Jump to content

Vårpuss Hansvik 18ht


Christoffer79

Recommended Posts

Jeg har da kjøpt,brukt, og pusset båt siden i fjord sommer:) har faktisk ikke vert inne på og lage noe tråd om dette da den lille planlagte pussen ikke var noe og skrive om.,., meeen dette dro da veldig ut i tid, da jeg stadig fikk idèer om hvordan jeg kunne gjøre ting bedre enn utgangspunktet var,. historien startet med et båtkjøp, som ble testa,og solgt da jeg fannt en hansvik til en overkommelig pris.

7.jpg

utgangspunktet,. med en pill råtten brun/beige kalesje,. eller restene av denne iallefall. ,

 

båten ble raskt rydda,. men her måtte noe jobb til for å få tinge til å virke som dem skulle,. bla elektrisk anlegg som mildt sagt var totalt rasert,.

 

3.jpg

4.jpg

img_1811.jpg

 

etter litt jobb med strøm, der hele dashbordet blei bytta, montert nytt elpanel fra beep, instrumenter fra faria, (turtall, knopmåler og voltmeter) og ny styressnekke som takla mer en 50 hk, bynte ting og våkne til liv:)

 

dsc_0040.jpg

img_1020.jpg

 

ny kalesje bestillt, og levert hurtig da produsent hadde denne ferdigsydd, i riktig farge:) og til en hyggelig pris,.

 

img_1241.jpg

 

motoren som var på båten, en yamaha 50, ble plukket av, og solgt omgående, og nyoverhalt johnson 90 ble montert,. slik ble båten brukt siste del av sesongen. og fungerte utmerket,. marser fint på 28knt, og makser på 34knt målt med gps selvsagt. er forresten ikke veldig stor differanse mellom gps, og knopmåleren fra faria:) hjelpemotoren er en 5hk firetakter fra suzuki:)

så kommer høsten, og siden båten ser shabby ut i farge, innredning,. og ei vannlinje som ser ut til og være satt i fylla,. dær noen ar lent seg over rekka for og merke hvor den skal være,. så er det på tide og gjøre noe med dette,. prosjekt vask, og ny vannlinje er i gang,. for dem som ror dette er lett, så må dere tro om igjen :) hehe,.

bunnstoffet sitter nemlig helt foorjævlig:) og måtte slipes av,. ny sliteskinne må også til., og i samme farta så må jo selvsagt skroget lakkes opp:=)

slipeslipeslipe:) skroget blir så lakka i jotun topgloss,. white,.

og da er fargeforskjell et faktum mellom skrog og overbygg.,.,. så dette må jo gjøres noe med., slipe mer, og lakke.,. og da viser det seg halvveis ut i andre strøket, at jotun har endra på fargen i topglossen sin,.,., !!!!!!!!!

dette skal da for syke f ikke være mulig.... forhandler blir kontakta, og konfrontert med problemet,. han tar det videre med jotun,. som da hevder at dem aldrig har hatt helt hvit topgloss, men den har alltid vert sandfarget???? rart,. jeg har jo kjøpt 4 liter, der 3 var helt hvit,. som jeg skulle ha.,., er bare å pusse ned hele skiten igjenn,,,,.... etter intens forskning, så klarte jeg og finne tre liter til, med samme produksjonsnr som de første 3.. og ja,. disse var helt hvite,.,. som jotun aldrig har hatt??? bildet her viser fargeforskjell., hvit strøk 1. og en flekk med såkalt hvit strøk 2.

 

img_1365.jpg

 

men den blei helt hvit til slutt:) en del bildet her fra prosessen:)

 

riving av int,. img_1288.jpg

img_1289.jpg

 

pusse pusse pusse

 

img_1378.jpg

 

lakke:)

 

img_1360.jpg

 

blir fiint:)

men nå., nå ser jo den gammle innredninga for jævlig ut.,.,noe må gjøres., trekke opp er en god idè. men etter mye at og fram, og kr som skal ut, så sjekka jeg opp med en lokal forhandler av hansvik,. nytt putesett er DYYYRT.. men, men, og atter men,.,. de solgte en slik båt, til en kresen kunde,. som mente at han kunne skimte flekker i putene, i visst lys, og visse vinkler,. og han venta på nye puter fra fabrikk., og etter en rask telefon til hansvik, fikk jeg beholde de gamle putene:) istedet for at dem skulle returneres:) ja det var jo bare og slå til:) og vaske dem lett når jeg fikk dem.,

slik skjedde det at putesettet ble blått:) komplett sett, med stol., til 7000,-.,, det var billig:) fikk i samme slengen en god grunn til å fjerne vinkelbenken bak i båten:) benken på babord side tar jo bare opp dekksplass,.,

bilder fra montering, og der benken har stått:) se forskjell fra når jeg demonterte litt lenger opp:)

 

ny lakka, ny logo:)

 

img_1694.jpg

img_1716.jpg

her har det vert en benk.

