Jump to content

Elektrisk garn/teinehaler, Northlift eller Hobbyfisher, erfaringer

Sunmar

Recommended Posts

• 10 måneder senere...

Kjøpte en LH200 ifjor til hummersesongen. Noe dårlig kvalitet på enkelte punkt.
tauset skilte seg under det minste hjulet fremst og bøyde vekk hele hjulet/bolten.
låsingen på svingen holder ikke mål og og må knytes fast med tau om den ikke bare skal vri seg som den selv vil.

monteringsbrakketten i hardplast er slarkete og vingler noe voldsomt, må igjen sikres med tau om man går i litt sjø for og unngå kast i den.

synes også bommen var litt for kort så den har jeg forlenget 30 cm.

Trekkkraften har jeg ikke noe og si på, men jeg drar bare en og en vestlandsteine, men om jeg skulle kjøpt igjen, hadde jeg nok godt for LH300 da den har en mer solid brakett for feste, og lenger bom.

hjg

bruk vest!

• 1 år senere...

Jeg har nå brukt min LH200 i noen sesonger for å dra hummerteiner.

- Trekkraften er OK til mitt bruk

- Kabelen som fulgte med var for kort (ca 1m)

- Plastpluggen var noe simpelt ræl

- Kommentar om at man ikke behøver sikring på kursen fordi den har motorvernbryter var høyst uprofesjonell og farlig

- Festet slarker

- Bomen er for kort slik at teinene lett henger seg fast under båten

- Skruene som holder lineskiva sammen (den er skrudd sammen av to halvdeler) løsnet og forsvant etter tur

- Lineskiva er laget av veldig tynn plate. Den får lett kast og lager skrapelyder når den subber mot andre deler.

- I fjor begynte det  å lekke gearolje slik at jeg trakk teinene gjennom oljefilm på vannet (!)

- Klaget til leverandøren på oljelekkasjen. Han frasa seg alt ansvar. Jeg ble først pottesur men besluttet å la det fare.

- Fikk "god pris" på nytt gear som jeg kjøpte og monterte selv for å slippe krangling

Konklusjon: Et middels til dårlig produkt. Når den tar kvelden for godt lager jeg ny teinehaler selv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har og LH200.

klarer fint 7 krepseteiner, anker og daumann på 200m.

Litt kort bom med min plassering (bau), denne går an og bestille ny og lenger.

Veldig "lealaus" i festebraketten, så sikrer med tau når eg kjører.

Ikkje hatt problemer med tauføringer, lineskive eller drivverk. Og håper det forblir slik.

Bruker den kun på store dyp, da eg synes det er for mye styr og rigge opp og bruke for hummerkrabbeteiner på grunna.

Interessant konklusjon Nils. Siden vi antagelig tenker litt likt når det gjelder kvalitet og finnish bør jeg kanskje vurdere hjemmelaget i steden for å kjøpe? Noen forslag til motor?

Har ikke tenkt så langt enda at jeg har funnet noe forslag til motor.

Det kunne selvfølgelig også være et alternativ å modifisere en LH200. Nytt feste og lengere bom burde være barnemat for deg. Jeg tror jeg også går for den løsningen i første omgang. Det blir satt opp på lista over vinterarbeide. Nå har vi gutta hjemme lært oss å sveise, så da øker mulighetene.

Jeg har nå brukt min LH200 i noen sesonger for å dra hummerteiner.

- Trekkraften er OK til mitt bruk

- Kabelen som fulgte med var for kort (ca 1m)

- Plastpluggen var noe simpelt ræl

- Kommentar om at man ikke behøver sikring på kursen fordi den har motorvernbryter var høyst uprofesjonell og farlig

- Festet slarker

- Bomen er for kort slik at teinene lett henger seg fast under båten

- Skruene som holder lineskiva sammen (den er skrudd sammen av to halvdeler) løsnet og forsvant etter tur

- Lineskiva er laget av veldig tynn plate. Den får lett kast og lager skrapelyder når den subber mot andre deler.

