Jump to content

Tohatsu 5 hk, ble plutselig slapp, noen tips?


BowFreak84

Recommended Posts

Holder på med en Tohatsu 5 hk, fra begynnelsen av 90 engang, den er lik Mariner, Mercury osv.

 

Kjørte med den på båten, så kom det noe fusk, virket som tenningskutt og etter det ble motoren veldig dau, men den sviver like fint som den gjorde før, javn og fin på tomgang, i fri får man ruset den opp, men når man kjører virker det som den mangler det lille siste som skal til. Den gikk som ett uvær, men mistet plutselig en hk eller to.

 

Noen som har tips til hva det kan være?

 

Har skiftet plugg uten at det hjalp, bensintilførselen er det ikke noe i veien med.

Link to post

Hallo!

 

Vil være såpass stor i kjeften at jeg vil si jeg har fasiten..

Ut med gasseren, av med flotørkammeret og flotøren.

Skru ut dysen (messingskrue med skrutrekekrspor) og blås igjennom med trykkluft (eventuelt bare med munn) i den delen du skrur ut.

Der sitter det noe dritt som nesten ikke er synlig, men du ser det hvis du ser opp mot lyset før du blaåser.

 

Har vært borti den flere ganger og på 2 eller 3 motorer som er identisk med din.

 

Lykke til!

 

/Shalom

Redigert av Shalom (see edit history)
Link to post

Det er 2 takter ja.

 

- Bensinen er fersk

- Forgasserrens er tatt + resten av bensinsystemet

- plugg skiftet

 

Problemet er der fortsatt... :/ Har jo skrudd mye på disse motorene opp i gjennom, men aldri vært borti dette her før, som regel har det vært som nevnt oppe her en forgasser rens som skal til.

 

Motoren starter på 1-2 drag som før, sviver utrolig rent og pent, ingen fusking. fusker heller ikke når man kjører med den, men den mangler liksom det lille siste på turtallet. Som jeg skrev først kom det noe som virket som tenningskutt, det var momentant kutt et par ganger før den igjen gikk normalt, men da var dau.

Link to post

Har også tenkt kompressjon, så skal ta med komp testeren ned å sjekke, er en kompiss av meg sin motor dette her.

 

Har prøvd motoren både med interntanken, og med eksterntank koblet rett inn på pumpa uten forskjell.

 

Skal ta å rense forgasseren for 3. gang, men tviler på det vil hjelpe..

 

Som sagt virker det ikke som det er manko på bensin som gjør at den ikke vil gi full sprut, virker som det er noe tennings tull. Som regel om en coil ryker er det helt dødt, om cdi ryker vil den i noen tilfeller virke sporadisk, men da ville motoren stoppet helt, å ikke gått som en 3 hk istede for 5 hk. (denne er 1 sylindra).

 

Har noen vært borti at noen tenningsdeler har vært dårlige som kan ha forårsaket dette? pluggen er som sagt skiftet.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...