Jump to content

Tine/fjerne is i kjølsvinet


Stephan

Recommended Posts

Jeg har hatt uhell med et presenningsstativ slik at en god del vann har kommet inn og frosset før jeg oppdaget elendigheten. Isen ligger til over propellakslingen. (24-fots plastsnekke.) Jeg vil jo gjerne få fjernet isen fortest mulig. Har det noe for seg å helle konsentrert frostvæske oppå isen? Vil det få den til å smelte nedover? Jeg har ikke tilgang til varme.

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

Låne et aggregat og en kupévarmer.

 

Eller

en pumpe fra Biltema http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Oljeskiftpumpe-260006/

En kasserolle (kjele) 5 l eller to

En primus eller to

25 l varmt vann.

 

Ta og hell 8 liter varmt vann og hel det i kjølsvinet.

Pump opp alt det kalde vannet i kjelen og varm det opp på primusen..

Fortsett med en en nye 8 l fra dunken.to ganger.

Nå må du fortsette med varmt vann fra kjelene..

 

Pump opp alt vannet før du heller på nytt varmt vann. O.S.V.

 

Hvor kaldt er det der båten er?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Eller du kan slenge noen kilo salt nedi, gjør samme nytten. Det krever mye energi å smelte is. Anslagsvis 8 kJ/grad Kelvin om jeg ikke husker feil. Det er bedre å la kjemien gjøre jobben. I dag kjørte jeg på kliss våt motorvei, med utetemperatur 3 kuldegrader. Det er kjemi...

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje du kan bruke en slik pose som selges til å fjerne is på bakken/oppkjørsler osv. Det fjerner iallefall is veldig raskt. Det freser og herjer på til isen er borte. Coop har vel dette, og eg veit rørleggere bruker dette endel.

Dette stoffet tror jeg heter klorkalsium. Det blir brukt til isfjerning, tining av stikkrenner etc. Jeg fikk tak i en sekk for å tine is bl.a. på ei betongtrapp. Isen forsvant under hissig fresing. Det gjordet betongtrappa også. Store skader i pussen/betongen. Dette er sterke saker. Jeg aner ikke om stoffet angriper metall, gummi, glassfiber etc., men betongen ble ivertfall skadet av stoffet som jeg mener ble benevnt som klorkalsium.

Link to post
Share on other sites

Dette stoffet tror jeg heter klorkalsium.

 

Klorkalsium er det samme som kalsiumklorid, eller veisalt. Ettersom veisalt, som vi alle vet, er svært rustfremmende, (bare se på biler som har kjørt mye på saltede veier), er det lite brukbart til mitt formål. Det samme gjelder "vanlig" salt, som er natriumklorid. Jeg får nok prøve forslaget til roger-jo, selv om det er tidkrevende.

 

Stephan

Redigert av Stephan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havsalt er igrunn det vi omgir båten med hele tiden. Har ikke sett noe ekstra rust i områdene jeg har brukt salt for å tine is i båten. Men har selvfølgelig vasket over med ferskvann så fort jeg har tint vannet. Men om det står en uke eller to.. Ingen krise.. Hele poenget med å tine vannet var vel å fjerne det?

Redigert av NorSiglar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havsalt er igrunn det vi omgir båten med hele tiden. Har ikke sett noe ekstra rust i områdene jeg har brukt salt for å tine is i båten. Men har selvfølgelig vasket over med ferskvann så fort jeg har tint vannet. Men om det står en uke eller to.. Ingen krise.. Hele poenget med å tine vannet var vel å fjerne det?

 

Havsalt er NaCl. Clor Calsium er CaCl2. Så det er ikke samme saken. Men det er en utmerket elektrolytt som gjør at ting ruster helt fortreffelig. Og resten har du også rett i. Det er bare tøv å tro at noe får varige skader av en uke i saltlake. Jern er korrosjonstregt, kopper og bronse enda bedre (grovt sett). Bilen min rusler rundt så saltføyka står hele vinteren. Den er fra 1996, og det har ikke rustet hull noe sted enda.

