Jump to content

forbudt med vhf i båt uten sertifikat?


harry92

Recommended Posts

:sailing: Emnet har sporet litt av syns eg , men eg kan for min egen del bare si at VHF er noe av det første som blir slått på når eg kommer i båten, og noe av det siste som blir slått av :yesnod: . Men må nok innrømme at etter en ankerdram eller 2 så er den av til neste dag!

 

Har gjort dette til en vane, ville ikke hatt det godt med meg selv om noen forulykket i nærheten, som hadde ropt på hjelp på VHF, og eg selv ikke hadde giddet å ha på VHFèn :thumbsdown:

Men etter noen ankerdrammer er det vel begrenset hva eg kunne bistått med?

Link to post
Share on other sites

Det var heller ikke ment som noen som helst slags unnskyldning! Kun konstatering av hvordan VHF'n blir brukt i det daglige. En halvtimes tur ut til nærmeste holme, da er dessverre ikke VHF og lyttevakt særlig prioritert.

Nei, helt korrekt; du har overhodet ingen unnskyldning for å ikke ha på VHF'en. Hvorfor i all verden gjør du ikke dét? Lyttevakt betyr ikke at du må sitte foran radioen og høre på alskens pjatt, det eneste du trenger å gjøre er å skru den på. Som andre har skrevet her, tar du imot et distress-signal vil du *garantert* legge merke til det. Ingenting iveien for å høre på vanlig radio eller CD ved siden av heller. Gjør det til en vane å skru på vhf'en sammen med resten av instrumentene i båten.

 

Samme gjelder om natta, for den saks skyld, det er bare å skru ned volumet så slipper man å bli forstyrret. Våkne gjør man dersom alarmen går. Og det gjør den ikke akkurat så ofte at det blir søvnproblematikk av det...

Link to post
Share on other sites

Svært ofte møter jeg den samme logikken: "Jeg skal bare ha den ombord for å påkalle hjelp i en nødsituasjon".

Fullstendig enig. Men jeg tror nok at flere av de som tar «snarveien» her bruker litt sunt bondevett og faktisk lytter på kanal 16 også. Og så ser det også ut til at flere blir så slitne av å ta sertifikatet at de ikke orker å skru på vhf'en etterpå, så orden i papirene garanterer ingenting det heller.

Link to post
Share on other sites

 

Men etter noen ankerdrammer er det vel begrenset hva eg kunne bistått med?

 

Kommer jo an på situasjonen, om noen andre klarer å bidra like raskt og godt så kanskje. Men man kan jo ikke bruke sjansen for å bli tatt i fyllekjøring som unnskyldning for å ikke hjelpe folk i akutt nød.

 

Liv og helse må gå foran samme pokker og de fleste evner jo å føre båten osv etter en og flere ankerdrammer. Ja det er vel sånn at ganske mange har god trening i akkurat det også...

Link to post
Share on other sites

Poseidon: Jeg er helt på linje med det du skriver.

 

Nettopp den nød funksjonaliteten som alle nye fastmonterte VHF apparater har tror jeg stimulerer til at flere skaffer seg sertifikat og konsesjon.

Sikkerheten i å ha en VHF med nødfunksjon & innkodet MMSI +GPS inn data er så åpenbart en kjempefordel at de aller fleste ser det med begge øynene godt lukket..

 

En annen fordel med VHF med DSC er at selv om det slurves litt med lytteplikten kan jo alarmen vekke både levende og døde...

 

For meg er det en selvfølge at VHFen er på hele tiden jeg er ombord, men som også andre har nevnt lyden kan jo skrues ned når man skal sove.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

J.Jeg vet at veldig mange andre småbåtførere har omtrent det samme bruksmønster. Etter mobiltelefonens inntog brukes ikke vhfen på samme måte som før.

 

På bakgrunn av dette er jeg noe usikker på nødvendigheten av å ha vhf sertifikat, ..................

................

 

Er det på tide å myke opp litt på bestemmelsene som regulerer vhf bruken?

 

 

.Ser hva du skriver, men så enkelt er det nok ikke. Det er ett internasjonalt krav om sertifikat/lisens for å kunne bruke/operere en VHF - ikke noe særnorskt om noen tror det.

I USA kreves hverken konsesjon eller sertifikat. Skal jeg med baaten til utlandet, er det bare aa kontakte de rette myndigheter, og konsesjon/sertifikat til aa tilfredsstille utenlandske myndigheter kommer i posten. Maa betale et lite gebyr, men kreves ingen opplaering eller test.

 

Har heller aldri blitt spurt om VHF sertifikat de gangene jeg har chartret i Karibien (BVI). Hvorvidt baatene hadde konsesjon aner jeg ikke.