- I fjor begynte det  å lekke gearolje slik at jeg trakk teinene gjennom oljefilm på vannet (!)

- Klaget til leverandøren på oljelekkasjen. Han frasa seg alt ansvar. Jeg ble først pottesur men besluttet å la det fare.

- Fikk "god pris" på nytt gear som jeg kjøpte og monterte selv for å slippe krangling

Konklusjon: Et middels til dårlig produkt. Når den tar kvelden for godt lager jeg ny teinehaler selv.

Og nå kan jeg legge til:

- Utmatningssprekk i hovedstammen rett over festet til dollbordet. (Se bilde)

Dette ser ut som en typisk deformasjonsløs utmatningssprekk der bøyemomentet er størst. Jeg oppdaget den i dag og vil holde øye med den for å se hvor fort den eventuelt vokser. Håper teinehaleren holder ut hummersesongen så jeg kan reparere den i vinter. Håper å slippe å stresse med det nå.

bilde

Oisann, den der var ikke god Nils! Tror jeg ville lagt på en sveis der med det samme, du har mistet det meste av styrken i stålet der :yesnod:

Det er kanskje ikke så enkelt som det. Stammen sitter på en innvendig pigg som slutter akkurat ved sprekken. Sannsynligvis er det årsken til at sprekken kommer akkurat der. Jeg oppdaget den i går på hummerfeltet og kunne konstatere at den ikke vokste mens jeg holdt på. Men for sikkerhets skyld sikret jeg teinehaleren med et ekstra tau.

Neste gang tar jeg teinehaleren med hjem og gjør en reparasjon. Når jeg får målt veggtykkelsen på røret er det enkelt å beregne om årsaken er underdimensjonering. Jeg er på hjemmebane der. Tror nok uansett at jeg vil legge på en utvendig lask i tillegg. For å kunne sveise må jeg nok også demontere kabelen (tror jrg?), og da må jeg koble fra inne i motorhuset. Der sitter det mange, etter min mening, lugubre koblinger.. Egentlig forstår jeg ikke hvorfor kabelen må gå innvendig gjennom stammen. Jeg ville heller ha stripset den på utsiden.

Du har selvsagt rett i det Nils.

Nå ser ikke jeg belastningsretningen ut fra det bildet du har lagt ut, men det første som slo meg var at sprekkdannelsen har startet fra et kantsår der mutteren er sveset i røret? En sprekk har alltid startet et sted, og rett på en glatt flate er sjeldent. Forøvrig enig i det med å legge en lask over til slutt, hvis ikke er det jo å be om at det sprekker opp på nytt.

Når det gjelder kablene så er vel de trekt innvendig for å unngå klemskader og fysisk slitasje tenker jeg.

Sprekken er der der du får strekkspenning når du belaster teinehaleren, dvs. på innsiden mot meg når jeg haler. Jeg tenkte også først på sveisen der mutteren er festet, men det ser ikke slik ut ved nærmere ettersyn. Derfor tror jeg mest på at røret gnager mot toppen av den innvendige piggen det sitter på. Når jeg åpner sprekken til vinteren vil jeg nok kunne se hvor det har begynt. Jeg setter tusjstreker og følger med neste gang jeg bruker den. Det er snart slutt på sesongen for i år.

Egentlig er vel dette en reklamasjonssak, da vi har 5 års klagefrist i Norge. Det er vel å forvente at en slik teinehaler skal vare i mer enn 5 år? Uansett kommer leverandøren til å få vite dette. Det er sikkeret ikke alle som ville oppdaget det før haleren går overbord og forhåpentligvis blir hengende i ledningen.

Jeg har nå sendt følgende melding til produsenten med kopi til butikken der jeg kjøpte haleren.

