avmønstret5 Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Meg bekjent er det også Vegaer som har forsvunnet eller/og sunket, meg jeg vil også kunne seile langt med en god Vega selv om denne båten ikke vil være mitt førstevalg i denne årsklassen. Siden trådstarteren var inne på en Maxi 77, tror jeg nok det vil være et bedre alternativ. Du Jawik er vel ett av de få unntak er her, de fleste på BP er tross alt motorbåtfolk som ikke har vært på all verdens langturer, kanskje noe korte sommerturer til Danmark og Sørlandet. Det er selvfølgelig helt greit,vi har en fantastisk fin kyst her i landet. Jeg skulle ønske at flere av de 100-vis av båter inne i fjorden tok seg oppover kysten vår å oppdaget den før de drar på "jordomseiling". Sitér dette innlegget Link to post
Olden Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Hvis du vil ha en litt større skute så har jeg en Maxi 95 liggende som jeg lurer på å selge.. shabby sak, men meget gode seil, nytt (umontert) rulleforstag, ferskvannskjølt maskin (original Volvo md11) diverse utstyr 3 bladet foldepropell osv.. må shines mye.. selges for 110.000.. har og en nyere motor liggende.. Volvo 2030 som kan selges om man vil ha nyere maskineri.. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Disponerer en maxi 77 som helgebolig i oslo denne vinteren. Og maken til idiotisk løst båt har jeg ikke sett noengang. Cockpiten er forsåvidt grei. Men den orginale sprayhood'en er en vits. Og hvis man setter på en større så blir det balansekunst å komme seg frem på dekk og tilbake igjen. Nedgangslukene er ren idioti og og båten har ikke ståhøyde et sted for meg som bare er 1,76. Dassen er en bæsj&carry som er umulig å bruke med mindre man er alene ombord. Stueplass er begrenset og vanskelig tilgjengelig. Byssen knapt god nok til kaffekoking. El-anlegg er fra steinalderen... osv. Dessuten lekker vinduene. Rent konstruksjonsmessig tåler nok båten det meste, men fy f... Å tilbringe mange måneder ombord i en slik? Nei, ikke meg. Sjekk ut andre båter i samme størrelse som er smartere. Eks: Sunwind 26/27, Fenix, Johnson 26, Rush 77, Marieholm 28, Albin Ballad, Albin Accent, Albin 79, Albin vega, Becker 27, Dixi 27, Facil 26, Granada 27, Marieholm 26, Nord 80, Trio 80, Tur 80 ol. Og i bare i england finnes en haug solide, rommelige og smarte båter som helt sikkert vil funke bedre enn maxi 77. God tur!! :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Jeg skulle ønske at flere av de 100-vis av båter inne i fjorden tok seg oppover kysten vår å oppdaget den før de drar på "jordomseiling". Jeg også for da ville det være bedre plass her i fjorden om sommeren :) Jeg har seilt Norskekysten og det frister overhodet ikke å gjøre det igjen, trasige greier etter min mening så vi seiler heller litt nedovebakke Sitér dette innlegget Link to post
blåttvann Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Sett at en skulle rote seg bort i dårlig vær, ville det ikke være tryggere langt ute på åpent hav enn inne ved kysten også? En kan riktignok ikke ringe redningsskøyta og be om å bli hentet, men.. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Ja, teoretisk og særlig på en kyst uten skjærgård. Men vi har en svært lang og delvis svært beskytte kyst, en glimrende læringsarena. Og gode mategrabbe-strekk også. Sitér dette innlegget Link to post
max-fax Svart 20.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 jeg vil finne hvor grensen min går ettervært. min erfaring med seilebåt er ikke stor men den vil bare vokse med årene. hvor starta dere før dere startet på det åpene havet? satt dere som læregutt i en bått i 40 år før dere tørte å dra ut aleiene kan virke son at man ikke kan lære seg å takle hardt vær. det er bare de som er over 50 år gamle. kan ikke en ung man lære seg å seile? jeg tror man lærer av å strekke grensene. risekoen vil jo alti være der. det er en stor riseko å dra på jobben å komme hjem å ligge på sofaen. risikoen er jo alti der. vet det er en støre risiko å seile er jo ikke dum. skal ikke pakke båte å dra nå. må lære å få kunskap å strekke strikken, til du får oppleve en orkan. prøver å senke risikoen men å lese meg opp få kunskap å diskutere med dere vil heller prøve å oppleve en drøm. en å ikke prøve!! 