Jump to content

Noen som ønsker å være med å teste LiFePO4 batterier?


Fairline-38Targa

Recommended Posts

Jeg vurderer å ta inn ett test parti av LiFePO4 batterier. (Lithium)

 

 

Hva er fordelene med disse batteriene?

 

Ett 100 A batteri gir:

Nesten 3 ganger så mye strøm som bly/syre

Veier mye mindre (under 1/3 sammenlignet med tilsvarende effekt fra Bly/syre)

Lades opp mye raskere

Har mye lengere levetid

 

 

Vurderer å ta innfølgende:

 

Effekt L/B/H Vekt (ca)

12V100Ah 412x172.5x232.5mm 13kg

12V150Ah 483.5x170x241mm 20Kg

12V 200Ah 522x240x219mm 26Kg

 

Alle batteriene har innebygd BMS (battery management system)

Tåler inntil 100A kontinuerlig last (inntil 300A i 2-5 sek.)

Har samme «kasse» som ett standard batteri

Forventet testpris er ca 6.000,- for 100A (60,- pr. Amp) inkl mva (avhengig av hvor stort volum jeg tar inn)

Skal man sammenligne pris må man sammenligne det med ett 250til 300A AGM batteri.

I tillegg så oppnår man alle de andre fordelene.

Jeg ønsker IKKE å ha mye arbeid med dette (-: men tenkte athvis noen ønsker å være med å teste kan jeg ta inn noen ekstra.

 

 

Betingelser for å være med:

Betaling på forhånd

Jeg kan IKKE gi noe garanti (fabrikken oppgir 1 år)

 

(har pr. i dag 10 stk. som ønsker å være med å teste)

 

Har hatt kontakt med flere i USA som benytter denne typebatterier og får ubetinget meget positive tilbakemelding mht. erfaring.

Noen spørsmål kan jeg rekke å besvare – før jeg bestiller.

 

 

Tar i mot bestilling på testordre på: testbatteri@gmail.com

Link to post
Share on other sites

Jo jeg har flere firmaer, har ikke bestemt meg om jeg skal gjøre dette privat eller via ett mva registrert firma enda. Jeg med flere ønsker å teste om dette er så "fantastisk" som flere hevder. Deretter vil jeg vurdere om dette er ett område å satse "litt" på.

 

I USA begynner det også å bli volum i båtmarkedet på LiFePO4 batterier - med mye positiv omtale. I USA er prisene fra USD 1000-1200 til virkelige dyre fra f.eks. Mastervolt.

 

I og med at vi tar inn ett lite parti - tenkte jeg at det kanskje var flere som ønsker å være med. Selv anser jeg det som lav risiko og legge noen kroner i dette.

 

Den som intet våger osv .... (-:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dette er vel for spes. Interesserte. De som kjenner til dette vet hva vi snakker om. Jeg hadde ikke tenkt å gå i dybden på batteriteknologi. Det er det veldig mange som har gjort her før meg.

F.eks. Ett 100A bly/syre batteri gir deg ca 30A.

Redigert av Fairline-38Targa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes vel at du utrykte deg litt dårlig, for oss som har lest litt i AGM tråden, handler vel dette om hvor mye man kan hente ut av batteriene. og at man kan hente ut 30% fra et vanligsyre batteri, mellom 50-80 på et dyrt agm og opp mot 90 på et lithium. dette vil vel si at 100 amp batteri vil virke

syre 30 amp

agm 50-80 amp

lithium 90 amp

eller er det helt feil?

Link to post
Share on other sites

Jeg med flere båteiere som jeg kjenner ønsker å bytte ut vanlige batterier med LiFePO4batterier. Fordelene er mange og prisen er rimeligere enn vanlig batterier (må se dette i sammenheng med alle fordelene)

Som tidligere nevnt så er tilbakemeldingene fra USA ubetinget positive. (det er jo bare og google)

Dette er intet nytt, har vært på markedet i mange år, benyttes idag på nyere El. biler.

