Lars H. Startet 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2012 Hei. På siste turen i høst mistet jeg propellen (dykker reddet den imidlertid), men da den fløy av laget den et hakk i roret. Roret er i massiv glassfiber og skaden er kun en halv centimeter dypt og dekker et område på 2 x 5cm. Noen som vet hvilken type 2-komponent sparkel i små mengder jeg kan bruke, for det er vel det som trenges her? Jeg trenger faktisk ikke mer enn et par spiseskjeer. Og jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm og har båten i Son. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stjerneglimt Svart 4.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Du har jo Biltema rett i nabolaget, så hvorfor ikke ta en tur innom å kjøpe en tokomponents glassfibersparkel? Jeg er ikke veldig imponert over mange av Biltemas produkter, men denne sparkelen har jeg benyttet under vannlinjen uten problemer. Slip vekk bunnstoffet og lag jevne fine slipekanter på "såret" og fyll i med sparkel. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Lars H. Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Nå er vel ikke 2-komp polyestersparkel vanntett som epoxysparkel er, så da må jeg jo ha 2-komp epoxy maling utenpå der igjen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pettern1972 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) Jeg er nå litt skeptisk til å bruke glassfibersparkel under vannlinje, uten å behandle det med en epoxy utenpå. Jeg har iallefall god erfaring med Biltema's epoxysparkel, artikkelnummer 30-625. Den kan være litt lei å jobbe med, hvis du er uhledig å slumper oppi litt for mye herder. Den blir da litt kornete, så pass på å ha riktig mengde herder. Fres gjerne opp sporet med en sliperondell på drillen f.eks artikkelnummer 20-356. Da får du god heft for epoxyen. Redigert 5.Mars.2012 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
taunus Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hvis du vil gjøre dette slik det var, er gelcoat sparkel det nærmeste. Det fås på tube i forskjellige farger . Det spiller ingen rolle for deg hvilken farge du har på roret, men du har kanskje ett og annet knatt i gelcoaten et annet sted. Maritim har disse tubene.JOTUN GELCOAT FILLER. Etter dette trenger du bare bunnstopp over skaden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Nå er vel ikke 2-komp polyestersparkel vanntett som epoxysparkel er, så da må jeg jo ha 2-komp epoxy maling utenpå der igjen. Ja, derfor kan du like godt koste på deg tokomp. epoxysparkel først som sist. Da kan du stoffe rett over Prisforskjellen sparer du inn på at du slipper å kjøpe epoxygrunning/antipest. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hvis du vil gjøre dette slik det var, er gelcoat sparkel det nærmeste. ..... Etter dette trenger du bare bunnstopp over skaden. Jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert om dette, men hvis du sparkler med gelcoatsparkel bør du også bruke epoxygrunning før du stoffer (ideelt sett). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Denne 2-komp epoxysparkelen fra Biltema er sikkert helt OK for mitt bruk, så det blir vel at jeg rusler de 5 minuttene bort til Biltema og kjøper en boks. Men det irriterer meg at slikt tydeligvis ikke finnes i mindre pakninger. Jeg trenger bare et par spiseskjeer. Å betale 219 kroner for to spiseskjeer epoxy irriterer meg, selv om det ikke er noen formue. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Langs land Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hva med Hempel Epoxi filler (130ml)? Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Hurtigepoksy-3624002/ Hva med denne? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hvis du blander det du trenger til jobben har du jo resten til neste gang du kjører på skjær eller mister en propell. Tror det stoffet der kan stå lenge uten å bli gammelt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Hurtigepoksy-3624002/ Hva med denne? Dette er vel egentlig ikke en sparkel, men heller vanlig epoxylim ala Araldit, og vil vel renne ved vertikal påføring. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hempel Epoxy Filler passer perfekt til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 (redigert) Helt enig. Dette er jo ikke noen diger skade. Kun et hakk i gelcoaten. Slip rent, gjør rent med Aceton og fyll hakket med filler. Slip og mal med bunnstoff. Redigert 5.Mars.2012 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Jeg har litt dårlig erfaring med epoxy. Hadde et hakk i forkant av kjølen, fylte det epoxy. Da jeg tok båten på land lå epoxyen som en hard og løs klump i hakket, dvs det festet ikke godt til gelcoaten i kjølen. Brukte da vanlig biltema polyestermasse med ok resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Da vil jeg tro du har gjordt noe feil, epoxy skal sitte bedre enn polyester produkter. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Ikke slip rent, men gjør rent. Ser noen tuster av fiber dette gir bare sparkelet mer å bite i. Du kunne også brukt den epoky limen mixet med noe micro baloon. ( Ser ut som mel ). Gjør bare at ting får mer volum. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Dette er jo en liten sak, men greit å få noen meninger likevel. Da har jeg bestemt meg: Det blir Hempel Filler, og så ser det ut til at Aktivmarin på Åråsen fører Hempel-produkter. Og dit er det 5 minutter å kjøre. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stella Ulefoss Svart 5.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Hei Først må du fjerne alt gelcot som er løst, deretter vask med aseton. Jeg har brukt Biltema sin gelcot ikke gelcot sparkel, den er lett å smøre på med en malerkost, du må kanskje ha to strøk. Deretter har jeg brukt antipest (trur det er fra Jotun, det var den som vi hadde) så til slutt bunnstoff. Dette har virka for oss, trenger ikke bruke sandpapir mellom lagene og du kan bli ferdig på en dag. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.