Per Aanund Mandt Startet 30.Januar.2012 Del på Facebook Startet 30.Januar.2012 Går det an å legge ut på jordomseiling med bare autopilot ST6001 fra 2003? Har forbruksbank på 3 x 270 Ah AGM-batterier. 3 stk 85w solceller og MPPT-regulator. 2kw bensinaggregat og en 400W vindgenerator. Båten er 40 fot. Noen som har erfaringer med hvor solid autopiloten er? Kan vi eventuelt vente med vindroret til vi har kommet til Carribien? Sitér dette innlegget Båten og turen Link to post
Kristian_H Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 har dere autopilot med gyro KAN dere kansje vente, jeg mener derimot at vindror er et must. Kjenner noen som silte over atlanteren i 2007, 5 år gammel autopilot, den varte 1 natt i åpent hav De hadde ikke råd til vindror, dette var da autopilot uten gyro. Gyroen stopper flere av "nappene" i roret og det blir ikke så mye slitasje. Mange regattabåter som går langt som class 40, 60 osv. bruker jo kun autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 De fleste som seiler langt seiler vel med den autopiloten de har og ferdig med det, vindror er jo selvsagt fint det for da sparer man jo strøm og det er mekanisk og ikke elektronisk så muligens mindre trøbbel. Hører lite om trøbbel med autopiloter Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Hører lite om trøbbel med autopiloter dette kommer ann på autopiloten, gode autopiloter er det ikke noe problem med, billige blir det lettere og oftere problemer med. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 (redigert) Ville absolutt ikke gått uten vindror! Krysset ifjor vinter, og vår kjære Roryanna fra Aries gjorde jobben bedre enn hva vi kunne ha gjort. En viktig faktor er at den etter innstilling holder konstant vinkel mot vinden. Dette er viktig når man har "sovende rorvakt" - da kan det ellers bli kaotisk med ufrivillige jibber som følge av vindskifte, feks med slike små squalls som radarvarsleren ikke klarer fange opp. Den var også stille, såvidt vi hørte den når den jobbet på det verste i 3-4 meters bølger akterfra. Det var kun korte perioder vi brukte Raymarinen, og den irriterende "summinga" var ikke noe særlig å høre på i ett ellers stille skip. Skaff deg trening i hvordan du trimmer den for best ytelse, og sett deg så godt inne i det mekaniske at du kan reparere den i blinde. Det trenges når man i mørkt regnvær henger aktenfor for å bytte ledesnøre... Vårt røk en gang, og det måtte selvsagt skje om natta.. Ei anna greie er strømforbruket: Vær forberedt å at ALT kan skje der, alt fra at motoren ikke vil starte og dermed ladde, til feil i det elektriske. Og leser man på bloggene til langturseilere, så er det mange som har fått erfaring med kaputte autopiloter, og har måtte rore sjøl, døgnet rundt, i flere uker... Redigert 30.Januar.2012 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Mulligan Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Gyroen stopper flere av "nappene" i roret og det blir ikke så mye slitasje. Det setter du i set-up. Bruk et større dauband så jobber den ikke så ofte og sparer på strømmen. Full bruk av "gyroen" forårsaker at den går hele tiden og strømforbruket øker. Denne "gyroen" er ikke noe annet enn et akselerometer som detekterer bitte små kursavvik. Mange regattabåter som går langt som class 40, 60 osv. bruker jo kun autopilot. Ja, og den kommer nesten uten unntak fra NKE. Meget bra. Og svært dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Elektrisk/hydraulisk autopilot bør være godt overdimensjonert. Med riktig innstilling av denne og god trim på skuta blir strømtrekket akseptabelt. Om dere skal sjanse på at det elektriske holder til Karibien avhenger av forholdene nedenfor: Sjekk for all del at dere er innenfor hva som kreves av styrke. - Styremaskin/sylinder må klare å levere nødvendig kraft for alltid å kunne takle rormomentet. - Kurscomputer må kunne levere nok strøm til styremaskinen. - Kabler/sikringer må være dimensjonert riktig. - Styremaskin må være solid montert i skrog og ror. Men jeg vil holde en knapp på vindror. I sin enkelhet er det både mindre ressurskrevende, mer solid og stille. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sun Flyer Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Jeg har en st 6001 fra 2002 i min båt. I fjor måtte jeg skifte børster og clutch da det ofte stoppet uten grunn. Båten min var da ifølge loggen seilt 22000 nm. (Tidligere charterbåt) Så hvis din båt er like mye brukt, bør du ihvertfall ta med disse delene, så du kan håndtere eventuelle problemer med slitasje på dette. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.