I fjor klagde jeg på at det lakk olje fra gearet. Det ble avvist som ikke reklamasjonnsak og jeg kjøpte nytt gear fra dere og byttet selv. Nå har jeg oppdaget en typisk utmatningssperekk i stammen like over festet til dollbordet (se bildet).  Denne teinehaleren ble kjøpt gjennom Stokken Båt og Motor AS i novenber 2011, så dette er innenfor garantitiden. Mer om teinehaleren kan der også finne her: https://baatplassen.no/i/topic/88029-elektrisk-garnteinehaler-northlift-eller-hobbyfisher-erfaringer/

Ser frem til en kommentar fra dere.

Jeg mener dette er en relativ snill melding og jeg er spent på reaksjonen. Den var ikke særlig positiv forige gang . . .

Vi selger over 400 Hobbyfisher i året og fordelingen E150 / P220 er 60/40%. Jeg har 10 års jubileum i år og har avdeling med serviceverksted på både Karmøy og Vigra. Jeg er selv en ivrig bruker av blokkene. OK Marine solgte tidligere andre modeller, men ved påsketider 2015 begynte de å kjøpe av meg for å tilby sine kunder. Det har blitt over 100 til nå.

http://kraftblokk.no/

Hva var argumentet for at gearet ikke var en reklamasjonssak?

At det var utenfor garantitiden. Jeg var kanskje litt for løsningsorientert den gangen?

Det er nok ganske normalt at leverandører hevder to års garantitid på gjenstander som normalt skal vare i minst 5 år. Denne gangen er jeg fremdeles innenfor 5-årsfristen som nok er det som gjelder her.

Jeg ønsker ikke å opptre som kunden fra helvete, men liker ikke leverandører som ikke tar ansvar. Jeg vil ha en god forklaring denne gangen uten utenomsnakk. Hva synes dere?

Redigert av NilsPils (see edit history)

At det var utenfor garantitiden.

Dette må vel være en reklamasjonssak? Det står noen definisjoner på dette i kjøpsloven så vidt jeg husker, mener det er noe med at reklamasjonsrett skal gjelde når produktet har konstruksjons eller produksjonsfeil, mens garanti skal ha en mer omfattende dekning. Spørsmålet blir vel om oljelekkasjen er å anse som en normal slitasje/vedlikeholdssak eller en produksjonsfeil.

Har fått svar fra produsenten vedrørende utmatningssprekken. Han sier det er en "förslitningsskade" og derfor ikke dekkes av garantien. Han mener tydeligvis at haleren ikke skal brukes, for da kan den gå i stykker  . .

Jeg kommer nok til å reparere dette selv, da jeg vil bygge om den håpløse innfestingen mot dollbordet uansett, men han skal få så hatten passer først. Han skal få ergre seg litt, mens jeg forblir i godt humør.

Han er allerede blitt gjort oppmerksom på denne tråden.

Har fått svar fra produsenten vedrørende utmatningssprekken. Han sier det er en "förslitningsskade" og derfor ikke dekkes av garantien. Han mener tydeligvis at haleren ikke skal brukes,

Det syns jeg er for dårlig. Dersom han kan påvise at du har brukt den unormalt hard blir det noe annet.

Den sprekken er imidlertid en fillesak som jeg antagelig ikke hadde giddet å klage på, men det er vel fordi jeg hadde brukt mindre tid på å reparere enn å reklamere.

Den saken med gearet synes jeg imidlertid er mer graverende. Mener de at oljelekkasjen skyldes en slitasje som er normal ut fra antall timer den var brukt? Hva er argumentet for at du måtte kjøpe nytt gear selv?

Her er en som kalles MH200, som ligner en del på LH200, fra en kinesisk produsent (BADA MECHANICAL & ELECTRICAL CO.,LTD)

Og vesentlig billigere . . . .

http://www.bestmarin.no/produkter/fritid-og-fiske/diverse-fritid/teinehaler-mh200-12v--90-kg

Hva var argumentet for at gearet ikke var en reklamasjonssak?

