LM 605 Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Om det ikke er tettet mellom overbygg og skrog under denne jobben, ha du sansynligvis lekasjen her enda. hjelper ikke å bare bytte fenderlist. dette er jo en omfattende jobb å gjøre, så kan være slurvet her. Hadde dette problem på en ny Askeladden 605 for noen år siden.(reklamasjon) Fenderlista måtte av, nytt "spor" måtte slipes inn i massen mellom skrogsammensettningen for deretter å legge inn ny tetningsmasse igjen. Ble helt tett deretter, men i følge forhandler/verksted så var dette en ganske omfattende jobb. Det var 3-4 plasser som vannet trengte inn i mellom skrogene(bak fenderlist), så det ble faktisk ganske så mye vann i bunnen av båten etter et regnskur. Så lensepumpa var stadig i drift før lekkasjene ble fikset. Sitér dette innlegget Link to post
klukkklukk Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 For å svare på heading. Nei du har ikke rett til å heve kjøpet. Det Andre, båten er 30 år gammel. Som kjøper har du en viss undersøkelse plikt. Har du reklamert på feil kort tid etter overtakelse, så maybe du kan ha rett på en liten kompensjasjon. Men det blir nok bare påstand mot påstand i en slik sak. Men alt kommer an på når du klaget første gang. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Verado; Takk for innspill, du har sikkert rett! Kanskje det er dumt å vente så mye av selger også.....han er enda eldre! :-) LM 605; Synes det blir vel drastisk å begynne med fenderlist. Det er nok lekkasje over det nivået, så jeg får begynne der og jobbe meg nedover. Blir det forresten helt feil å prøve å tette fenderlisten med silicon? Klukkklukk; Jeg har ikke nevnt følgende i denne tråden: Før tur nr.2 med båten i sommer fylte jeg 300liter diesel på babord side. I påfyllingspunktet(merket med water) på styrbord side begynte jeg å fylle vann, men der var det fullt. Det viste seg at det også var for diesel, noe selger ikke hadde opplyst meg om. Jeg har ikke nevnt dette for selger siden det ble en forsikringssak(+4000 i egenandel), men båten ble stående 5 uker på verksted i den beste båtsesongen. Klart jeg har undersøkelsesplikt, men skal selger frataes all plikt? Jeg takker for ditt svar, du har et poeng! Jeg er blitt kalt sytekopp i denne tråden, men det får bare våge seg. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Det må være lov å lufte slike saker uten å bli utsatt for slike angrep som du her har opplevd. Helt unødvendig! Anbefaler deg en kontakt med Skipper Worse, eller kanskje dukker han plutselig opp her. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Tilde Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) Prisen du har gitt for båten burde forespeile hva du kan forvente og hvordan saken kan tolkes. Dersom du har betalt en høy pris i forhold til type båt og årsmodell, og som skal reflektere en båt som er markedsført som velholdt og feilfri, mener jeg du i utgangspunktet burde kunne ha en sak. Har du derimot kjøpt båten rimelig og båten ellers også har synlige skavanker og feil som indikerer en båt som er moden for oppgradering, kan det sikkert hevdes at en vannlekkasje fra eller til ikke er unormalt. Redigert 23.Januar.2012 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Bergen dørk; Takker for støtte, men jeg er såpass hardhudet at jeg tålet litt juling!:-) Tilde; Prisen på båten var midt på treet(eller litt rimeligere enn det) på det tidspunkt jeg kjøpte den. Slitasjen på treverk og gulv i cockpit og pentry fikk jeg opplyst at kom av et uhell under transport, fikk snø i båten. Når du kjøper en båt som er annonsert med sengeplass til 5, kan du ikke da forvente at du kan overnatte i den? Foreløpig har jeg en daycruiser/fiskebåt, og går du ned i cabinene eller på toalettet bør du ha paraply med. Om jeg hadde kjøpt en veteranbil usett, hadde jeg forventet at hjulene gikk rundt, om ikke annet var opplyst. