eMTea Startet 6.Februar.2012 Del på Facebook Startet 6.Februar.2012 Hei! Har prøvd å søke rundt her på forumet, men kommer opp så mye forskjellige poster. Hvordan fjerner jeg enklest mulig det selvpolerende bunnstoffet under min Hydrolift F-23, jeg vil over på hardt bunnstoff etter flere anbefalinger om dette. Hvitt bunnstoff forøvrig (forfengelig? kanskje, men liker det best) -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Meklingsmannen Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Kan annbefale tørrisblåsing, koster litt men er vel det enkleste. Ellers er våtsliping med eksentersliper en god metode, du bør da ha luftdrevet verktøy, da store mengder vann og el maskin ikke funker så bra sammen Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Skrape vekk alt er jo et alternativ, men er jo en himmla jobb... Ifølge det heftet til jotun som en får alle veier sier at hvis du primer oppå selvpolerende bunnstoff så kan du legge på hardt uten problem.. men er jo igjen dette med hvor mange lag du vil ha under båten.. Regner med du vil Hydroliften skal gå best mulig Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Lars H. Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Har ikke selv gjort jobben, men mange sier at med en elektrisk skrape, og en del kuldegrader i luften, skal det gå som en drøm. Det anbefales imidlertid å runde av hjørnene på skrapen, enten den er elektrisk eller manuell. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
arkmarin Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Bruk høyttrykkspyler. Det er selvpolerende og vaskes bort av vann. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mouche Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Siden du ikke skal fjerne primeren/antipesten som ligger på selve skroget (?) så ville jeg høytrykkspylt grindig, lagt på et strøk med en-komp primer for sikker vedheft for det harde bunnstoffet og deretter hardt bunnstoff. Rull fungerer best, lettest i bruk og drøyer bunnstoffet best. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
eMTea Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Merket det ja, holdt på med seajet for å ta griset i vannlinja, men bunnstoffet slapp nesten lettere;) Hadde håpet det fantes en kjemikalie som var sinna nok til å ta bunnstoffet men ikke gelcoaten.. -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Anders_K Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Du kan jo prøve å blande tapetlim og kaustisk soda.. Skal finne "oppskriften" til deg, skal eg gi deg svar senere i kveld Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Faxen Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 En del kaustisk soda, 2 deler vann. Tilsett tapetklister slik at det kan pensles på. Virker dårlig ved kulde. La det stå et par kaffekopper og prøv å skrape litt. Løsner det, bruk høytrykksspyler. Gjenta om nødvendig. Dette tar ikke primer eller gelcoat. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
eMTea Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Det høres ut som et skikkelig kjærringråd ;) Hva defineres som kulde, båten står i opplagshall, men ikke oppvarmet. -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Ingar Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 eMTea skrev On 6.2.2012 at 17.27: vil over på hardt bunnstoff etter flere anbefalinger om dette. Finnes det uavhengige tester som sier at båten vil være raskere med hardt bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Meklingsmannen Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Båten går raskere med Hardt bunnstoff, men kun hvis du sliper overflaten etter påføring, på hurtige båter er det vel 1-2 knop å hente. minuset med hardt bunnstoff er at du bør slipe før du påfører nytt lag også + etter du har påført det nye laget i tillegg, dobbelt arbeid spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Du kan jo prøve å blande tapetlim og kaustisk soda.. Skal finne "oppskriften" til deg, skal eg gi deg svar senere i kveld En del kaustisk soda, 2 deler vann. Tilsett tapetklister slik at det kan pensles på. Virker dårlig ved kulde. La det stå et par kaffekopper og prøv å skrape litt. Løsner det, bruk høytrykksspyler. Gjenta om nødvendig. Dette tar ikke primer eller gelcoat. Versjonen jeg fikk var: en halv bøtte tapetlim+ en halv liter kaustisk, smøres på med et tykt lag (0.5 cm), må stå et døgn før det fjernes med høytrykkspyler... Bare husk verneutstyr, verneskjerm og gummihansker er et must.... Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
quantumduck Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 (redigert) Hadde håpet det fantes en kjemikalie som var sinna nok til å ta bunnstoffet men ikke gelcoaten.. Brukte Reprin en gang. Det løser jo opp, men for et jævli klin, kommer ikke til å gjøre det om igjen. Redigert 6.Februar.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 (redigert) Har ikke selv gjort jobben, men mange sier at med en elektrisk skrape, og en del kuldegrader i luften, skal det gå som en drøm. Det anbefales imidlertid å runde av hjørnene på skrapen, enten den er elektrisk eller manuell. Lars H. :thumbsup: Har tatt dennne jobben selv, etter mange ekspriment endte det opp med en manuell skrape, rundet litt i gjørnene, kuldegrader og bunnsmøringen ble skrellet av. Etter dette var en eksentersliper som gjorde rent før priming... Redigert 6.Februar.2012 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
quantumduck Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Hvitt bunnstoff forøvrig (forfengelig? kanskje, men liker det best) Ja, da kommer jo grønn-slimet best til sin rett, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Har på alle tidligere båter brukt Jotun Racing, og vært meget fornøyd med det. Slipet lett over om våren( 1 times jobb på en Falcon 26, våtslip med 180). Har brukt korthåret rulle, og aldri hatt behov for å pusse etterpå for å få det slett. Lagene blir såpass tynne, så med den lette slipingen blir det ikke så tykke lag over år. Dessuten sitter det godt, slik at man slipper krater av løsnet bunnstoff. Min erfaring er at det gror mindre på sort enn hvit, men det er mest i vannlinjen, og vaskes lett bort. Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 (redigert) Maritim olje a fra biltema gjorde susen for meg, bunnstoffet rant av som vann Oppdaget det etter jeg sølte litt nedover siden på båten Redigert 3.Mars.2012 av Choaker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.Mars.2012 Del på Facebook Svart 3.Mars.2012 Jeg har brukt firma som fjerner kjemisk. De tar 130kr/fot og da blir det helt inn til gelcoaten. Begynte skrape i dag, men eter 3timer husket jeg hvorfor jeg bestilte firma sist, så jeg bruker de igjen. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Begynte skrape i dag, men eter 3timer husket jeg hvorfor jeg bestilte firma sist, så jeg bruker de igjen. Husker at det var barnearbeid da jeg var ung. Skal aldri ha noe som skal skrapes av på båter, hus eller noe annet så lenge jeg lever. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 selvpolerende får man da av med kraftig høyttrykk og god tid? Hardt bunnstoff derimot blir værende på båten i hele vår levetid. Jeg har hatt begge deler og er veldig usikker på effekten av hardt Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 5.Mars.2012 Del på Facebook Svart 5.Mars.2012 Kan man spyle det av med 80-90 graders varmtvanns høytrykkspyler, tar båten skade av det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.