BlizzWave Startet 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2012 (redigert) Hei. Jeg kjøpte meg en Scand Classic 25 rett før sommeren i fjor. Den ble flittig brukt hele sommeren, men planen min var å renovere hele uteplassen. Båten står for tiden i Søgne. Renoveringen blir gjort i et hus i nærheten. Deadline for dette prosjektet er satt til 1 Juni 2012. To be done: * Ny dørk * Ny sitteplasser (bak og foran) * Nye dører * Fikse varmeapperat * Ute med dieseltanker for sjekk og rens. * Oppdatere/ reparere elektro * Løfte motor for reparasjon av oljelekkasje * Nye motorlabber * Reparere brakett til dynamo, denne er knekt i den ene siden. * Oppgrader til hydraulisk styring. * Ny kalesje * Nytt anlegg. Ikke noe store saker, men lyd blir det. Jeg startet arbeidet rundt den 20 Januar i år. Da var det tur opp til Maritim i Arendal for å kjøpe materialer. Teakfiner, Dørklaminat og diverse teakstaver/ lister. Utgangspunkt: Før tur til Maritim: Jeg er så heldig å få låne et helt hus til å gjøre renoveringen av båten. Huset skal pusses opp, men ikke før etter sommer 2012. Hele uteplassen er strødd utover gulvet. Jeg begynte med merking av de forskjellige delene slik at jeg kunne holde styr på de. Så ble alt tegnet rough inn i SketchUp. Så tegnet jeg inne en teak-plate i SketchUp så var det bare å begynne å plassere platene der de passet. Min plan er å bruke så lite skruer som overhodet mulig. Så det blir frest spor inn i platene slik at de må presses sammen. Men før jeg kunne begynne med fresing så måtte jeg lage et fresebord for å kunne montere håndoverfres. Skal sies at jeg har veldig lite erfaring med håndoverfreser, men Youtube var til stor hjelp her. Pluss jeg har 2 CNC freses hjemme. Jeg har ikke veldig mange bilder av selve tilkappingen av platene eller fresingen, men har hvertfall et. Her blir sitteplassene limt med 100kg press. Resultat etter liming. Listing var utrolig pirkete. Måtte til med dykkert-spiker her. Kostet skjorta! 1500kr for syrefaste dykkerter. Hvis noen trenger noen få så er det bare å si i fra. Men her kan dere se det ferdig resultatet før lakking. Sideplater og kutting av dørk ferdig. Brukte en av mine freser til å lage mal til håndoverfresen til å frese ut dørkbeslagene. Meningen var å få de HELT flush. Mitt opp i alt dette har jeg også fått løftet opp motor for å fikse oljelekkasje. Her måtte jeg lage en spesiell rigg for å kunne talje motor opp. Laget også et lite løfte-åk til motoren for å få den rett opp. Byttet fødepumpen. Byttet pakning på bunnpanne. Byttet simmerring på reimhjul. Da motoren var oppe byttet jeg også motorlabber. De gamle var knallharde. Motoren er ikke rettet inn enda og holder på å få laget nytt reimhjul. Glideflaten på reimhjulet har et lite spor i seg og jeg er redd for at dette sporet kommer til å ødelegge simmeringen. Og slik står jeg nå. Lakking til helgen :) Redigert 28.Februar.2012 av BlizzWave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Ser veldig bra ut Gleder meg til fortsettelsen Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Spændende projekt, ser fint ud, glæder mig til at følge med Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
Snip-Helga Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Ser väldigt bra ut detta. Vi köpte också vår Scand 25 förra sommaren och just nu håller jag på att avsluta arbetet med att montera in nya sittplatser på uteplatsen. Har inte tillgång till fräs, så det blir inte lika avancerat som ditt bygge. Nu väntar installation av gasol och renskrapning av botten. Hinner säkert komma på fler småsaker som skall fixas innan det är dags för sjösättning. Sitér dette innlegget Link to post
BlizzWave Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 1 Strøk med lakk påført. Kassene/ sitteplassene skal oljes innvendig. Dørk ferdig. Kantene er pusset slik at de ikke fungerer som barberblad mot bare føtter. Alle dørkbeslag frest ned og montert. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Bærre lekkert Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Blir kjempebra dette. Misunnelseverdig stor boltreplass du har. Hvilken type lakk bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Prøv og konstruer et stigetrinn slik at du slipper å tråkke på putene når du skal gå i land eller ombord.Jeg har hatt Scand Cassic i 8-9 år,men hadde det alltid vondt når jeg måtte tråkke på putene.Forøvrig en likandes båt ! Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
BlizzWave Svart 6.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Gutek der sa du noe! Merket dette problemet forrige sommer, men hadde glemt det igjen. Føler du må tryne for å komme greit ombord i båten. Skal se om jeg kan finne på noe angående stegtrinn eller lignende. Dagen Update: 2 Strøk med lakk påført. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Ikke så enkelt det der med stigtrinn, prøvd å finne på no glupt som samtidig ikke er i veien, men har ikke kommet opp med noe ennå. Vi legger en ren og pen Velkommen ombord matte fra Seasea på puta som vender mot brygge ved ombordstigning, og det funker forsåvidt greit Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Flott arbeide. Hvor kjøpte du dykkertene? Hvilken dim? Skal snart begynne og liste mine dørkplater og den største er ikke rett men buet. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
