-eliminatoren istedet. Da bør det monteres en diode mellom ladelampe-uttaket på dynamoen og releene, samt på ledningen fra eliminatoren.

Link to post
Share on other sites

Takk Ingar

Kan du enkelt tegne opp hvordan dette skal kobles og med hvilke nummer som skal hvor fra releet. 12 Volt til releet kan vel taes fra et batteri, så slipper en enda en eliminator.

Jeg kan ikke strøm i det hele tatt, men er takknemlig når er tilgjengelig i kontakten

Link to post
Share on other sites

Kan du enkelt tegne opp hvordan dette skal kobles og med hvilke nummer som skal hvor fra releet. 12 Volt til releet kan vel taes fra et batteri, så slipper en enda en eliminator.

Vitsen med å bruke eliminator som driver releet er at da slipper du å ha noe å tenke på, sett på 220V og alle banker blir ladet.

 

Her er et eksempel med to batteribanker, du kobler laderen direkte til den ene banken (f.eks. forbruk) og forbinder den andre banken (start) via releet. Som igjen aktiviseres av batteri-eliminatoren.

har du mer enn to banker trenger du ett rele i tillegg for hver ekstra bank.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Disse Biltema releene er innkapslet i et tett plasthus. I bunnen er det imidlertid ikke særlig tett og et salt og korrosivt miljø vil lage trøbbel etter noen års bruk.

 

Hva med å klippe av halve lengden på pinnene og lodde passende ledninger på pinnene? Loddingsforbindelsen er mye bedre enn forbindelsen mellom kabelsko og pinne. Hvis man så forsegler hele bunnen med en klatt epoxy, blir det ikke bare helt tett, men man slipper også at vibrasjoner ødelegger loddingen. Det blir nesten som en ladac spenningsregulator: Ledninger ut fra et plasthus forseglet med epoxy. Uten sammenligning forøvrig.

 

Selve epoxyfyllingen: Man bare setter litt bred tape rundt releinnkapslingen med kanten en cm eller to på utsiden. Da har men en grei "forskaling" som man tømmer litt epoxy oppi.

 

En god ide?

En jobb til lite nytte?

For mye bryderi selv om det kanskje blir bra?

Like greit å heller bytte rele og kabelsko etter noen år?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vil bare presisere hvorfor bruke rele og batterieliminator. For å lade begge batteribankene, må de kobles sammen. Dette tar releet seg av. Dersom 220volten skulle forsvinne, er det ikke bra at to forskjellige batterier batteribanker) står sammenkoblet. Men med batterialiminatoren vil releet slippe /bryte i det øyeblikket strømmen fra land blir borte.

 

Lars H.  :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En god ide?

En jobb til lite nytte?

For mye bryderi selv om det kanskje blir bra?

Like greit å heller bytte rele og kabelsko etter noen år?

Jeg ville svare: "En job til lite nytte". Har selv hatt denne typen releer i båten siden 1988, og de funker like bra idag.

 

Men ideen er ikke dum dersom en har god tid og arbeidslyst.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville svare: "En job til lite nytte". Har selv hatt denne typen releer i båten siden 1988, og de funker like bra idag.

 

Lars H.

I min båt har det stått siden 91.

Men ideen var god den, det er ikke alle som har like bra klima i båtene  :nono:

Ihvertfall synest jeg at man bør være posetiv til slike ideer og tips  :smiley:

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Vitsen med å bruke eliminator som driver releet er at da slipper du å ha noe å tenke på, sett på 220V og alle banker blir ladet.

 

Her er et eksempel med to batteribanker, du kobler laderen direkte til den ene banken (f.eks. forbruk) og forbinder den andre banken (start) via releet. Som igjen aktiviseres av batteri-eliminatoren.

har du mer enn to banker trenger du ett rele i tillegg for hver ekstra bank.

Bilde

Ingar!

 

Mine releer må kobles på en annen måte for at det skal funke! Gjorde du en feil i ditt skjema?

 

Eller ikke helt feil, men når folk bare ser på releet fra undersiden så stemmer ikke plassering av kontaktene (men numrene stemmer).

Link to post
Share on other sites

Fremdeles litt usikker:

Er det slik å mene at den sort og røde ledningen er + og - fra batterieliminator,

Ladekabelen har du ikke tegnet inn?

Har jeg forstått det riktig da?

Ja, tilkobling av  laderen er ikke tegnet inn.

Det spiller ingen rolle hvordan du kobler +/- til eliminatoren, spolen i releet trekker like bra uansett polaritet.

Andreas: Dette burde stemme for Biltema-releet, som du ser er det "skjema" foran på det.

Forbehold: Noe er feil i katalogen, de har to identiske releer avbildet og beskrevet.

Regner med at det ene er normalt åpent, det andre normalt lukket.

I denne sammenheng er det et rele som er normalt åpent man skal ha. (Kontaktene lukker når spolen påsettes 12v)

 

Når det gjelder beskyttelse mot fukt må man selvsagt vurdere dette ut fra plassering.

Mine releer har vært i drift i ca 20år.

Har faktisk aldri opplevd problemer med dette, og jeg har installert et lignende opplegg i flere båter.

Link to post
Share on other sites

Og for de som ikke "gidder" å gå innom Ingar's side, med lading fra dynamo ville jeg nok valgt et rele som tåler mer enn 30A. Ingar anbefaler på siden sin et rele som tåler 70A, - enig.