6m bølger både gruer å gleder meg!! takk til de som har trua på meg Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Klart du kan lære i ung alder! Mitt eksempel: Kjøpte min første seilbåt når jeg var 20 år gammel (Albin Viggen). Fikk min første båt når jeg var 3 år gammel, men hadde aldri hatt seilbåt. 1turen var en kamerat med litt seilerfaring med.. Deretter har jeg seilet alene. Jeg ville lagt opp læringen i røft vær til korte strekninger i høy sjø. Mye kan oppstå, og der kan være greit å ha retrett muligheter Min første tur i 18 m/sek og 4 meter høye bølger fra Strømstad til Halden forløp slik: Starta fra Strømstad for motor. Etterhvert ble bølgene store, og propellen trakk luft på hver bølgetopp (lærdom nr 1), liten fremdrift, og ikke veldig bra for motor.etter passering av Tjurholmen (for dere som er kjent), skulle jeg sette seil. Hadde basert meg på kun stormfokk, og ikke storseil, dvs ikke revet dette klart (lærdom nr 2). Stormfokka lå klar, men i det jeg firer seilet viser det seg at jeg hadde glemt å feste skjøtene (lærdom nr 3). Det er vel ikke det jeg vil kalle lav risiko sport å få tak i disse skjøtene igjen.. Men det gikk. Hadde jeg gjort klart storseilet hadde jeg heller heist dette. Når jeg først fikk opp storfokka hadde jeg tidenes seiltur. Logget 11 knop som høyeste surfefart (det er jævlig fort i en Viggen..). Glemte å gjøre klar "day bag", (lærdom nr 4), turte ikke slippe roret så jeg ble noe tørst (livsfarlig) og sulten. Når turen nærmet seg slutten hadde jeg over 7 knops fart gjennom Sauøy sundet (for de som er kjent), også dette usannsynlig fort i en Viggen. Hadde vinden rett bak fra, og planen var bare å gå opp mot vinden for så å gli inn til brygga.. Dette gikk ikke helt som planlagt.. I det jeg slipper skjøtet hekter det seg i skjøtelåsen, vinden tar tak i fokka, og båten skyter fart. Vi treffer Brygga med hele bredsiden, i 4 knops fart. Gikk utrolig nok bra, med unntak av forvrengte fendere.. Lærdom nr 5: ikke for kjappe manøvre før kunnskapen er på plass. Konklusjon: Mye av det jeg lærte på denne turen er det jeg planlegger etter, nå 12 år etter. Kjøp deg båt, og kom deg på havet! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 ....kan ikke en ung man lære seg å seile? Selvfølgelig, og det er nettopp det du bør gjøre før du legger ut på langtur. Nå forstår jeg at jeg hadde rett i mine antagelser. Du har ikke så mye seilerfaring. Derfor vil jeg komme med noen anbefalinger: 1. Kjøp deg noen bøker om seiling, eller lån på biblioteket. Litt teori i bunn er greit, fordi da lærer du fortere når du prøver ut seilingen i praksis. 2. Du kjenner sikkert en som kan litt seiling. Spør om du kan bli med på en tur, slik at du kan lære. Event. kan du spørre seilere i nærmeste båthavn/seilforening. Du treffer helt sikkert på noen som vil ha deg med, noen som vil dele erfaring og lærdom med deg. 3. Så er det tid for å prøve litt selv, og som du er inne på - lære gjennom praktisk erfaring. Men vend tidvis tilbake til bøkene, og du vil få noen aha opplevelser. Teorien sitter bedre når du repeterer, spesielt etter at du har gjort deg noen egne erfaringer. ....og så er det tid for et havseilas En ting er sikkert. Du har begynt å snuse på noe som fort kan bli en livstil. Blir du hekta på dette, så er det ikke så lett å slutte. Seiling er en utrolig morsom hobby. Du blir aldri helt utlært, som gjør deg nysgjerrig på hele tiden å lære noe nytt, finne en bedre måte å trimme seilene på - og alltid er det utfordringer i sikte. Det gjør at man ikke blir lei. Og i tillegg kan du kombinere det med flotte turer i skjærgården, eller over havstrekk til steder du aldri har vært. Så min gode unge mann, jeg ønsker ikke å ta fra deg interessen for seiling. For jeg håper det er det dette det dreier seg om og ikke bare eventyrlyst(?) Nei, snarere tvert om. Lær deg seiling, sett deg inn i navigasjon og vedlikehold, trimming av seil og manøvrering. Så kan langturer til fjerne strøk være et mål litt lengre fremme. Noe å strekke seg mot. Poenget er bare at du må lære deg å krabbe, før du kan begynne å gå. Lykke til i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 ... hvor starta dere før dere startet på det åpene havet? satt dere som læregutt i en bått i 40 år før dere tørte å dra ut aleiene kan virke son at man ikke kan lære seg å takle