 

img_1741.jpg

gammel innr.

 

img_1743.jpg

ny.

 

dsc_0043.jpg

img_1752.jpg

 

da var jeg vel i havn med dette:) fannt en detl smarte finesser, med hovedstrøm, som etter min mening skal være lett tilgjengelig fra oppholdsplass, men samtidig ikke et utstikk som man sparker borti en tid og bestandig,. denne ble montert i benkfronten på akterbenk, inni en boks, med luke, som bygger ca 0,5-1cm ut fra benken:)

dsc_0050.jpg

 

så skulle jo vannlinja settes,.,., dette har jeg alrig gjort før,. eller rettere sagt, jeg har aldrig pussa båt før,. så høstpussen ble litt mere omfattende enn planlagt:) jeg dro til et firma som driver med båtarbeid, alt fra skader, til nybygg,. og det jeg fikk se dær, fikk meg til å revurdere dette med å leie inn folk,.,. man er da perfeksjonist:) bildet med rødt bnstoff er gjort av et firma som tar seg betalt!!!!

img_1748.jpg

og her er det en amatør kan få til i garagen:)

img_1749.jpg

 

 

alle skruer, og beslag er nå også erstattet med rustfritt syrefast,. ekkolodd/plotter montert,. lowrance elite5 farge:)

ledlist montert under rekke bak, som gir et indirekte lys over hele akterbåten,. dette ble meget bra, og har forskjellige farger,. kabinlys er helt enkelt en osram ledstik. som er batteridrevet:) bilder av innredningen må jeg få komme tilbake til,. da jeg ikke har tatt noen her,.

 

men her er båten ferdig utvendig:)

 

dsc_0035.jpg

dsc_0034.jpg

dsc_0036.jpg

dsc_0037.jpg

 

 

i dag blei skuta våt under kjølen igjen:) og alt fungerte utmerket:) så nå er jeg klar til allt som havet har å by på:) er bare å vri om nøkelen og kjøre:)

Link to post
Share on other sites

Roksoy., hehe,. takk:) satt å læst om rana'n din,. å æ hadd jo nån bilda,. så då måtte æ jo lag en liten tråd her æ åsså:) lite artig dein turn du hadd i fjæra,., æ hadd et tilfelle tidligar, dær motoren daua,. å hjelpemotor ikkje va montert,. hmm å sjølsagt ikkje åre ombord. det blei gjort forsøk på å padle med ei benkeplate, men i et sund med passe sterk strøm, så va det bære å gje opp.,. så det blei et par tima drift, i midnattsol, fint ver, å hyggelige folk ombord. det vi gjorde da, va å ringe opp bodø radio,. å førrklart situasjonen. samt at det ikkje va fare førr liv, eller båt. men vi kom nok te å driv i mange tima før vi fikk tak i hjelp, samt at nermeste redningsskøyte va væl 3-4 tima fra vårres possisjon. (brukt redningsskøytas app på ihone te å finne det ut, samt nr te radioen) de gjorde da allt de kunne førr å hjele oss, i motsetning til ka politiet gjorde førr dæ. og vi blei da berga av hurtigruta, som låra lettbåt når dem kom, og taua oss heilt inn i båsen på havna., så sku det skje at man e i nød, så e det fleire, og etter mi meining bedre alternativa einn å ringe politiet.

likte ranaprosjektet ditt åsså :) vi får møtes på havet en dag i sommer:) vest æ skjønn dæ rett, så e du jo ikkje så steike langt herfra:)

Link to post
Share on other sites

Kenneth:) tusen takk :) det ligg nån tima i det, og målet va at det sku bli som nytt:) vill faktisk tørr å påstå, at det e bedre løysninge, og iallefall en del bedre produkta som e brukt, enn ka du finn i en fabrikkny hansvik:) all ære til Hansvik a/s også, som har vorr te god hjelp når æ har trengt teknisk rådføring med dem:)

Link to post
Share on other sites

TurboThomas. takk:) hovedstrømsbryter, er fra beep marine, og boksen den er montert i er asa.

boksen er akkurat stor nok til den bryteren jeg har, men måtte frese ut litt større hull i bakkant for å få montert bryteren i denne. det gjøres enkelt med dremmel, eller drill :)

her er linker til Flak, som selger begge deler.

 

boks: http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=3050&MainPrC=3000&ProdNo=1015712

 

bryter: http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=3050&MainPrC=3000&ProdNo=1010407

 

bryter ble kjøpt i denne utgaven, grunnet at den kan monteres hvor som helst, tilkoblinger står i mitt tilfelle bak boksen, men kan og monteres uten boks,gjennom feks bengside, slik at koblinger er inni benk, mens bare den runde delen kommer ut:)

Link to post
Share on other sites

Ekkelt med slike opplevelser, men glad for at det gikk bra til slutt med deg også:) Har også den redningsselskapet appen forresten, kjekk sak =) Holder til i harstad, var i bodø og kjøpte baljen faktisk. Om du bor på sortland, er det store sjanser for at vi kan møtes :cheers:

Pusset du ned hele båten og la på ny primer og grunning, eller brukte du fint papir og la topgloss rett på?

