catano Startet 4.April.2012 Del på Facebook Startet 4.April.2012 Hei. Jeg oppdaget at det i vinter har forekommet tildels mye tæring på den ene av mine propeller, tæringen er tildels stor med skalde på propellen. Begge motorene er sammenkoblet har felles opplegg. Men i fjord høst opplevde jeg at når jeg skifter gir fra fremmover til bakover slår den liksom i gir. Da båten ble tatt opp fant jeg feilen på det ved at nevnte propell var noe løs mot aksling og derfor vrir seg en del ved girskifte. Kan dette være grunnen til tæring dvs at propell er løs og dermed ikke er like godt gjordet til resten av systemet? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Overkilld Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 sannsynligvis burde begge motorer jordes hver for seg med hver sin anode. Om f.eks det er en anode på båten,og det festes en jordledning fra denne inn på venstre motor/aksel vil denne klare seg best fordi spenning vandrer. Dermed er motor nærmest jord få best beskyttelse da denne stjeler jord fra det som er lengre unna. -Har ingen annen logisk forklaring.. Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 grunnen til at propellen er løs er nok heller motsatt. -At tæringen har spist av aluminiumen på propellen å at det derfor er blitt slark. Å husk at kobber i nærheten av aluminium er en dårlig kombinasjon i forhold til tæring. I så tilfelle vil aluminium bli spist opp mye fortere enn ellers. å jo nærmere kobberen er i vannet, jo værre blir tæringen. husk: det svakeste metallet blir spist først. uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 Det kan kanskje være at feilen ligger i båten som evt ligger ved siden av deg. Altså nærmest den propellen som er tæret mest. Hadde selv spor etter tæring på propellaksel på en båt jeg hadde uten at jeg selv var koblet til landstrøm i det hele tatt. Fikk sår i akselen i løpet av to mnd. Tok med akselen til Sleipner da jeg trodde det var materialfeil og fikk da forklaringen at det sansynligvis kom fra en nabobåt med dårlig el anlegg. Det er mye rart ute på vannet nå. Lå i gjestehavna på Østre Bolæren en gang. Kom en båt på andre siden av piren. Da han koblet til landstrømmen mistet jeg all kontakt på FM radioen. Etter litt prat med karen,som var veldig grei og samarbeidsvillig,viste det seg at problemet var batteriladeren hans (amerikansk type). Når han koblet ut den så var alt bra igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 Støtter den med båt ved siden av. men det som blir tæret sist på av alt metall på en båt må jo være stålet i en propellaksel. For det stålet er så hardt at det blir spist sist av alt annet metall i nærheten. men om du ligger ved siden av en båt med ishud av kobber for eksempel.. -det kan lett gi utslag i lettmetallet i undervannshus eller propell. Mange ting kan spille inn her. Men om du legger båten helt øde uten påvirkning fra noe rundt vil sjøvannet spise på metallet uansett. det mykeste går først. dette p.g.a. spenninger i sjøvannet. Men husk: Ha alltid to anoder på en båt uansett. -et anode festet på båten og ikke noe mer. -og et anode til festet på båten, men med EN ledning festet til på motor/aksel eller drev. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 5.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2012 Hei. Grunnen til løs propell er neppe tæring, men mutter som ikke var helt fastskrudd. Videre har jeg ingen båt uenfor meg på denne siden så den teorien tror jeg heller ikke på. Mine propeller er av messing. Slik jeg vurderer det er at det kan ha dannet seg et belegg av alger eller lignende mellom propell og aksling som medførte dårlig kontakt med gjord og derfor tæring,kan det være grunnen? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Hulda Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Støtter den med båt ved siden av. men det som blir tæret sist på av alt metall på en båt må jo være stålet i en propellaksel. For det stålet er så hardt at det blir spist sist av alt annet metall i nærheten. men om du ligger ved siden av en båt med ishud av kobber for eksempel.. -det kan lett gi utslag i lettmetallet i undervannshus eller propell. Mange ting kan spille inn her. Men om du legger båten helt øde uten påvirkning fra noe rundt vil sjøvannet spise på metallet uansett. det mykeste går først. dette p.g.a. spenninger i sjøvannet. Men husk: Ha alltid to anoder på en båt uansett. -et anode festet på båten og ikke noe mer. -og et anode til festet på båten, men med EN ledning festet til på motor/aksel eller drev. Dette medfører ikke riktighet. Metallers hårdhet har overhode ingenting å gjøre med edelhet i forhold til korrosjon. Det vil si, hvor de ligger i spenningsrekken i forhold til en standard elektrode (eks. SHE). 'En anode festet til båten og ikke noe mer': Denne anoden vil gi null effekt/beskyttelse. Her gjelder som over alt ellers, det må være en krets (leder for elektroner) og en elektrolytt (leder for ioner). Dette er en naturlov, det er slik det funker. Har man propell som skal beskyttes av en anode, og propellen ikke er en del av kresten som forklart over, så vil den ikke ha noen beskyttelse. Husk at vi snakker om strøm, det er elektroner som beveger seg. Spenning er ikke det samme som strøm. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 5.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2012 Hei. Huldra skriver ``Har man propell som skal beskyttes av en anode, og propellen ikke er en del av kresten som forklart over, så vil den ikke ha noen beskyttelse. Husk at vi snakker om strøm, det er elektroner som beveger seg. Spenning er ikke det samme som strøm`` Så om jeg forstår dette er min teori rett og svaret er gitt. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Overkilld Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 spenning var kanskje feil ord på det ja. i hovedsak mente jeg som du, at beskyttelse av propell o.l har ingen effekt om anoden ikke er koblet opp til det. videre så har ikke messing å kobber noen heldig effekt sammen med aluminium i nærheten er jeg rimelig sikker på Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 videre så har ikke messing å kobber noen heldig effekt sammen med aluminium i nærheten er jeg rimelig sikker på Propelleren er nok av bronse, ikke messing. Men hvor har du dette med kopper og aluminium fra? Trådstarter har ikek nevnt noe om dette? Det er ikke vanlig å ha deler av noen av disse to materialene i forbindelse med en installasjon med stive akslinger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.