hardt vær. det er bare de som er over 50 år gamle. kan ikke en ung man lære seg å seile? jeg tror man lærer av å strekke grensene. risekoen vil jo alti være der. nei. risikoen vil ikke alltid være der, og man kan helt utmerket lære seg å seile uten å tøye noen grenser som helst. spørsmålet blir vel heller hvorfor i all verden du insisterer på å gjøre alt på en gang? og hvorfor tror du det tar 40 år å lære det grunnleggende? hvis du er sånn nogenlunde oppegående og målrettet kan du ta til deg mye på en sesong eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Velkommen hit til BP, og god tur. Jeg beundrer deg og drømmen din. En tidsramme på 1-2 års forberedelser høres ut som en gjennomtenkt idè. Hold deg til planen din før fornuft og forpliktelser hindrer deg/dere. Bare sørg for å øv deg godt, som nevnt tidligere i tråden. Lag gjerne en prosjekt-tråd om båtkjøp, forberedelser osv. Vi er meget glad i bilder. hehehe Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Sofaseileren Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 1329667070[/url]' post='1253836']Meg bekjent er det også Vegaer som har forsvunnet eller/og sunket, meg jeg vil også kunne seile langt med en god Vega selv om denne båten ikke vil være mitt førstevalg i denne årsklassen. Ikke missforså, jeg ønsker ikke å påstå at Vegaen er perfekt. Jeg kjenner også til flere Vegaer som har havarert. Men av disse er ikke jeg kjent med at det skyldtes forhold med båten, heller uheldige omstendigheter eller Svikt hos mannskap. Vet du om forlis som kan relateres til båtens egenskaper? Man bør jo også ta med her at Vegaen er blant de mest solgte seilbåtene i verden, og at svært mange av dem har vært anvendt til langseilas med ung besetning. Det gjør jo også noe med statistikken... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Jeg har en 31 fot Hanse 312 2004 modell, som jeg har planer om å både dra til Nordnorge med og krysse Nordsjøen (Shetland og Danmark) med etter hvert (den har god nok plass og komfort for 2 personer). Men etter hvert som jeg har begynt å få litt erfaring med den, så føler/frykter jeg at masta er alt for myk. Det er jo brøkdels rigg, og den er laget med trimmmuligheter bakover, og det er stort utslag å hente, masta blir skikkelig krummet i toppen. Og når jeg justerte riggen i høst, så så jeg at jeg kan bøye mye sidelengs også. Nå er riggen vinterslapp , og tar jeg tak og rister hardt i undervantet, så 'dingler' og bukter og rister hele masta. Jeg blir da litt bekymret for om dette er en mast best egnet for regatta, og ikke for hardtværs seiling. Har vært ute i liten kuling med full seilføring, og da ble le undervant så slakt at jeg så det var slapt og hang og slang (det var derfor jeg begynte på justeringen i høst). Båten er jo klasse A men ønsker ikke å oppleve mastehavari, og er derfor usikker på om båten er egnet for slik 'langtur' likevell Har aldri hatt andre seilbåter, så er usikker på hva som er normalt, men masta mi er ihvertfall langt mykere og fleksibel enn det jeg hadde trodd den skulle være.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Iwrig2 Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Masten din er mer enn god nok, det er vant og stag som holder den oppe. Dersom le vant "henger og slenger" har du satt riggen din for løst. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Her står det litt grunnleggande om riggtrim: www.batliv.com/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTUzNTcx [PDF] Redigert 23.Februar.2012 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) vil heller prøve å oppleve en drøm. en å ikke prøve!! Hold på drømmen din og ikke la deg vippe av pinnen fordi noen mener at du ikke er kompetent nok til dette. Kunnskapen du høster fram til avreisedato (hold denne datoen for deg selv) og turene du får med deg i din båt, kan etter vært være nok til å slippe taket i fastlandet. Og det er kun deg selv som kan avgjøre om tidspunktet er inne. Ingen herfra BP kjenner deg godt nok til å heve pekefingeren mot deg... Og nå får jeg sikkert noen slag på pukkelen for mine kommende utsagn, men denne tykkhudede fysaken tåler ennå noen sjøslag... De fleste som seiler idag og har seiling som hobby i Andedammen har også begynt et sted. Og dess eldre man blir dess verre blir det