Jump to content

Båtkniv


Guest jorarn

Recommended Posts

Guest jorarn

Jeg er Produktdesign -student og jobber for tiden med en kniv (slirekniv) beregnet for båtintereserte og marint miljø. Jeg er i denne forbindelse svært interesert i innspill fra "ekte" båtfolk.

Håper det er greit at jeg benytter forumet til dette.

 

Bruker du kniv i forbindelse med båtliv?

I så fall, hvordan?

Hvilke funksjonelle krav ville du stille til en god båtkniv?

Hva ville for deg gjøre en kniv til en "båtkniv"(materiale, form, farge,)?

 

Mvh

Joachim

Link to post
Share on other sites

Fin oppgave det  :smiley:

 

Jeg bruker kniv til:

 

Kutte tauverk

spikke pinner

sløye fisk

knuse krabbeklør

Åpne kammskjeld

Sikkert en hel masse mer

 

tviler på at det kan være gunstig å kombinere alt dette i en kniv  :lol:

Men jeg mener en kniv som kalles Maritim, må ha ett bryne i slira.  :nono:

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Skjefte bør ha en form for friksjonsoverflate slik at ikke grepet glipper pga. fiskeslo. Kan evt suppleres med "tange" Bør i tillegg være lett å rengjøre (uten unødig krimskrams og forsenkninger)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er Produktdesign -student og jobber for tiden med en kniv (slirekniv) beregnet for båtintereserte og marint miljø....

Bruker du kniv i forbindelse med båtliv?

I så fall, hvordan?

Hvilke funksjonelle krav ville du stille til en god båtkniv?

Hva ville for deg gjøre en kniv til en "båtkniv"(materiale, form, farge,)?

Hei Joachim!

 

Fint at du tar opp spørsmålene dine her! Selv vil jeg ta opp en kanskje spesiell side av "kniv i båt på sjøen". Miljøet er korrosivt. Vanlig ferritiske stål ruster. Du bør antagelig velge et ferritisk rustfritt stål, det har sannsynligvis bedre egenskaper til kniv, enn ett austenittisk rustfritt stål (kalles gjerne "syrefast"). Dette bør du konferere med en kniv-fabrikant.

 

Du vet, det skal ikke mere til enn at man glemmer kniven noen dager "i åpen luft", så er rustangrepet der. I dag er det (kalles det fortsatt "morakniver"?) i handelen kniver med rødt eller blått plasthåndtak, relativt rimelige - forsåvidt braktisk bruksdesign, men det er ikke noe "fint å eie" preg på de. Du finner de med røde handtak, de ruster - de blå ruster ikke. Vet ikke noe om det rustfrie materiale her, men tester du med en magnet så vil en ferritisk rustfri være magnetisk, en austenittisk (syrefast) umagnetisk.

 

I en båt ville jeg hatt en kniv med slire. Til slire ville jeg stille kravet at det både må være funksjonelt for å spennes i et belte, men samtidig funksjonelt for å ha kniven i sliret liggende forskjellige steder i båten, bl.a. i "handskerom i cockpit", skuffer, på hyller og i skap. Slire bør helst ha en funksjonell tilpasning også til dette. Jeg tenker spesielt i en seilbåt hvor "løsøre" man har oppe kan havne både har og der i sjøgang og krengning. Kniven må ikke ramle kunne ramle ut av sliret (det gjelder også under dekk), man må ikke risikere å skade seg på en kniv som er på "villstrå" under røffe forhold.

 

Lykke til! Håper du kommer tilbake etterhvert som prosjektet ditt skrider frem! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skal en kniv virkelig komme innen kategorien "maritim", er det vel egentlig bare et forhold som teller, om man skal bruke samme parameter som leverandørene bruker;

 

Den må koste minst 3 ganger hva et tilsvarende produkt koster på "landjorda"   :smiley:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet "Leatherman" eller tilsvarende som praktisk i båten. Den har stort sett det du trnger (største utgaven), to kniver, glatt og rillet, sag filer, tang, avbiter forskjellige skrutrekkere, boksåpner, saks.  Allt dette har man (til stadighet) bruk for i en båt.  I tillegg er den rustfri, kommer med slire, men den synker som et spett.  Kan du gi kniven din allt dette i tillegg til de andre tingene som er oppgitt i denne tråden, ja da, da har du garantret en bestselger om prisen er konkuransedyktig. :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Holder meg stort sett til billige morakniver med blått skaft. Ting har en tendens til å forsvinne eller blir brukt til andre ting enn de var tiltenkt, så morakniver er ren forbruksvare.

