Jump to content

Langsgående sprekker i trebåt


Tor Eirik

Recommended Posts

Har fått noen stygge langsgående sprekker  i de 6 nederste bordene på trebåten min med sprekker opptil et par cm... Båten har ikke vært på vannet på et 2-3 år...

 

Noen som har tips om hvordan jeg reparere dette uten å skifte bordene?

<{POST_SNAPBACK}>

uff og uff, men alt håp er ikke ute :smiley:

Det beste hadde jo vært og bytte bordganger, men ta en titt her West system

 

Ps!

Når tempraturen tillater det, sett hagesprederen på under båten noen dager!

Dette vil hjelpe en hel del!

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kammerat med trebåt hadde samme problem...

Han reinskar sprekkene med sirkelsag og fellte inn lister som han skar til. Han brukte west epoxy sine produkter til denne opperasjonen. (Det er viktig å ikke bruke epoxy som spakkel, da vil det koke). Båten ble (og er) meget bra den...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til ikke å bruke epoxy som sparkel? Hvorfor ikke? Hvorfor skulle det koke? Bruk epoxy så meget du vil, men bruk det der det skal brukes, og det er definitivt ikke i slike sprekker, i hvert fall ikke i første omgang.

 

Treverk er som kjent meget bevegelig. Det er vanskelig å vite hvor mye som skal fjernes før en eventuelt setter inn en "lus". Sannsynligheten taler for at får denne båten mulighet for trutning, så blir den helt tett. Spreder under er en bra ting, noe annet du kan gjøre er å legge fuktige filler på innsiden av båten tett til sprekkene. Hva du enn gjør, ikke fyll vann i båten, den er ikke konstruert for trykk den veien.

 

Jeg ville fraråde å bruke noen form for tettemiddeel, herunder epoxy, før treet har trutnet så mye som mulig. Først da vet du det egentlige omfang og størrelse på sprekkene.

 

Det beste, og kanskje det billigste vil være å bytte de bordene det angår. Dette er ikke vanskelig, konsulter en båtbygger. Resultatet blir en hel og fin båt.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Det beste, og kanskje det billigste vil være å bytte de bordene det angår. Dette er ikke vanskelig, konsulter en båtbygger. Resultatet blir en hel og fin båt.

Enig i dette Marna...

 

Min kammerat hadde store sprekker i sin båt og etter forsøk med trutning i vannet igjennom en mnd, gav han opp. Hans furuholmen ville ikke trutne og da reinskar hen med saga som jeg beskrev ovenfor og satte inn ei lus. Han prøvde først å spakkle med epoxy men sprekka var så stor at den varmen epoxyn produserete gjorde at det kokte, derfor reinskar han og satte inn ei "lus."

 

Dette skjedde etter råd fra trebåtbyggeren fra Stavsjø på Hedemarken....

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bare hive båten i sjøen i noen dager for så å tørke den opp igjen?

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget er at den ikke skal tørke, det er da den sprekker. Det er helt utrulig hvor mye

treverket utvider seg og "truttner" til når det blir lagt i sjøen. Du kan jo stifte fast en blybot

på innsiden slik at båten ikke synker før den er "truttnet". Hjelper ikke dette så er det en

god "nødløsning" og smelte asfalt og renne inn i sprekkene. Asfalt som brukes til taktekking,

den er elaststisk og vil følge treverkets gang.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bare hive båten i sjøen i noen dager for så å tørke den opp igjen?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det kan du. Legg den i fjæra, men pass på bølger og vind. Ta den opp igjen når sprekkene ikke lenger ser ut til å gå mer sammen. En uke eller to på land etterpå vil gi deg tørt nok treverk til å begynne å jobbe, under forutsetning, selvsagt, at den ikke ligger i sol eller regn. Det beste er innedørs, da har du kontroll på det.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

som brukes til taktekking,

den er elaststisk og vil følge treverkets gang.

Vanlig smelte-asfalt er IKKE elastisk. Du må i tilfelle bruke en kald-asfalt type, f. eks. Mightyplate Plastic Cement, som forblir elastisk og ikke sprekker opp igjen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig i dette Marna...

 

Min kammerat hadde store sprekker i sin båt og etter forsøk med trutning i vannet igjennom en mnd, gav han opp. Hans furuholmen ville ikke trutne og da reinskar hen med saga som jeg beskrev ovenfor og satte inn ei lus. Han prøvde først å spakkle med epoxy men sprekka var så stor at den varmen epoxyn produserete gjorde at det kokte, derfor reinskar han og satte inn ei "lus."

 

Dette skjedde etter råd fra trebåtbyggeren fra Stavsjø på Hedemarken....

<{POST_SNAPBACK}>

Excactly my point. Her var det først forsøkt med trutning, når det ikke hjalp, så gyver man på med en lus eller to :-)

 

mvh

 

M.