I tillegg til vekt- og effektfordelene har Lithium batterier den fordelen at de lades opp MYE fortere enn bly/syre og AGM). Å få toppladet ett vanligbatteri tar ofte over 10 timer mens Lithium ligger på 2-4 timer (ca tall)

 

Betaling

Det er sundt og være skeptisk. Det er mange enkle måter å fiksedette på: PayPal, PayEx med fl. Alternativt direkte til fabrikk med lev. hjem.

Jeg dealer en pris (ikke ferdig) på rundt USD 650 pr 100A + frakt+ mva. (får muligens frakt inkludert i prisen)

 

Hvorfor tilbyr jeg dette her?

For å være hyggelig. Ja – faktisk det går an!

Tenkte at det er flere her som er like teknisk interessert som meg- og ser alle fordelene (spesielt seilbåter som ønsker å spare vekt)

Ser av tidligere tråder at det har vært "innkjøpssamarbeid" her tidligere på andre produkter.

 

Men det er selvfølgelig opp til den enkelte!

 

Hvis du ikke er interessert

Ikke bruk tid på å kommentere – da sparer jeg tid mht. svar.

 

hilsen en over middels interessert :sailing:

Link to post
Share on other sites

Såså, mitt inntrykk er at trådstarter tilbyr baatplassens medlemmer å være med på et samkjøp - fordelen ser ut til å være volumrabatt. Jeg synes det er prisverdig, så får jo hver enkelt vurdere om de ønsker å betale forskudd til en privatperson. 6000 er en del penger. Han forestår dog betaling til leverandør og vil vel unngå å brenne inne med noen batterier uten å få betalt for dem.

 

Jeg har hatt et LiFePO4 batteri som forbruksbatteri i båten siste året (kjøpte et av batteriene til de som forsøkte seg med dette for et par år siden, ref bla artikkel i seilas) og det fungerer helt utmerket. Greit å slippe å bekymre seg for dyputladning og skade pga dette - BMS kutter når batteriet nærmer seg tomt (har forøvrig aldri skjedd med mitt bruksmønster - batteriet lades veldig raskt).

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nye batteriteknologier er spennende!

 

Hvordan lades disse batteriene ? Har de to poler som vanlige batterier, eller spesialkontakt med balanse kontakt ?

Hvordan er reaksjonen ved kortslutning og overbelastning av batteriene ? LiPo vil f.eks. brenne som en liten stjerne ved kortslutning, men er kanskje ikke direkte sammenlignbart med LiFe batterier ?

Hva med overladning ? Hva skjer om styringselektronikken i batteriet ikke fungerer som den skal ? Må jeg ha temperaturovervåkning i lader ?

Hvor mange sykluser kan batteriene takle før de er utslitt ?

Hvor er de produsert, Kina, USA ?

Hva er fysiske mål på de forskjellige Amp. størrelsene ? (Står visst øverst, så jeg!)

Tåler batteriene 1-2 uker uten lading når de er tømt ?

Skal de "storage"-forberedes når de ikke er i bruk, ved f.eks. opplag ?

Tåler de frost, eller må de tas inn om vinteren ?

 

Mange spørsmål, men bare fordi jeg er nysgjerrig og interessert :-)

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Lades med vanlig lader / dynamo

2 poler som vanlig (jeg bestiller dem i samme "kasse" som vanlige batterier

Dette er IKKE LiPo! Fordelen med LiFe (Lithium Ferrite) er nettop det

BMS fikser alt (alt kan gå i stykker) Hva tror du skjer med dine batterier i dag hvis dynamoens laderegulator svikter - her er du berget av BMS (så lenge den virker)

Vanlig lader holder (men som vanlig jo bedre des bedre) Kanskje jeg tar inn noen 30A ladere i tillegg

Produsert i Kina (som det meste)

Ca 2000 sykluser med bedre enn 80% effekt

Slik jeg forstår det så sikrer BMS at batteriene ikke blir ødelagt fordi de IKKE blir 100% tømt

Opplag: Lades helt opp - er vel da ca 90% igjen til våren (-:

Tåler vinterkulde

Redigert av Fairline-38Targa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å være hyggelig. Ja – faktisk det går an!

