Tor Eirik Startet 14.Januar.2005 Del på Facebook Startet 14.Januar.2005 Etter mye om og men og litt frem og tilbake har jeg kommet til det punkt at jeg er veldig i tvil på hvordan jeg skal overflatebehandle skroget på båten min. Skroget er pusset ned og en del steder er det nystøpte overflater, resten er gammel nedpusset gelcoat og sparkel. Jeg er usikker på hvorvidt dette skroget er "tett" og ønsker å komme frem til det optimale resultat, og helst så godt at det blir som nytt. Spørsmålet lyder... Kan jeg da legge på gelcoat utenpå dette? Jeg søkte rundt her og fant ut at gelcoat ikke tørker i luft? Stemmer dette? Jeg hadde opprinnelig tenkt å legge gelcoat på bunnen, men nå ble jeg mer i tvil... Noen som VET hvordan jeg skal gå frem for å få den optimale behandlingen? Fremgangsmåte/produkter etc... Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Et par karer i båthavna mi sendte båten til billakkerer som sprøyta på topcoat. Bra resultat. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ingar Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Jeg hadde opprinnelig tenkt å legge gelcoat på bunnen Hvis det er snakk om under vannlinjen så bør du definitivt ikke bruke gelcoat. Eller rettere sagt topcoat, som altså er gelcoat tilsatt voks og herder mot luft. Under vannlinjen må du ikke benytte noe annet enn epoxyprimer. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Hvorfor ikke gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Hvorfor ikke gelcoat? Gelcoat kan du som nevnt uansett ikke bruke.At du ikke bør bruke topcoat er fordi det ikke er nødvendig, du må uansett legge x lag med epoxyprimer utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Hva mener du med nystøpte overflater? Nystøpt gelcoat eller nystøp glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Man KAN legge topcoat, men det er ikke nødvendig? Altså... jeg skal legge tre-fire lag med epoksyprimer først... og så? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Hva mener du med nystøpte overflater? Nystøpt gelcoat eller nystøp glassfiber? <{POST_SNAPBACK}> Da mener jeg nystøpt glassfiber Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Man KAN legge topcoat, men det er ikke nødvendig? Altså... jeg skal legge tre-fire lag med epoksyprimer først... og så? Og så bunnstoff. Hvor mange primer-lag som er nødvendig avhenger av type/fabrikat, noen gir tynne lag (Internasjonal Gel-shield), mens andre gir tykkere lag ( Hempel Light Primer) Siden det er topcoat som er årsaken til plastpest ville jeg ikke brukt det, selv om det strengt tatt ikke skal ha noe å bety så lenge man har primet forskriftmesig utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 I så fall kan du rulle på topcoat på disse områdene. Topcoaten er fyldigere enn epoxyprimer. Du bruker den nærmest som en filler. Utover dette har den ingen beskyttende virkning. Når topcoaten herder, trekker voksen ut til overflaten og danner en blank hinne. Denne må du nå slipe vekk. Dernest grunner du båten med epoxyprimer i passende antall strøk før du legger på bunnstoff. Du kan godt droppe topcoaten og bare grunne ekstra på de bare områdene. Topcoaten er imidlertid en mye fyldigere greie enn epoxyprimeren. Man bruker den for å få en jevn hinne med gelcoat og gjøre overflaten mer jevn og glatt. 1-2 strøk. Maks total tykkelse omlag 1,5mm. Tykkere lag kan sprekke når skroget flekser og det liker jo epoxyprimeren din dårlig. Mattsliping mellom strøkene er et absolutt must. Er de nystopte delene i samme høyde som den gamle gelcoaten, dropper du topcoat og bruker kun epoxyprimer.. Epoxyprimeren fester glimrende på ren glassfiber, men fester like glimrende på nedmattet topcoat. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Dette er snakk om HELE underdelen på båten. Den er HELT nedpusset... dvs gjennom hele fargespekteret med gammel lakk. (Gammel båt, mange omlakkeringer) Tror jeg talte 5-6 lag med forskjellig lakk/sparkel etc + bunnstoffet. Det jeg da vil oppnå er en strøken finish på hele skroget... Og med epoxyprimer så oppnår man vel ikke så veldig bra finish? Det er vel bare et underlag for bunnstoffet, og for at vann ikke skal trenge inn i glassfiberen...? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 (redigert) Dette er snakk om HELE underdelen på båten.I så fall dropper du garantert topcoaten.Epoxyprimeren blir steihard og du pusser den superglatt. En kjempefinnish for bunnstoffet. Lotus Glatt var kanskje ikke helt riktig. Jevn og fin pusser du primeren og får et fint feste for bunnstoffet. Redigert 14.Januar.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Hva gjør jeg med farger etc da? Epoksyprimeren er vel bare i standardfarger? Lurer på om jeg er ute å kjøre her jeg... HVA brukes gelcoat til? Hva brukes topcoat til? Hva brukes epoksyprimer til? Kommer ikke fargen på båten fra topcoaten? (Som man får i mange forskjellige farger??) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Mulig jeg har misforstått. Snakker du om skroget under vann eller skroget over vann? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Mulig jeg har misforstått. Snakker du om skroget under vann eller skroget over vann? <{POST_SNAPBACK}> Snakker om båten fra fenderlist og ned.. Jeg har tatt av overbygg og snudd båten opp-ned.. pusset vekk gammel shipolin og diverse andre saker som tidligere eiere har smurt på... Så blir det til å lappe et hull eller to med glassfiber når været blir litt varmere.. Litt sparkling og slikt må til før finishen er slik jeg vil ha den FØR jeg har på noe mer.. Kort sagt har jeg pusset meg ned til nullpunktet for å ta igjen gammelt dårlig arbeid. (polyester utenpå bunnsmurning og slikt ) I den forbindelse må jeg vite hvordan jeg skal gå fram for å få den sterke fine overflaten som man finner på nye båter. Håper dette klarnet opp i saker og ting... PS: Også overbygget er pusset ned... her skal jeg vel bruker hard-top eller noe slikt eller har jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Fra vannlinja og opp til fenderlista blir det annerledes ja. Først sparkler du opp alle sår og riper. Så pusser og mattsliper du. Så maskerer du Så grunner du med epoxyprimer. Den fyller alle resterende porer og ørsmå sår. Så sliper du med fint vannfast slipepapir. Så vaskes og avstøves det. Så lakkeres det. F eks. Jotun Hardtop i din favorittfarge. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Epoxyprimer under vannlinjen for å hindre vanninntrengning og fare for plastpest. (Se Lotus sitt inlegg). Lakk over vannlinjen for å få det pent. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Tor Eirik Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Supert! Da tror jeg at jeg har det på stell her! Takker for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 NB! En ting til, ikke glem skikkelig avfetting med Aceton, bytt filler ofte. Både før Epoxy sparkling og priming. Polyester har masse fett i seg. Husk også matting før lakkering oppå Epoxy primer, ellers så hefter lakken dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 14.Januar.2005 Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Viktigt......... Dersom du pusser ned og kommer til fiber........ Ikke vask med tynner el.l. først, blås rent eller støvsug først. Dersom du vasker en "pusset/slipt" flate med tynner fyller du de porene med slipestøv som skal gi god heft for nytt belegg.............. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Tor Eirik Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Tenkte å bruke lynol, men det er vel samme ulla Epoksyprimer blir nøye mattpusset Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 14.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2005 Viktigt......... Dersom du pusser ned og kommer til fiber........ Ikke vask med tynner el.l. først, blås rent eller støvsug først. Dersom du vasker en "pusset/slipt" flate med tynner fyller du de porene med slipestøv som skal gi god heft for nytt belegg.............. <{POST_SNAPBACK}> Det skal jeg huske! Flott at du sa det! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.