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) Skjønner ikke helt frustrasjonen din vedrørende dette båtkjøpet. Gammel bruktbåt er og blir en gammel båt. Hvorfor bruke all denne energien til å gå etter tidligere eier, istedet for å konsentrere seg om lekasjene som må tettes. Feilsøk etter lekasjer ved egen eller andres hjelp, før lekasjene fører til mere skade. Etter å ha lokalisert og utbedret lekasjene (eller du har engasjert noen til å gjøre det for deg), kan du kontakte tidligere eier igjen å påpeke hva som var galt, hvor mye det kostet og om dette var i samsvar med båtsalget/kjøpskontrakten. Da tror jeg du kan få igjen noe penger hvis selgeren er av den rette sorten. Men å forlange at vedkommende skal komme deg til unnsetning vedrørende noe som tidligere kanskje ikke har vert et problem, blir for mye forlangt. Lekasje rundt akselen er vel heller ikke noe stor sak. Noen får hetta av et par dråper, mens andre kan synes at en liter eller to i timen er helt innenfor normalen. Redigert 23.Januar.2012 av jernkjøl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 jernkjøl; Jeg har litt problemer med å kommentere hva du skjønner og ikke skjønner. Jeg har drevet feilsøking i lang tid, og det JEG skjønner er at tidligere eier også har gjort det. Det jeg dermed også skjønner er at han kan gi meg verdifull informasjon om lekkasjer. Det er ingen grunn til at jeg skal lete i blinde. Kunne vært kjekt å vite hva du synes er akseptabelt, noen dråper eller to liter i timen? Akkurat det var jo ikke spesielt informativt for meg! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) tette fenderlisten med silicon?? -er du erfaren båteier? Jeg foreslår at du legger uten del bilder av det du mener er ødelagt, slitt, feil... -husk at du har kjøpt en 30 år gammel båt. Der er ikke annet enn å forvente at det lekker og det ikke er gjort stort av vedlikehold. dersom båten lå ute til salgs på finn så lagret du vel linken til annonsen? i såfall kan du jo lekke ut linken her. Redigert 23.Januar.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunny33 Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Ta en telefon til et av båtverftene på sør-østlands kysten, du finner sikkert en der som kjenner historien til wiking 26, jeg mener i allefall den er en del eldre enn 82 mod...... Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Eureka; Jeg trodde jeg hadde avslørt for lenge siden at jeg IKKE er en erfaren. For orden skyld hadde jeg ikke tenkt å demontere fenderlisten, for å montere den igjen i silicon. Jeg mente å legge en siliconstripe langs med den slik den ligger, men det er kanskje hull i hodet det også. Jeg har ikke så lyst å legge ut for mye om båten, av frykt for avsløre selger navn. Og bilder av vinduer og andre ting som lekker er vel ikke så informativt. Sunny33; Ringte Dyveka båtproduksjon, Saltrød, men de visste ikke! Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Det står litt om historien til Wikinboat her. Det er stort sett om 28 foteren. Men det står ihverfall at det meste om historien til W26 forsvant i en brann. Pluss at den siste 28 foteren ble bygget i '83. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Det jeg dermed også skjønner er at han kan gi meg verdifull informasjon om lekkasjer. Tror nok du har gått ut litt feil med å sende mailen i første innlegg hvis du virkelig er ute etter informasjon. Litt ydmykhet til selger skader aldri. Lager man en tråd på forumet for å høste støtte, skader det ikke med litt ydmykhet der heller!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Vi ser at den kommer av utettheter slik at regnvann og evt. sjøsprøyt trenger inn i båten,......... .... ... , og ettersom det var pent vær under besiktigelsen den 25.juni 2011 hadde jeg ikke mulighet til å avdekke denne mangelen da. ..... Med hilsen Jeg snakker om ca 10 liter i døgnet når det regner. Du skriver jo også at det var opplett og fint vær ved prøvekjøring, og alikevell vått i kjølen. Sjekka du før og etter tur? Ikkje med å ta ut et vindu engang vil 10 liter være mulig å oppnå. Det må jo være et enormt hull for å greie ta inn så mye vann ovenifra. 