Jump to content

Prosjekt Renovering av Draco 18


Goeran89

Recommended Posts

Renoverings Prosjekt av Draco 18

 

Oppstart : Mai2012

 

Båten var eid av min bestefar. Den ble satt på land for over 10 år siden, og det bærer den preg av.

 

Den ble satt på land pga motor havari. Jeg tenkte å starte med å få reparert den gamle motoren, eller få tak i en annen.

 

Mener orginal motor er en Volvo penta B18, men har store ønsker om å gå over til en B23 (volvo Penta AQ145)

 

Den orginale motoren ligger i deler, noe er ødelagt, og noe er borte. Er derfor best å få tak i ny.

 

 

 

Lurer derfor på om noen vet av en slik motor? Eller delene jeg trenger for å gjøre en B23 Maritim?

 

 

 

Når jeg har funnet ut mere om motor, så skal jeg pusse og lakkere båt kropp. Senere skal jeg få tilpasset nytt dashbord. Legge nytt elektrisk system. Trekt om de gamle setene. Lage nye stige trinn

 

Regner med å legge ved bilder under veis. Å stille spørsmål ved utfordringer.

 

 

 

Hvis noen har innspill ang valg av motor, løsninger rundt det eller tips/triks rundt renoveringen, så si gjerne ifra :)

Link to post

Dette høres spennende ut! Lykke til :thumbsup: Bilder er alltid gøy :yesnod: Følger spent med videre!

 

Angående motor så holder jeg med deg i å oppgradere litt hvis du først skal bytte motor. Jeg kjøpte min 1986-mod AQ151A med 290SP drev av et verksted i Halden som heter Båt-Holm. Da jeg handlet min der, så fikk jeg opprinnelig tilbud om å ta med meg en AQ145 med 280SP drev i tillegg for å ha som delemotor, men det takket jeg nei til for jeg hadde ikke plass. Ring dem og hør om de fortsatt har den motoren til salgs! Om de har det, så vet jeg at du får den billig! De var veldig hyggelige å handle med ihvertfall :wink:

 

Du kan forresten også ta en titt i prosjekttråden for Dracoen min som det er link til nederst på denne posten. De siste 3-4 sidene dreier seg om overhaling av motoren min, så kanskje du finner det interessant :wink:

 

Mvh tomzern

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post

Har sendt mail til Båt-Holm :)Er i kontakt med en person lengre sør i landet. Han har en AQ 145 til salgs.

 

Han kjøpte motoren av et firma i Tønsberg. De sa at motoren skulle gå fint, men manglet sirkulasjonspumpe.

Han vet ikke timeantall på motoren. Motoren har på montert ny registerreim og strammehjul. Følger også med en brukt topp (531 topp)

 

Får høre litt mere om pris, og sjekke opp litt med frakt.

Link to post

Har nå fått tak i en motor.

Volvo typ: 2.1 Motor kode B21A

 

Men denne motoren står i en bil. Skal få den ut i løpet av uken, og starte med å overhale den.

Forhåpentligvis passer de delene jeg har fra B18 på denne. Og at de delene jeg har fortsatt er i orden.

Skal få hente ned den gamle motoren snarest. Må bare få ryddet vekk en god del snø som sperrer veien ned til lageret.

 

Gleder meg til å få startetopp motoren:)

Link to post

Er ikke B18 en hauggammel motor som volvo laget på 60-tallet? Synes det virker rart det har stått b18 i en Draco 18, de ble lansert i 1982-83.. Mer sannsynlig det har stått en b23 i den..

Hvis du tar bilder å legger ut så finner vi fort ut hvilke motor du har.. Ta med noen av båten i samme slengen..

Høres ut som et spennende prosjekt jeg kan like :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

Dracoen viser seg å være en 1700 TL, ikke en 18, som jeg først antydet. (Beklager dette )

 

Men dette betyr ingen ting for meg :)

 

Har skaffet 2 stk gamle B20 motorer med de maritime delene som hører til. Men dette ser ganske skralt ut.

Frister meget å få disse bygd på B21 motoren jeg også har. Men den er vell muligens skråstilt. Har ikke skruvd den ut av bilen den står i.

Er også på utkikk etter et ferskvannskjølingskit, får å kunne spare litt på motoren jeg ender opp med. Må vell også skaffe ny eksosmanifoil. Hørte rykter om at disse bare har en viss levetid.

 

Passer mariniseringsutstyret til B20 på en B21, og passer giret (orginal Draco 1700TL) på en B21?

 

Har vært plaget med kamera mitt, derfor ikke noen bilder ennå:( Men ser ut til at det er i orden nå :)

Redigert av Goeran89 (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Hei du. mariniserings utstyret passer ikke fra b20-b21. Drevet passer

har hat lik båt . med aq 140. som er en b-21 fin motor til båten . men denne motoren begynner og bli gammel. og det er vanskelig og få tak i marinisering deler. anbefaler deg og få tak i marinisering til aq 151 disse er det fortsatt reserve deler og få tak i

Norske båter er best!

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei. Tror jeg skal få sydd i hop denne B20 motoren. Men spørs hvor lenge jeg kommer til å være fornøyd med den.

Jeg driver nå på med å demontere drev som sto påmontert båten, men det var voldsomt så godt det satt fast! Har ennå ikke fått det av, og lurer på om jeg kanskje gjør feil.

Selve drevet er av, men gir-huset som er plassert i motor rommet samt festeplaten på båten står ennå. Aner ikke hvordan jeg skal få det løs. Har prøvd å banke det ut, men det beveger seg ikke i det hele tatt.Mulig at man må bruke en spesial ters?

Link to post

Hvis du har skrudd løs boltene i transom plata så skjærer du med tapet kniv på utsiden i rundt hvis det er guffe der. Så driver du inn trekiler rundt hele veien på utsiden mellom akterspeil og transomplate. Stram de jevnt rundt så kommer der sikkert etterhvert. ..lykke til..

 

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...