 

 

Hvis du ikke er interessert

Ikke bruk tid på å kommentere – da sparer jeg tid mht. svar.

 

Enig.

Dette er et flott tiltak / initiativ. Ikke minst fordi man trenger noen erfaringer med denne batteritypen som trolig kommer til å bli mer vanlig i fremtiden.

Det finnes vel neppe et bedre sted enn Båtplassen for å utrede fordelene og ulempene.

 

Jeg kunne dog tenke meg en diskusjon rundt hvilke utfordringer man kan møte, som for eks. Finnes det data på disse batteriene slik at man kan programmere en batterimonitor riktig. (Det er jo flere som er litt over middels interessert som allerede har batterimonitorer).

 

Hva gjør man i praksis for å sikre systemet slik at man har strøm igjen hvis man kommer i en livbåtsituasjon? Strøm til radio, lensepumper etc.

Link to post
Share on other sites

Jeg ha et bly startbatteri og et lifepo4 forbruksbatteri. De har forskjellig spenning ved hvile og drift. Lifepo4 batteriet ligger stort sett over 13 volt mens bly batteriet stort sett under 12.7. Hos meg bruker jeg et spenningsstyrt skillerele (BEP eller Sterling eks) som sørger for at de er koblet parallelt kun når startbatteriet er ladet og motoren går. Slik unngås strømflyt fra lithium til blybatteriet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har vi en fruktbar dialog!Jeg kommer til å sette inn http://www.seatronic...eter-lcd-p-2411

For å sjekke/ha kontroll. Ja, jeg har alle tekniske data på batteriene.

For å ha backup til tenkte "krisesituasjoner" har jeg startbatteriet som "alltid" er godt ladet da det benyttes stort sett til kun start. Har eget til baugtruster. Kommer også til å sette inn ett 130 w solcellepanel. Har over 15 års erfaring med dette som er ubetinget meget positivt.

I og med at det er sikkert flere her som har erfaring fra LiFePO4 batterier? Hva er deres erfaring? Størrelse er benyttet? Opplevd kapasitet og lading?Er det så bra som jeg har fått tilbakemeldinger om fra flere i USA?

Redigert av Fairline-38Targa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har alle tekniske data på batteriene.

Kunne du tenke deg å dele disse dataene med oss som er nysgjerrige på dette? :smiley:

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt opptopic: men dog interesant nok: http://gwl-power.tumblr.com/post/15828105051/faq-the-difference-between-li-ion-and-lifepo4

 

Og jeg lurer er det disse? http://sell.bizrice.com/selling-leads/114310/inverter-ups-LiFePO4-battery-pack-12V-100Ah-with-suitable-BMS-and-case.html#details

 

Gi oss linken til produsenten takk, og har du tatt hensyn til at de har papirer i orden mtp toll og deklarasjon inn til norge.

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte et Li-fe batteri fra USA til en RC-bil for et par år siden (Maxamps 4,5 Ah 9,9V).

 

I forhold til Li-Po som er den ledende batteriteknologien i RC-verden så er Li-Fe batteriet herlig idiotsikkert.

Ikke kan det ta fyr og ikke kan det ødelegges av for stor utlading eller lang tids lagring.

Og kapasiteten er stor i forhold til Ni-cad og Ni-mh batterier. Med kraftig nok lader lader kan det lades opp på 5 minutter, det tåler faktisk 67 A ladestrøm :eek:

 

Riktignok var det litt dyrt ($170) men det har lang levetid så fordelene oppveier godt og vel pristillegget.

Så det blir nok framtiden for meg når jeg skal fornye båtbatteriparken.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Til de som ønsker datablad på noen av batteriene, send en mail til testbatteri@gmail.com og jeg skal vedlegge dem i svar. Nettstedet her supporterer ikke pdf filer.

Fint om du/dere som vil ha dokumentasjonen gir en tilbakemelding "her" på synspunkter.

Bestilling går ila neste uke. De som ønsker å være med gir meg beskjed.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...