 

Men ta nå en tur innom sidene hans likevel, det er mye bra teknisk stoff der!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingar,

 

slik må kablingen se ut fra undersiden. Som sagt. numrene var riktig, men de som ser på venstre delen av bildet og så begynner å koble - da går det galt. Forøvrig er releene standardisert - så biltema eller ei spiller ingen rolle.

 

Bilde

 

Nå snudde jeg releet med 180* for å gjøre det mer vanskelig  :lol: :lol: :lol: - og lagret ikke PP-originalen  :lol: :lol: :lol: :lol: :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det ser lett ut når dere forklarer og nå etter å ha sett på Ingar sin hjemmeside forstår jeg litt mer og lading.

Dere snakker om releer som tåler 30-70 ampere, dioder både her og der, når en er fagmann er det lett. Men dere bør være glade for at det er folk som meg her som kan holde dere med arbeid. Disse spesialfirmaene har vel skjønt det for der er det vel ofte litt av noen billige komponenter her pluss litt annet som heller ikke er dyrt der, støpe dette inn i epoxy og vips "svindyrt"  Så jeg kommer tilbake når jeg vet mer om hvordan jeg skal ha det.

Link to post
Share on other sites

Nå stusset jeg litt her Andreas, men som for det meste er det en naturlig forklaring på dette også. :rolleyes:

Ved nærmere studium viser det seg at de to Biltema-relene allikevel ikke er identiske, det ene har den pinne-konfigurasjonen du nevner, den andre er den jeg viste.

Så det må altså eksistere to forskjellige standarder her, men jeg er enig i at den du viser til er den mest vanlige.:wink:

Når det gjelder størrelsen på releet så er det ut fra min erfaring nok med Biltema-typen hvis man bare har to banker (forbruk/start).

Releet forsyner da startbatteriet og som kjent går det bare noen få ampere med til å starte en motor. Dette vil derfor i praksis ikke bli ladet med noen stor strøm og et 30A rele holder. Det har det iallfall gjort i min båt/campingbil i en "mannsalder".

Skal man lade et forbruksbatteri via rele bør man ha et som tåler dynamoens max-strøm.

 

Som steel32 er inne på kan man spare endel penger på å legge opp dette selv.

De fleste har jo kun 2 batteribanker. For 5-700kr kan man da lage et anlegg som gir bra, automatisk  lading av begge banker, både i havn og under gange.

(Rele, batt.eliminator, 2stk dioder og en "vanlig" elektronisk lader av Biltema/Mascot type)

 

Alternativet her er f.eks. Ladac dual-lader (kr3800), 1204 laderegulator (1600) og skilledioder(ca kr400), det vil si nærmere den ti-doble prisen.

 

Ok, satt litt på spissen, det er ikke helt sammenlignbart, men forskjellen vil ikke være særlig stor i praksis.

 

Og takk Lars!

Men hvis dere vil se noe som er virkelig profft og forseggjort må dere nok ta en titt på siden til Lars, f.eks. på dette skjemaet:

http://trudelutt.com/bat_og_meg/skjema.pdf  :eek:

Link to post
Share on other sites

Er det det samme hvor ladekabel fra lader er koblet til, jeg tenker på om jeg må dra ladekabelen helt frem til bauen av båten hvor forbrukbatteri står eller kan jeg sette den på i bakkant av strømkabelen som går bakover (ved sikringer som er bak i båten) Altså må jeg koble meg på direkte på batteripolene eller kan jeg koble meg på kabelen.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Hei,

For meg virker det som alle har oversett en viktig detalj. Når man sammenkobler to batterier via et rele vil jo begge batteriene jevne seg ut til samme spenningsnivå. Det vil si at om det ene batteriet er vesentlig mer oppladet en det andre så vil det gå en kjempestrøm gjennom releet. Her trengs det et mye større rele.

Link to post
Share on other sites

Når man sammenkobler to batterier via et rele vil jo begge batteriene jevne seg ut til samme spenningsnivå. Det vil si at om det ene batteriet er vesentlig mer oppladet en det andre så vil det gå en kjempestrøm gjennom releet.

Hei.

Det du sier er helt riktig dersom du ikke har en lader tilkoblet. Men med den tilkoblet, er det den som har den høyeste spenningen, og strøm vil kun kunne flyte fra laderen og til batteriene. Og det fine med koblingen til Ingar, er at dersom nettspenningen forsvinner (og dermed ladespenningen), bryter releet sammenkoblingen av batteriene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det endrer ingenting, Lars. Når batterier med 2 forskjellige spenninger kobles sammen går det en strøm fra den med høyere spenning til den med lavere spenning I = (U1-U2)/(R1+R2+....Rn) hvor Ri er alle de motstandene som er på vei fra det ene til det andre batteriet: ledninger, polklemmer, relekontakt, minus-kabel og ikke å glemme indre motstand til batteriene. Siden laderen kobles til nesten samtidig med at releet kobler batterien sammen så spiller den ingen rolle.

 

Jeg mener imidlertid - egentlig mer følelsesmessig - at summen av motstandene er såpass stor og (U1-U2) synker forholdsvis rask at man med mindre forbruksbatterier kan klare seg med et vanlig rele. Har du derimot et startbatteri med i bildet som har spesiell lav motstand og kanskje kjempekapasitet på forbrukssiden.... :yesnod:

 

I mitt opplegg har jeg en 35A automatsikring/bryter foran forbruksbatteriene (2x 75Ah 'fritid') den har aldri løst ut når jeg koblet disse batteriene sammen med en 44Ah startbatteri og forbrukssiden holdes vedlike vha solpanel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...