Retox_93 Startet 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2012 Såm tittelen sier. Hvordan slipe ned stempelringene? De er litt for brede og må slipe de ca 1 mm på vær side. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Nei nei. Kjøpe rektig ringer er eneste mulighet. Er de for tykke til å passe inn i sporet på stempelet? Eller er det som du sier: for breie?? Du har tappen (Er vell sånn på 4takt også?) som holder ringen på plass på rett sted? Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Honduras Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Tapper på stempelet er på totaktere, for at åpningen på ringen ikke skal vandre bort og huke seg i portåpningen i sylinderen. Firetaktere har ikke dette (problemet) Hvis stempelringene er for brede for sporet, må du skaffe riktige ringer eller dreie breiere spor i stemplene. Men da må du sjekke hvilken tolleranse sporet skal ha i forhold til ringene. Den enkleste er å skaffe korrekte ringer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Nonsense Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Er ringen for stor for sporet i stempelet eller for stor for sylinderen? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Si meg Jadal. Hvordan få tak i helt presis riktige stempelringer uten at det skal koste en formue.. de ekke for store for sporet, men rundt . motoren er rundt 90 år gammel, så orginale får e ikke tak i Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 må slipe noen få mm på vær av de 12 ringene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Litt forsiktig jobbing med vinkelsliper og fil bort gradene etterpå så bør det gå bra... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Nonsense Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Det er vanlig å måle ringens størrelse ift. sylinder. Ringen kan files, enten med ett apparat eller med håndfil og litt nøyaktighet, og gjerne ett mothold slik at det er lettere å beholde riktig vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Hvordan er det med "slitekanten" i sylinderløpet (oppe og nede der ringene vender)? Den bør hones vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 ville prøvd med en dremel jeg retox. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Retox_93 Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Dremmer er nok ikke så dumt Pettern.. Håndfil kommer til å ta flere timer! etterså det er nesten ingen av de 12 ringene som passer. Skal hone begge sylindrene litt.. Kan man pusse stemplet med f.eks 1500 sandpapir bare får å få det rent for rust og smuss? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Hva med benksliper med tynt blad ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Nei, nei. Du må justere ring-gap ved først å måle ringene. Da setter du ringen i sylinderen og måler med bladsøker. Så tar du ut ringen og filer til ønsket klaring, og måler med bladsøker på nytt. Dette tar ikke lang tid. Pass på å fjerne grader til slutt. Jeg regner med at allt er rengjort, og at sylinderene er honet før du begynner med ring-gap. Rengjøring av ring-sporene er viktig, disse kan du skrape rene med enden på en stempelring. Vet ikke hvordan det er på denne, men på nyere motorer er det forskjell på ringene og de kan ha en overside og en underside. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Godt og se at DieselDahl kom på banen med riktige svar hær.Vinkelsliper og annet ulumskheter har ikke noe hær og gjøre.Spesielt fordi de er lett og ta for mye,men også på grunn av varmgang og ødelegging av herding i ringen som resultat. Stempelet kan du godt rengjøre forsiktig med smergel papir,men da skal du pusse rundt stempelet og IKKE opp og ned.Dette for at stripene etter smergelpapiret samler en liten oljefilm som hjelper og smøre imellom stempel og sylinder i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 takk far et bra svar! Skal hone med biltema settet far a fjerne rusten i syl. Bruker likegreit denne tråden til noe annet. Når e skal montere veiv lagrene, hva er viktig å huske på? Hva slags fett skal e bruke Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Bruk vanlig motorolje! Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Miss Amalie Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Jæ bara lurær litt nå..... Når jeg ser stemplene dine, så ligner de veldig på ting jeg har rota med før i tia. Er det mulig at det er sporene som er problemet og ikke ringene? Går gapet helt sammen slik ringene står nå? Nå har jeg skrudd både nytt og gammelt og aldri opplevd at ringene må slipes, men at sporet må renses, freses opp eller løses opp. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Eg trur mange ikkje ser problemet her. Får man ikkje ringer, så får man ikkje ringer. Men eg ville heller gått for utvide spor i stempelet. Trur eg. Gap er det siste du treng å ta. Eg bruker grønn eller brun 3M matte, type gryteskrubb, til å rense stempel Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Miss Amalie Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Du svarer nesten det samme som meg. Hvis det er gap i ringene, så er sporet rustet og blitt for grunt. Det er faktisk helt håpløst å foreslå sliping av ringene. De er laget av hardt jfærstål og vil heller brekke enn å bli slipt. Varmgangen i sliping vil ødelegge fjærene. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
hanto1 Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Forandre på stempelet ikke ringene. Stempelet kan settes i benk slik at du får full kontroll over hva du gjør. Antar at det er godt med gods på stempelet. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Har dere lest hele tråden? TS spesifiserer etterhvert at ringene ikke er for store for sporet, men har for stor diameter, hvilket var veldig uklart i første post. Det er ganske vanlig å slipe stempelringer. Google "piston ring end gap" f.eks. Ellers har DieselDahl oppsummert prosedyren. Edit: Tror jeg heller hadde brukt tiden det tar, for å ha full kontroll. Er fort gjort at det bærer feil avsted med elektrisk verktøy. Slikt arbeid er jo også ren terapi for sjelen.... Redigert 14.Februar.2012 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Ja det var litt uklart til å begynne med. Før ringene tilpasses er det kanskje lurt å kontrollere sylinderen der hvor denne blir brukt som måleverktøy/der hvor ringene går. En mikrometerstav får du kanskje låne av noen. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Stempelringene har for stor diameter... det ser vi. Men det står veldig lite om hvor stort gapet er. ??? Hvis gapet er stort er ringene slett ikke for store men sporet for grunt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Stempelringene har for stor diameter... det ser vi.Ser og ser... Slik stemplene ligger ser det helt normalt ut. Stempelfjørene SKAL være større enn stempelet før de settes ned i sylindrene. Det er der spennet mot sylinderveggen kommer fra. På gamle motorer er det slett ikke uvanlig at lengden på stempelfjørene må tilpasses. Stempelfjøren settes i sylinderen og gapet mellom endene måles. Aner ikke hva dette målet skal være på denne motoren men avstand SKAL der være. Om stempelfjørene passer AKKURAT nede i sylinderen uten klaring mellom endene vil de kile seg fast når motoren blir drifts varm. Ikke helt uvanlig på nyoverhalte semidiesler det der... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
lnjk Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Vi legger kanskje ulike forutsettinger til grunn når vi svarer. Jeg leser det slik av første innlegg at man ikke har gap men derimot et par mm overmål på omkrets. Og så forutsetter jeg at høyde og tykkelse på ring er korrekt iht ringspor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.