 

Kan ogsaa legge til at det funker utmerket her i USA uten konsesjon eller sertifikatplikt. Kan ikke si at ukyndige VHF brukere er noe stort problem, dersom det er noen unger som begynner aa skravle paa ch16, saa kommer det ganske snart en myndig stemme og ber dem holde kjeft eller skifte kanal, og det funker som regel.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må jo være vanskelig å praktisere... Uansett lisens eller ikkje, så hadde eg kunnet risikere å kjøre min båt forbi nokon i nød, fordi den gamle vhf ombord har så dårlig høytaler i forhold til motorstøy. Er det grunn til anmeldelse eller forelegg ? :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her er historien om hvorfor jeg anskaffede VHF:

 

Jeg havde (større) båd i to år inden jeg skaffede VHF. For mig - som for andre - var det en barriere at jeg skulle have certifikat (koncession kræves ikke i DK) og jeg ville ikke købe en VHF og have den dårlige samvittighed ved at have den "ulovligt".

 

En aften var jeg på vej hjem fra en god middag på den nærliggende ø Hven. Det var i august, natten var varm men mørk. Vi sejlede langsomt hjemad i gode venners lag. Men lige inden hjemhavnen i Helsingør kunne vi se, at der var et usædvanligt liv på havet. Der var søgelygter, der oplyste havet, mange både ude og lyden af en helikopter blandede sig med vores motorlarm.

 

Vi nærmede os langsomt og sejlede igennem en række både, der langsomt kom imod os med flakkende lommelygter i nattemørket. Da vi lagde til i havnen kom der folk fra gæstebådene og spurgte "Fandt I noget?" Vi var helt uforstående indtil de fortalt os, at en person var faldt i vandet fra færgerne Helsingør-Helsingborg og at alle bådene var ude og lede efter vedkommende.

 

Det gik op for mig at jeg kunne være sejlet lige forbi en person i vandet uden at vide noget om hvad der var sket. Næste vår installerede jeg VHF og tog certifikatet, der i øvrigt var meget enkelt at erhverve. Siden da har jeg haft apparatet tændt når jeg var ude. To gange har jeg i øvrigt været i stand til at hjælpe en båd-kollega, der var gået i stå. Ved at lytte på K16 var jeg i stand til at komme til hjælp. Helt udramatisk - men det giver mig en god følelse af at være med i et fællesskab og med til at øge sikkerheden på havet.

 

Noget andet er, at koncessionen i Norge virker som et skatte-objekt. Ikke en praktisk foranstaltning. Jeg kan ikke se hvad den skal være godt for og den skaber nog en yderligere barriere for at anskaffe sig VHF som beskrevet fint i denne tråd.

Link to post
Share on other sites

Angående konsensjon. Min onkel har jo VHF og vhf sertifikat og det. Men om eg skal låne hans båt, så må eg da få konsensjon? Eller kan eg fritt låne hans båt, sjølv om det er VHF i båten hans. Siden den er et must og ha me.? Beklager dårlig formulering

Link to post
Share on other sites

Må jo være vanskelig å praktisere... Uansett lisens eller ikkje, så hadde eg kunnet risikere å kjøre min båt forbi nokon i nød, fordi den gamle vhf ombord har så dårlig høytaler i forhold til motorstøy. Er det grunn til anmeldelse eller forelegg ? :giggle:

 

Det kan det være, men jeg har ikke registrert at det har vert praktisert slik.

Det ville gjerne være straff nok at du viste du kunne hjulpet....

"Ikke le, din datter er med...."

 

Major Andy: Hyggelig at du deler dette med oss, det burde være til inspirasjon for flere.

 

Jeg tror det Klypa at du bare melder deg på et VHF kurs, enn så lenge har du VHFen på når du bruker båten, men det avtaler du vel med din onkel? Oppstår en nødsituasjon bruker du VHFen hvis det kan hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Angående konsensjon. Min onkel har jo VHF og vhf sertifikat og det. Men om eg skal låne hans båt, så må eg da få konsensjon? Eller kan eg fritt låne hans båt, sjølv om det er VHF i båten hans. Siden den er et must og ha me.? Beklager dårlig formulering

Du kan låne hans båt, ja. Under forutsetning av at du har lov å føre den (alder/båtførerprøven/høyere båtsertifikat). Konsesjonen går på båten, og man bruker båtens kallesignal oppgitt i konsesjonen når man prater over VHF.

 

Du kan bruke din onkels VHF under visse forutsetninger:

1) Du har VHF-sertifikat.