 

Så hender det en sjelden gang at jeg får en kjempetorsk på kroken (er ingen tålmodig fisker) , og da får brødkniven som regel nokså har medfart.

 

Jeg tror ikke jeg ville kjøpt en dyr kniv til båten. Hva med morakniv med gummiert skaft  og litt bedre slire?

Link to post
Share on other sites

Guest jorarn

Takk for alle tilbakemeldinger så langt, jeg er interesert i alle typer innspill.

 

Jeg savner noe om utseendet, hva slags kniv ville du som "båtmenneske" helst ha i beltet, noe som ser ut som en dykkekniv, eller en bunadskniv med knop og stikk på (satt på spissen)?

 

-J-

Link to post
Share on other sites

For min del spiller utseende ingen rolle. Det viktigste er at den er praktisk, dvs har mest mulig av egenskapene nevnt i tidligere innlegg. Grepet må være godt. Minst mulig krims krams som: gjør den vanskeligere å rengjøre, som kan gå istykker eller ruste, og som øker prisen. Kanskje ikke det du var på jakt etter i din situasjon...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde seilbåt hadde jeg to morakniver på faste steder ombord. Den ene var tapet fast på stivet til rattet og den andre hadde jeg tapet fast på rodkicken. Slirene var tapet fast, og begge slirene hadde jeg kuttet av tuppen. Disse knivene hadde jeg på disse stedene for at de skulle være lett tilgjengelig i tilfelle det skulle bli nødvendig å kutte noe i en håndvending. I dag har jeg ikke noe umiddelbart behov av en spesiell kniv.

Skulle jeg kjøpt en båtkniv idag, måtte den tifredsstille følgende krav:

- den skal flyte

- den skal sitte godt i hånden (god friksjon i skaftet)

- den skal være lett å slipe opp med bryne

- den bør være lett og få øye på

- den skal ikke skli lett, når den ligger i sliret

 

Dette burde summere opp de fleste av mine krav.

Link to post
Share on other sites

Stort sett enig med de fleste innleggene, men her er noen personlige ønsker. Kniven ombord bruker jeg stort sett til tauverk og rensing av fisk, og da er det hadde det vært kjekt med en kniv som både kan henges i beltet eller stroppes fast på rekke i båten, bør ha "drenering" i bunnen av slira og ei justerbar løkke ifra skaftet som kan festes rundt håndleddet (når man sløyer fisken over rekka, løkka bør være avtagbar) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Morakniv er billig og bra og så billige at en kan nesten hive de etter bruk.Beste båtkniven jeg har hatt var et svært beist av en dykkerkniv med gummiert skaft.Helt merkelig,men den rustet noe fælt men praktisk da den hadde tagger på en siden og var topp til rundstykker.En lignende sak med kvalitetsstål og bryne i sliret kunne jeg muligens tenke meg å legge noen hundrelapper på bordet for.

Link to post
Share on other sites

Har hørt påstått at grunnet til at dykkerkniver lages av vanlig stål (vanligvis er bare selve eggen) er at rustfritt ikke egner seg, kan ikke slipes skarp på samme måte som "ordentlig" stål.

Det er mye riktig i hva du sier Ingar, det gjelder ubetinget for syrefast (bakgrunn for svar #6 på tråden). Jeg kjenner ikke til hvordan dagens ferritiske rustfri stål kan behandles/er, men jeg vil tro at de uansett er bedre til en kniv enn "syrefast". Fordi jeg ikke er "oppdatert" her, rådet jeg jorarn til å ta kontakt med en knivprodusent.

