Jump to content

Annonsepriser på finn.no - Litt for dyrt?

M4gnus

Recommended Posts

Hei!

la nettopp ut båtene mine for salgs. Tok 2 båter i en annonse pga prisen. comon!!

skjermbilde.png

Er ikke dette bare LITT dyrt? 450 kr for en normal annonse? skjønner de e den mest brukte og populære siden i norge innen nettmarked men serriøst.. er ikke dette litt dyrt? Legger ut to båter på under 16 fot og om eg skulle hatt separate annonser måtte eg ha betalt 900 kr!? unnskyld språket men kjøss meg en viss plass. Det ER for gale!! syns i fjor steig prisen littegrann når sommerferien begynnte eller en stund før, skal den gjøre det i år også eller gjøre det i det heletatt? alt annet koster deg altså 200 kroner for og legge ut, ønskes kjøpt, motor etc..

syntes ikke du att de burde senke prisene? 200-300 kr for en normal annonse syns eg e en mer passende pris. Hva tror DU?

Litt dyrt er det ja.... Men bor vi ikke i universets rikeste land da??

Pleier å annonsere på Auto.DB. -Langt rimligere kan man si :smiley:

Eneste annonsetjenesten jeg bruker på Finn er Torget,koster bare 20,-. Er vel kun "entusiaster" og de som er smarte nok til å søke etter en spesifik gjenstand som søker på torget,så da slipper jeg unna mange pratmakerne.....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

SKAL man selge båten så er vel ikke det så verst pris for å nå ut til de fleste potensielle kjøpere i Norge i 100 dager.

Får man ikke solgt på 100 dager så er prisen feil vil jeg påstå.

Mindre båter, under 100 000 eller noe slikt var vel imidlertid litt rimligere å annonsere før eller husker jeg feil?

Kanskje det er FINN`s måte og få mer reeele selgere på, det å sette høyere pris på annosering også på joller og småbåter?

Hvis det er slik som FINN vistnok hevder at bare 15-20% av annonsene der er båter reelt til salgs så er det jo botkasta annonsepenger for 80% av annonsørene.

Hvis disse bare vil vise frem båten så kan de jo heller legge den ut på AutoDb eller andre rimlige sider som også en del kikker på.

Nå driver vel finn.no butikk og tilbud og etterspørsel styrer markedet der som ellers... Med tanke på antall båten som annonseres så er vel ikke prisen høy.

Selger en en båt til 450k, så utgjør annonse prisen 0,1% som vel ikke så galt.. Da kan legge en mengde bilder, skrive en masse om båten.. lage en god salgs annonse. Selger en båt til 4500 kroner, så blir jo annonseprisen forholdsvis høy med 10%.. Men det er frivillig å annonsere på finn.no en kan bruke andre kilder om mener det er bedre og billigere

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mener å huske at finn.no var et enormt pengesluk for eierne de første årene og tapte et flerfoldig antall millioner så de har nok litt å "ta igjen".

Da tror jeg du husker helt rett. Jeg erindrer også at det ble tapt penger i lang tid etter oppstarten av Finn. Forøvrig synes jeg at prisene er helt ok.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

SKAL man selge båten så er vel ikke det så verst pris for å nå ut til de fleste potensielle kjøpere i Norge i 100 dager.

Får man ikke solgt på 100 dager så er prisen feil vil jeg påstå.

Mindre båter, under 100 000 eller noe slikt var vel imidlertid litt rimligere å annonsere før eller husker jeg feil?

Kanskje det er FINN`s måte og få mer reeele selgere på, det å sette høyere pris på annosering også på joller og småbåter?

Hvis det er slik som FINN vistnok hevder at bare 15-20% av annonsene der er båter reelt til salgs så er det jo botkasta annonsepenger for 80% av annonsørene.

Hvis disse bare vil vise frem båten så kan de jo heller legge den ut på AutoDb eller andre rimlige sider som også en del kikker på.

Må vel si meg enig i, om jeg forstår deg rett, at det er mye sondering i terrenget og en prøve på prisnivå og interesse som ligger i mange av annonsene, og dette blir vel automatisk en måte for potensielle kjøpere å kunne henvende seg til de med reelle planer om salg. Seriøst er vel ikke 1-2 % av salgsverdien med muligheter for å kunne markedsføre sin båt med bilder etc.... for mye. I tillegg må den muligheten for trygt salg veie tungt. Tidsmessig som annonsen ligger ute, gjør det attraktivt, idet en som er ute for kjøp, meget sannsynlig blar seg langt tilbake og vurderer. At da annonsene er lagt ut med det for øye at den skal selges, og ikke møte annonsører som skal " gå sin daugang " for å presse pris, nokså mye eliminert. I samme åndedrag... ; er jeg en spesiell type som ikke kan tenke meg å svare / gå inn på noe budrunde ? Min mening er at jeg leiter etter et objekt, ser hva det koster, vurderer det og avgjør om det er noe for meg til den prisen som selger synes å måtte forlange. Synes selger å være åger, så lar jeg det selvfølgelig glatt være. Allikevel er det for min del selgers framgangsmåte og det som jeg oppfatter som tillitsfullt, at jeg bestemmer meg. Og da vil jeg tro at den rette selger har fått igjen for sin markedsføring av objektet sitt. Sålenge annonsering i velkjente miljøer nærmest er et must, er det etter min mening ikke det viktigste å spare på å fremheve hva som tilbys. Men... benytt argumenter som er reell og informativ, så betaler markedsføringa seg selv. Kanskje du også er heldig og slipper unna alle de useriøse henvendelsene.... ( Viktig )