Jeg vurderer hva som er best og gjøre selv nemlig, for jeg ønsker den samme "shine" som du har :thumbsup:

Redigert av Roksoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Æ pussa ned til frisk coat, så spakla æ alle luftboble som va i orginal coat., slipa med rondell, og 120 papir. Så la æ på topgloss med rull., prøvde en del forskjellige rulla, å det va vældig stor forskjell på resultat. Den absolutt beste var jotun sin ekstremrull, med kort bust. (den med sort farge på embalasjen) undervanns ble det slipa ned og spaklet på samme måte, så la æ på primer, og selvpolerende bunnstoff.

Ja sortland e jo bære rett gjennom risøyrenna:) å æ har store planer om å gå både på andfjorden, muligens rundt heile hinnøya, å litt nedover lofoten i sesongen:) pluss det obligatoriske kveitefisket med stang:)

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid og veldig fin tråd med flotte bilder!

 

Et lite tips: i følge god "nettikette" skal man unngå å skrive sms-språk eller på dialekt på diskusjonsforum. Jeg må ærlig innrømme at det var enkelte av de overnevnte innlegg jeg ga opp å lese, og det er jo synd siden det sikkert stod noe interessant der.

 

Ta det som et velmenende tips :-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Da var allt testet:) og fungerer like godt på havet, som på land:) men det nye kopasset må kalibreres/justeres,. Noen som har gjort denne jobben før, og kan gi enkle tips? Det er justerskruer for N/S og E/W på underkant av kompasshuset., må det justeres under sakte fart? Og opp mot verdiene på gps/kartplotter?

Link to post
Share on other sites

da va der forhold forhold for et par bilder inni båten:) har vert nede i kveld og fått tatt litt av efekten fra ledstripa:) hadde en film og, som viser fargebytte, og efekkt ved dimmer:) pluss et par bilder forover, og av dash:) jeg tror jeg dropper tekst mellom bildene, og bare setter inn alle:)

Enjoy:)

img_2886.jpg

img_2888.jpg

img_2889.jpg

img_2890.jpg

img_2891.jpg

img_2899.jpg

img_2900.jpg

img_2901.jpg

img_2892.jpg

img_2893.jpg

img_2894.jpg

img_2896.jpg

img_2897.jpg

 

det var det:)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hmm lenge siden jeg har gjort noe med båten ser jeg:) tar opp litt da. Siden båt er noe man aldrig blir ferdig med:) har hatt båten i bruk. Og storkost meg med feilfritt og brukbart utstyr. Men nå var det tid for litt oppgradering.båt ble tatt på land for andregang siden sist innlegg. Og dær venta det litt nye ting. Motorbrynn så lite innbydende ut etter oljedamp og smøring av styrewire. og den gamle gode johnson sto for avmontering etter å ha bringa meg trygt og stabilt frem for det meste;) eneste driftsavbrudd var da dødmannsknappen valgte og streike på et merkelig vis:)

Vel, motor ble skrudd av hekken, brynn ble vaska, og hull for gjennomføringer ble redusert fra tre til to. Da alle kabler nå skal i en strømpe til motor. Og styring får beholde sitt oprinnelige hull:) gummibelgene for gjennomføringene ble erstatta med nye. Den styringa jeg hadde (ultraflex wire) klarte jeg på mystisk vis å bryte sund når jeg henta båten i 17-grader. Og stilleligge i vel 4mnd. Så denne blei oppgradert til ny seastar hydraulisk styring. Trollingmotor oppgradert til johnson 6hk 4t. Kun for å få den hvit. Og hovedmotor er nå oppgradert til 30 år nyere e-tec 90hk. Kun en ting og si om dette.. HÆÆÆRLIG..

Nå blei det og nye orgimnale evinrude instrumenter. Type turtall og trimmeter. Samt ny styresnekke. Og da måtte jo instrumentpanel og bygges om;) kosearbeid i garagen på fritiden med andre ord:) så nå gjenstår det bare å få på et strøk bunnsmurning. Og finne 100% riktig høyde på motor. Og evt propell. Den som fulgte med orginalt passer bra, men stål hadde jo vert bedre. Har dere noen tips til det kanskje? Skal jeg ha samme diameter og stigning på stål, som det er på alupropell? Om jeg har rett turtall på alu altså. ?

Skal prøve å få opp noen bilder her og, ikke helt enkelt fra telefonen da:/

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...