Jump to content

Sveise syrefast - hva trenger man og hvordan gjør man det ?


Mizar

Recommended Posts

Eg er heller ingen sveiser, men kjøpte første tig sveisen i 1988. En Kempi tig sveis som laga fine (og irriterende) hylelyder når man sveiste.

Har jobba siste 15 år i firma som driver kun med rustfritt/plast produksjon.(dvs. ikke lov. å ta andre matrialer inn i produksjonen)

Det har vært brukt kemppi/esab/fronius/migatronic apparater og alle har gjort jobben, men skal man sveise mye og med mye strøm så må man ha vannkjølte

apparat/slangepakker (på de vannkjølte fronius apparatene støya kjølepumpene forferdelig). For hobbybruk er dette sjelden nødvendig.

Men det koster sikkert litt å kjøpe et ok tig apparat i dag også? Så kanskje titte litt på bruktmarkedet, mange firma som skifter ut utstyret sitt? (sjekk slangepakken)

 

Min gamle brukte norgas pluggen med manuellt slangesett kosta meg ca.2000.-tot. på 90 tallet og funker ennå, men slangepakken er oppmorkna no.

Opplevde å måtte hente pluggen apparatet en gang da de moderne inverter apparatene ikke fungerte på for lav spenning.(på en båt med mye skjøteldninger etc.)

 

Tenker du at man blåser gjennom når høyfrekventen tenner? I tilfelle hjelper det kanskje med "sloop up"?

Ja, men da snakker vi om tykkelser som ølbokser etc. så dette er ikke noe å bry seg om i 99.9% av tilfellene. "Sloop up" hjelper vel neppe på dette.

Skal man sveise veldig tynnt er vel en puls tig å foretrekke, men absolutt ikke nødvendig for de aller fleste av oss.

 

Sloop up,sloop down og ikke minst at dekkgassen står på noen sekunder etterpå er også viktig selv om mange har en uvane å fjerne munstykket for tidlig ifra arbeidsstykket.

Å lære selve sveisingen er forholdsvis enkelt, men det kreves litt trening på tynne plater/rør.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På jobb har vi tre Tigmaskiner, to Kemmpi og en Selco. Jeg rører ikke Kemmpiene etter at jeg begynnte å bruke Selcoen. Fantastisk maskin å sveise Tig med. Det eneste minuset er som Komodo nevner er at de har bøybart håndtak som må byttes innimellom. Men det kan vare i mange år hvis man tenker over hvordan man bøyer de. De små pinneapparatene til Selco er helt utrolige de også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke trefas i garasjen så det utelukker mange bruktmaskiner.

 

Nå har jeg sett og lest litt rundt omkring og nytt TIG apparat blir for dyrt. Men jeg forstår nå kanskje så mye at valget kan falle på dette apparatet:

 

Sveis MIG 140

 

Jeg skal ikke sveise annet enn småting, og dette apparatet kan også sveise aluminium.

 

Tar gjerne imot kommentarer.- Er i hvertfall takknemlig for advarsler, hvis noen andre ser at dette blir "feil".

Link to post
Share on other sites

Tar gjerne imot kommentarer.-

 

 

Jeg har prøvd BT's MIG apparat på rustfritt. Det ble heller dårlig resultat. Nå ønsker jeg meg TIG utstyr.

Taler for seg :yesnod:

 

 

Jeg skal ikke sveise annet enn småting, og dette apparatet kan også sveise aluminium.

Det tror jeg at jeg ville prøvd før jeg kjøpte et slikt apparat...

 

Til sammenligning, jeg betalte 200 kr for mitt Kemppi tig apparat av denne typen:

tig_034.jpg

-ga samtidig bort mitt gamle Oerlikon tig apparat.

 

Jeg ville ikke kjøpt det mig apparatet hvis jeg var deg. Jeg solgte mitt mig apparat i fjor, da hadde det stått ubrukt i sikkert 10-15 år. Det eneste jeg bruker er pinne og tig.

 

Hvis du går for budsjettvarianten ville jeg heller kjøpt en liten MMA inverter. Denne Kemppien kjøpte jeg for et par år siden, er verd hver krone:

tig_035.jpg

 

Med en slik pakke kan du sveise tig også, riktig nok med slepetenning:

tig_036.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk tak i et slikt billig Kina TIG apparat 200 amp AC/DC, funket helt greit for en amatør som meg som aldrig hadde tatt i et TIG apparat. Sveiset meg en ny septiktank i vinter og den ble jeg veldig fornøyd med. Hadde kun hobbyerfaring med MIG sveising fra før. Forbausende enkelt spør du meg. Har sveiset med pinne, mig og gass men TIG var rent morro. Ingen gnister og ingen røyk. Det jeg syntes var forholdsvis vanskelig var feks innvendig hjørne.

 

-Xlnt

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke trefas i garasjen så det utelukker mange bruktmaskiner.

 

Nå har jeg sett og lest litt rundt omkring og nytt TIG apparat blir for dyrt. Men jeg forstår nå kanskje så mye at valget kan falle på dette apparatet:

 

Sveis MIG 140

 

Jeg skal ikke sveise annet enn småting, og dette apparatet kan også sveise aluminium.

 

Tar gjerne imot kommentarer.- Er i hvertfall takknemlig for advarsler, hvis noen andre ser at dette blir "feil".

 

 

Vell....Har fusket i faget i 30 år.. aluminium bør sveises med vekselstrøm , de har ikke dette apparatet......

Et lite likestrøms apparat for elektroder er billig og bra. Sveiser alt med det, rustfritt og stål. ( dårlig på alu)Kan også brukes til og tine rør....

Med en tig pakke kan alt lages..Dekk gassen blåser lett bort ute..