:crazy:

Syns det koster litt ja, men sånn er det når finn.no har tilnærmet monopol. Finnes grupper på Facebook og for kjøp og salg av båter og utstyr

Der gidder ikke å følge med en gang, bare rot og vanskelig å finne frem på disse kjøp/salg på FB.

Hadde aldri falt meg inn heller å annonsert båt til flere hundre-tusen på FB

Ei heller gidda å lete på FB etter båt til flere hundre-tusen

Har solgt ett par båter, der begge låg både på autodb.no og finn.no

Hvor ble det mest treff.. jo finn.no,

Hvorfra ble den solgt.. jo finn.no

I senere tid har jeg bare brukt finn, og "allt" er blitt solgt innen annonsetidens utgang.

Litt høy pris.. tja kanskje.. eller jeg fikk jo solgt "tingene" uten å annonsere opp-igjen og opp-igjen

Synes ikke prisen er så gale jeg, kontra "avisen". får jo til og med bilder og mange flere dager, og annonsen er tilgjengelig døgnet rundt..

Men synes kanskje ikke prisen bør bli noe særlig mere da.

Finn tjener grove penger på annonsene http://www.na24.no/article2902713.ece

Men de kunne sannsynligvis ha tjent enda mere om de hadde hatt en differensiering på båtpris og/eller annonsevarighet, slik som de har for biler, med 249,- for 30 dager inntil 50.000.

100 dager er lang tid, og nesten en 500-lapp for å selge en båt til f.eks. 20.000 er jo horribelt så her mister de nok mange.

"Nesten to av tre kroner du betalte for bilannonsen på finn.no, gikk til overskudd for selskapet Finn Bil AS."

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=578340

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Er noe sånnt eg mener! .. om en person legger ut båten sin som koster 2,7 millioner kroner så e jo det INGENTING i forhond til en fyr som vil kvitte seg med jolla på 10 fot som koster 8000kr! En ting eg og tenker på er de som har havarerte båter, ødelakte, skader etc burde få en litt billigere annonse. Etter som de bare vil ha det vekk.. annonser på under 50.000 kr eller under 15 fot burde enn icche ha betalt så mye for (etter min mening)! begge mine båter er under 16 fot. en på 15 og en på 14. billigeste av de koster under 8000 kroner. også går det en god del penger bare i annonsering er litt... jah. det gnager på fortjenesten når du har meg og gjøre så lave priser. en litt slitt gummibåt blir lakt ut til 3500 kr. liksom, da har allerede det gått enda 450 kr i annonsering!

Og enda en ting eg tenker på er.. det er jo flere som foretrekker billigere kilder pga de icche har så mye penger de vil legge ut i annonsering, det er masse båter på buy24, autodb etc. som icche ligger på finn! Mitt poeng av dette er, om de hadde senket prisen, ville det komt flere annonser inn(?) og det ville de tjent oppigjen pengene på. Noen som kan si seg enig i den teorien?

Jeg er en av de som synes FINN har noen stive priser på noen av kategoriene, og syns at det skulle gått ett skille slik som på bil delen der det skiller ved 50.000 kr.

Nå er det imidlertid sånn at man kan legge båt inntil 5000 kr på torget, så de aller billigste trenger man ikke betale 450 kr for.

Men en ting jeg reagerer på på finn, er den dårlige sensuren dems. Alle annonser går til forhåndsgodkjenning på Torget, men der kommer til stadighet båter, motorer og deler der som ikke er lovlige annonser ifølge finn sine egne regler.

Jeg la ut en god del delemotorer og løse deler på torget, den annonsen ble ikke godkjent og jeg måtte flytte den til båt delen og betale 199 kr. Det er ingen big deal syns jeg, men når det til tider kommer ut daglig 10-15 annonser med motorer og deler på torget som blir godkjente, da kjenner jeg at jeg blir litt irritert. Forskjellsbehandling er en ting jeg er imot, og det her er noe finn absolutt kunne blitt bedre på.

Finn har ganske så monopol, og det er absolutt den beste plassen å få solgt ting. På FB som noen nevner får man skjeldent solgt noe særlig som koster litt, det virker som at der skal ikke noe koste noe for at folk vil kjøpe.