3) Hvis andre med VHF-sertifikat er med, du bruker fastmontert VHF og sertifikatinnehaveren overhører det som blir sagt.

Link to post
Share on other sites

Men om det er en håndholdt VHF som han tar med i båten da? Den båten har eg lov og kjøre siden eg har båtførerbeviset ;) men siden eg skal da bruke den båten senere siden det skal fraktes flyttelass ifra bergen by til tysnes. Så da skal eg frakte det, og må finne ut av det med VHF, kas regler som er.. Men får vell bare hive meg på og ta VHF kurset og få sertifikatet ;)

Link to post
Share on other sites

Men får vell bare hive meg på og ta VHF kurset og få sertifikatet ;)

Det er en helt utmerket idé. Da får du med deg kjennskap til prosedyrer og til hvilke kanaler du kan/bør bruke, også.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det er en app som heter SRC-test. Det er eksempel på eksamen for SRC-sertifikat (VHF). Det er 35 spørsmål og du må minst ha 80% riktig svar for å bestå. Det er 4 svaralternativ på hvert spørsmål. Ta testen og du får et inntrykk av hvor vanskelig/lett det er å ta sertifikatet.

 

Fantastisk :D

Link to post
Share on other sites

Iphone/Ipad-appen heter SRC/VHF Trial Exam og er utgitt av Telenor.

 

Har ikke VHF og sertifikat i øyeblikket, men tanken er å ordne dette i løpet av sommeren. Så jeg lastet ned og kjørte eksamen. Uten å ha lest i noen bok, bare svarte ut fra det som lød mest logisk, fikk jeg 28 av 35 og Bestått.

Så det kan vel stemme at det ikke er alt for vanskelig å få sertifikatet...

Må nok lese litt i boka også, for det var jo ikke så mye prosedyremessig å lære av å ta eksamen. Og 28 av 35 er ikke så bra akkurat.. :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan bruke din onkels VHF under visse forutsetninger:

1) Du har VHF-sertifikat.

3) Hvis andre med VHF-sertifikat er med, du bruker fastmontert VHF og sertifikatinnehaveren overhører det som blir sagt.

 

 

Det har ingen ting med saken å gjøre om det er fastmontert eller bærbar. VHF er VHF.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Fantastisk tråd, grede ikke og dy meg fra og svare :D

 

Slå på VHF`en Klypa, og lytt på hva som skjer. Og skulle du høre at det er noen på andre siden av holmen du kjører forbi som holder på å synke så tar du og holder inn fjæra og spør om han trenger hjelp, ikke en kjeft som kommer til å straffe deg for det. Og skulle nå du være i ferd med og synke så roper du ganske enkelt etter hjelp

Kurset er selvfølgelig greit og ha, og jeg anbefaler deg og ta det. Du lærer feks hvordan du skal rope etter hjelp "riktig" og hvilke kanaler som er reservert for hva.

 

Men min mening er at jeg er tryggere på sjøen om du lytter på ch16 selv uten kurs en at du ikke gjør det.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk tråd, grede ikke og dy meg fra og svare :D

 

Slå på VHF`en Klypa, og lytt på hva som skjer. Og skulle du høre at det er noen på andre siden av holmen du kjører forbi som holder på å synke så tar du og holder inn fjæra og spør om han trenger hjelp, ikke en kjeft som kommer til å straffe deg for det. Og skulle nå du være i ferd med og synke så roper du ganske enkelt etter hjelp

Kurset er selvfølgelig greit og ha, og jeg anbefaler deg og ta det. Du lærer feks hvordan du skal rope etter hjelp "riktig" og hvilke kanaler som er reservert for hva.

 

Men min mening er at jeg er tryggere på sjøen om du lytter på ch16 selv uten kurs en at du ikke gjør det.

 

Vet kordan en VHF funker ;) og kordan man bruker en, har jo måtte fått kontakt med en båt som hadde havna i nød. Da styrte min far, mens eg fikk gitt ham veiledning på kor det var,siden vi var i nærheten. (Motortrøbbel og lå og drev på sjøen, så ingenting alvorlig) Så har jo peiling på VHF. Men vil ha sertifikat, så er man trygg også vet eg mer om "kodene" ang VHF.

Link to post
Share on other sites

Har ikkje så mye å bidra med på tråden. Men ser gjerne at de som har tilgang på VHF har denne påskrudd, Iallefall under fart.

Vil mye heller få assistanse fra dere, enn et havari. Der en Nærpasserende båt har avskrudd VHF , og ikke motat min nødmelling.

 

Har selv VHF og Sertevikat, og hatt gleden av å yte assistanse noen ganger.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...