10 er vel ca det eg lenser utav båten,som er åpen over dekk, når det har regnet en dag.. Har du fått en murstein i hovve?. Har jeg skrevet regnvann noen steder? Eg trur dette føyer seg inn i lista over dyrekjøpte lærepenger. Ang propell og roraksel... Du unngikk å svare på om du sjekket kjøl både før og etter tur. Det er avgjørende slik eg ser det. Enten var det oki/moderat lekkasje når du kjøpte, eller så har det kommet etterpå. Om han har fyllt for mye grease og presset ut en simmering, så er det mulig du kunne fått litt refusjon innen nokre dager/uker. Det er faktisk straffbart å være dum ved enkelte tilfeller. Ang øvrige lekkasjer: Eg stilte vel også spørsmål om båten hadde vert løftet men kranbil eller liknande etter overtagelse? Ang lekkasjer høyere oppe, så trenger man ikkje erfaring med båt for å finne og reparere det. 6mnd er nok til å gi katastrofale følger for innredning, så saken er dødfødt slik eg ser det. Dette måtte du tatt tak i tidligere. Da trur eg nok du kunne hatt en sak Det er da ingen vanskelig jobb å finne en lekkasje vel. Men det hender taktrekk ol må ned. Hvilke grunner du har til å ha ventet så lenge før du gjorde juridiske trekk, kan ikkje hjelpe båten. Du stiller spørsmål om fenderlist og tetting av denne. Medan du må bruke paraply inni båten... hvor er fenderlista på din båt? Det virker kanskje veldig kritisk det eg skriver nå. Men eg ser for meg at det dumper eit brev ned i posten her 6 mnd etter eg har solgt min egen båt. Med påstander om svindel pga ødelagt innredning som følge av at ny eier lot det komme inn 10 ltr regnvann i uken... Nei stemmer..det var jo ikkje regnvann. Jo det var det. nei Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Fenderlist må av dersom du klarer lokalisere lekkasje der. Spyleslange og en kompis inni er løsningen der. Det er meget sterk kraft på sjøsprut som slår oppunder denne ved bruk enkelte dager, så det hjelper ikkje å tette fra oven. Det finnes egne fugemasser for maritimt bruk. Feks Sikaflex 291. Silikon brukes sjelden. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jernkjøl Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Poenget mitt Wiking er at du kaster bort verdifull tid. Hvis du har feilsøkt og gjort alt hva du er i stand til bør du sette bort jobben til noen som kan faget, å få tettet lekasjen før skadene blir store og kostbare. I ettertid vil det være enklere å gå på selger, når du konkret kan fortelle hva som var galt og hvordan det måtte utbedres. Kanskje vet selger mye eller lite om lekasjene, eller kanskje vet han lite eller ingenting. Uansett, båten lekker og du må ta ansvar. Angående lekasje i propellaksel. Jeg har hatt eldre båter som har lekket over to liter i timen og ikke ødelagt nattesøvnen av den grunn. Men da krever det hyppigere ettersyn. Mest behagelig er det selvfølgelig når den er helt tett. Utbedring er enkelt og billig når båten er på land, og gir neppe noe grunnlag for refusjon. Noen ganger blir denne pakningen ødelagt av nye båteiere som trøkker på med fett for å stoppe all lekasje, med det resultat at talgpakningen brenner eller blir dyttet ut. Resultatet er mye mer lekasje på rekordtid. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 "Noen ganger blir denne pakningen ødelagt av nye båteiere som trøkker på med fett for å stoppe all lekasje, med det resultat at talgpakningen brenner eller blir dyttet ut. Resultatet er mye mer lekasje på rekordtid." Eller motsatt - av nye båtukyndige eiere som ikke overhodet er klar over at en slik skal det trykkes litt fett i etter hver tur. Uten dette kan det ofte bli ganske mye lekksje. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Jeg takker for all hjelp, støtte og kritikk! Nå blir det imidlertid mye synsing, misforståelser og feil, noe mine manglende og lite presise opplysninger/informasjoner er grunnen til. Tenker jeg skal konsentrere meg om å tette båt. Igjen tusen takk!!! Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Føler med deg. En båt som lekker er noe skikkelig dritt! En enkel og relativt god metode og tette vinduslekkasjer på,er og skjære løs de gamle pakningene med en skarp kniv,avfette,maskere opp,for så og sprøyte nye pakninger/fuger med sikaflex(ikke silikon,selvom det er mye kjekkere og jobbe med!!) både på innsiden OG utsiden av listene.Ikke glem og få trykket litt inn i skjøtene på listene og. Kjøpte en scand atlantic som lakk som en sil.Den er i dag pottet tett med denne teknikken.Den lekker litt igjennom akselgjennomføringen,men det SKAL den og gjøre.En dråpe eller to i minuttet er helt ok. Er du helt grønn på hvordan dette skal gjøres ang vinduslekkasjene så kan jeg sikkert vise deg,da jeg fra tid til annen er i os området. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Lovart låring Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) Jeg takker for all hjelp, støtte og kritikk! Nå blir det imidlertid mye synsing, misforståelser og feil, noe mine manglende og lite presise opplysninger/informasjoner er grunnen til. Tenker jeg skal konsentrere meg om å tette båt. Igjen tusen takk!!! Lykke til med tettingen! Et fornuftig valg som sparer deg for mye unødig ergrelser og ikke minst sparer deg for en prosess som man aldri kan spå utfallet av, samt risken for å måtte selv betale omkostninger om det skulle gå så langt. Lær deg å elsk skuta, og lag gjerne en prosjekt-tråd her på BP for god og lærerik underholdning for oss som elsker prosjekt-tråder, og muligheten for innspil og råd for deg om du skulle ha behov for å "øse av kunnskapens kilde" her inne. Uansett: Lykke til! Redigert 23.Januar.2012 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Zitt Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Takker veldig for de to siste, Lovart låring og beauty of aqua! Endelig noe oppbyggende igjen, og jeg har ikke glemt dere andre med positive og seriøse innlegg! Jeg har begynt på prosjekt tetting av vinduer, men kanskje jeg har vært litt kjapp i vendingen og prøvd meg på en snøggløsning. Ser nå at det kanskje gir helt feile svar hvis jeg ikke gjør det skikkelig. Jeg mener selv at jeg ikke er helt grønn, så dette skal jeg klare, beaty of aqua, men takk for tilbudet! Har egentlig tenkt å ta ut rutene og gjøre skikkelig rent før jeg går i gang igjen. "Lær deg å elsk skuta" likte jeg Lovart låring! Jeg blir lett forelsket, så det tror jeg på. Om jeg lager noe prosjekt-tråd vet jeg ikke, men kan selvsagt komme med en oppsummering. Litt bedre vær nå, så er det på'an igjen. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Heisann W26 ! Skjønner du er frustrert, men feilene du nevner er ting som kommer og er vanlig på vesentlig yngre båter enn din - akselgjennomføringer som drypper må pakkes om - det er forskjellige måter avh av hvilken løsning produsenten har valgt. På rorgjennomføringen din vil jeg gjette på at det er en talgpakning, og da er ofte grease en del av løsningen, men når selve pakningen er utslitt, holder det ikke med grease, da må man skifte pakning. Når det gjelder fenderlista, er ting oxo avh av løsning, men ofte er den formet slik at den danner ei innvendig renne som vannet renner langs, og så smetter inn dersom den finner en åpning. Det jeg har hatt hell med er å drenere den vhj små huller (feks 5 mm) som jeg borret på undersiden av fenderlista. Da rant vannet ut i stedet for inn i båten. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2012 jeg foreslår at du lager en ny tråd her med feilsøking og bilder. Så er det svært mange her som har plenty med kunnskap og erfaring til å gi både innspill på hvor det lekker og hvordan du utbedrer dette. For min del har jeg ikke snøring på hvordan båten din ser ut og hvilket utsyr som er ombord. For alt jeg vet så kan det være en lekk pakning i pentrypumpen eller dårlig strammet slangeklemme på ferskvanssystemet som gir store vannmengder. -slikt skjer også på nye båter. Således også med utette vindu. -det er båt vi snakker om her, det må vedlikeholdes. Så oppfordringen er definitivt å legge ut en del GODE bilder hvor du mener det lekker, finner spor av lekkasje, og så kommer vi med innspill på hvor det kan lekke og hvordan du griper det fatt. Det er ikke romfartsteknologi så alt er overkommelig med arbeidslyst, nøyaktighet og veiledning. Da tror jeg du kan få et langt bedre samliv med båten din, du lærer den å kjenne og du får mere kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2012 Bare nevner at det finnes to tråder om saken fra før, der er det også et bilde av roret: Vannlekkasje i Wiking 26! Lekkasje fra roraksel på Wikingboat 26 Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 24.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2012 Takk for tips, koh, Eureka og Ingar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.