 

Poenget mitt er at hvis det finnes et godt "knivstål" i ferritisk rustfritt stål så kan det være noe å satse på. Kunnskap om dette antar jeg finnes hos knivprodusentene.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det er forskjellige typer stål ute og går, når det gjelder kniver. Derfor var et av mine krav at den skal være lett og slipe/sette opp. Så gjenstår det å se om det blir lget noen slik kniv. Det du får kjøpt av anerkjente kniver idag er stort sett rustfrie, og de er "umulige" å slipe opp når de er blitt sløve.

Link to post
Share on other sites

Herdbare rustfrie stål til kniver.

 

Søkte på Google med "hardenable stainless steel*" og innen søket igjen med "knife" og fikk dette: http://www.google.com/search?q=%22hardenab...-8&start=0&sa=N

 

Første i listen var dette: http://www.swedishknives.com/760craft.htm

 

Her traff jeg "den blå morakniven" :crazy:, men siden viser også en del andre kniver som formodentlig tilfredstiller en del av krav/ønskene her på tråden. Bl.a. The Clipper - High Friction Soft Grip Sheath Knife - Model Se bildene av disse svenskproduserte knivene:

 

BildeBilde

 

Treff nr. tre på tråden kalles "Master Index of Knife Making Materials and Suppliers." se: http://ajh-knives.com/material.html#metals

 

Her kan man lese om diverse knivstål, også rustrie herdbare (stainless hardenable). Dette stedet omfatter også trematerialer av forskjellige slag osv. Vår venn studenten skulle finne litt å meske seg med her, håper jeg! :lol:

 

Gudd løkk! :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er stort sett enige med innleggene over, og det skaper ett problem for deg.

 

Moraknivene fyller de fleste av disse funksjonene, er allment tillgjengelige og har en gunstig pris. Du bör etter min mening nisje deg inn på et mindre segment, for en allround-kniv tror jeg det blir vanskelig å lykkes med kommersielt.

 

Jeg vet ikke med dere andre, men når jeg er i båt har jeg aldri hatt en kniv festet til kroppen, og heller aldri fölt noe behov for det. I en båt er vi på en begrenset plass, og sitter stort sett på baken. Da er funksjonalitet for å feste en kniv til kroppen mindre viktig.

Derimot ligger de ofte og slenger rundt, särlig hvis jeg er ute og fisker i en landstedsbåt.

 

I seilbåten har jeg en rustfri, blå morakniv, innsatt i vaselin, der jeg har skrudd fast plastslira under en av lukene i sittebrönnen. Alltid tillgjengelig i en nödsituasjon.

 

Vi som er i båt, har en del spesifikke krav. Av og til trenger vi en "beredskapskniv", som er ekstremt skarp (tauverk etc), andre ganger en mer robust brukskniv f. eks til å rense fisk, en "bruk og kast" kniv som ligger i verktöykassen, og så har vi behov for verktöy i tillegg til en kniv. Da trenger vi verktöy for å åpne sjakler, en "spiker" for å få opp gjenstridige knuter og kanskje en tang.

 

Så mitt råd er: Spesialkniver. På fjellet og i skogen er det fint med en forseggjort slire, flott skaft i fine materialer og detaljer. Det gjelder for min del ikke på sjöen.

 

Kanskje noen nye festeanordninger kan väre interessant - så vi enkelt kan feste slira til båten - ikke til kroppen?

 

Lykke til.  Håper vi får se resultatet!

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Leatherman er for dyr.

:smiley: Jeg er ikke enig med deg Thor.   :discuss  Jeg er enig i at Leatherman er dyr, men for dyr....

Jeg bruker "utstyret" i jobben også, og har hatt flere..... lånt dem ut til ansatte, og dermed er de borte.  Allikevel tør jeg påstå at jeg har tjent inn alle sammen, ved at jeg stort sett alltid har det utstyret jeg trenger i beltet.

 

Som Piruto også sier, "tenk på allt du får med deg i en Leatherman".  Med den lille plassen du har ombord, er det kjekt å ha en miniverktøykasse i beltet.  :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...