Jump to content

Prosjekt: Albin Nova

Average Joe

Recommended Posts

Har hatt en god økt med plastring i dag også.. får legge ut noen bilder senere. Spørs om denne blir mindre irriterende enn melges`n Bjoris :) Har noen triks på lur for å få fart på denne også... Det blir nok en større oppgradering både på rigg og seil når båten er klar, selv om det som er i dag holder god "tur-stand".

Her er et par bilder i fra dagens arbeidsøkt. Framme på båten var det "bare" sprekker i ytre del av sandwich-konstruksjonen. Der har jeg valgt å slipe vekk alt som var delaminert før jeg bygger ut igjen med glassfiber:

20120127_190050_160.jpg

Fikk også lagt på siste rest av det store hullet i dag, med samme framgangsmåte som tidligere med aluplate på utsiden og så støype på innsiden. Litt sliping og så legger jeg noen lag på utsiden for å knytte det sammen:

side.jpg

Redigert av Average Joe (see edit history)

Jeg vil nå likevel helst kappseile mot deg i denne, men Novaen seiler godt. Hadde en Cirrus da vi bodde på østlandet så Albin er velkjent og kjært. Det er ett imponerende stykke arbeid du har tatt på deg, hvordan fikser du finnishen utvendig når plastringa er ferdig?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Lenge siden siste oppdatering... Det kommer naturligvis av at det har vert lite arbeid med båten, MEN nå er jeg igang igjen! Pga bobilnaboer i hallen jeg står i, så er arbeid utvendig stoppet fram til påske. Derfor har arbeidet innvendig startet. Noen hundre kilo med gammelt el.utstyr og kabler er fjernet, motor er tatt ut (solgt!) og ny divinycell er limt på skaden.

Innvendig før divinycell (beklager dårlig bildekvalitet):

imag0060-1-1.jpg

Etter divinycell:

imag0063.jpg

Startet i dag med å legge glassfiber og polyester, men så gikk jeg tom for polyester. Ikke lett å oppdrive polyester på en søndag:

imag0064.jpg

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da var påsken over, og det har blitt noen timer i båten, men ingen på fjellet... Ferdig med plastring innvendig som planlagt, og har gått igang med siste rest av skader forut på båten.

Ivrig hjelper med barjonettsag:

imag0185.jpg

Baug etter en omgang med sag:

imag0190.jpg

Fremste del av skuteside ferdig slipt og klar for plastring:

imag0192.jpg

Ikke de mest spennede bildene, men det blir vel bedre når plastjobben er ferdig og resten skal på plass...

Redigert av Average Joe (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Har fått litt kniven på strupen om å bli ferdig, så de siste mnd har det pågått en del arbeid. Milepæl i dag var første strøk med primer på skrog. Blir finsparkling til uken, før nye lag med primer og lakk. Innvendig holder jeg på med forstrekning av bunnstokker, så skal innredning på plass.

Sparkling pågår:

bilde

Første strøk med primer:

bilde

Innerliner på vei inn:

bilde

Innerliner på plass:

bilde

Mer sparkling:

bilde

Ferdig primet:

bilde

bilde

• 3 år senere...

Då ser det ut til at prosjektet er til sals.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=107227793

Utan å spekulere i årsak, er det trist at prosjekt stoppar opp. Ser ikkje ut til å vere noko umogleg prosjekt for rette personen. Rigg og seil finnast, men motoren har tydelegvis forsvunne.. Roret og støttebukken til akslingen ser og ut til å mangle.

Redigert av sunnmøre (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...