Jump to content

Hvordan slipe ned stempelringer

Retox_93

Recommended Posts

Tapper på stempelet er på totaktere, for at åpningen på ringen ikke skal vandre bort og huke seg i portåpningen i sylinderen. Firetaktere har ikke dette (problemet)

Hvis stempelringene er for brede for sporet, må du skaffe riktige ringer eller dreie breiere spor i stemplene. Men da må du sjekke hvilken tolleranse sporet skal ha i forhold til ringene. Den enkleste er å skaffe korrekte ringer.

Litt forsiktig jobbing med vinkelsliper og fil bort gradene etterpå så bør det gå bra...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Nei, nei. Du må justere ring-gap ved først å måle ringene. Da setter du ringen i sylinderen og måler med bladsøker. Så tar du ut ringen og filer til ønsket klaring, og måler med bladsøker på nytt. Dette tar ikke lang tid. Pass på å fjerne grader til slutt. Jeg regner med at allt er rengjort, og at sylinderene er honet før du begynner med ring-gap. Rengjøring av ring-sporene er viktig, disse kan du skrape rene med enden på en stempelring. Vet ikke hvordan det er på denne, men på nyere motorer er det forskjell på ringene og de kan ha en overside og en underside. Lykke til :flag_bp:

Godt og se at DieselDahl kom på banen med riktige svar hær.Vinkelsliper og annet ulumskheter har ikke noe hær og gjøre.Spesielt fordi de er lett og ta for mye,men også på grunn av varmgang og ødelegging av herding i ringen som resultat.

Stempelet kan du godt rengjøre forsiktig med smergel papir,men da skal du pusse rundt stempelet og IKKE opp og ned.Dette for at stripene etter smergelpapiret samler en liten oljefilm som hjelper og smøre imellom stempel og sylinder i ettertid.

Jæ bara lurær litt nå..... :wflag:

Når jeg ser stemplene dine, så ligner de veldig på ting jeg har rota med før i tia. Er det mulig at det er sporene som er problemet og ikke ringene?

Går gapet helt sammen slik ringene står nå?

Nå har jeg skrudd både nytt og gammelt og aldri opplevd at ringene må slipes, men at sporet må renses, freses opp eller løses opp.

:thumbsup: Du svarer nesten det samme som meg.

Hvis det er gap i ringene, så er sporet rustet og blitt for grunt. Det er faktisk helt håpløst å foreslå sliping av ringene. De er laget av hardt jfærstål og vil heller brekke enn å bli slipt.

Varmgangen i sliping vil ødelegge fjærene.

Har dere lest hele tråden? TS spesifiserer etterhvert at ringene ikke er for store for sporet, men har for stor diameter, hvilket var veldig uklart i første post. Det er ganske vanlig å slipe stempelringer. Google "piston ring end gap" f.eks.

Ellers har DieselDahl oppsummert prosedyren.

Edit: Tror jeg heller hadde brukt tiden det tar, for å ha full kontroll. Er fort gjort at det bærer feil avsted med elektrisk verktøy. Slikt arbeid er jo også ren terapi for sjelen.... :thumbsup:

Redigert av Nonsense (see edit history)
Stempelringene har for stor diameter... det ser vi.
Ser og ser... Slik stemplene ligger ser det helt normalt ut. Stempelfjørene SKAL være større enn stempelet før de settes ned i sylindrene. Det er der spennet mot sylinderveggen kommer fra.

På gamle motorer er det slett ikke uvanlig at lengden på stempelfjørene må tilpasses. Stempelfjøren settes i sylinderen og gapet mellom endene måles. Aner ikke hva dette målet skal være på denne motoren men avstand SKAL der være. Om stempelfjørene passer AKKURAT nede i sylinderen uten klaring mellom endene vil de kile seg fast når motoren blir drifts varm. Ikke helt uvanlig på nyoverhalte semidiesler det der...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...