Jump to content

Prosjekt: Selfa 16

Asbjørn S

Recommended Posts

Da var et lite delmål nådd, båten er nå slipt sånn at jeg kan begynne å lage spandt og dørk :thumbsup:

Hvordan har du tenkt å legge spantene?

Ang. regn , hva med å rive i et partytelt og sette opp over båten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...

Da var man forhåpentligvis igang igjen!

har dessverre ikke vært noen slags aktivitet her og beklager det, men har vært dårlig vær og mye stress med skole og verv i ungdomsråd osv. også skal det jo finansierers... :wink:

Det har også blitt en liten endring i planene, for jeg skal ikke lage spandtene av glassfiberplater men av polytan-skum, som skal plastes fast.

har også tenkt på å heve dørken ca. 7-10 cm, dette vil gi 60 cm i bredden helt bake i båten.

vurderer nå å sette båten slik at den står mest mulig i vater slik at jeg kan bruke vater for å finne ut hvor bunnen vil ligge.

har tenkt på det vettu, men er redd for at den blir å stikke for dypt med 109 kg motor+tank og batteri :worry: fikk forresten kartplotter i konformasjonsgave :thumbsup: en garmin 521s som skal få pryde verket :wink: har slipt og kuttet vekk profiler/avstivninger fra glassfiberplatene som skal bli til dørk(tidligere lokk fra oppdrettskar) må beklage at ting tar litt tid, men bor på ei øy et stykke fra buttiker og slikt så er ikke alltig like fort å få tak i ting jeg trenger :headbang: men stay tuned : D

Da hadde man kommet litt lengre :thumbsup: har begynt å lange spantene!mye tilpassing...

polytan-skummet er jo bare helt genialt! lett å jobbe med og blir heller ikke noe vekt av det, sa kanskje jeg får en halv knop ekstra :lol:

for å kutte i det brukte jeg stikksag. det blir 60 cm mellom hvert spant.

kutting9.jpg

fire_spant_i10.jpg

fortsetter i morgen :seeya:

• 1 måned senere...

heihei!

Da va man igang igjen : ) Det som har gjort at alt har stoppet opp til nå er at været har vært helt pyton, desverre : / men har nå bygd et slags telt over båten så det har ikke noe å si om det regner.

Ivar: skal ha ei "nule" så jeg kan slippe ut vannet hvis det blir problemer med det. skummet tåler polyester, ble faktisk anbefalt å bruke det av en som jobber med å restaurere båter, i Sverige. Har funnet noen skader under kjølen, så har nå slipt ned hele kjølen innvendig for så å plaste, så den bli tykkere. ellers så er spantene ferdig og klar til å festes med en gang kjølen er ferdig. bilder kommer :thumbsup:

Flott tråd! :clap:

Pen båt og et godt utgangspunkt for oppussing.

Er det noe jeg leser nøye gjennom, så er det prosjekttråder, både her og andre steder. En lærer alltid noe nytt av slike tråder, i hvert fall en slik amatør som meg!

Har selv pusset opp ei jolle i et helt år nå og er omsider ferdig.

Det er alltid moro å bli ferdig og se resultatet, men det er faktisk med litt vemod og, for balja blir liksom en del av hverdagen, en hobby, og når man er ferdig, ja da bare står den der da, ikke mer å finne på... :worry:

Blir interessant å se hvordan dørken blir og hvordan interiøret blir. :smiley:

Og bilder! Det er viktig det! :thumbsup:

Redigert av ko-stens (see edit history)

Nå har det skjedd litt:

har plastet ekstra i kjølen for å få den tykkere siden den er veldig slitt.

Spantene er klare til å bli plastet fast.

,foer_spandt_kjoel1.jpg

5 av 7 spant er festet

nye_bilda1.jpg

nye_bilda2.jpg

nye_bilda3.jpg

Disse to gjenstår. som det vises på noen av bildene er det ene spantet mer grønt. glassfiberen er

ferdig herdet, men det var rett og slett bare en annen farge på polyesteren.

nye_bilda4.jpg

Fortsetter i morgen, da skal jeg plaste de to siste spantene, for så å legge et ekstra lag på alle sammen.

Helt utrolig hvor mye stivere båten ble :clap:

Snakkes

-Asbjørn

Tror jeg ville laget hull under spantene slik at vann som kommer inn kan renne ak slik at du får lenset det bort, trenger ikke å være lekkasje som gjør at det danner seg vann under dørken men kondens gjør og sitt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hyggelig å høre at noen følger med Glalaks :thumbsup:

Skal ha en Evinrude E-tec 40 på hekken : D

håper på litt over 30 knop, men hvem vet ;)

30 knop er nok litt optimistisk med 40hk. Var en slik båt i havna tidligere med 40hk Yamaha, ikke sikker på hva den gjorde. Vil tro 26-27 knop.

Virker som et bra skrog så jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å hatt 50-60hk på - spesielt ikke nå med de avstivingene du har får på plass

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Skroget der er bra ja. Pappa bygde sin i 1978, og har blitt brukt i mye vær. Riktignok i ferskvann, men er mye krappe bølger. vær obs på at den legger seg veldig over ved skarp sving i plan. Har skremt noen med det i vår båt. Er ingen fare, men skummelt for de som er uforberedt..;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

så lenge den legger seg innover så er jeg fornøyd.

(Ser ofte det nevnes som negativt i båttester at båten legger seg innover... :confused: Jeg synes det er mye bedre enn at de ligger flatt - da kan de slippe med hekken for så å ta tak ved brå unnamanøver. Med resultat at folk kan bli kastet overbord.

Ranaen er flatere i bunn og går ganske lett opptil rundt den farta. Deretter begynner det å butte mer imot. Båter med mer v-bunn får gjerne mer uttelling med større motor.

Du får gi oss rapport når du får prøvd.

Var ranaen åpen eller med vindskjerm? Hvis det var med vindskjerm så er 27 knop bra vil jeg si

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...