Hva med og tilpasse delene , punkte med elektroder , for så og få en proff til og sveise med Tig?

Små apparater er også bedre med lang strøm kabel...

Mig/Mag er for sveising på bil , eller proffe sveise sjapper. Men de er nå min mening

Link to post
Share on other sites

Biltema har en likeretter som kan påmonteres slangepakke til tig. Apparatet har innebygget ventil som åpner for gassen når strømkretsen lukkes, slik at du slipper å åpne for gassen manuelt. Begrensningen ligger i likestrøm, slik at du ikke kan sveise alu. med dette apparatet. Link

Alternativt kan du jo importere selv fra fks. Kina, men står da i realiteten uten garanti.

Vi har denne likeretteren på jobb, og brukes mye ute i feltet til rep. av maskiner/utstyr og sveiser da utelukkende mad pinner. Har imidlertid testet apparatet med tig-pakke, og det funker helt greit.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Sveiser relativt mye, både MMA og TIG. Har ulike apparater, bl.a. to ESAB der det ene brukes til vekselstrøms TIG-sveising av aluminium med HF-tenning, og det andre til MMA samt TIG sveising av rustfritt med vanlig skraptenning.

Sveising av rustfritt er vel generelt noe av det enkleste man kan gjøre, både med TIG og pinne. Skal man ha en høykvalitetssveis som ser fin ut på rustfritt er det ingenting som slår en trenet TIG-hand. Matingen er også mye enklere enn ved f.eks. TIG sveising av aluminium der man ikke kan arbeide med smeltebadet på samme måte som ved sveising av rustfritt. Men bruk av syre etter sveising er et must for å få, samt bevare en bra finish på sveisen.

 

TIG sveising av rustfritt stiller ikke strenge krav til sveiselikeretteren. De fleste billigapparater funker helt fint og begrensningen ligger oftest i sveiseren. Wolframen skal slipes MED slipesteinen. Husk en fin og riktig spiss når du sveiser rustfritt. Kan man ikke teket ødelegger man gjerne wolframen ved første skraptenning og må slipe den på nytt. Gjør man det ikke havner man fort ut i elendigheten. Et rent arbeidsstykke er også essensielt. God støtte for handa som holder elektrodeholderen er også viktig for å oppn¨en stø og fin sveis.

 

Pris?

 

Ville ikke gitt mer enn 6-7 000 kr. for en MMA likeretter som dekker ethvert privatbehov. Svebo har en særdels bra kraftpakke fra EWM (PICO 162) som jeg har brukt mye her: http://www.svebo.no/sveis.htm Meget god tenning da tomgangsspenningen ligger vesentlig høyere enn for andre sveiselikerettere (Vanligvis 75-85 volt, denne har 105v). Ellers en kraftig plugg som tåler ustabil strømtilførsel og lav inngangsspenning, f.eks. fra aggregat.

 

Ellers fra 25-30 000 kr. og oppover for en anerkjent AC/DC TIG med HF-tenning.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke mye du ikke kan sveise med det apparatet, på hobbybasis. ........... :yesnod:

Takk for greit svar. Da blir det et slik når jeg kommer fra ferie i august.

 

Neste spørsmål er da:

Hvordan/hvor skaffe argon i Akershus/Oslo-området. Regner med at det rimligst å kjøpe egen flaske(?). De små engangsflaskene fra Jula regner jeg som uegnet, både pga. prisen og fordi de ikke passer til gassregulator(?).

Link to post
Share on other sites

I Akershus/Oslo området er det haugevis av gassforhandlere. Du kan f.eks. sjekke med AGA sentralt her: http://www.aga.no/in...s/nav_locations

 

Gassregulator leveres av hvilken som helst sveiseutstyrsforhandler. Du trenger en argonregulator med flasketrykksmanometer samt flowur (l/min).

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nettopp kjøpt meg dette: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180708746280&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123#ht_5375wt_1163

Kjekt å kunne sveise aluminium også da. :smiley: Fikk prutet apparatet ned til 4000,- inkl. express frakt, og kjøpte i tillegg en fotpedal for 370 kroner.

Selgeren merket også pakken som gave med lav verdi for å slippe/betale lav moms.

Jasic skal også være av høyere kvalitet enn andre kina-merker, og jeg skulle få 2 års garanti på det.

Har ikke fått testet det da jeg ennå er på utkikk etter det billigste gass-alternativet for meg... :smiley:

Link to post
Share on other sites

For hva gass angår, tror jeg 10 liters kjøpeflaske fra hydro er et greit alternativ. Dyrt å fylle (koster nesten det samme som en 30 liter), men til gjengjeld eier du flasken, og får denne byttet i en ny eller kontrollert hver gang du kjøper gass Her tilkommer ingen leie.

Helt gratis er ikke flasken, tror en 10 liter koster over 4300,- pluss moms, men da er den full med gass. Blandingsgass og argon koster nå omtrent det samme, CA 1200 ?.....

 

Det app. til Mach iii er vel fett nok til den prisen, var det fra UK ? Fra Kina kan man sef. kjøpe dette apparatet, men garantien blir vel oppspist av dyr frakt ?

Redigert av tb55 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpt fra Kina ja. Tror nok aldri det blir snakk om retur av hele apparatet ved eventuell feil, men snarere en enkel feilsøking hvoretter selger sender erstatningsdeler som man skifter ut selv.

Her fra garanti-vilkårene til en annen selger i Kina:

 

3. If a machine breaks or fault, our engineers will provide a test and detection method. The buyer must meet the requirements and follow the test methods to present the test results.

4. If necessary, the buyer must meet the requirement of the engineer to provide inside photos and testing video of the welding machines.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...