Argumentet var at garantitiden var ute (ettter 3+ år). Denne gangen var argumentet at det var en "förslitningsskada" som ikke dekkes av garantien (etter 4+år). Altså var haleren utenfor garantitiden i fjor, mens den er innenfor i år. :crazy:

Jeg har allerede gitt beskjed om at jeg fikser skaden selv, men kunne ikke unnlate å rippe litt opp i såret fra forige gang . . . . .

Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan denne sprekken har oppstått. Den kan ikke skyldes en enkelt hendelse da den ser ut som en typisk utmatningssprekk. Den har heller ikke vokst siden den ble oppdaget. Dette vil bli sjekket grundigere i løpet av vinteren. Da vil jeg også sjekke tappen haleren sitter på.

Som jeg nevnte før har jeg kjøpt halerene på Stokken. Synes det ville vært litt dumt å gjøre meg uvenner med dem da jeg synes det ellers er god service og hyggelig å handle der. Og så er jo innkjøringen til Stokken ganske fascinerende, enten du kommer med bil eller båt . . . .

Hej Nils

Vi jobbar ständigt på att förbättra våra produkter på Northlift och vill verkligen inte uppfattas som ett företag som bara stöter ifrån sig när det kommer till sådana fall, det är en modell som är 5 år gammal och mycket har hänt sedan denna modellen, men ser man på skadan som har skett har den ej orsakats av en belastning av 90 KG, det måste har varit så att något har fastnat eller dylikt och det är tyvärr så att det är något som inte inbegriper i reklamationsärende. Skulle det vara att en detalj bryts av eller dylikt på grund av en svets eller liknande lös del så är det en annan diskussion men just att aluminiumstommen får en spricka mitt på har vi aldrig varit med om så det måste varit en otrolig kraft som har blivit för att få detta att ske.

En anledningen till att vi valt att göra kabeln som följer med lindragarna relativt kort är bl a

1)      Vid längre kabeldragning rekommenderas grövre ledare för att undvika spänningförlust

2)      Vi vill undvika lösa kablar och rekommenderar fasta/dold kabeldragning fram till lindragarens fästpunkt. Kontakterna och medföljande kabel är för att möjliggöra att enkelt lossa  lindragen.

Jag håller med om att installationen med kablar och kontakter som alltid bör säkras av, för minska risken att t ex ett kabelfel leder till brand.

Dragaren behöver dock inte skyddas med ytterligare externa säkringar utan är skyddad med en intern bimetallsäkring.

Vi beklagar om skruvar till linskivan lossnat efter en kort tids bruk. Det skall de förstås inte göra. Vi har i vissa fall noterat att skruvar på lindragare ibland inte varit åtdragna ordentligt vid leverans och det är något vi tagit upp med fabriken och något som vi bevakar. Om lösa skruvar upptäcks måste de dras åt för att undvika förlust av delar eller skada på produkten. Vi rekommenderar regelbunden översyn för att i tid upptäcka upptäcka eventuella skador på t ex kablage eller installation och att då även bultar, tätningar, linhjul och genomföringar kontrolleras.

Linskivorna är konstruerade för den användning och belastning som lindragaren är rekommenderad för. Denna modell har inte gjutna linskivor, som t ex de lindragarna för yrkesbruk har.

Hoppas du skall vara nöjd med detta svar och skulle du inte det så får du gärna återkoppla med ytterligare så skall vi svara på dina funderingar.

Ha en fortsatt bra dag.

Med vänlig hälsning / best regards

Anders Wall

Försäljningsansvarig / Sales Manager

Carapax Marine Group AB

Kontorsvägen 6 | SE-453 41 Lysekil | Sweden

Tel Dir: +46 (0)523-64 22 02 | Tel: +46 (0)523-64 22 00

Mob Dir: +46 (0)737-48 22 02

Fax: +46(0)523-64 22 19 | E-mail: info@carapax.se   

www.carapax.se

Följ oss på Facebook / Follow us on Facebook  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...