å ta skrittet å slippe taket i fastlandets trygge arena. En av grunnene til at jeg rådet deg til å holde deg til avreisedato og ikke begynne med å utsette denne fordi du ikke har fått alt i orden ombord. Gjør en dette blir en fort 40-50 år før en muligens våger seg ut på havet. Og da helst med båten lastet helt opp med "sikkerhetsfaktorer", men slik har samfunnet utviklet seg og da er det bare å ta dette til etterretning. Hva du selv velger er opp til deg Ser jo at du idag disponerer en maxi77 så hvorfor denne tråden begynner å handle om Vegaene kan en stusse over. Muligens dette kommer av at mange ikke leser alt som er skrevet i tråden din og bare tar utgangspunkt i siste innlegg. Fenomenet er velkjent her på BP noe en bare må venne seg til. Som en annen nevnte ovenfor er seilingen en kunst som fort kan bli til en permanent livsstil og da er en hekta på dette resten av livet. Og hvorfor skulle en avvikle noe som er både lærerikt og hyggelig med mange minner en sjelden glemmer. I disse dager er jeg selv i ferd med å ta over en "ny" båt slik at jeg kan fortsette med galskapen som irriterer så mange på fastlandet. Jeg skrev i denne tråden at nok er nok, men det gikk ikke mange dagene før jeg var igang igjen fra mitt nye utgangspunkt på Cyprus. Velkommen etter Redigert 23.Februar.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Erik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Masten din er mer enn god nok, det er vant og stag som holder den oppe. Dersom le vant "henger og slenger" har du satt riggen din for løst. Det var vel egentlig det som var konklusjonen sist også, men jeg synesselve masta burde vært stivere i seg selv Her står det litt grunnleggande om riggtrim: www.batliv.com/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTUzNTcx [PDF] Tøfft Jeg skrev i denne tråden at nok er nok Der skriver du : 18 – 20 timer fra Stadlandet varslet Sebi om at masta holdt på å gå av ved salingshornet Hvordan ser/oppdager du dette ? Altså tidsnok til å redde det før det faktisk går galt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Hvordan ser/oppdager du dette ? Altså tidsnok til å redde det før det faktisk går galt. Ganske enkelt ved å følge med hva som skjer ombord. Masten var av tre og kraftig bygd - 15.5 meter høy fra dekk - og stepped direkte på kjølen, men hul inni. Bommen også av tre og 6 meter lang. Salingshornet i kraftig aluminium. Seilføring med et rev inne i storen og nedre fokk fra hornet og ned, fult utslått. Bølgehøyde ca. 2 meter, men skarpe. Laber bris, 8 m/s fra WSW og økende til WNW. 6-7 timer tidligere da Admiralen hadde vakt og jeg lå i min dypeste søvn vekker hun meg og forteller at da hun bautet ble begge nedre vant slakke og hun syntes at dette var i meste laget. Jeg kom meg opp og fram på dekk og kunne konstatere at her var ikke alt som det burde være. Toppvantene var ok og stramme. Ba henne baute igjen og slakken ble overført til BB side. Fant fram verktøy og begynte å stramme opp disse. Bautet og tok SB side. Det var ikke mye igjen å skru på fiskene. Vi ble enige om å følge godt med de neste timene av natta. Gikk til køys igjen og ved frokost var vantene like slakke som tidligere. Bølgene medførte til at det var mye liv der oppe ved hornet. Tok kikkerten og i dagslyset så jeg at hornet var dradd nedover et par tommer i festet og at dette kunne skyldes tretthet i materialet. Vi la delvis bi og jeg byttet ut fokken med stormfokk i eget stag. Fikk ned fokken og begynte å fire storen hvor ca. 1.5 meter av denne var over hornet. Et stykke før dette skulle passere hornet stopper firingen helt opp og det henger bom fast. Ikke oppover eller nedover ville dette komme. Og nå hang storen slakt og slo ganske mye så her var det bare en ting å gjøre å få stoppet dette ved å løsne det fra bommen og få surret dette til masten så godt dette lot seg gjøre. Heldigvis hadde vi vært forutseende nok til å montere doble fall til storen så vi fikk opp en eldre fokk på bommen og strammet dette godt til. Vantene ble strammet opp med tau og vi vente kursen innover mot Norge etter en bedre frokost. Resten er historie Altså ganske enkelt ved å følge med hva som skjer ombord til enhver tid, men på en behagelig måte uten å stresse for mye. Redigert 23.Februar.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
