Jump to content

Teakdekk på veteran-seilbåt: Hva er best konserveringsmåte?


SIR DAY

Recommended Posts

fordekk.jpg

 

Tiden nærmer seg å hente en nyrestaurert seilbåt fra 1965, bygd i mahogny og med også totalrestaurert teakdekk.

 

Har lest flere innlegg her om teak, og jeg har flere innvendinger/realiteter jeg må forholde meg til:

-teakdekket er fra 1965, noe er byttet ut, plugger skiftet, den er nynatet.

-den har vært i ferskvannshavet Vänern de siste 20 åra, derav de siste 4 år på land i en plastikkhall.

-jeg vil ikke ha glatt dekk, lakkering er derfor utelukka, og olje på dekk; tja litt skeptisk; har jeg grunn til å være det?

 

Min plan var å ta med meg noen kilo med havsalt, lage meg en lake og så mette alt dette tørre med denne før båten sjøsettes.

(For uvitende: Både teak og mahogny råtner fort i ferskvann, og jeg vil ikke at frisk seiling over Vänern på hentetur skal sette denne prosessen igang!)

 

Jeg har lest om luting for å holde teaken lys, men bakdelene der liker jeg ikke (svekker treverket har jeg lest)

 

Så summa summarium: Jeg tar med "salt til havet", - om jeg ikke får noen gode velbegrunnede frarådinger/andre anbefalinger.

 

 

Slik ser herligheten ut nå: (...er det rart at jeg gleder meg!!? :sailing: )

 

fordekk2.jpg

 

...og jeg tror nok det kan bli en del slike stemninger fremover!! :cool:

_frisk_seilas.jpg

 

(Folkbåt er kjent for å krenge mye, og denne "konverterte folkebåten" har enda mer seil )

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

lano2: Takker for tips, sjekket ut produktet. Dette ser så farlig ut at jeg vil holde det på lang avstand!! >>Produktdatablad... :giggle:

 

Etter å ha guggla litt på forskjellige språk opplever jeg følgende:

 

-de fleste som anbefaler å smøre inn med remedier, er representanter/selgere for slike midler

-"fagfolk"/erfarne eiere av teak-problematikk osv. de anbefaler saltvann, saltvann og saltvann...

 

Så, her blir det smugling av så store saltmengder at Vänern også blir "salt hav" :giggle:

 

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Jeg støtter Bliss. Dog ville jeg et par ganger i året vætet dekket skikkelig og skrubbet forsiktig på tvers av trefibrene med myk børste.

 

Jeg tester Golden Teak for første gang i år. NordWest anbefaler det, og har brukt det i mange år. Kommer tilbake med erfaringer etterhvert. Kan ikke siannet enn at jeg er spent på vedlikeholdsbehovet

 

Boracol hindrer sopp i teaken

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Boracol er bsolutt å anbefale. Vil du h en kunstig farge på teaken bruker du Bittelitens forslag. Ville aldri hatt et teakdekk som fikk en slik farge. Men det er selvsagt en smaksak.

Men olje dekket? Det gjorde jeg på noe små flater etter en båtbyggers anbefaling. Helt greit når man har kalesje ver men aldri ute i det fri. La dekket forbli grått.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Teakdekket vil uansett bli eksponert for ferskvann, med mindre du skal ha båten innendørs hver gang det regner.

 

Som andre vil jeg anbefale det fargeløse og tyntflytende Boracol. Det er etter min erfaring et mildt middel, og påføres en til to ganger i sesongen.

 

Noe annet enn Boracol ville jeg ikke brukt på et nyrestaurert dekk. Skulle dekket senere blir møkkete av fforurensning eller annet (om båten f.eks ligger i nærheten av motorvei) kan en mild grønnsåpevask anbefales.

Link to post

For all del ikke bruk noe annet enn saltvann, hvis det er mulig. Der støtter jeg deg 100% .

 

Boracol gjør teaken litt mer porøs enn Gori 22, derfor har jeg gått over til dette stoffet på "vanskelige" flekker.

Da sprekker ikke teaken så lett.

