Jump to content

Båtkniv


Guest jorarn

Recommended Posts

Guest jorarn

Jeg er Produktdesign -student og jobber for tiden med en kniv (slirekniv) beregnet for båtintereserte og marint miljø. Jeg er i denne forbindelse svært interesert i innspill fra "ekte" båtfolk.

Håper det er greit at jeg benytter forumet til dette.

 

Bruker du kniv i forbindelse med båtliv?

I så fall, hvordan?

Hvilke funksjonelle krav ville du stille til en god båtkniv?

Hva ville for deg gjøre en kniv til en "båtkniv"(materiale, form, farge,)?

 

Mvh

Joachim

Link to post
Share on other sites

Fin oppgave det  :smiley:

 

Jeg bruker kniv til:

 

Kutte tauverk

spikke pinner

sløye fisk

knuse krabbeklør

Åpne kammskjeld

Sikkert en hel masse mer

 

tviler på at det kan være gunstig å kombinere alt dette i en kniv  :lol:

Men jeg mener en kniv som kalles Maritim, må ha ett bryne i slira.  :nono:

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Skjefte bør ha en form for friksjonsoverflate slik at ikke grepet glipper pga. fiskeslo. Kan evt suppleres med "tange" Bør i tillegg være lett å rengjøre (uten unødig krimskrams og forsenkninger)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er Produktdesign -student og jobber for tiden med en kniv (slirekniv) beregnet for båtintereserte og marint miljø....

Bruker du kniv i forbindelse med båtliv?

I så fall, hvordan?

Hvilke funksjonelle krav ville du stille til en god båtkniv?

Hva ville for deg gjøre en kniv til en "båtkniv"(materiale, form, farge,)?

Hei Joachim!