Asbjørn S Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Da var et lite delmål nådd, båten er nå slipt sånn at jeg kan begynne å lage spandt og dørk Eneste som ikke er like bra, ikke bra i det hele tatt er at det blir ikke å skje noe ii måten for om minst 6 dager, så lenge været holder seg høvelig bra -asbjørn Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
Superkul Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 jepp ,,,,,, blir flere bildre og mere pådriv når folk skriver litt husker jeg var rimelig deppa og nedfor når jeg satt i gang med den store skaden på den andre tråden min men litt sånn på pur f gikk det lettere med litt tupp i raua Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
ivar Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Da var et lite delmål nådd, båten er nå slipt sånn at jeg kan begynne å lage spandt og dørk Hvordan har du tenkt å legge spantene? Ang. regn , hva med å rive i et partytelt og sette opp over båten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Asbjørn S Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Skal lage spandt av glassfiberplater jeg fikk hos en bekjent :) nå har jeg en pressening som jeg kan sette opp i bakkant + at det ville nok ikke tatt lange tiden før vinden hadde tatt partyteltet ;) Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
Asbjørn S Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Da var man forhåpentligvis igang igjen! har dessverre ikke vært noen slags aktivitet her og beklager det, men har vært dårlig vær og mye stress med skole og verv i ungdomsråd osv. også skal det jo finansierers... Det har også blitt en liten endring i planene, for jeg skal ikke lage spandtene av glassfiberplater men av polytan-skum, som skal plastes fast. har også tenkt på å heve dørken ca. 7-10 cm, dette vil gi 60 cm i bredden helt bake i båten. vurderer nå å sette båten slik at den står mest mulig i vater slik at jeg kan bruke vater for å finne ut hvor bunnen vil ligge. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
glalaks Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Om du først skal heve den, hardt vurdert selvlensing? Kjekt å ha;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Asbjørn S Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 har tenkt på det vettu, men er redd for at den blir å stikke for dypt med 109 kg motor+tank og batteri fikk forresten kartplotter i konformasjonsgave en garmin 521s som skal få pryde verket har slipt og kuttet vekk profiler/avstivninger fra glassfiberplatene som skal bli til dørk(tidligere lokk fra oppdrettskar) må beklage at ting tar litt tid, men bor på ei øy et stykke fra buttiker og slikt så er ikke alltig like fort å få tak i ting jeg trenger men stay tuned : D Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
Asbjørn S Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Da hadde man kommet litt lengre har begynt å lange spantene!mye tilpassing... polytan-skummet er jo bare helt genialt! lett å jobbe med og blir heller ikke noe vekt av det, sa kanskje jeg får en halv knop ekstra for å kutte i det brukte jeg stikksag. det blir 60 cm mellom hvert spant. fortsetter i morgen Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
ivar Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 kanskje en ide å lage åpning slik at evt vann kan renne bakover slik at du får det ut. Har du også sjekket om skummet tåler polyester? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Asbjørn S Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 heihei! Da va man igang igjen : ) Det som har gjort at alt har stoppet opp til nå er at været har vært helt pyton, desverre : / men har nå bygd et slags telt over båten så det har ikke noe å si om det regner. Ivar: skal ha ei "nule" så jeg kan slippe ut vannet hvis det blir problemer med det. skummet tåler polyester, ble faktisk anbefalt å bruke det av en som jobber med å restaurere båter, i Sverige. Har funnet noen skader under kjølen, så har nå slipt ned hele kjølen innvendig for så å plaste, så den bli tykkere. ellers så er spantene ferdig og klar til å festes med en gang kjølen er ferdig. bilder kommer Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
Bredo Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Håper det er noen som leser tråden, for hvis ikke er det jo ikke så mye vits i å skrive Prosjekttråder blir aldri feil Bare husk masse bilder så får du mange som følger tråden din Blir bra dette, stå på Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