Link to post
Share on other sites

En propanbeholder av den typen som brukes til grillen + en egnet brenner burde jo greie å ta seg av isen.

 

23473_auto.jpgDenne feks. koster under 400,-

Det vil jo ta litt tid, men du trenger ikke være i båten hele tiden som du må ved å bruke varmtvannsmetoden som er beskrevet i et tidligere innlegg.

Det eneste er vel at jeg ville vært litt på vakt om jeg misstenkte at det kan ha blitt frostsprengning ved pakkboksen.

Sikkert lurt uansett å sette på en liten automatisk lensepumpe på det laveste punktet(drevet av båtens batteri).

 

RSL

 

(Uansett hva du velger, skal du ha lykke til)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

RSL og Stephan: Propan avgir vann. Nå vet jeg ikke om Stephan har båten i Mandal eller Moelv, eller en eller annet plass. Men jeg formoder at båten ligger på land. I såfall er det kaldt på utsiden av båten. Varme inni vil bli svært energikrevende. Varmen burde komme fra utsiden. Det vil også ta lang tid. Og det ruster med vanlig vann også. Fremdeles er den kjemiske fremgangsmåten den beste.

Link to post
Share on other sites

RSL og Stephan: Propan avgir vann.

 

Jeg er klar over at Propan avgir vann, men nå er det vel slik at det allerede er masse vann i denne båten og om han skal koke vann på en gassbrenner med 8 liter av gangen, ville det forundre meg stort om det ikke vil medføre enda mere vann.

Jeg ser også for meg at en kjemisk fremgangsmåte uten tilførsel av varme av noe slag, vil være både tidkrevende og om det er slik at han står på land, burde det være enkelt å leie en kompressor og sette inn varmevifter. Eventuelt å leie en liten byggtørker som kan stå utenfor båten og blåse varmluft inn. Disse får man med både propan-, diesel- og bensindrift.

Den kjemiske sørpa som holder -8g feks, vil vel også være spesialavfall man ikke uten videre burde tømme ut i grunnvannet.

Hvordan det kan være mer energikrevende å varme opp båten fra innsiden enn fra utsiden, kan jeg ikke helt få til å stemme.

2-3 døgn med "lunk" i båten, tror jeg fortsatt mest på.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er mange "kreative" forslag, men is gjør ingen skade. Skaden oppstår når vann fryser til is. Derfor er det ikke noe problem at båten står med is i kjølsvinet. Om det tiner og fyser til igjen vil det kunne skade båten, derfor bør en slå i frostveske, som blander seg med vannet når isen tiner. Etter det har vært mildt vær noen dager kan en dra å lense båten tørr. Det kan gjøres selv etter at det blir kuldegrader etter mildværet.

 

Det enkle er ofte den beste løsningen.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den kjemiske sørpa som holder -8g feks, vil vel også være spesialavfall man ikke uten videre burde tømme ut i grunnvannet.

RSL

 

Tror ikke det. Da måtte i såfall Satans Vegvesen og alle de andre som strør salt, plukke det opp igjen :-) Og i dette tilfellet er det ikke snakk om mer enn maks 5 kg. Ellers så er det riktig som hevdet, den skaden som muligens denne isen har forårsaket har allerede skjedd. Og, igjen som hevdet, la det ikke tine for så å fryse igjen.

Link to post
Share on other sites

hammer og huggjern... og et feiebrett til å samle isen opp i.

 

-ellers så er det jo slike varmeelement som man legger inni hansker når man er på fjellet. de varer i 8 timer. Kombinert med isolasjonsmatter oppå isen, så kan det jo funke :)

 

En tanke som slo meg: dersom det er plussgrader i sjøen og minusgrader i lufta så burde det kanskje fungere å isolere isen bort fra luft. Ergo legger du isolasjonsmatter med plasttrekk oppå isen, så KAN det jo hende at sjøvannet tiner isen gjennom skroget. -kun spekulasjon :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...