 

Edit:

http://www.dyrup.dk/gori/produkter/grundere/gori%2022.aspx

 

Har aldri sett Gori 22 i norske butikker, men i Danmark så selges det overalt. ( F.eks i Skagen, på den trelast butikken i nærheten av Super Brugsen )

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post

Jeg er på jakt etter en overflatebehandling på teak som er minst mulig synlig, dvs vi foretrekke grå teak. Det er i cockpiten hvor vi fikk nye teak for ca 2 år siden. Vi "lever" mest der, men fett, f.eks ostesmuler setter flekker blir der lenge. De fleste produktene på markedet som vi har sett gjør teaken brun og over tid, helt mørk. Takker for gode forslag

Link to post

Etter å ha studert nesten alle sidene Google kunne finne om dette emnet er jeg blitt "Professor i teaksalting" og "Ambassador de Salte" :giggle: :giggle:

 

Har fått med meg følgende høydepunkter når det gjelder teakdekk på båter:


  •  
  • -mange stoffer bryter ned den naturlige, preservative oljen og strukturen i teak
  • -begynner man med noen "remedier" - man bare fortsette, man blir slave av teaken
  • -aldri blekemidler. Din beste hjelper er SOLEN
  • -salt tar knekken på alt levende som lever av teak ovenfor 30 breddegrad
  • -salt beholder noe av fuktigheten i treverket, slik at det ikke så lett tørker ut og sprekker (...alle som har vært på langtur vet hvor klamme klærne føles etter å ha blitt vasket i havet..)
  • -ett salt og solbearbeida teakdekk gir deg best fotgrep, også når det er vått
  • -saltet angriper ikke natingen, slik enkelte oljer kan gjøre
  • -ved regnvær kan det være smart å strø grovt salt på dekk (!!!!!)
  • -salt er (ved normal bruk) ufarlig for mennesker og skader ikke miljøet (de fleste andre stoffer jeg har lest om foreskriver lettere/tyngre verneutstyr)
  • -riktig farge på teakdekk på sjøen er grått!!! (..alt annet er 'stue'..) :giggle:

 

Så godt folk, det er bare å spare på saltet til egget, margaritaen og tequilaen.

Drit i holka, spar saltet til sommeren, og du får fint dekk på båten.

Alle insinuasjoner om at dette er skrevet pga mine eierinteresser hos en saltleverandør er grunnløse.

 

:cheers::sailing: :sailing: :sailing: :sailing:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

^^^Las det i ett av forumssvarene om en som gjorde det. Kanskje ikke så dumt dersom man blir borte en stund, treet tørker opp, og det kommer regn?! :giggle::yesnod:

 

Tror nok det blir ei greie jeg kommer til å slurve med :lol:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Har du noen dokumentasjon på dette med salt?

 

Dette søket på Google gir 114.000 treff.

Man trenger ikke lese så mange, eller være rakettforsker, for å finne ut essensen av en del brukererfaringer og anbefalinger som jeg har beskrevet over.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Høres ut som oppskriften på en spekebåt. :rolleyes:

 

Litt usikker på hva som skjer med lakkerte flater som dollbordet til trådstarter, samt mulige korrosjonstrøbbel på annet utstyr når saltet renner av og legger seg der man kanskje ikke ønsker det.

 

I mine år som trebåteier var i alle fall tanken å få spylt av saltet etter en frisk seilas, for å hindre at saltkrystallene tok lakken. Men det er kanskje alltid sånn at det som er godt for noe, er galt for annet.

Link to post

Salt kan være noe hissig mot lakk ja.. Men konserveringsmessig er salt bra for trevirke og har blitt brukt som impregnering i mange hundre år :thumbsup: Det var ikke uvanlig at man på gamle skøyter fylte opp med grovsalt mellom garneringen og huden. Etter hvert som saltet sank fylte man på mer. Slike skøyter råtner ikke så fort, men det er klart en fordel om det er blitt brukt trenagler i steden for skipsspiker. For eksempel i den gamle melkeruta Hundvaag-1 fylte vi på hele to tonn med grovsalt da den ble restaurert på 90-tallet. Dette fordi skøyta hadde blitt saltet opprinnelig og med tanke på framtidig bevaring.

 

Så støtter den tanken med å salte teakdekket, selv om det finnes produkter som bevarer den lyse gråfargen og samtidig imregnerer. Hvorfor ikke bruke noe som er naturlig i steden for å kaste vekk pengene på noe som ikke nødvendigvis gjør jobben bedre?

Link to post

Driver med omnating av dekket mitt om dagen, tidligere eier var glad i Golden Teaksaler og dette har gjort at dekket er mørkt og gul/grønt. Mulig dette er bra med tanke på holbarheten, men det gir langt fra noe naturlig utseende.

Når dekket nå blir slipt blir det kun lett vask og Boracol for min del og håper med dette at jeg får et pent lyst og grått dekk i løpet av sommeren!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...