ko-stens Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 (redigert) Flott tråd! Pen båt og et godt utgangspunkt for oppussing. Er det noe jeg leser nøye gjennom, så er det prosjekttråder, både her og andre steder. En lærer alltid noe nytt av slike tråder, i hvert fall en slik amatør som meg! Har selv pusset opp ei jolle i et helt år nå og er omsider ferdig. Det er alltid moro å bli ferdig og se resultatet, men det er faktisk med litt vemod og, for balja blir liksom en del av hverdagen, en hobby, og når man er ferdig, ja da bare står den der da, ikke mer å finne på... Blir interessant å se hvordan dørken blir og hvordan interiøret blir. Og bilder! Det er viktig det! Redigert 2.August.2012 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn S Svart 7.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Nå har det skjedd litt: har plastet ekstra i kjølen for å få den tykkere siden den er veldig slitt. Spantene er klare til å bli plastet fast. , 5 av 7 spant er festet Disse to gjenstår. som det vises på noen av bildene er det ene spantet mer grønt. glassfiberen er ferdig herdet, men det var rett og slett bare en annen farge på polyesteren. Fortsetter i morgen, da skal jeg plaste de to siste spantene, for så å legge et ekstra lag på alle sammen. Helt utrolig hvor mye stivere båten ble Snakkes -Asbjørn Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
Asbjørn S Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 nå er de to siste festet, og noen skal få et ekstra lag med glassfiber Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
Jon-Kåre Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Tror jeg ville laget hull under spantene slik at vann som kommer inn kan renne ak slik at du får lenset det bort, trenger ikke å være lekkasje som gjør at det danner seg vann under dørken men kondens gjør og sitt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Asbjørn S Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 ja! skal bore hull, men ha ei tropp bakerst så vann ikke kan renne frem : ) Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
grønningen Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 blir bra dette, stå på Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
ivar Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Hyggelig å høre at noen følger med Glalaks Skal ha en Evinrude E-tec 40 på hekken : D håper på litt over 30 knop, men hvem vet ;) 30 knop er nok litt optimistisk med 40hk. Var en slik båt i havna tidligere med 40hk Yamaha, ikke sikker på hva den gjorde. Vil tro 26-27 knop. Virker som et bra skrog så jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å hatt 50-60hk på - spesielt ikke nå med de avstivingene du har får på plass Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Asbjørn S Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 hehe, men e-tec'en (40) slipper jeg jo og betale for ;) men nå skal jeg ut plaste, snakkes : ) Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
ivar Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Det vil nok funke helt greit det også - og mer penger til overs til andre morsomme ting skal man aldri kimse av Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Skroget der er bra ja. Pappa bygde sin i 1978, og har blitt brukt i mye vær. Riktignok i ferskvann, men er mye krappe bølger. vær obs på at den legger seg veldig over ved skarp sving i plan. Har skremt noen med det i vår båt. Er ingen fare, men skummelt for de som er uforberedt..;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 så lenge den legger seg innover så er jeg fornøyd. (Ser ofte det nevnes som negativt i båttester at båten legger seg innover... Jeg synes det er mye bedre enn at de ligger flatt - da kan de slippe med hekken for så å ta tak ved brå unnamanøver. Med resultat at folk kan bli kastet overbord. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Asbjørn S Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 alle spant er nå ferdig : ) neste steg er dørk. prosjektet er nå oppe i 4.500,- ivar; hadde trodd at denne skulle gå fortere enn en rana 17 med samme motor? vi fikk 27 gps knop på rana'en Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
ivar Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Ranaen er flatere i bunn og går ganske lett opptil rundt den farta. Deretter begynner det å butte mer imot. Båter med mer v-bunn får gjerne mer uttelling med større motor. Du får gi oss rapport når du får prøvd. Var ranaen åpen eller med vindskjerm? Hvis det var med vindskjerm så er 27 knop bra vil jeg si Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Asbjørn S Svart 11.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 var med vindskjerm. kjørte faktisk ifra en lik båt med yamaha 50 hk. er jo mye større propell og undervandshus på etec'en, snodig... Sitér dette innlegget Prosjekt: Selfa 16 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.