 

PS. Hvis epoxy skal fylle store hull, er det viktig med nok filler (husker ikke navnet i farten). Dessuten må en være påpasselig med temperatur. Høy lufttemperatur kombinert med et hurtigherdende epoxy vil gi det resultatet du nevner. Velger man så et langsomtherdende epoxy kombinert med nok filler og en temperatur mellom 15 og 20 grader, går det bra. Om det er beste løsningen er en annen sak. Store hull og sprekker som ikke lenger går sammen anbefales brukt tilpasset treverk i kombinasjon med epoxy, jfr lus.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Vanlig smelte-asfalt er IKKE elastisk.  Du må i tilfelle bruke en kald-asfalt type, f. eks. Mightyplate Plastic Cement, som forblir elastisk og ikke sprekker opp igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

DET het det kanskje ja :blush: Min 110 år gamle "Svampen" ble tett som en flaske etter en

slik behandling. Jeg skulle selvsagt ha byttet de dårlige bordgangene, men gammel "båtkultur"

hiver man ikke på peisen eller bålet sånn uten videre. :nono:

Link to post
Share on other sites

Et tips i så måte er å bruke Farm 100 eller 80,dette herder ikke og vil bare tyte ut igjen når båten trutner,

Ellers som nevnt tidligere i tråden filler eller ryer som er tingen,dette brukte jeg på de to tresnekkene jeg har hatt med hell.(en kamerat mente han hadde sett ei kråke fly mellom båten)

Det er utrolig hvor mye det trutner.

Når båten først er på vannet ser man lekasjene bedre og da er det bare å stryke på vannfast fett eller margarin,det holder vannet ute.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Treverk er som kjent meget bevegelig. Det er vanskelig å vite hvor mye som skal fjernes før en eventuelt setter inn en "lus". Sannsynligheten taler for at får denne båten mulighet for trutning, så blir den helt tett.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi får prøve å se hvor mye den trutner... Så hvis ikke den trutner skikkelig så er det bare å sage ut et spor og legge inn en "lus"? Og den skal helst være et brukt trestykke? ikke nytt? Utseendemessig så gjør det ingenting om lusa vises... men er det noen praktisk betydning?

Link to post
Share on other sites

Et tips i så måte er å bruke Farm 100 eller 80,dette herder ikke og vil bare tyte ut igjen når båten trutner,

Ellers som nevnt tidligere i tråden filler eller ryer som er tingen,dette brukte jeg på de to tresnekkene jeg har hatt med hell.(en kamerat mente han hadde sett ei kråke fly mellom båten)

Det er utrolig hvor mye det trutner.

Når båten først er på vannet ser man lekasjene bedre og da er det bare å stryke på vannfast fett eller margarin,det holder vannet ute.

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Hva mener dere med å bruke filler? Legge dem i sprekkene? Eller?

 

Hva er Farm 100/80? Hvor kan man få kjøpt dette (Tror ikke jeg har sett noe slikt i butikken noen gang)

 

Stryke på fett er vel en ganske forgjengelig måte å tette dette på? :wink:

Link to post
Share on other sites

Du legger filler eller ryer rundt i hele båten og væter dem og holder dem jevnt fuktig.Dette gjør at treverket suger til seg fuktighet og trutner.

Fettet brukes inntil at treverket har trutnet,dette går ganske kjapt når båten ligger på vannet.

Farm blir solgt båtutstyrsforretninger mener jeg hvis ikke det har byttet navn da ....

Link to post
Share on other sites

I fjor var første året jeg hadde med trebåt og sjøsetting var selvfølgelig veldig spennende. Vi har også noen langsgående sprekker i noen bordganger. Som nevnt av andre tidligere la vi filler i inne i båten og passet på å vete disse ofte og godt. I tillegg brukte vi farm på de langsgående sprekkene.

 

I tillegg la vi rett før sjsetting gris ,mellom bordgangene under vannlinja. Dette la vi uten på bunnstoffet. Sammen viste dette seg å være enormt effektivt. DEt kom selvfølgelig inn vann i båten, men det var av ubetydelige mengder. Vi kommer helt klart til å gjøre akkurat samme i år også.

 

Lykke til, det går helt sikkert ba.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere med å bruke filler? Legge dem i sprekkene? Eller?

 

Hva er Farm 100/80? Hvor kan man få kjøpt dette (Tror ikke jeg har sett noe slikt i butikken noen gang)

Det er delte meninger om Farm. I min tid som tresnekke-eier brukte jeg Asfaltin. Tror ikke du finner dette i noen butikkhylle, det står nok "bak" på forespørsel. Dette holder seg elastisk og smuldrer ikke vekk som Farm har en tendens til. Båten ble meget tett og fin. Et annet produkt det går lovord om, er International Tãt.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

I en trebåt jeg hadde tidligere, kunne jeg stikke pekefingeren inn i en sprekk i en bordgang. Men den smurte jeg godt inn med farm 80 eller 100, husker ikke hvem som er til størst sprekker. Satte så ut båten dagen etter og det kom selvfølgelig inn vann, men ikke noe som skapte problemer. Etter ca. 1. dag var sprekken mye mindre, og båten tettere. I løpet av en uke var båten nesten tett og sprekken nesten borte. :yesnod:

Det som er viktig ved tetting av sprekker i bordganger, er å bruke noe som presses ut av sprekken etterhvert som båten trutner. Hvis ikke tettemassen kan presses ut, ved bruk av f.eks. Sikafleks, silikon, o.l., vil resultatet bli at bordgangen sprenges og sprekken blir mye lengre!!

Så jeg ville absolutt anbefale å bruke smør, fett, Farm, o.l. Kjenner også mange som legger vanlig malertape utenpå sprekken og er fornøyde med det, men jeg kjenner ikke til om det fungerer som det skal/bør. Det jeg kjennertil er at de som benytter tape, har etter litt tid på vannet, lange taperemser hengende i vannet rundt båten. :nonod:

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...