RSL Svart 6.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2012 Virkelig flott håndverk du legger den i skuta. :) Jeg hadde selv en "classic" i noen år og en av de mest praktiske tingene jeg laget til den, var "hanskerom" på dashen. Ikke sikkert det er så lett å se på bildene, men de var veldig praktiske til å lagre småting i og gjorde at jeg hadde en større vannrett flate foran meg når sjøen var rolig eller om vi lå i ro. Lokket over døra, passet selvfølgelig perfekt oppå den ene eller den andre siden, eller den kunne henges opp i et par korker på midten for å lage en hel vannrett flate i hele dashens bredde. Jeg var litt usikker på om det var noen bakdeler ved løsningen, men i de to årene vi hadde denne løsningen var det bare fordeler å legge merke til.... jeg håper det jeg forklarer synes godt nok på bildene under. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
BlizzWave Svart 7.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Blir kjempebra dette. Misunnelseverdig stor boltreplass du har. Hvilken type lakk bruker du? Bruker Epifanes Teak Lakk. Sitér dette innlegget Link to post
BlizzWave Svart 8.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 (redigert) Fikk en pakke fra kina i dag. 20stk A4 IP67 knapper/ brytere. Når de blir aktivert lyser ringen rødt rundt selve knappen. Her skal CNC fresen jobbe litt. Blir å graver og frese hull i en spesiell laminert plastplate. Redigert 8.Mars.2012 av BlizzWave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Ser bra ut dette! Selv om jeg ikke er noe stor snekke-fantast, synes jeg Scand generelt lager(laget) fine båter! Følger med videre! :) Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
BlizzWave Svart 8.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Båten mangler en skikkelig Scand logo på utsiden. Laget meg likegodt en logo i teak. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Ja. Så du hadde tilgang til CNC-fres. For dette har du ikke gjort med tollekniv..... Kjempeflott! Sitér dette innlegget Link to post
BlizzWave Svart 8.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Tollekniv faktisk. Ser bare for meg resultatet nå. Har 2 freser selv. En mini cnc-fres som ikke klarer hardere enn alu og en manuell (skal bli cnc-styrt når jeg får tid) fres for hardere ting. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Hmm.. Litt..misunnelig nu.. Knallfin jobb! Sitér dette innlegget Link to post
BlizzWave Svart 10.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 (redigert) Siden uteplassinnredning er tatt ut fra båten fant jeg ut det var en god ide å ta ut dieseltankene for inspeksjon. Dette viste seg å være veldig lurt. Det var masse "digg" inni tankene. Sand, vann, metallspon og litt slam. Men det verste var 2 små hull i hver tank. Så da ble tankene vasket innvendig med høytrykksteamer. Spylte tankene til ble gullende rent innvendig. Blir nok litt sveising i morgen. Tank 1 Tank 2 Reimhjulet som hadde et slitasjespor ble reparert med en tynn foring. Presspasning med loctite 643. Det burde holde. Tror ikke hjulet er svekket så veldig av denne modden. Og tilslutt, lag nr 4 med lakk påført. 5 lag i morgen. Redigert 10.Mars.2012 av BlizzWave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BlizzWave Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 En liten update. Tankene er sveist og er nå tette. Fått fres ut det nye elektropanelet Er litt usikker om det blir slik tilslutt. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Tøft! Sitér dette innlegget Link to post
BlizzWave Svart 1.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2012 (redigert) Hei igjen folkens. Har vært litt slapp på oppdateringsfronten, men nå forsetter vi. Dieseltankene er blitt sveiset. Det ble fylt 20 liter diesel i hver tank før jeg monterte de i båten igjen. Jeg kan nå meddele at det er knusktørt under tankene. Reimhjul modifikasjonen ble veldig bra. Hjulet kunne trekkes ut for hånd før jeg modifiserte det. Etter modifisering måtte hjulet slås lett på akselen. Enda et pluss. Elektropanel ble slik jeg først lagde det. Fått loddet på alt som kreves av ledninger. Platen ble laminert sammen med en 3mm syrefast plate slik at den ikke er så bøyelig. Så blir det bare å kutte ut hull og koble sammen. Dette er teorien da. Hehe. Sitteplassene er nå ferdig. Lakket 7 ganger. Siste lag ble sprøytet på. Høyttalerne er montert. De 2 første bildene er høyre side av båten. Disse bildene er av venstre side. Min hjemmelagde brakett for å hindre døren å åpne helt. Sideplatene er klargjort med høyttalere og DIN brakett til stereo. Måtte lage et nytt batteribrett. Var ingenting i båten fra før. Batteriene ble holdt på plass av en haug med engangskopper som var teipet sammen. Fikk oljet så å si alt som skal oljes. Inne i båten er det oljet og uteplassen er lakket. Og tilslutt, nytt plexi/ plastglass til å ha over kartene når mann er på sjøen. Dette har da skjedd siden sist. Mulig jeg han glemt noe, men det kommer nok med senere. I morgen er det montering hydraulisk styring i båten. Hei og hå! Redigert 1.April.2012 av BlizzWave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BlizzWave Svart 2.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Sylinder montert. Var litt styr å lage ny brakett til å holde sylinderen, men gikk tilslutt. Rattpumpe ble også montert. Legger opp slanger i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Blir flott. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.