Jump to content

Hvordan enklest mulig fjerne selvpolerende bunnstoff?

eMTea

Recommended Posts

Hei!

Har prøvd å søke rundt her på forumet, men kommer opp så mye forskjellige poster.

Hvordan fjerner jeg enklest mulig det selvpolerende bunnstoffet under min Hydrolift F-23, jeg vil over på hardt bunnstoff etter flere anbefalinger om dette.

Hvitt bunnstoff forøvrig (forfengelig? kanskje, men liker det best)

-Magnar-

Tapatalk @iPhone

Skrape vekk alt er jo et alternativ, men er jo en himmla jobb...

Ifølge det heftet til jotun som en får alle veier sier at hvis du primer oppå selvpolerende bunnstoff så kan du legge på hardt uten problem.. men er jo igjen dette med hvor mange lag du vil ha under båten.. Regner med du vil Hydroliften skal gå best mulig :wink:

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Har ikke selv gjort jobben, men mange sier at med en elektrisk skrape, og en del kuldegrader i luften, skal det gå som en drøm. Det anbefales imidlertid å runde av hjørnene på skrapen, enten den er elektrisk eller manuell.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Siden du ikke skal fjerne primeren/antipesten som ligger på selve skroget (?) så ville jeg høytrykkspylt grindig, lagt på et strøk med en-komp primer for sikker vedheft for det harde bunnstoffet og deretter hardt bunnstoff.

Rull fungerer best, lettest i bruk og drøyer bunnstoffet best.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Båten går raskere med Hardt bunnstoff, men kun hvis du sliper overflaten etter påføring, på hurtige båter er det vel 1-2 knop å hente.

minuset med hardt bunnstoff er at du bør slipe før du påfører nytt lag også + etter du har påført det nye laget i tillegg, dobbelt arbeid spør du meg.

Du kan jo prøve å blande tapetlim og kaustisk soda.. Skal finne "oppskriften" til deg, skal eg gi deg svar senere i kveld :wink:

En del kaustisk soda, 2 deler vann. Tilsett tapetklister slik at det kan pensles på.

Virker dårlig ved kulde. La det stå et par kaffekopper og prøv å skrape litt. Løsner det, bruk høytrykksspyler.

Gjenta om nødvendig.

Dette tar ikke primer eller gelcoat. :thumbsup:

Versjonen jeg fikk var: en halv bøtte tapetlim+ en halv liter kaustisk, smøres på med et tykt lag (0.5 cm), må stå et døgn før det fjernes med høytrykkspyler...

Bare husk verneutstyr, verneskjerm og gummihansker er et must....

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Har ikke selv gjort jobben, men mange sier at med en elektrisk skrape, og en del kuldegrader i luften, skal det gå som en drøm. Det anbefales imidlertid å runde av hjørnene på skrapen, enten den er elektrisk eller manuell.

Lars H.

:thumbsup: :thumbsup:

Har tatt dennne jobben selv, etter mange ekspriment endte det opp med en manuell skrape, rundet litt i gjørnene, kuldegrader og bunnsmøringen ble skrellet av. Etter dette var en eksentersliper som gjorde rent før priming...

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Har på alle tidligere båter brukt Jotun Racing, og vært meget fornøyd med det. Slipet lett over om våren( 1 times jobb på en Falcon 26, våtslip med 180). Har brukt korthåret rulle, og aldri hatt behov for å pusse etterpå for å få det slett.

Lagene blir såpass tynne, så med den lette slipingen blir det ikke så tykke lag over år. Dessuten sitter det godt, slik at man slipper krater av løsnet bunnstoff.

Min erfaring er at det gror mindre på sort enn hvit, men det er mest i vannlinjen, og vaskes lett bort.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...