Jeg er stort sett fornøyd med finn og prisene, men som sagt, det som irriterer meg mest der er den dårlige forhåndsgodkjenningen de har.

Der skal jeg si meg enig. Det er dårlig sensur på Torget. Men den slipper nesten alltid forhandlere igjennom! Forhandlere som burde ha de beste forutsetninger til å vite hvor man skal annonsere rett. Dermed ligger det Cummings motorer til 600 laken på Torget. Nytter det å rapportere? Nope! Men smyger en sliten motorannonse igjennom sensuren, annonsert av Hvermansen, og man trykker på rapport-knappen, er annonsen borte innen timen er gått...

Når Finn har såpass gode inntekter burde de kunne behandle alle annonsører på samme måte, for å unngå irritasjon...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg er en av de som synes FINN har noen stive priser på noen av kategoriene, og syns at det skulle gått ett skille slik som på bil delen der det skiller ved 50.000 kr.Nå er det imidlertid sånn at man kan legge båt inntil 5000 kr på torget, så de aller billigste trenger man ikke betale 450 kr for.Men en ting jeg reagerer på på finn, er den dårlige sensuren dems. Alle annonser går til forhåndsgodkjenning på Torget, men der kommer til stadighet båter, motorer og deler der som ikke er lovlige annonser ifølge finn sine egne regler. Jeg la ut en god del delemotorer og løse deler på torget, den annonsen ble ikke godkjent og jeg måtte flytte den til båt delen og betale 199 kr.

Jeg har opplevd det samme. Sier de da nei, så nytter det ikke å klage, da blir det bare nei igjen. Samtidig ser jeg masse tilsvarende deler til enda større verdier som ligger på Torget

Der skal jeg si meg enig. Det er dårlig sensur på Torget. Men den slipper nesten alltid forhandlere igjennom! Forhandlere som burde ha de beste forutsetninger til å vite hvor man skal annonsere rett. Dermed ligger det Cummings motorer til 600 laken på Torget. Nytter det å rapportere? Nope! Men smyger en sliten motorannonse igjennom sensuren, annonsert av Hvermansen, og man trykker på rapport-knappen, er annonsen borte innen timen er gått...Når Finn har såpass gode inntekter burde de kunne behandle alle annonsører på samme måte, for å unngå irritasjon...Kjetil S

Enig her også, ser at forhandlere legger ut både motorer og båter til verdi av 50.000,- eller mer på Torget. Er det noen som burde ha råd til å plassere disse riktig er det nettopp dem, som får fratrekk i regnskapet for annonsen.

Søker man på Torget i dag, er det desidert mest forhandlere som annonserer der.

Da tror jeg du husker helt rett. Jeg erindrer også at det ble tapt penger i lang tid etter oppstarten av Finn. Forøvrig synes jeg at prisene er helt ok.

Finn.no er antagelig den mest stabile inntektskilden til Schibsted, og de har nok gått break-even for lenge siden.

Den lavere delen av markedet har de priset seg ut av. Vurdere å oppgradere seiljolla i familien, og når annonseprisen blir 10% av salgssummen sier det seg selv at finn er helt uaktuelt. Ser jo også at det jeg er interessert i å kjøpe ikke blir annonsert på finn, og det er jo ikke vanskelig å forstå hvorfor.

Skal man kjøpe og selge båt til flere hundre tusen, eller kanskje millioner, blir det noe annet, da er ikke 500 kr. mye penger, tvert imot ville jeg nok lagt på mer i markedsføringen og annonsert flere steder, selv om finn er dominerende. Og å lete på andre markedsplasser koster ingen penger og lite tid, så ... nei, i høyden sparer de meg for litt ekstra nettsøking, de ekstra hundrelappene synes jeg ikke er verdt den «praktiske» fordelen finns tilnærmede monopol gir meg.

Har merket meg at FINN ikke godtar båtmotorer og deler til båtmotorer på TORGET lenger. Nå skal det legges under BÅT. I fjor kunne det legges på TORGET. Nå koster det

199kr for å få tilsvarende annonse under BÅT/BÅTMOTORER/MOTORDELER.

Skulle legge inn 2 annonser på delemotorer til 500kr stykket. Kunne kanskje fått godkjent begge i en annonse, da blir annonsekostnaden 20% av salgspris. Skal jeg ha 2 annonser til 199kr for å selge 2 delemotorer til 500kr stykket blir annonsekostnaden 40% av salgspris.

Har ikke noe problem med å betale for annonser, men annonseprisen bør stå litt i forhold til salgspris. Litt synd at FINN markerer sin grådighet på denne måten.

Fant en utmerket måte å omgå dette på: BÅTPLASSEN MARKED. La ut to annonser, etter en time var den ene motoren solgt!

Sendte en mail til FINN kundesenter og påpekte dette. Fikk et standardsvar tilbake hvor de takker for innspill.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...