S/Y Emma Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Her er forresten ein veldig underholdande blogg med tre karar på "heisatur" til Karibia i ein Albin Vega. God humor og godt humør! http://www.havfrilla.com/ Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 For spesielt interesserte viser bildene skaden ved salingshornet etter at masten kom på land. Var nok bare en utsettelse på det som kunne ha skjedd. SB side. BB side. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kristian_H Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Var treet i masten vått, jawik? eller var det bare mer press enn det tålte?. Når det kommer til mast så er vel de nye mastene noe tynnere og en del lettere enn de som er på eldre båter, dette fører jo selvfølgelig med seg både fordeler og ulemper. Den største fordelen er jo at jo lettere masten er jo mer stabil blir båten, båten slenger mye mindre i bølgene hvis det er mindre vekt i toppen av masten. Derfor fører en karbonrigg med seg mange slike fordeler, jeg har karbon og den er omtrent 50% lettere de øverste meterne og hele riggen er 35% lettere enn tilsvarende rigg i aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Har aldri hatt andre seilbåter, så er usikker på hva som er normalt, men masta mi er ihvertfall langt mykere og fleksibel enn det jeg hadde trodd den skulle være.... Som andre skriver her så er det ikke noe i veien med masta di, annet enn at den kanskje er satt for løst. Hvis du skal på langtur er det vedlikeholdet som først og fremst teller, og at riggtrimmen ikke er helt «off», selvfølgelig. Nå er det jo ikke akkurat sånn at alle seilbåtbproduentene overdimensjonerer alt av utryr og rigg, men stort sett kan man gå utifra at båten tåler mye mer enn mannskapet. Noe av poenget med en brøkdelsrigg er at den skal være bøyelig, for å kunne flate ut seilet i mye vind med blant annet akterstaget. Det fins nok de som vil hevde at en «gammeldags» masthead-rigg er enda mer bombesikker, men jeg vil påstå det ikke hjelper mye om vedlikeholdet ikke har vært bra og den er trimmet feil. Ta en kikk på vingene neste gang du er ute å flyr i litt turbulens. De bøyer seg tydelig de også, og er konstruert slik for maksimal styrke. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Var treet i masten vått, jawik? eller var det bare mer press enn det tålte?. Ikke godt å si da været var nokså bra med lite nedbør. Og da jeg var oppe i maste i Måløy 2 dager senere og kuttet seilet løst var det tørt. Forøvrig var det en liten skru som hadde skrudd seg ut av masteskinna som stoppet seilet. Bildene er tatt våren etter da masta kom i land og da var dette område ganske vått noe bildene også viser. Masta veide i nærheten av 200+ kilo, men dette ga da også en fin balanse i skuta på 16 tonn som stort sett seilte stabilt med litt trim i seilene. Rorvakta der ombord hadde ikke så mye annet å gjøre enn å lese ei bok og titte opp av og til og korrigere litt med fingeren på rattet. Autopiloten fikk hvile. Aluminium og karbon er jo ønskelig, men da på nyere konstruksjoner. Sebi var konstruert med tremast for øye. Gammel dame ser du Og hun ble heller ikke helt den samme etter overgang til aluminiumsmast. Men dette var en periode hvor hun ville fått ny hovedmast og en mesan bare hun hadde holdt seg i ro litt til. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kristian_H Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 enig i det, det med vekt på mast var mere ment til de tidligere i tråden. En gammel trebåt med svart karbonrigg hadde nok vært litt av et syn, og er noe jeg enda ikke har sett hadde nok ikke hatt noen betenkligheter med å ta båten din ut på langtur, regner med at de 16 tonnene tåler bølger bedre enn mine 7 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Det skulle jeg også ønsket å se. Gammel dame med karbon Har jo seilt en del med karbon, men dette har vært i havgående regattamaskiner av litt størrelse og med nyrebelte på meg. Sebi (45+ fot) var langkjølt med ca.4 tonn blyvekt og bølgene var som - ja bølger. Hun enset dem knapt nok og seilte som en svane så lenge vi behandlet henne pent. Og 12 knop var ikke ukjent for henne. En liten indikasjon på skroget der hun henger. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.